Jump to content
Thursday 13 May 2021
alexcyber

Polar 820/290 Express

Recommended Posts

Hej,

 

Har en Polar 820 Express -89. Finns det fler här på forumet som äger en Polar? Skulle vara trevligt att byta lite erfarenheter m.m.

 

Mvh Alex!

 

 

post-68491-0-11929100-1420396434_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det låter som en bra idé. Har i höst köpt en Polar 820 Express -90 och har en del funderingar över olika projekt.

 

MVH

Thomas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag har haft en 820 under nga år, och gjort en del uppdateringar, dessa borde synas i min profil.

 

Staffan

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har en polar 290

Är sugen på att byta kapellet

Är det någon som har något förslag på bra firma och pris?.

Olle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte min Polar våren 2013 och gjorde då en del uppdateringar.

 

  • Renovera motor, VP 271c (nya limpor och renovera topparna och byte tändsystem m.m)
  • Ny septitank + nya slangar och toastol
  • Renovera kapell (lämnade in hos Danderyd möbeltvätt, nya sömmar, tvätt + impregnering)

Vinter/vår 2014

  • Nya dynor i sittbrunnen (alla, u-soffa, stolar m.m
  • nya durkar i sittbrunnen (fernissad med 2-komp 7st lager.)
  • ny dieselvärmare (Wallas 13DT) utblås i sittbrunn, midcabin ,salong) 
  • Renovering av hydralstyrning
  • Ny Gps (Garmin 720)
  • Renovering av ankarspel
  • Renovering av fotogenspisen (wallas 100U)

 

Nu i vinter håller jag på att renovera midcabinen. Rivit ur skåpet och all klädsel. Fick riva ur halva båten för att få ut skåpet i midcabinen! Nu när alla trädetaljer är ute ur båten passar jag på att fernissa upp allt i värmeförrådet.

 

 

post-68491-0-96384500-1422124536_thumb.jpg

post-68491-0-19456700-1422124586_thumb.jpg

post-68491-0-21703000-1422124611_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser väldigt snyggt ut, både dynorna och den nya durken!

Kan du tipsa om vilket företag som gjorde de nya dynorna?

 

Thomas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste säga att detta ser riktigt snyggt ut, härligt med en så väl omhändertagen båt med några år på nacken. Grattis!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Ser att du renoverade hydraul styrningen, både rattpump & cylinder?

Jag har renoverat cylindern, men inte hittat ngt som kan hjälpa mig med rattpumpen.

Några tips?

 

/Staffan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag behövde bara packa om cylindern. Rattpumpen borde man kunna köpa ny på exempel SeaSea om man vill det, förvisso ganska dyrt. Pris på dessa verkar ligga mellan 4-6000:-

Annars vet jag inte vem/vilka som renoverar såna. 

 

Suncab, jag gick in på din profil för att se vad du gjort på din båt men kunde inte se något. Skulle vara kul att veta vad du har gjort!?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två frågor till alla,

 

1. Hur ser era motorrum ut? Är era helt stängda dvs avskärmande/förslutna ifrån sidofacken  

På min är det öppet ovanpå bakom motorn alltså bakom motorluckan. Efter man har kört så blir det lite bensinångor eftersom motorn är varm så dunstar gaserna och då känner man bensinångor i båten, framförallt i midcabinen. Jag måste köra motorfläkten mycket tills motorn har svalnat. Jag kommer att bygga in hela motorutrymmet och öka tilluften ifrån ventilerna som sitter på gälarna på sidorna på skrovet.

 

2. Har även öppen kanal i midcabinen på badbord sida där bla vattenslangarna som går till varmvattensberedaren m.m.

Har ni också så?

Känns konstigt att det är så, borde vara helt slutet där med genomföringar för slangar m.m. Kommer att fixa det så man inte känner motorlukt m.m

 

 

/ Alex

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag har genom åren gjort en del "förbättringar", får tyvärr inte till bilder på allt.

  • Bytt ut pälsen i mid kabin mot vinyl, enklare än jag befarade, limmade fast med Casco golvlim sitter bra fortfarande.
  • Delat aktersoffan i tre delar, så att man kan komma åt stuvfacken under utan att lyfta hela soffan, samt klätt om allt stoppat i sittbrunnen men marin markilux.
  • Installerat ett 85 l kyl i sittbrunn, tagit bort det gamla och gjort om till förvaringskåp
  • Bytt motor till Kad42 med DPE drev (ad41/290 A i original), i anslutning till detta sågat upp ett hål i inre akterspegeln under soffan, för bättre åtkomst i motorns bakkant.
  • Byggt om salongen enligt bild nedan, bekvämare när man är max 4 vuxna som sover ombord.

ombyggd_salong_1.jpg

 

Pågående projekt: byte av hela bänkskivan i pentryt, till mordernare utseende och ny infälld spis, i anslutning till detta blir första etappen i salongen även omlackerad.

 

Motorrummet på denna modell har längsgående skott som går upp till ca 15-20 cm under luckorna, så det är öppet mellan stuvfack och motorrum. Dessutom är det inte helt stängt från aktra utrymmen (det närmaste tankutrymmet) in till miden vare sig på sb eller bb sida.

 

Har kollat ny rattpump, men dagens modeller ser annorlunda ut, vilket ger en större ombyggnad.

 

/Staffan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt Staffan!

 

En fråga, vilken marschfart och max fart har du med Kad 42:an? Vet du också dieselförbrukningen?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Toppfarten är ca 30 knop, och jag marchar runt 22.

Förbrukning över säsongen ca 1,5/dist.

 

Hade jag tänkt rent ekonomiskt så hade en diesel inte varit ett alternativ i denna båt.

Driften är billigare än bensin, men service och reparationer äter väl upp den mellanskillnaden.

(En beg renoverad KAD 42-43 exkl drev kostar ca 100 000:-, för de pengarna får du 3 st långblock v8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

 

I min sitter original motorn (VP 271c+290 DP ,V8 275HK) kvar dock har den endast gått 975 timmar sedan -89. När skulle jag köpte båten visade det sig att limporna va slut och att lite glykolvatten (vinter konserveringsvatten) fanns i två cylindrar så jag rev av topparna och passade på att renovera dom när dessa var demonterande.

Motor är idag i nyskick och tycker att båten går bra! Stor skillnad blev när jag satte på rostfria proppar. Toppar ca: 30 knop marschar ca 23-24 knop och ligger på ca: 2,3 L/Nm i snitt. 

 

Har drömmar att investera en diesel typ en beggad KAD - motor men då måste man hosta upp som du säger minst 100.000:- ex drev. Dessa pengar kör man aldrig ikapp i minskad bränsleförbrukning då jag ligger på max 500 distans per säsong.  

En fördel med min gamla motor är billig och enkel att serva, låg vikt och liten i storlek i jämförelse med en KAD - motor. 

 

Den absoluta nackdelen med min motor är andrahandsvärdet på båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är det någon som har gasolkök? Skulle behöva tips på bra placering av gasolhink/gasolflaska.

 

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Köpte en Polar 290 Monaco -93, sommaren 2014. Importerad från Tyskland -04, visade sig efter noggrant tittande vara den här, https://youtu.be/zbVqhIjDob4

 

Otroligt nöjd med båtens layout och storlek men tycker den är lite vindkänslig, tänker därför montera in bogpropeller innan sjösättning.

 

Originalmonterad VP 570A + 290 DP-c med 650h i bra skick. Prestanda ungefär som alexcyber. Om jag inte har helt fel ersattes 271án av 570?

 

Lite svar på övriga forumdiskussioner

 

Spis:

Wallas Ceramic 100U safeflame, drivs av fotogen. Väldigt nöjd med denna modell, skulle ej byta till gasol.

 

Kapell:

Köpte båten med nytt kapell, såg fantastiskt fint ut de fina dagar vi kikade på båten. Förra ägaren hade bara fått lite duggregn och således inte märkt betydelsen av bra sömnad... De påpekade visserligen att kapellet läckte på ett ställe men att det skulle åtgärdas. Ett skyfall senare, dagen efter övertagande :(, såg det ut så här. Dessa pölar rann sedan ner genom dragkedjan vilket var mindre behagligt. Ett mindre droppande hade varit OK men inte ett par deciliter åt gången var inte vad vi räknat med. Rann rakt ner i nybäddade midkabinen.

 

Har haft kontakt med några av de stora kapellmakarna i Gbg under hösten och det har mer eller mindre blivit utdömt. De är till och med högst ovilliga till att justera då de anser att kapellet är helt felsytt.

 

Det gamla kapellet följde med vid köpet och bara efter någon vecka byttes ny mot gammal. Under vintern är det inlämnat för lagning/renovering. Nya kapellet får bli vintertäckning under presenningen...

 

//Peter

 

 

 

post-88499-0-83617700-1427619951_thumb.jpg

post-88499-0-57557500-1427620577_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gasolflaskan i lilla skåpet om babord vid passagerarnas fötter. Man når avstängningskranen på flaskan när man står vid spisen, så den stängs efter användning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag valde att inte gå för Gasol när mitt Wallas gav upp, huvud orsaken var att jag inte tyckte jag kunde hitta ngn bra plats, jag vill inte ha läckage risk som innebär att båten gasolfyls, så mitt alternativ var lösa ngt på badbryggan, vilket jag valde bort. Det blev i stället ett Origo A200, och ny bänkskiva utan den fula fuskteaken...

post-68055-0-22482500-1429470889_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren angående gasol. Blev snyggt med Origo A200 men jag skulle inte få plats med den som det är nu utan skulle då behöva byta bänkskiva också. Tidigare ägare har installerat en ny Eno gasolspis men gasolflaskans placering är inte löst än. Det lilla skåpet på babord sida ser litet ut - fick du bygga om det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla Polar ägare!

 

Snart klar med storrenoveringen. Bilder och info kommer inom kort!

 

Nån som vet hur stor bränsletanken är? Finns olika uppgifter, 360L, 420L,400L??

 

Mvh Alex!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej!

 

Är det någon som har tips på en stävstege som funkar till Polar 820/290? Antar att stävstöttan behöver vara lång med tanke på den spetsiga formen på fören?

 

MVH

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bränsletank är märkt 404 liter, jag har årsmodell -90.

 

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som har defroster monterat i sin Polar 820/290. Håller på att planera ett montage. Tar gärna mot ideer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hej!
 
Är det någon som har tips på en stävstege som funkar till Polar 820/290? Antar att stävstöttan behöver vara lång med tanke på den spetsiga formen på fören?
 
MVH
Thomas

 

Monterade denna stege, funkar klockrent, Den går precis ned i förvaringen i peken.

Tvärr måste man förlänga rören närmast fästena för att den skall sitta bra. Tog hjälp av en "rostfrisvetsare" som gjorde detta på en halvtimme. Kan ordna bild om det är till hjälp.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/STEGE_3-STEG_OVERMONTERAD?id=01050

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon av er Polarägare som vet vilken färgkod/benämning som gäller för skrov/överbygge?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Tänkte göra ett försök att blåsa lite nytt liv i denna tråd. Jag är sedan i somras ägare av en Polar 820 Express -88. Precis som trådskaparen är jag nyfiken att se vilka andra som kör Polar/Fjord/Tresfjord och allt vad dessa båtar har kallats genom åren.

 

Jag står bl.a. inför en reparation av den infällda plasten i targabågen av rostfritt, där det gamla "plexiglaset" under åren lackats vitt, vilket nu börjat krackelera och flagna. Någon som har gjort liknande ingrepp och har några bra tips? Vilket material ska man använda sig av? Plexi? Lexan? m.m m.m.

 

Ser fram emot bra utbyte,

 

Hälsningar

 

Emil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte dessa glas på min båge för ett par år sedan. Lokale glasmästare hade en spillbit tonad makrolon som jag sågade ut med gamla glasen som mall. Sen var det "bara" o skrapa bort gammalt lim o montera. Tips montera inte för tajt utan låt det finnas plats för nya glaset att röra sig. I taket tog jag rostfri plåt och satte vitt konstskinn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy