Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Igår när jag var ute och körde lite gick båten bra, men verkade bli varmare än vanligt. Jag stannade en stund. Sen när jag startade och skulle köra igång så "tjoffade" det till och det kom massa vit rök. Motorn går EJ igång sen. Jag testar att starta en gång till och det kommer mkt vit rök. Runt båten ser det ut som att det kommit ut "smör" i sjön (kom ut ur avgasutsläppet i drevet).

När jag går bak och kollar till motorn så är det "vit krämig motorolja" under motorn och på sidan av den. Ser typ ut som att den "kokat över".

När jag kikar in "på sidan" i motorn ser jag att packningen till topplocket verkar ha tryckts ut. (verkar ockulärt som att det är där oljan tryckts ur...)

 

När jag googlar på detta så verkar det som ett "vanligt" problem. När topplockets packning går sönder så kommer det in vatten i motorn och motoroljan blir krämvit (mjölkchoklad). Plus att motorolja åker ut med kylvattnet ut i vattnet..

 

Jag lyckades komma in till land. Och har tömt motorn på olja (det som fanns kvar), manuellt pumpat ur. ca 2liter, var ljusbrun, som Oboy.

 

Vad tror ni om detta??

Hur stort jobb är det att försöka åtgärda detta själv?

Bevisligen så har topplockspackning gått. Varför?

Vad gör man? Byta topplockspackning, byta till ny olja (antar ny oljefilter varje runda)? Svårt?

 

Motorn är en inombordare Volvo Penta 120/200 (Alltså en Volvo B18, "Amazonmotor"). 

 

Båten ligger nu i Årstaviken, vid Eriksdalsbadet.

 

Tacksam för feedback!

 

 

 

-----------------

Texten ovanför skickade jag till en marina, de sa att det skulle kosta minimum 15 000 SEK att åtgärda. Rimligt?

Något man gör själv annars?

Bifogat är bild på själva motorn, i bra kondition (utseendemässigt iaf?)

Plus bild som är tagen mellan avgaslimpan och "motorblocket", där kan ni se att packningen liksom "tryckts ut" och glidit ut.

 

OM det finns någon här i Stockholm som är kunnig på detta hör gärna av er!

post-107245-0-43846700-1433936194_thumb.jpg

post-107245-0-31889600-1433936307_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

topplockspackningen är inga problem att byta själv tar ca 1 timme på en b18/b20, kom bara ihåg att alla stötstänger ska vara på samma platts som dom är nu, och dra toppen med rätt moment och sen efterdra efter varmkörning, byt även topplocksbultarna om dom ser dåliga ut (man kan använda samma 2-3 gånger minst), köp även rätt packning det är olika till bil och båt, undrar du nå är det bara skriva, kan tyvärr inte komma och hjälpa dig då jag bor 100 mil från stockholm :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett bra "paket" att köpa för att byta packningar?

http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-839&sok=&id=4511

(Kanske bra att även byta de andra packningarna i samma veva?)

 

I vilken ordning ska man göra "allt"? Det jag gjort hittills är enbart att pumpa ur oljan som var kvar i motorn.

 

Otroligt tacksam för alla tips! Igår kändes det som att livet rann ur mig :(

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var i dina kläder skulle jag lyfta bort toppen och kolla så att inte vattenkanalerna är så sönderrostade att det blir för dåligt med material kvar för att en ny packning ska hålla. Detta är inte helt ovanligt på gamla sjövattenkylda VP B18/20. Är ju onödigt att kosta på sig nya packningar som sedan inte går att använda. Finns material så är inte själva bytet speciellt svårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag var i dina kläder skulle jag lyfta bort toppen och kolla så att inte vattenkanalerna är så sönderrostade att det blir för dåligt med material kvar för att en ny packning ska hålla. Detta är inte helt ovanligt på gamla sjövattenkylda VP B18/20. Är ju onödigt att kosta på sig nya packningar som sedan inte går att använda. Finns material så är inte själva bytet speciellt svårt.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har färskvattenkyldmotor och både topplock samt motorblock såg mkt fina ut. mkt material kvar. Lyft av toppen nu. Packningen var fullständigt väck! Så inte konstigt att vatten trängt in i oljan som senare kokat..

 

Ska lägga på packning, samt byta båda impellrar nästa vecka. samt fylla ut systemet med nytt glykol

 

Återkommer hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att block och topp är raka innan innan du skruvar ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är toppackningen bytt och ventilspelen justerade. Motorn startar perfekt. Måste nästan bara toucha nyckeln. Hon spinner fint.

 

Dock, temperaturen stiger och hon är varm. ligger på dryga 100grader. Är sötvattenkyld.

 

Min tempgivare sitter längst bak på toppen, se bifogad bild:

post-107245-0-97426800-1438025130_thumb.jpg

 

Och (min) topp blir varmast längst bak, precis just där som givaren sitter. Där blir den så het att man knappt kan hålla handen där fler än några sekunder.

 

Jag har en annan givare insatt också (vet dock inte vad det är för givare), den sitter på siden precis under termostaten:

post-107245-0-77427200-1438025200_thumb.jpg

 

Borde jag ha givaren för vattentemp här istället? Var är det normala stället att mäta vattentemperaturen? Till saken hör att motorn inte alls är lika varm i den främre änden, där termostaten sitter. Håller man handen på termostaten, vattenrören, blocket, så är den inte så het. Så det är främst runt sista cylindern som den blir het.

 

Vad är normal temperatur för en motor, ska man kunna hålla handen på blocket överallt när motorn är igång utan att bränna sig, eller "ska" den bli het på vissa ställen?

 

Vid vilken temp ska termostaten öppna?

 

Tacksam för lite input! (Behövs andra/fler bilder eller mer info, säg till!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår dina impellrar och vattenpumpar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår dina impellrar och vattenpumpar?

 

De fungerar bra (tror jag). Slangarna till sjövattenimpellern känns kalla (sjökalla). Och "limpan"/värmeväxlaren känns kall, så det är nog inget fel på sjövattnet.

Även färskvattnet känns som att det fungerar, det är ju inte så hett kring termostaten och rören till/från termostaten känns inte heller heta. Impellern såg fin ut där när jag öppnade huset igår.

 

 

Här är en bild på färskvattenimpellerhuset. Jag noterade att det kom ut några droppar vatten ur hålet där den sitter mot kåpan, medans motorn arbetade upp i temperatur, men sedan väl uppe i temp så slutade det att droppa. Är det något att titta på? (knappt märkbart men ett par droppar)

post-107245-0-49600900-1438028408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kommer vatten (även marginellt lite ) ur skvaller hålet tyder på att packboxen närmast impellern håller på at ge sig. Kan även vara axeln som börjar bli sliten.

Detta bör du titta på för om inre packboxen också börjar ge sig så har du vatten i oljan som ett brev på posten.

 

Att pumphusen/slangar känns svala säger ingenting om att flödet är fullgott. För att uppnå full kylning längds bak på toppen fodras bra snurr på vattnet.

 

Vad är det för topp som sitter på motorn? Är det en konverterad bil topp så är det gjort på rätt sätt? Om inte så kan det bli dina fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...