Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mrlavin

Batterimätare - igen! Vad har ni?

Rekommendera Poster

 

Att du orkar... :-)

 

Min poäng med båt är att komma ifrån all hightech trassel som blippar i ens vardag. Ju mindre elektronik dess bättre.

Jag tycker precis tvärt emot. :huh:

I med mer prylar,fast det gäller att få balans på förbrukningsbank och förbrukare.

Även förbrukningsbank  laddning,fast detta brukar bara bli bättre desto större batteribank man har.

Inom vissa ramar så klart.

:D

 

 

Jag är benägen att hålla med Anders_St

 

Fast man blir väl yrkesmässigt påverkad på olika sätt.

 

Själv har jag genom åren blivit allt mer allergisk mot allt som har med el och mekanik att göra.

 

Det är ju en sak att ha en massa mätvärde - det är en helt annan sak att begripa vad de betyder .  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna batt monitor som nämnts innan finns ju i lite olika benämningar.... Vad menas med Dc120v 100a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna batt monitor som nämnts innan finns ju i lite olika benämningar.... Vad menas med Dc120v 100a?

Att den klarar att mäta likström 0-120 volt och upp till 100 ampere i förbrukning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var alltså 0-120v då är jag med.... 100 ampere förbrukning då eller? Ja har man förbrukning 100a så släng ut de genast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En digital voltmeter med två decimaler från eBay för några tior.

 

Köpte två för säkerhets skull, men den första går fortfarande efter fem år.

 

Kompletterat med en liten solpanel som toppar upp batterierna under veckorna, så mår dom bra tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter ekolodet sköta övervakningen, minns jag rätt fans det även ljudlarm om spänningen trillade ner för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns batterimätare på ebay idag som visar förbrukade amph, watt och ampere. Aktuellt volttal. Dom visar också laddade antal amph om man tex har en solcell. För ringa 300-400kr inkl frakt till dörren.........

 

Menar du typ denna?

http://www.ebay.com/itm/181137155880?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Verkar fungera bra men men saknar Peukert-kompensering så felvisningen blir större, speciellt om man kör strömkrävande förbrukare. Fast 270 spänn är ganska ok.

 

 

Halloj!

 

Tack för tipset! Jag beställde en i går kväll. Kostade 278 kr. Levereras från Kina.

Den verkar ju ha allt man behöver för att få koll på batteristatus och förbrukning.

Jag återkommer med rapport (om jag kommer ihåg).

 

mvh Thomas

 

 

@gladius Har du fått hem den och installerat den ännu? Fungerar den bra? Lite sugen på den också! :D

 

En sak som inte riktigt nämnts här i tråden är detta att man bara kan mäta hur mycket det finns kvar i ett batteri när det har vart utan last några timmar. Slår jag t ex på kylskåpet sjunker spänningen direkt med 0,5v. Därför säger det inte så mycket att titta på batterispänningen tycker jag. Eller tar dessa lite mer avancerade mätinstrument hänsyn till den aktuella förbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla batterimätare håller räkning på hur mycket ström som "rinner in" i batteriet och hur mycket som "rinner ut". Resten är hur många Amperetimmar som finns kvar i batteriet.

 

Mätaren måste nollställas då och då när man vet att batteriet är fullt. Sedan kör den "död räkning" på batterikapaciteten med hjälp av hur spänning och ström uppför sig. Hurpass exakt denna dödräkning är lär man sig efter ett tag antar jag.

 

Det finns ingen mätare som man bara kan koppla på ett okänt batteri och få ett mått på "hur mycket som är kvar".

 

För min del duger en noggrann digital voltmeter med två decimaler. Den ger en indikation på när man måste stänga av DVDn för kvällen för att inte djupurladda batteriet. Om man som jag laddar batterierna i stort sett fullt varje dag på de 1-2 timmar jag kör till nästa ställe (motorbåt) räcker det.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största fördelen med en batteritankmätare är att vem som helst kan förstå hur mycket som finns kvar + att den är stor, tydlig och lättläst.

Det är en av de sakerna folk brukar komma och tacka för att man rekommenderade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Finns batterimätare på ebay idag som visar förbrukade amph, watt och ampere. Aktuellt volttal. Dom visar också laddade antal amph om man tex har en solcell. För ringa 300-400kr inkl frakt till dörren.........

 

Menar du typ denna?

http://www.ebay.com/itm/181137155880?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Verkar fungera bra men men saknar Peukert-kompensering så felvisningen blir större, speciellt om man kör strömkrävande förbrukare. Fast 270 spänn är ganska ok.

 

 

Halloj!

 

Tack för tipset! Jag beställde en i går kväll. Kostade 278 kr. Levereras från Kina.

Den verkar ju ha allt man behöver för att få koll på batteristatus och förbrukning.

Jag återkommer med rapport (om jag kommer ihåg).

 

mvh Thomas

 

 

@gladius Har du fått hem den och installerat den ännu? Fungerar den bra? Lite sugen på den också! :D

 

En sak som inte riktigt nämnts här i tråden är detta att man bara kan mäta hur mycket det finns kvar i ett batteri när det har vart utan last några timmar. Slår jag t ex på kylskåpet sjunker spänningen direkt med 0,5v. Därför säger det inte så mycket att titta på batterispänningen tycker jag. Eller tar dessa lite mer avancerade mätinstrument hänsyn till den aktuella förbrukningen?

 

 

Halloj!

 

Jag har testat att den fungerar i min labb-miljö, och det gör den! Efter lite inställningsjobb så visar den det den ska. Om det är helt rätt eller inte det kan jag inte svara på ännu. En miss som jag gjorde var att jag beställde en modell som bara stödjer upp till 100 Ah. Min batteribank är på 140 Ah men jag kan bara ställa in max 100 Ah. Har väl ingen direkt avgörande betydelse. Jag kan ju ställa in 100 Ah och låtsas att det är % kvar av ström istället för Ah kvar att ström som den visat. Jag lär återkomma med mer erfarenheter när jag monterat den i båten och kopplat in den.

 

Med vänlig hälsning Gladius

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Ska nog köpa in den där billiga kinesiska. Hur svårt kan det vara att räkna ström in resp ut? :) Dock måste man ju då göra plats för ytterligare ett instrument, men det kanske man kan ha på en mindre synlig plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svårt att förstå specifikationerna på annonsen... När det står "Measuring range 0-500 A", menar den då att den passar en batteribank mellan 0-500 Ah?  Min bank är på 300 Ah så jag antar det är denna modell man ska ha då:

 

http://www.ebay.com/itm/DC-120V-500A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Remaining-Capacity-/181710360559?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4ec80fef

 

 

Edit: Nej, då måste vara att den kan mäta strömstyrkor upp till 500A. Lite overkill. Men var anges det du var inne på, @Gladius, att den bara kunde mäta 100Ah?

Redigerad av Torbjorn2000
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå specifikationerna på annonsen... När det står "Measuring range 0-500 A", menar den då att den passar en batteribank mellan 0-500 Ah?  Min bank är på 300 Ah så jag antar det är denna modell man ska ha då:

 

http://www.ebay.com/itm/DC-120V-500A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Remaining-Capacity-/181710360559?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4ec80fef

 

 

Edit: Nej, då måste vara att den kan mäta strömstyrkor upp till 500A. Lite overkill. Men var anges det du var inne på, @Gladius, att den bara kunde mäta 100Ah?

 

Hejsan!

 

Jag köpte denna modell: DC 120V 100A Volt Amp Combo.......

Jag trodde också att 100A stod för att den kunde mäta momentant upp till max 100 A vilket skulle vara fullt tillräckligt för mig. Men jag antar att 100A står för att man max kan ställa in att batteribanken är på 100Ah för det är så min lilla mätare fungerar.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-95450-0-67632300-1434096964_thumb.jpg

 

 

Halloj!

 

Nu är min lilla kinesiska mätare installerad och tagen i bruk. Den verkar fungera bra, om den verkligen visar rätt värden kan jag inte verifiera men den fungerar och jag litar på den tills motsatsen är bevisad. Det är roligt att mäta och hålla koll på batteribanken. I år har jag en kompressorkyl som naturligtvis är den stora konsulmenten av ström. Har nu varit ute ett par gånger några dagar i sträck. Senaste gången var jag ute tre dygn med varierande väder, läs soltimmar, Enligt min kinesiska mätare så var då min batterikapacitet nere på 90%, vilket betyder att min lilla solcell på 25watt klarar av att ge min batterbank tillräckligt med laddning för att klara betydligt fler dygn på sjön än vad jag behöver.

 

Förutom kompressorkyl så driver batteribanken innerbelysning, gps-logg, lanternor och en autopilot (Simrad tp-10, som dock inte var i bruk vid min senaste seglingstur).

 

PS På bilden är mätaren med shunt och kopplingar monterad på en hemmabyggd plywood "låda". DS

 

Med vänlig hälsning Gladius

 

 

Redigerad av gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Jag har själv nyligen installerat min Victron BMV-702, det var inga större problem men man fick ju förstås riva lite för att dra fram instrumentet till förarpanelen.

Drog samtidigt fram en liten liten orange LED, som ni ser till höger om batterimätaren. Den indikar statusen på mitt BlueSea batteriskiljerelä - tillkopplat, frånkopplat, låg spänning etc.

 

Var även tvungen att pressa nya 70mm2-kablar för att få bra längder på alltihopa. Men det var inga större problem.

 

Hur som haver så är det mycket roligt att få realtidsinfo på hur mkt olika el-prylar i båten drar... Kan t ex konstatera att stereon drar 11W i standby-läge. Något måste vara fel där för det kan inte stämma. Så har lite felsökning att göra där, säkert nånting ytterligare som går igång när jag slår på stereomatningen.

 

 

ntTI9aU.jpg

 

... Även 120A-shunten till BlueSea ACR syns till höger...

 

 

dV2eV4J.jpg

 

 

TUwWL9z.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mrlavin:

Det där blev inte så billigt antar jag men det blev väldigt snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mrlavin.

 

Stiligt och snyggt! Nu skäms jag över min simpla hemsnickrade låda.

Fast med en båt värd ca 15.000 behöver man inte vara så himla noga.

:-)

 

Mvh Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som köpt mätaren från EBay som länkas här ovanför, hur har ni gjort med shunten? Bara låtit den "hänga" i minuskabeln ?

De flesta andra verkar ha ett infästningssystem (skruvhål) men denna är lite krångligare.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att beställa en sån från Kina... Ni som köpt kanske kan beskriva hur man gör för att koppla in den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...