Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Rekommendera Poster

Ska montera en gring på mitt mantåg och behöver köpa 4 st nya mantågsfötter.

Är det någon som vet var man kan få tag i dessa. Har letat och letat men hittar

inga liknande.

 

/Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana sålde jag på tradera för några månader sedan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410: Annars kan man ju länka en såpass ointressant och uppenbar länk så här.enkelt...
http://www.vikingyachting.se/Webshop/Presentartiklar/Serviser/Mant%C3%A5gsfot-rostfri-trekantig-0%C2%B0.aspx
... och därmed bespara oss din näsvisa skolvariant av samma sak, sådana gamla långrandigt tröttande google-shower kanske kan behövas i undantagsfall. Men knappast här, eller hur?  

Mantågsfötters infästning är olika mellan båtar, såväl beträffande fotprofil som underlagets sprickkänslighet vid överbelastning. (Men du har kanske kollat allt detta och vet säkert att din länkade standardvariant är relevant för TS?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart att jag vet, har läst, och lärt mej alla båtars och båtägares specifika tankar och val utantill. Hur skulle jag annars ha valt exakt rätt sådär bara?

 

DU förstår väl att jag bara skojade lite... eller. Någon "näsvisa" var det definitivt inte menat som. Förlåt!!

 

Min son råkade stövla in precis när jag hade öppnat den här tråden. HAn visade mej den där "google that fo me" så vi sökte på mantågsfötter, såg åxå att (även om jag inte ens tänkt på det förut) det finns en massa olika varianter av dom.

 

Ber allra ödmjukast om ursäkt för allt jag ställt till med och tackar för att du gjorde mej uppmärksam på det. Borde faktiskt på förekommen anledning, om jag tänkt efter, ha förstått att det kan "reta upp!"

 

Hur tar man bort inlägg man ångrar?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur tar man bort inlägg man ångrar?

 

I dag finns en knapp "Göm" 

 

Man trycker på den och skriver en motivering, Tycker Kalle Moreaus att motiveringen är ok så får man poäng.---------- Nej katten det var "Så skall det låta"

 

Motiveringen skall ju skrivas för moderatorns skull. Är motiveringen tillräckligt bra låter de tråden fortsätta va gömd. Å andra sidan kan ju moderaterna sitta och gotta sig i tokskriverierna även om alla inte kanse inlägget.

 

Bra knapp för en notorisk dubbel och trippelpostar som mig. Min dator är alldeles för snabb för en gammal komunalarbetare.  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där trekantiga mantågsfoten hos Viking yatch.

 

Jag köpte ett antal sådana hos Hjermans för några år sen - typ 4.  :angry:

 

Dom är redan skrot och lealösa. Nån dåligt ihopkommen skit.

 

Fick två gamla mantågsfötter av kompisen som han hade liggandes i braochhalådan.

 

Kraftiga grejer med påsvetsade pinpultar för att fästa dem under däcket med. :wub:

 

Nu vill jag egentligen inte tala om detta - men - jag skall åka till Tackel&Tåg och se om de kan ha nån sån gammal skit liggandes, nån gång jag kommer till Stockholm. :ph34r:

 

Kommer till Stockholm gör jag regelbundet, men jag brukar aldrig få tid att ge mig in i trafikeländet i stan.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hur tar man bort inlägg man ångrar?

 

I dag finns en knapp "Göm" 

 

Man trycker på den och skriver en motivering, Tycker Kalle Moreaus att motiveringen är ok så får man poäng.---------- Nej katten det var "Så skall det låta"

 

Motiveringen skall ju skrivas för moderatorns skull. Är motiveringen tillräckligt bra låter de tråden fortsätta va gömd. Å andra sidan kan ju moderaterna sitta och gotta sig i tokskriverierna även om alla inte kanse inlägget.

 

Bra knapp för en notorisk dubbel och trippelpostar som mig. Min dator är alldeles för snabb för en gammal komunalarbetare.  :P

 

 

Tack din "GKA".. man vill ju inte folk ska reta upp sej i "onödan."

 

Googlade på gennaker-peke och hittade nån tråd du hade skrivit, tror jag. Cool båt du hade på bilden, om det var din med stege som går att fälla upp. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Googlade på gennaker-peke och hittade nån tråd du hade skrivit, tror jag. Cool båt du hade på bilden, om det var din med stege som går att fälla upp. Vad är det för båt?

 

 

Min nuvarande båt är en Fjord 28 CS - en Norsk motorseglare.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/fjord-28-cs_23.html

 

Stegen är en som blev över när jag satte peke på min förra båt - en storfidra.

 

Stegen har två funktioner.

 

Dels är den normalt en fast stege - gillar inte lösa grejer som skall släpas, förvaras och monteras.

 

Dels är det ett Gennakerpeke.

 

Så här såg det ut när jag testade vid bryggan första gången

 

post-53310-0-68798600-1427313737_thumb.jpg

 

och så här kan det se ut under plattläns

 

post-53310-0-77392400-1427313803_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Googlade på gennaker-peke och hittade nån tråd du hade skrivit, tror jag. Cool båt du hade på bilden, om det var din med stege som går att fälla upp. Vad är det för båt?

 

 

Min nuvarande båt är en Fjord 28 CS - en Norsk motorseglare.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/fjord-28-cs_23.html

 

Stegen är en som blev över när jag satte peke på min förra båt - en storfidra.

 

Stegen har två funktioner.

 

Dels är den normalt en fast stege - gillar inte lösa grejer som skall släpas, förvaras och monteras.

 

Dels är det ett Gennakerpeke.

 

Så här såg det ut när jag testade vid bryggan första gången

 

attachicon.gifGennakerpeke.jpg

 

och så här kan det se ut under plattläns

 

attachicon.gifGennakersegling.jpg

 

 

Om jag skulle vara tonåring skulle jag säga "FETT"

 

Nu säger jag Fan vad fett!!!  =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gissar att om man skall ha en grind i mantåget behövs det ett annat arrangemang än de fästen som har varit uppe till diskussion. Jag kan inte tänka mig att de står pall för de krafter som blir när man spänner upp mantåget och framförallt inte om man skulle bli "räddad" av det vid en överhalning. Man behöver säkert en snedsträva som håller emot. Jag är inte ens säker på att stöttan ensam klarar en sådan manöver även om man skulle kunnat förankra den ordentligt i relingen.

Redigerad av hasse_A
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mina ser ut vid grindarna. Ska försöka få till en bild i morron när jag e där.

Tror inte dom e särskilt invecklade men håller bra. Mantågsgrinden i sig håller ju ihop allt, så dom behöver ju inte vid segling hålla bättre än dom andra stolparna. Stolparna till grindarna är dubbla... typ som ett uppochnervänt U..

om det är till hjälp. Eller du kanske har en bestämd modell... som du behöver få tag i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha, inget större fel med Caribics länkning men jag retar upp mig bara jag tänker på stöttefötter. :-)
Efter massor av jobb har jag fått till hyfsad funktion på mina, de kan krocka in i bryggan utan att trälisten spräcks. Har tidigare fått laska i teakbitar på flera ställen, men nu släpper stöttefoten vid inåt/bakåt- men inte utåt-våld. Råkade ofrivilligt prova en av dem mot en brygga och det funkade.

Fungerar enligt bilderna, och inget är som synes fäst i teaklisterna längre. Hålet genom däck är ovalt på undersidan så foten kan vinklas enligt bild 1. Då glider muttern på undersidan genom det större hålet i träbrickan och foten kan komma upp lika långt som brickan är tjock (ca 10 mm). Den fastsvetsade däcksgenomgående bulten (M8) får då plats att böja sig på ovansidan vid kraftigt våld.
Bara att räta ut och skruva tillbaks med lite ny Sika vid däcket. Kör med tvål på däcket så Sikan bara fastnar i foten, och ett par tändstickor emellan under torktiden så packningen får litet tjocklek.
Blir tätt vid efterdragning.
(Tyvärr är plyfa-brickorna litet veka så man får efterdra emellanåt, nån hård hal plast hade nog varit bättre. Plåten i stöttan blev för klen ifrån början, därav de svetsade snedstöttorna.)
post-86835-0-92386400-1427372277.jpg
post-86835-0-02305500-1427372352.jpg
 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, inget större fel med Caribics länkning men jag retar upp mig bara jag tänker på stöttefötter. :-)

Efter massor av jobb har jag fått till hyfsad funktion på mina, de kan krocka in i bryggan utan att trälisten spräcks. Har tidigare fått laska i teakbitar på flera ställen, men nu släpper stöttefoten vid inåt/bakåt- men inte utåt-våld. Råkade ofrivilligt prova en av dem mot en brygga och det funkade.

 

Fungerar enligt bilderna, och inget är som synes fäst i teaklisterna längre. Hålet genom däck är ovalt på undersidan så foten kan vinklas enligt bild 1. Då glider muttern på undersidan genom det större hålet i träbrickan och foten kan komma upp lika långt som brickan är tjock (ca 10 mm). Den fastsvetsade däcksgenomgående bulten (M8) får då plats att böja sig på ovansidan vid kraftigt våld.

Bara att räta ut och skruva tillbaks med lite ny Sika vid däcket. Kör med tvål på däcket så Sikan bara fastnar i foten, och ett par tändstickor emellan under torktiden så packningen får litet tjocklek.

Blir tätt vid efterdragning.

(Tyvärr är plyfa-brickorna litet veka så man får efterdra emellanåt, nån hård hal plast hade nog varit bättre. Plåten i stöttan blev för klen ifrån början, därav de svetsade snedstöttorna.)

attachicon.gifstöttefot.JPG

attachicon.gifstöttefot2.JPG

 

 

Kan lätt bli så... "i stridens hetta" känner igen mej =).. hmmmm. letar du åxå stöttor eller tips? Ser ut som du fått det att funka, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en "hajfena" vid grinden, det är väl vad som är brukligt..?

(Är det inte svårt att hitta snygga skor som passar om man har mantågsfötter..?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...