Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ruden

Extra- reservmotor om olyckan är framme.

Rekommendera Poster

Jag har en day cruiser på ca 1100 kg. Funderar på att investera i en extramotor typ en elmotor från biltema eller liknande så att man kan ta sig till land om olyckan är framme. Någon som har tips, förslag eller erfarenhet från dylika lösningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 hk per ton båt brukar man räkna. En elmotor från Biltema kommer inte att gå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 hk per ton båt brukar man räkna. En elmotor från Biltema kommer inte att gå.

 

Nähä va ska man ha då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hästkraft är 736 watt, Biltemas motor är väl på 400 watt? Alltså knappt en halv hk.

En elmotor i den storleken kan hjälpligt få en mindre roddbåt att gå framåt i motvind, en gummibåt i kanske 2 knop. En DC på 1100 kg, nej.

 

En 4-5 hk utombordare på ett hissbart fäste på akterspegeln eller badplattform.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en liten förbränningsmotor med inbyggd bensintank. Alltså så här.

post-29756-1394237068,2966.jpg

 

En nackdel med en elmotor som jag ser det är, vad gör du om du får ett elfel i båten som slår ut huvudmotorn? Då skulle jag föredra att reservmotorn har ett drivsystem som är helt oberoende. Det är också anledningen till att jag vill ha inbyggd bensintank, och inte ha reservmotorn inkopplad till båtens vanliga bränslesystem eller styrning.  Det enda som behövs är en liten extramotor och en dunk bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Hur skulle jag bäst kunna fästa en sådan motor om aktern ser ut som på bilden?

post-107480-0-46623400-1439134895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte ovanligt att såna som har lite snabbare båtar har en svag extramotor när de tex skall göra det som i min värld kallas "dörja". Då gäller det ju att kunna köra ganska sakta.

 

Dom riktiga amatörfiskeentusiasterna kallar det nåt som har med troll att göra.

 

Så en liten motor kan ju fylla två uppgifter för din del - åtminstone om nån frågar varför du har en extra motor.

 

Huvudanledningen; Du vill kunna köra sakta när du dörjer eller utövar den moderna formen av att ro drag.

 

Dessutom kan du ju ha den som reservmotor om huvudmotorn skulle krångla. ;)

 

Att ha en elmotor som reserv tror inte heller jag på. Då vill det ju till att du har batterier som är fulladdade. Nej - det är nog bättre med en liten bensinmotor.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska kolla in begmarknaden efter 4-6hk aktersnurra med badbryggfäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal 2 hk Suzuki som jolle o reservmotor, har använt den som reservmotor en gång på gamla båten ,som vägde runt 1000 kg, när triggern till tändningen gav upp 6 distans från hemma hamnen. Gick inte fort men vi kom hem, tror vi gjorde max 2 knop så det tog några timmar.

Har testat den på nuvarande båten som väger över 2 ton. Funkar, men skulle det blåsa hårdare motvind så skulle det nog inte gå. 

Man kan kanske inte ta sig hem om det är långt men man kan komma i lä.

 

Fördelen med en 2 hk är att den är liten och väger lite och då lätt att stuva undan.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju inte gamla tvåtaktare eftersom de skitar ner i onödan, men som reservmotor som aldrig ska användas är de ju bra. En enkel konstruktion och en lätt motor per hk.

 

Det borde gå att hitta någon billig begagnad tycker jag.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...