Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
fredrikpenta

Plus från två batterier, enbart en negativ

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en fråga jag funderat lite på på senaste tiden. I en båt har man ju oftast två "separata elnät". Det ena som bara går till startlås, generator, startbatteri, kolv, samt instrument.

Sen det andra till förbrukningsbatterier och övrig utrustning.

 

När man kopplar exempelvis instrument. Så finns oftast två ledare en för instrumentets plusledare från koppling, och en till eventuell lampa i instrumentet, som de flesta kopplar till förbrukningsalsystemet(?)

Men på instrumentet finns enbart en negativ pol. Vad händer egentligen när man kopplar två olika batteriers pluspol till samma instrument, men enbart instrumentets negativa pol till det ena batteriet?

 

Se denna länk för ett exempel på en varvräknare... men alla instrument kopplas ju på dett asätt.

 

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/32-241_man.pdf

 

Kanske dum fråga? sorry isåfall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt är belysningen av instrument kopplad till lanternorna, dvs tänder du lanternorna tänds belysningen på instrumenten. För övrigt brukar man ha minus på förbrukningsbatteri och startbatteri sammankopplat vid batteribanken, så jag ser inte problemet (om man inte har tvåpolig brytning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mina lampor är kopplade likadant, med lanternorna.

ah. Ja är batteriernas minuspoler sammankopplade så är ju frågeställningen irrelevant. Så det lär jag också ha...

 

 

Men annars, teoretiskt, skulle det gå att mata två batteriers pluspoler ned i enbart ena batteriets minuspol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att det är två plus poler beror inte på att du ska koppla två batterier till mätaren utan att en är till för skalbelysningen och den andra för att mätaren ska fungera. 

 

Vad händer egentligen när man kopplar två olika batteriers pluspol till samma instrument, men enbart instrumentets negativa pol till det ena batteriet?

 

bryter du då bort ett batteris plus slutar den inkopplade funktionen tex skalbelysningen att fungera.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är två plus poler beror inte på att du ska koppla två batterier till mätaren utan att en är till för skalbelysningen och den andra för att mätaren ska fungera. 

 

Jo, det förstod jag. Och belysingen vill man ju inte köra på startbatteriet utan på förbrukningsbatteriet. Därför min fråga.

 

Men då batterierna antagligan har "samma minus" är det ju ingen fundering längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man inte köra de instrument som hör samman med motorn på startbatteriet.

 

När du kör med motorn laddar generatorn.

 

Ett på våren fulladdat 75 Ah startbatteri klarar att starta en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar utan att behöva laddas (om batteriet i fråga är ok)

 

Sen kan det ju va så att man tycker det är fiffigt att låta belysningen i instrumenten tändas när man tänder lanternorna. För de instrument som har med motorn att göra ligger lämpligtvis belysningen på samma som topplanternan - som ju bara skall brinna när man går för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En likströmskrets fungerar så att elektroner vandrar från negativ pol till positiv pol. Om bara en pol är inkopplad så kan batteriet inte ge någon ström och det är ekvivalent med att inte koppla in någon pol alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är speciellt smart att koppla instrumentbelysningen till lanternorna.

Risken är att instrumentbelysningen bländar dig vid mörkernavigation. Koppla istället denna funktion över en egen strömbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...