Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

EmilCarlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om EmilCarlsson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

646 profilvisningar
  1. Hej Pirayan, Hur gick det dina planer på ingång från aktern? Jag såg en Polar i somras som gjort så, och blev såklart lite sugen på denna manöver i framtiden. Mvh Emil
  2. Aha! Det förklarar saken, har funderat på vad "Royal" inneburit tidigare, men nu vet jag det. Tack! Min är båtnummer 6024 från -88. Satt en VP271C i när jag köpte den, men jag bytte till en AD41B inför säsongen 2018. Jag håller helt med om att V8:an går tyst och fint, men jag är i skrivande stund väldigt nöjd med bytet till diesel. Min tidigare V8 tjänstgör numera i en Coronet 21; återbruk på hög nivå!
  3. Roligt att det blivit lite liv i Polar-tråden! Vill även tipsa om Polargruppen som finns på Facebook, den heter "Polar 820 Express Polar 290". Tyvärr kan jag inte i detalj säga hur stor septitank jag har i min båt, men jag tycker inte att det är något bekymmer. Vi är 2 vuxna ombord i dagsläget och båten har bogpropeller placerad för om septitanken. essox; vad har du för årsmodell och båtnummer? Ser nämligen att din inredning ser helt annorlunda ut än min. Jag har inte det vita inredet, utan allt är i trä. Sen gillade jag din instrumentering också. Varifrån är mätarna och kör du diesel eller bensinare?
  4. Hej! Kul med vårprojekt! Det är en hel del jobb, men slutresultatet var värt mödan. Jag gjorde i stil med den som landgren beskrev ovan. Det gäller att inte göra bitarna för stora, utan de behöver gå att klämma ner emellan rören och ner pressas på plats mot sina anhåll med hjälp av tvingar. Gliporna som blir kräver noggran maskering och rejäla fogar med lämpligt material som biter riktigt bra på såväl plast som stål. Jag valde plastmaterial (som jag inte minns namnet på nu) i vitt med viss genomskinlighet för att få en vit targabåge men ändå visst ljusinsläpp. Ett beslut jag inte ångrar. Att plasten är vit gör samtidigt att man inte ser fogarna från "andra sidan" eller hur jag ska uttrycka mig, ett stort plus för utseendet jämfört med genomskinlig plast anser jag. Lycka till!
  5. Hej Staffan! Jag hittade tillslut packningssatsen via www.nor-west.no, jag vill minnas att de hade en mailadress som var inquiry@nor-west.no, just för förfrågningar om produkter. Jag hade sån tur att det var packboxen precis vid rattstången som var kass, och den var enkel att byta. Lycka till! Hälsningar Emil
  6. Tack för länken Thomas-1! Nu är rattpumpen demonterad från båten och nästa steg blir att försöka öppna upp och kika. Känns minst sagt pilligt.
  7. Hej, Jag har en rattpump av märket Tenfjord till min hydraulstyrning. Drevet är ett VP 290DP. Rattpumpen läcker olja där rattstången går ut och jag har nu efter mycket letande hittat en packningssats med nya o-ringar etc. Nu till nästa bekymmer; behöver man montera ner och skruva isär hela rattpumpen för att kunna byta packningar, o-ringar etc. Framifrån finns ingen möjlighet till att öppna pumpen, där kan man endast montera av ratten. Någon som har erfarenhet kring detta som kan komma med råd och tips? Tack på förhand, Emil
  8. Jag kan komplettera min egen fråga med ett svar, om någon har liknande frågeställning. Hos Nor-West A/S i Norge kan man köpa servicekit till både rattpump och servostyrningen, www.nor-west.no. /Emil
  9. Hej! Jag väcker liv i denna tråd. Rattpumpen till min hydraulstyrning från Tenfjord läcker olja och jag tycker mig ha lokaliserat det till där själva rattstången går ut. Är det någon som vet var man idag kan få tag i reservdelar? Hoppas på god hjälp! /Emil
  10. Hej firefish! Snygg lösning du gjort! Jag funderar på att göra nåt liknande, dock inte lika stor. Jag har en bef. u-soffa som är tvådelad & uppfällbar, så att man kommer åt motorrum och stuvfack i durken. Utrymmet i mitten av u-soffan, där man normalt har bordet, skulle jag också vilja kunna nyttja som en solbädd/säng. Därför funderar jag på att göra någon lösning liknande din med uppfällbara skivor, men jag hittar inga bra fällbara stödben. Vad använde du dig av för typ av ben? I ett ihopfällt läge skall ju allt ta så liten plats som möjligt. Mvh Emil
  11. Hej, Jag håller som bäst på med ett motorbyte i min Polar 820, -88. Drivlinan blir nu en Volvo Penta AD41B med 290DP-drev. Hur som helst, så har jag problem med att få liv i pumpen till drevlyft/powertrim. Det är den äldre modellen av pump, dvs. den avlånga svarta med integrerad oljetank. Jag har försökt läsa i en mängd trådar här och på andra ställen, men ingen verkar ha riktigt samma problem som mig. Min pump är helt död, så även reglage och trimindikator på instrumentbrädan. Jag har försökt tyda kopplingsschemat, men får ändå inget liv. Det sitter ju två relän på pumpen och det ena är ett runt relä med 4 "plintar", medan det andra verkar vara utbytt till ett fyrkantigt relä, likt reläerna för den nya versionen av pumpen. Jag har läst om att den säkring på 55A som tydligen skall finnas, kan vara kass, men den verkar föregående ägare ha gått förbi, för den hittade jag i en "ev. bra att ha-låda", från köpet av drivlinan. Jag kan inte heller se vart den ursprungligen kan ha suttit. Jag förmodar att pumpen förbrukar en del ström eftersom matarkabeln (plus) är av grövre karaktär, >35 mm2. Jag kan däremot inte se att tidigare ägare har haft någon grov jordkabel. Förmodar att detta är den enda ström som pumpen och instrumenteringen får, eller ska instrumenteringen ha ytterligare elanslutning? Är det någon som har något bra tips var jag kan fortsätta leta eller gå vidare med? Elsystem är inte min favorit just nu... Tack på förhand! /Emil
  12. Tack för ditt svar landgren! Förmodar att du skaffade tjocklek liknande den som satt innan? Förslaget kring den rostfria plåten var inte helt dum. Skall fundera över det också. Tack för tipset! Inga fler Polar/Fjord/Nor Star-ägare som är vakna på detta forum?
  13. Hej! Tänkte göra ett försök att blåsa lite nytt liv i denna tråd. Jag är sedan i somras ägare av en Polar 820 Express -88. Precis som trådskaparen är jag nyfiken att se vilka andra som kör Polar/Fjord/Tresfjord och allt vad dessa båtar har kallats genom åren. Jag står bl.a. inför en reparation av den infällda plasten i targabågen av rostfritt, där det gamla "plexiglaset" under åren lackats vitt, vilket nu börjat krackelera och flagna. Någon som har gjort liknande ingrepp och har några bra tips? Vilket material ska man använda sig av? Plexi? Lexan? m.m m.m. Ser fram emot bra utbyte, Hälsningar Emil
×
×
  • Skapa nytt...