Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025

Rekommendera Poster

Vad ska jag välja för startbatteri till en MD3B  i AH storlek ? förra ägaren hade monterat 2 fritidsbatterier 75 ah / st  ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker nog med ett 75 Ah startbatteri eller ett motsvarande fritidsbatteri. Ah är mindre viktigt utan det gäller att ha tillräckliga CCA eller MCA. Kolla manualen eller på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan välja att ha gemensam strömkälla också. Dvs använda husbanken till start av motor. Det är synd att åka omkring med 20 kg dödvikt.

Skaffar man sig ett batteriinstrument och lägger gränsen vid 25% så har man god marginal för säker motorstart. Förbrukar man normalt nästan all energi håller inte batteriet mer än några gånger.

Sättet att få bra batteriekonomi handlar alltså om att stoppa förbrukningen när man har 70-75 % kvar och det ska vara tusan till sur MD3 som inte startar på det. Det är ju skillnad på startbatteri och förbruknings men kör du gemensam bank kan du kosta på ett par extra. Tre eller fyra fritidsbatterier ger ström för start av strömkrävande motorer. Har man solceller gör det inget att man har ett startbatteri parallellt med husbanken. Så har vi haft det senaste två säsongerna. Kan vara bra om startmotorn tar för mycket ström för att en större motor ska orka igång.

Eftersom ett startbatteri kan hålla lite högre spänning än fritidsbatterier kan det vara vanskligt att parallellkoppla om man inte underhållsladdar. Med solceller håller spänningen 13,5V och ingen risk att startbatteriet lämnar energi till husbanken.

Underspänningsskyddet larmar på invertern när jag bara kör husbankenens tre 80 Ah fritidsbatterier när vattenkokaren gått en stund men med parallellkopplat startbatteri har den aldrig stängt av.

Man ska alltså inte vara hundra på att en stor startmotor klarar sig med bara fritidsbatterier. Bäst att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej tack för svaren! Jag ska nog ha 1 startbatteri och 2 förbrukningsbatteri 1-2 solpaneler så borde det räcka att sova ute ett par tre nätter i sträck .

De ska kopplas så att jag i nödfall kan använda ström från oberoende batterier till motorn . Solpanelen kopplar jag till förbrukarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...