Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
FJS78

Vilken autopilot hade ni valt?

Rekommendera Poster

Valet står mellan Raymarine ST 2000+ och Simrad TP22..... Båten är en Maxi 77.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha gjort nån djupare analys tror jag att fjärrkontrollen hade varit värd de extra pengarna för ST2000+.

Men jag har inte läst några recentioner på dom så jag vet inte om det andra kanske är revulotionerande i något annat hänseende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en ST2000+ med fjärrkontroll. Fjärrkan är helt otroligt skön att ha och den har jag inte ångrat en sekund. Dock är själva ST2000+ lite för dålig för min smak. Den kan inte interagera med annan elektronik utan har bara sin egen, relativt dåliga, kompass att gå på - vilket är synd när vi har ett NX2 system med HPC kompass med accelerometer och allt som behövs för att hantera sjögång på ett smidigare sätt.

 

Funderar själv på att sälja ST2000 och köpa den 2,5ggr så dyra Evo Tiller EV100 istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Simrad TP20, föregångaren till TP22, med fjärrkontroll. Simrad verkar lite mer mekaniskt stabil men skillnaden på funktion är nog väldigt liten. 

Hjertmans har bra pris på ST2000+ inkl fjärrkontroll, det skulle jag välja idag pga att fjärrkontrollen är ett grymt bra tillbehör. Priset på TP22 utan fjärr är också bra.

Att köpa till fjärr i efterskott verkar vara en dålig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox: Min ST2000+ pratar iaf NMEA0183 så helt okontaktbar är den knappast :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag kör Garmin nav. I möjligaste mån men med två styrplatser så är Raymarine bäst.

 

Raymarine kommunicerar klockrent med Garmin gps, furuno radar och fluxgate.

 

Detta övver en blandmiljö av NMEA0183, NMEA2000, seatalk samt seatalk NG.

 

 

GPS och nav.kommer antagligen vara Garmin samt radar från Furuno.

Troligen även VHF.

 

Det ända som är säkert är att nästa autopilot blir Raymarine. ( deras navigatorer tar jag dock inte i med tång)

 

Detta är för hydraulstyrning.

 

 

Ett linjärställdon som rorkultsstyrning utgör är kanske inte fabrikat och utförade så viktigt.

 

Men jag tror att raymarine gör dig nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox: Min ST2000+ pratar iaf NMEA0183 så helt okontaktbar är den knappast :)

 

Sorry, nej helt okontakt bar är den inte. Men det enda den kan ta till sig via NMEA är nästa waypoint eller vindriktning. Den använder fortfarande sin egna billiga kompass för att försöka avgöra om den ligger för högt eller lågt. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Spancox: Min ST2000+ pratar iaf NMEA0183 så helt okontaktbar är den knappast :)

Sorry, nej helt okontakt bar är den inte. Men det enda den kan ta till sig via NMEA är nästa waypoint eller vindriktning. Den använder fortfarande sin egna billiga kompass för att försöka avgöra om den ligger för högt eller lågt. :-/

Min erfarenhet är att den använder sin egen kompass i autoläge men vid spårnavigering blir det XTE som tar över. GPS och piloten visar aldrig exakt samma kompassriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Albin Viggen och använder en Simrad Tp-10 och är mycket nöjd eftersom den autopiloten uppfyller mina behov. Jag har ingen användning av någon fjärrkontroll. Använder autopiloten endast kortare stunder när jag behöver göra något annat än att vara i sittbrunnen. Jag tror att Simrad resp. Raymarine annars är ganska likvärdiga. Ett test i den Engelska båttidningen Practical Boat Owner för något år sedan korade dock Simrad som snäppet bättre. Rent praktiskt märker man nog ingen skillnad (gissar jag).

 

mvh Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excel319 och killerboo, jag tror Spancox tänker på att autopiloten parerar mot grov sjö. Har man utöver fluxgatekompass eller liknande även ett rategyro, så kan autopiloten parera sjögången i sjögång. Det minskar gungning vid segling i akterliga vindar högst avsevärt. Man kan givetvis klara det själv/manuellt också, men kanske inte timme efter timme. NMEA0183 kommunicerar en gång per sekund och det är för sällan för att dra nytta av rategyrots snabbhet. Det krävs tydligen NMEA2000.

 

Spancox, rätta mig om jag har fel, men jag förstår det som att det är vad du menar?

 

XTE är något helt annat, det är avvikelsen från den utlagda kursen.

 

Raymarine eller Simrad på rorkultspilot tror jag är oavgjort. Båda talar NMEA0183 så båda kan förutom den inbyggda kompassen styra efter en GPS-navigator, men jag tror inte någon av dem kan lyssna på ett rategyro.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excel319 och killerboo, jag tror Spancox tänker på att autopiloten parerar mot grov sjö. Har man utöver fluxgatekompass eller liknande även ett rategyro, så kan autopiloten parera sjögången i sjögång. Det minskar gungning vid segling i akterliga vindar högst avsevärt. Man kan givetvis klara det själv/manuellt också, men kanske inte timme efter timme. NMEA0183 kommunicerar en gång per sekund och det är för sällan för att dra nytta av rategyrots snabbhet. Det krävs tydligen NMEA2000.

 

Spancox, rätta mig om jag har fel, men jag förstår det som att det är vad du menar?

 

XTE är något helt annat, det är avvikelsen från den utlagda kursen.

 

Raymarine eller Simrad på rorkultspilot tror jag är oavgjort. Båda talar NMEA0183 så båda kan förutom den inbyggda kompassen styra efter en GPS-navigator, men jag tror inte någon av dem kan lyssna på ett rategyro.

 

Du har uppfattat mig fullständigt korrekt, breckan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...