Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
firefish

Lösning för solbädd/kompakt boende i Windy 24 (eller annan mindre båt)

Rekommendera Poster

Med fru, fyra ungar och en hund är 24 fot inte direkt att beskriva som en båtstorlek som ger en massor av utrymme att spela med. Våningssängarna fram duger gott och barnen, men var ska jag och frun hållas?

 

Vår båt hade när vi köpte henne förra året en brits längs bak, inte mycket att hurra för. Visst fungerade den att sitta på men knappast till något mer, dessutom blockerade den en fin grej med Windy 24, nämligen den öppningsbara relingen som ger smidigt tillträde till badbryggan.

 

Jag har nu byggt en egen lösning som dels kan bli en 120 cm bred (194–188 cm lång)säng till mig och frun samt en u-soffa eller en bänk på varje sida (perfekt vid bad eller tilläggning). Måtten på sektionerna är anpassade efter luckorna i durken så man har fortfarande enkelt tillträde till maskin och stuvutrymmen. En annan bra sak är att de enda lösa delarna är några stödben (cirka 35 cm långa), i övrigt sitter allt ihop med gångjärn.

 

Materialet är 19 mm knivskuren mahognyplywood och än så länge verkar det stadigt nog.

 

 

post-100579-0-56842200-1434920791_thumb.jpg

post-100579-0-50115500-1434920787_thumb.jpg

post-100579-0-28108700-1434920823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej firefish!
Snygg lösning du gjort! Jag funderar på att göra nåt liknande, dock inte lika stor. Jag har en bef. u-soffa som är tvådelad & uppfällbar, så att man kommer åt motorrum och stuvfack i durken. Utrymmet i mitten av u-soffan, där man normalt har bordet, skulle jag också vilja kunna nyttja som en solbädd/säng. Därför funderar jag på att göra någon lösning liknande din med uppfällbara skivor, men jag hittar inga bra fällbara stödben. Vad använde du dig av för typ av ben? I ett ihopfällt läge skall ju allt ta så liten plats som möjligt.

Mvh Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...