Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
lindius

Hur skulle ni gjort? (Fråga om tilläggning)

Rekommendera Poster

Hej alla visa båtmänniskor! Jag har ett problem! Jag har en dålig plats för min båt, den är bra så tillsvida att den är rätt långt ut i skärgården MEN den är ytterst oskyddad. Jag ligger vid löknäs fritidshusområde ute på vindö (svartviken/svartvikskobben). Jag ligger med boj mot brygga och har farleden rakt akteröver om jag ligger som jag gör med fören mot bryggan. Farleden är 100-150 m från båten, detta medför att jag får utstå rätt mkt vågor från motorbåtar (de stora kryssningsfärjorna har så bra vågbrytare att de knappt märks men de mindre båtarna och skärgårdsfärjorna...). Detta är dock inte mitt stora problem även om det ger en stor påfrestning på båt och boj etc. Mitt stora problem är vinden! Eftersom hamnen är så oskyddad så kan det blåsa på rätt bra. Jag har dragit it bojen en bra bit så att jag kan hissa ut båten från bryggan så den inte går i när det friskar i ordentligt och här kommer problemet!

Jag har ju en lina som angörs i båt, via boj till brygga, som många har som ligger på detta sätt just för att kunna ha båten på säkert avstånd från bryggan men ändå hala in den för att komma på. Får jag då som idag, vinden från nordost (den ostliga vinden vrider in runt den lilla udden som borde skydda från just ostliga vindar och ger mig en vind som trycker mig mot sagda lina mellan boj och brygga. Samma sak skulle hända om jag satte linan på styrbordssidan och vinden istället kom från väst/nordväst där det är ännu mer oskyddat.

Vill jag nu segla iväg så, när jag släpper angöringen i fören så vrider båten helt mot linan mellan boj och brygga och här är jag rädd att jag ska

1.kölen ska haka i linan och vrida upp båten så drevet och sedan propellern ska trassla in sig i linan

2. Kölen ska glida över linan då den blir som djupast mitt imellan boj och brygga medan drev och propeller ska fastna i linan.

 

Den enda lösning jag kan se är att lossa hela linan från bryggan och fästa den i bojen, detta kommer dock göra anläggningen klurig, för då måste jag ju sätta tillbaka linan igen...

 

Det är ju tråkigt att inte kunna segla pga att man inte kommer ut från sin hamn... Tacksam för alla idéer, jag litar på att ni kommer finna en fantastiskt enkel lösning som jag borde kommit på för länge sedan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla visa båtmänniskor! Jag har ett problem! Jag har en dålig plats för min båt, den är bra så tillsvida att den är rätt långt ut i skärgården MEN den är ytterst oskyddad. Jag ligger vid löknäs fritidshusområde ute på vindö (svartviken/svartvikskobben). Jag ligger med boj mot brygga och har farleden rakt akteröver om jag ligger som jag gör med fören mot bryggan. Farleden är 100-150 m från båten, detta medför att jag får utstå rätt mkt vågor från motorbåtar (de stora kryssningsfärjorna har så bra vågbrytare att de knappt märks men de mindre båtarna och skärgårdsfärjorna...). Detta är dock inte mitt stora problem även om det ger en stor påfrestning på båt och boj etc. Mitt stora problem är vinden! Eftersom hamnen är så oskyddad så kan det blåsa på rätt bra. Jag har dragit it bojen en bra bit så att jag kan hissa ut båten från bryggan så den inte går i när det friskar i ordentligt och här kommer problemet!

Jag har ju en lina som angörs i båt, via boj till brygga, som många har som ligger på detta sätt just för att kunna ha båten på säkert avstånd från bryggan men ändå hala in den för att komma på. Får jag då som idag, vinden från nordost (den ostliga vinden vrider in runt den lilla udden som borde skydda från just ostliga vindar och ger mig en vind som trycker mig mot sagda lina mellan boj och brygga. Samma sak skulle hända om jag satte linan på styrbordssidan och vinden istället kom från väst/nordväst där det är ännu mer oskyddat.

Vill jag nu segla iväg så, när jag släpper angöringen i fören så vrider båten helt mot linan mellan boj och brygga och här är jag rädd att jag ska

1.kölen ska haka i linan och vrida upp båten så drevet och sedan propellern ska trassla in sig i linan

2. Kölen ska glida över linan då den blir som djupast mitt imellan boj och brygga medan drev och propeller ska fastna i linan.

 

Den enda lösning jag kan se är att lossa hela linan från bryggan och fästa den i bojen, detta kommer dock göra anläggningen klurig, för då måste jag ju sätta tillbaka linan igen...

 

Det är ju tråkigt att inte kunna segla pga att man inte kommer ut från sin hamn... Tacksam för alla idéer, jag litar på att ni kommer finna en fantastiskt enkel lösning som jag borde kommit på för länge sedan :)

 

Bojkrok - enkelt att ta bort hela linan samt att sätta dit den igen.

 

/ Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitsad repögla över den dubbla akterförtöjningen.

När du kopplar loss; byta till denna i för-, akter- eller midskepps-knap (avh. av vindriktning).

 

Har man gast m/båtshake kan hända hen funkar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser det hela i dagsläget ut ungefär som i min skiss nedan när du kommer till bryggan?
(Två delskisser p.g.a. olika vindriktning.)


Haha, vi i "hjärntrusten" är mestadels lata och uppskattar tydliga skisser framför långa beskrivningar. :-)
post-86835-0-72144000-1437572288.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Jag sitter i båten och har bara telefonen att jobba med vilket strulade till ritandet. Så när jag i läge 2 ska ta mig ut så är jag rädd att fastna i linan. När jag lägger till så är problemet mkndre för då kommer jag ju med lite fart in och hakar bara i bojen på vägen in och farten gör att båten inte vrider sig nämnvärt innan gasten är på bryggan.

 

Med gast vågar jag även ge mig ut om nordostan inte är för stark men själv går det knappt alls om det inte är en ytterst svar vind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite mer funderande har jag kommit fram till att den troligtvis enklaste lösningen är att fästa en tunnare, lång lina i förtöjningen i fören som sitter på vindsidan. Denna lina låter jag löpa igenom ringen i bryggan och vidare till mig i aktern. På detta sätt kan jag släppa på denna lina varteftersom jag drar mig ut till bojen och den håller mig rak. Väl ute vid bojen släpper jag denna lina och låter den löpa fri från bryggan och jag kan samla upp den och den vanliga förtöjningslinan när jag är fri från boj och har backat iväg.

 

Egentligen skulle jag vilka backa in och förtöja med fören utåt för att minska krafterna mot båten när den ligger i hamn men då vet jag inte alls hur jag ska lägga till och komma iväg själv, är vi två så blir det nog enklare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir nog lite knivigt att backa in ensam, men det går med en hel del träning.

 

  1. Lägg fast en lina på en av knaparna i fören (vilken framgår nedan). Linan ska vara så lång att den räcker från fören till bojen och tillbaks till båtens akter och lite till.
  2. Ta med dig linan till aktern och se till att den ligger utanför allt så som mantåg vant etc. (Vilken sida som blir bäst framgår nedan.)
  3. Förbered också aktertampar i tillräcklig längd för att gå från knaparna i aktern till bryggan och tillbaks.
  4. Backa mot bojen med vinden så rakt in mot aktern som möjligt, dvs inte rakt mot bryggan.
    Tilllägg: Backs så längt att du känner att du har kontroll på båten.
  5. Se till att få bojen på den sida av båten som blir båtens läsida (bojen i lä av båten) när du svänger in mot bryggan.
    Linan från fören bör alltså göras fast i läknapen och gå längs läsidan.
  6. Trä i bojlinan i bojen när aktern/du passerar bojen.
  7. Sväng in mot bryggan och backa så sakta det går utan att tappa styrförmågan eller så att båten hinner börja driva för fort.
  8. Vi lagom avstånd till bryggan gör fast bojlinan på en lämplig plats i aktern (du får justera detta sedan). Gör gärna ett märke så kan du göra fast linan i god tid.
    Tillägg: Nu får du lite hälp av bojlinan att styra runt bojen.
  9. Fortsätt backa och hoppa i land med den akterlina som är i lovart. Det gör inte så mycket om det går lite för fort (eller om motorn fortfarande går lite back) eftersom du sitter fast i bojen. Tillägg: Det förutsätter att du gjort fast bojlinan i rätt längd.
  10. Gör fast linan i lovart snabbt så att du inte börjar driva.
  11. Nu ligger båten ganska tryggt och du kan lägga fast den andra akterlinan.
  12. Lägg helst akterlinorna dubbelt genom en ring eller liknande så är det lättare att justera läget och mycket lättare att komma iväg.
  13. Nu kan du låta motorn gå sakta framåt, du sitter ju fast i bryggan.
    (Du kan i princip hänga så utan bojlina så länge det inte blåser allt för mycket.)
  14. Sedan justerar du längden på bojlinan och gör fast den i fören istället för i aktern.

Tillägg, en bild.
11178358_987680181266820_169703162262937

 

I ditt fall - om du vill kunna dra ut båten mot bojen - så får du istället lägga fast akterlinorna i bryggan så att du kan släppa efter lite innan du drar ut båten. Bojlinan drar u naturligtvis till bryggan.

 

Du kan säkert själv utveckla ett bra system för hur du ska göra detta på bästa sätt. Kanske ska du ha tillfälliga linor i aktern som du sedan ersätter med andra eller så ska du ha färdiga linor i aktern som går snabbt att göra fast i båten.

 

När du ska iväg ensam är det absolut enklast att ha linor som löper genom ringar på bryggan och båda ändar fastsatta i båten. Lägg om alla linor innan du ska gå iväg så att du kan hantera allt från din plats ombord.

 

Öva, öva, öva, öva....

Helst med hjälp ombord som kan rycka in om det behövs.

 

Pröva i lugn väder.

 

Tänk på att det alltid går att avbryta och börja om eller tillfälligt lägga till på annan plats till du kan få hjälp eller till vinden avtagit lite.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du undersökt möjlighet att få till y-bommar? Skulle tro att bryggrannarna har motsvarande problem. Kan räcka med en bom för två båtar. Det blir stor skillnad att ha nåt stadigt att luta sig mot. Ligger inga andra båtar när man ska lägga till i sidvind har man svårigheter att nå bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Sunwind 26 du har?
Ganska kort köl, 7,5 hk med S-drev och deplacement 2,1 ton. Mackeys föreslagna manöver borde funka men ensam blir den nog svår.
Hmm...möjligen kan du gå in med nosen först som vanligt och sedan vända båten i efterhand med lång lina dels i bryggan och dels i bojen? Går nog hyfsat att hantera 2,1 ton i måttlig vind. Litet bökigt, kräver plats och är knappast särskilt elegant men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att ha en "fånglina" mellan boj och land. Det bör vara en lina som flyter och den ska inte vara för tunn. Den kan vara försedd med några flöten. När båten är ute ska linan vara spänd. 

Fånglinan fäster man med ett schackel på bojtenen så att bojen kan vrida sig fritt. 

När man går in, gör det på lovartsidan om fånglinan. När båten ligger på plats, lätta av fånglinan så att den inte ligger och skaver mot skrovet. 

Tampen till bojen ska vara så lång så att båten nästan kommer in till bryggan. När båten är urlastad drar man sig ut mot bojen så mycket det går men man fortfarande kan komma iland. 

Vill man dra sig ut mera, sätt ett kastblock på aktertampen eller, bättre i bojen med en bojkrok, sen kan man dra ut båten från bryggan. Fäst den en bit åt sidan från stäven räknat så skaver den inte.

 

Det bästa är att ligga med rumpan mot bryggan. Det känns lite avigt i början men det finns stora fördelar. Framförallt eftersom man snabbt kan avbryta en tilläggning och gå ut igen utan närkontakt med grannbåtarna.

Har man långköl är det lite knepigare eftersom båten inte går att styr när man backar. Beroend på vind får man helt enkelt vänta vänta lite tills båten drivit i rätt läge. Här är fånglinan en stor hjälp.

 

Bilden: Denna båt tillhör en ung tjej, nu blir det till att träna gubbar!

 

post-80529-0-16057500-1437683119.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du undersökt möjlighet att få till y-bommar? Skulle tro att bryggrannarna har motsvarande problem. Kan räcka med en bom för två båtar. Det blir stor skillnad att ha nåt stadigt att luta sig mot. Ligger inga andra båtar när man ska lägga till i sidvind har man svårigheter att nå bryggan.

 Jag är den enda med en riktig båt vid bryggan, i övrigt är det mest roddbåtar och några mindre styrpulpeter ;)

De andra har inga problem med vind och vågor eftersom deras båtar är så lätta och har så litet vindfång, min runda, goda Allea III (Sunwind 26) fångar dock upp en hel del.

 

 

 

Tackar för alla svar, ska testa varianter av dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...