Gå till innehåll
torsdag 29 maj 2025
trewq

Ledsnat på bottenmålning

Rekommendera Poster

Nu när sommaren nästan är här (med lite god vilja) börjar jag fundera över vårens projekt, att inte bottenmåla. Är nämligen utled på att köpa dyr färg, tejpa vattenlinjen, slabba på färg och sedan göra om samma process nästa år.

Tänkte testa Scrubbis i stället, och inte göra något åt botten i vår. Den färg (hård) som sitter kvar får sitta, alltid gör den väl någon nytta.

Bottnen kommer då att vara fläckig vilket inte ser så bra ut vid sjösättningen, men det kan jag stå ut med. Vad borde man göra? Inga problem med plastpest och den gamla bottenfärgen var ju inte tät så epoxibehandling känns som overkill.

Man kanske kunde måla botten i ett tjusigt mönster med någon vanlig lackfärg som tål vatten?

För många år sedan talade jag med en målare som rekommenderade Servalac (finns den kvar?), fast han förvarade båten på land när han inte åkte.

Tacksam för förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar måla botten på lill-båten vart tredje/fjärde år. Det är en styrpulpetare som nuförtiden får ligga ganska mycket still.

Stora båten (den uppe till vänster) får lite färg i duttar där presenningsrepen skavt varje vår men det är nog mest för min egen skull jag målar på det.

Med rätt färg (Trilux för min del) behöver det inte bli mer än så.

Tar inte många minuter per vår och är definitivt det enklaste jobbet på vår-rustningen. Varför krångla till det?

(I år blir det lite värre eftersom jag gick på ett outmärkt grund utanför Oxelösund men det blir bara lite grundfärg + bottenfärg i framkant på skeddan så inte heller det blir så mycket jobb.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu beror det naturligtvis beroende på av r båten ligger. Min har inte fått någon riktig bottenfärg på 15 år. Några år målade jag med Falu rödfärg men det blev så himla rött på spolplatten. Det lilla beväxtning som blir är lätt att spola av, jag lägger inte mer tid än de som målat med giftfärg. Skillnaden är att jag inte behöver dra bort båten till spolplattan.

Vattenlinjen målar jag med vanlig lackfärg typ servalack. Den håller bra men försvinner delvis med högtryckstvätten. Men det behövs bara 10 min slipande och sen kan man måla på igen, ingen maskering, frihand duger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu beror det naturligtvis beroende på av r båten ligger. Min har inte fått någon riktig bottenfärg på 15 år. Några år målade jag med Falu rödfärg men det blev så himla rött på spolplatten. Det lilla beväxtning som blir är lätt att spola av, jag lägger inte mer tid än de som målat med giftfärg. Skillnaden är att jag inte behöver dra bort båten till spolplattan.

Vattenlinjen målar jag med vanlig lackfärg typ servalack. Den håller bra men försvinner delvis med högtryckstvätten. Men det behövs bara 10 min slipande och sen kan man måla på igen, ingen maskering, frihand duger.

varför "behöver" du inte till spolplattan?

falu rödfärg har jag åxå täbkt som bra alt. Det bör väl inte växa på den?

den är väl lätt-torkande så den inte binder en massa fukt?

den fungerar väl lite "fällande"?

ställt frågan någonstans någon gång men blivit idiotförklarad.

en annan idiotförklaring ficka jag vid mitt enda repmöte när vi diskuterade det tvivelaktigt ergonomiskt uppbygda sk. Stridsselarna med nån major eller vad han var.

jag föreslog " skulle inte tex. Fjällräven eller haglöfs kunna få fram nåt vettig?"

-.... idiot, inte uttalat men bildligt... "dom gör ju rygggggsäckar!!!"

Of topic men ändå... ;) sant på riktigt och året var 1983

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag inte spolar bort någon giftfärg så behöver jag inte vara på spolplattan. Vita flaggor från vattenlinjen plockar jag bara upp.

Rödfärgen fungerade väl sådär men den var billig och det såg bra ut ;). Det som fastnat följer med färgen bort.

En färgförsäljare berättade att han målade sin botten med vanlig latex väggfärg. Färgen släppte vid högtrycksspoling, kan vara värt att prova. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innehåller inte falu rödfarg koppar?

det gjorde väl originalet iaf?

har för mig det har samband med falu koppargruva.

poängen med sk. Fouling är väl just att det ska släppa... helsr redan under drift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(I år blir det lite värre eftersom jag gick på ett outmärkt grund utanför Oxelösund men det blir bara lite grundfärg + bottenfärg i framkant på skeddan så inte heller det blir så mycket jobb.)

Var ligger det outmärkta grundet så att vi kan hålla oss borta från det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bifogar bild

post-56266-0-84119900-1425768531_thumb.jpg

På gränsen mellan det helt vita och det ljusblåa. 1,0 m djupt med en sten som sticker rakt upp på ett områden ca 0,5 m i omkrets. I övrigt djupt.

Förrädiskt.

Anmält till Sjöfartsverket.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag struntade i att bottenmåla (i Mälaren). Jag satte en sån där "stålborste" på borrmaskinen och polerade upp den gamla bottenfärgen. Hade en burk bottenfärg att bättra på lite med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...