Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
Algot_R

Båt vid Jönköping, Vättern

Rekommendera Poster

Kan det vara roligt att ha båt i Jönköping? Om vi flyttar tillbaka till min gamla hemstad känns det nästan dumt att ta med båten. Det finns ju bara en ö att åka till och det tar hela dagen med snipa.

Eller vad säger ni som har båt där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag kommer med ett dumt påstående men, varför inte ha en båt där? En båt ger ju mer än att bara åka runt med. byt ut båten till en trailerbar HT eller varför inte en trailerbar segelbåt? Om du inte kan eller vill segla så duger en HT bra till ändå. Ta en helg på västkusten, ta nästa på ostkusten, ta en fisketur ut på Vättern efter lax eller sik. Möjligheterna är många om man bara ser dom. Jag har både en 27 fots snipa och en trailerbar segelbåt och jag vet svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns mycket trevliga hamnar i Vättern, min favorit är utan tvekan Hjo, i Vadstena ligger man ståndsmässigt i vallgraven till slottet, Hästholmen och Askersund får man heller inte glömma.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte bort Sjöbo, Fingalshamn, Gränna, Domsand, Baskarp m.fl. som alla är inom "snipavstånd".

Visingsö däremot har ingen gästhamn alls längre, då kommunen istället för att reparera piren som blivit underminerad, stängde gästhamnen och lade sedan energin på att försöka hitta någon skyldig som kunde betala det. Att en pir kräver underhåll och att den skyldige (naturen) knappast kommer betala har man väl långsamt nu insett.

Såg i tidningen att de nu skulle reparera piren och öppna den s.k. gästhamnen (inte värd namnet ens när den var öppen), men enligt vad jag vet har det inte hänt än.

Men som sagt - visst skall du ta med båten till Vättern !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag skulle välja att lägga båten vid kusten t ex i Västervik som har en trevlig skärgård, lugna vatten och oändligt med vikar att knyta fast sig i. Jag tycker definitivt att det är värt resan med bil. I andra hand skulle jag lägga båten i norra Vättern. Vill jag se Hästholmen tar jag hellre bilen dit.

// Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns även en del Jönköpingsbor som har båten i Vänern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ha båten i en hamn lite längre norrut än Jönköping, då är det närmre till Öa.

Själv har jag båten i Baskarp, 8Nm till Visingsö hamn.

30 minuter med bil till hamnen från Jönköping.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...