Jump to content
Sunday 09 May 2021
alexcyber

Polar 820/290 Express

Recommended Posts

Bytte dessa glas på min båge för ett par år sedan. Lokale glasmästare hade en spillbit tonad makrolon som jag sågade ut med gamla glasen som mall. Sen var det "bara" o skrapa bort gammalt lim o montera. Tips montera inte för tajt utan låt det finnas plats för nya glaset att röra sig. I taket tog jag rostfri plåt och satte vitt konstskinn.

 

Tack för ditt svar landgren! Förmodar att du skaffade tjocklek liknande den som satt innan? Förslaget kring den rostfria plåten var inte helt dum. Skall fundera över det också. Tack för tipset! 

 

Inga fler Polar/Fjord/Nor Star-ägare som är vakna på detta forum? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej är ny ägare av en Polar 820 Express

jag har startat en grupp på FB som heter Polar 820 Express

Share this post


Link to post
Share on other sites
2017-04-26 vid 10:51 skrev EmilCarlsson:

 

Tack för ditt svar landgren! Förmodar att du skaffade tjocklek liknande den som satt innan? Förslaget kring den rostfria plåten var inte helt dum. Skall fundera över det också. Tack för tipset! 

 

Inga fler Polar/Fjord/Nor Star-ägare som är vakna på detta forum? :)

Hallåj

 

Jag började så smått med att demontera "plexin" på min båge men jag gav upp och tänkte ta upp det igen nu i vår. Nu har jag fipplat med det några gånger men det slutar med att jag bara kliar mig i huvudet. Plexin sitter ju på insidan av rören men utsidan av infärstningarna. HUr tusan bar ni er åt?

Nu har jag lyckats spräcka en ruta så nu måste jag ju lösa det här 😞

 

//Pierre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Kul med vårprojekt! Det är en hel del jobb, men slutresultatet var värt mödan.
Jag gjorde i stil med den som landgren beskrev ovan. Det gäller att inte göra bitarna för stora, utan de behöver gå att klämma ner emellan rören och ner pressas på plats mot sina anhåll med hjälp av tvingar. Gliporna som blir kräver noggran maskering och rejäla fogar med lämpligt material som biter riktigt bra på såväl plast som stål.

Jag valde plastmaterial (som jag inte minns namnet på nu) i vitt med viss genomskinlighet för att få en vit targabåge men ändå visst ljusinsläpp. Ett beslut jag inte ångrar. Att plasten är vit gör samtidigt att man inte ser fogarna från "andra sidan" eller hur jag ska uttrycka mig, ett stort plus för utseendet jämfört med genomskinlig plast anser jag.

Lycka till!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev EmilCarlsson:

Hej!

 

Kul med vårprojekt! Det är en hel del jobb, men slutresultatet var värt mödan.
Jag gjorde i stil med den som landgren beskrev ovan. Det gäller att inte göra bitarna för stora, utan de behöver gå att klämma ner emellan rören och ner pressas på plats mot sina anhåll med hjälp av tvingar. Gliporna som blir kräver noggran maskering och rejäla fogar med lämpligt material som biter riktigt bra på såväl plast som stål.

Jag valde plastmaterial (som jag inte minns namnet på nu) i vitt med viss genomskinlighet för att få en vit targabåge men ändå visst ljusinsläpp. Ett beslut jag inte ångrar. Att plasten är vit gör samtidigt att man inte ser fogarna från "andra sidan" eller hur jag ska uttrycka mig, ett stort plus för utseendet jämfört med genomskinlig plast anser jag.

Lycka till!

 

Hallåj
Tackar för respons.

 

Mmm. jag har märkt det där med mycket jobb 😞 Men slut på hopp har jag inte, ännu 😃

 

Använde tvingar både för att få bort dom gamla och att sätta in nya? Tänkte jag vill undvika att ha sönder dom gamla men skulle dom spricka lite så är det inte hela världen. Funderar på att testa med varmluftspicka så kanske det går lättare. 
Det ser ut som att det sitter någon form av fönsterlist mellan bågen och "plexin" eller är det bara fogat? Det er inte ut som fog, men å andra sidan har det ju suttit där i nästan 30år. 

En fundering jag har för att förenkla monteringen i sidorna är att man delar "plexin" i två delar, en över och en undre. Det sitter ju en rostfri detalj mitt på sidan av bågen som kommer täcka större delen av skarven så det borde fungera. Men inte rätt😃

 

Gällande färgen så funderade jag på att bara foliera plasten (har folie på jobbet) men jag gillar att det är transparent. Man får lite bättre koll på omgivningen när man är ute och far. Har du några bilder på hur det blev när du körde vitt?

 

//Pierre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns igen. Kommer ihåg att det behövdes ordentlig marginal för att få i rutan. Satte ett antal träklossar på insida bågen så man kunde hålla rutan på plats vid limningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Landgren123:

Känns igen. Kommer ihåg att det behövdes ordentlig marginal för att få i rutan. Satte ett antal träklossar på insida bågen så man kunde hålla rutan på plats vid limningen.

Hahaha. Ja. Det va lite pyssel till jag kom på att jag skjuta upp sidorna underifrån. Nu har jag en marginal på 2-5mm. Funderar på att slipa upp lite till för att ha lite spelrum för rörelser. 
 

Vad körde du för lim/fog?

E0763CE9-1EFC-4A15-A582-985C495E3867.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svart sika, 291 tror jag den heter. Se till o hitta bra brickor för kapellknopparna, vill gärna spricka runt dessa.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Landgren123:

Svart sika, 291 tror jag den heter. Se till o hitta bra brickor för kapellknopparna, vill gärna spricka runt dessa.

Tackar

 

Jag läste någonting om att sika 291 kan krympa något. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu så. Efter en hel del skarapane och gnuggande med alla medel jag kunde hitta så är jag nästan klar. Har sikat fast (Sika 295uv ) rutorna. Ska nu låta det härda för att sedan ta en justerings/bättringsrunda. 
 

C97D5751-D47E-4468-A1B5-A51201C91A1C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla,

Står inför ett ev köp av en Polar 290 Monaco -90.

 

Någon som har handfasta tips på vad jag absolut inte får glömma att kika efter, dvs vanliga fel på båtmodellen?

Motorn (VP AQ570) med sötvattenskylning känns tryggt, eller är det något speciellt och utöver det vanliga jag skall kika efter även där?

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev Vikings:

Hej alla,

Står inför ett ev köp av en Polar 290 Monaco -90.

 

Någon som har handfasta tips på vad jag absolut inte får glömma att kika efter, dvs vanliga fel på båtmodellen?

Motorn (VP AQ570) med sötvattenskylning känns tryggt, eller är det något speciellt och utöver det vanliga jag skall kika efter även där?

Hallåj

 

Jag har själv bara haft min i ganska precis ett år. 
Min båt va i väldigt gott skick då den fixades ganska ordentligt för några år sedan. Några direkt brister som rör modellen har jag inte hittat. Jag tycker att modellen är fantastisk i planlösning och kvalitet. Jag är jättenöjd. Men båten har ju några år på nacken så lite projekt kan man ju alltid skrapa fram. 
Det jag önskar i efterhand är en större motor. 270hk räcker och oftast puttrar man, då är det billigt att köra. Men vill man packa i lite folk å packning så hinner man med en kopp kaffe innan man är uppe i planing. Men kör man halv soppa tank så går det bättre😃

 

Mitt råd är att det är en fin båt utan direkta brister. Så är du lite erfaren så kollar du allt som bör kollas. Hur har drivlinan sköts, fungerar allt etc etc. 
 

Är det kärran för 300k på Blocket? Fin i så fall. Det jag skulle göra som jag också gjort är att flytta plottern. 

38EBD3A6-8310-4AA5-81E8-4EB5F556C389.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Pirayan:

Hallåj

 

Jag har själv bara haft min i ganska precis ett år. 
Min båt va i väldigt gott skick då den fixades ganska ordentligt för några år sedan. Några direkt brister som rör modellen har jag inte hittat. Jag tycker att modellen är fantastisk i planlösning och kvalitet. Jag är jättenöjd. Men båten har ju några år på nacken så lite projekt kan man ju alltid skrapa fram. 
Det jag önskar i efterhand är en större motor. 270hk räcker och oftast puttrar man, då är det billigt att köra. Men vill man packa i lite folk å packning så hinner man med en kopp kaffe innan man är uppe i planing. Men kör man halv soppa tank så går det bättre😃

 

Mitt råd är att det är en fin båt utan direkta brister. Så är du lite erfaren så kollar du allt som bör kollas. Hur har drivlinan sköts, fungerar allt etc etc. 
 

Är det kärran för 300k på Blocket? Fin i så fall. Det jag skulle göra som jag också gjort är att flytta plottern. 

38EBD3A6-8310-4AA5-81E8-4EB5F556C389.jpeg

Någon jag har som jag uppskattar som inte är original är att jag har kylen uppe i sittbrunnen och även kirrat förvaring under soffan/dynan framför. 
 

Jag har även delad soffa i aktern så man kan komma åt luckorna i durken utan att man behöver tömma soffan på folk. 

581BBF5D-0797-44A8-B2DF-D30159D6ADE2.jpeg

FB23CA7F-2C72-4293-96FB-E89021E953E7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Beror ju lite på hur kunnig du redan är kring båt, teknik och motor? Så man svarar på rätt nivå.

Båten är 30 år så det kan finnas mycket som kan behöva åtgärdas. I grunden är min bedömning att Polar byggde bra båtar i Arendal när det begav sig. Mycket plastglas på denna modell, rutor, skjutdörr x 2 och i targabågen som kan krackelera.

 

De dyraste problemen (generellt) som du riskerar stå med efter köpet är väl ofta drev, motor och fukt i skrov. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pirayan Stämmer det är den som ligger ute på Blocket nu.

sitter lite mindre propellrar på just nu så den skall komma upp i planing ganska lätt. Har inte provkört ännu pga ett impellerbyte.


Jag har tidigare endast erfarenhet av lite mindre båtar (runt 6m) och uteslutande med utombordare.

Anser mig vara ”hygglig” på det mekaniska så motorn ska jag med lite stöttning nog kunna lösa.


Drevet däremot är något helt nytt för mig, är det mekaniskt logiskt så kan man säkert kika på div forum mm för tips & trix misstänker jag?

 

Upplever att båten är i ett OK skick för sin ålder, men ändå att det finns en hel del saker att fixa på den.

Varvräknare & knopmätare kass, djuploggen ur funktion, däckstömning  måste installeras, osv.


Med respekt för att säljare ev kan finnas i forumet här, men vad säger ni om priset 300K. 
Är det i nivå för modellen, vad tycker ni?

Var i båten tycker ni är bästa stället att titta efter fukt?


Tack för suverän & snabb återkoppling!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Köpa båt medför så klart alltid ett risktagande 🥶. Man har ju en väldigt stor undersökningsplikt. Men det går att minska risken med noggrann undersökning och provkörning 😊. Fuktmätning i skrov är ju lite krångligt, kräver lyft och en fuktmätare/besiktingsman. Vissa knackar också och kan avgöra fukt/röta på ljudet.

Då får du också chans att besiktiga botten och drevet. 
Sedan är det ”bara” att gå igen båten från för till akter noga. Lyft på alla luckor och prova alla grejer på riktigt.

Motor o drev finns bra tips på hur man kollar i forumet har jag sett.

Då jag köpt båtar större än styrpulpet med utombordare har jag tagit hjälp. En besiktningsman provar ofta motorn i olika varvtal upp till max där de stannar några minuter, de följer hela tiden hur temp o tryck utvecklar sig. Ta gärna med någon tung vän för att simulera riktiga förhållanden och se att motorn har kraft och kan ligga i planing utan att behöva full gas 😀.

 

Man blir aldrig 100% trygg. 

Angående priset så skulle jag säga det beror på hur skicket på motor o drev är. 30 år i saltvatten... ja det beror på hur det är skött o antal timmar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-23 vid 15:22 skrev Vikings:

Hej alla,

Står inför ett ev köp av en Polar 290 Monaco -90.

 

Någon som har handfasta tips på vad jag absolut inte får glömma att kika efter, dvs vanliga fel på båtmodellen?

Motorn (VP AQ570) med sötvattenskylning känns tryggt, eller är det något speciellt och utöver det vanliga jag skall kika efter även där?

Blev det någon deal eller lurar du vidare på andra objekt och modeller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan nu mer titulera mig ägare av en Polar Monaco 290.

Skall bli riktigt spännande och jag kommer säkert komma med flera nyfikna frågor i detta forum, hoppas då på er hjälp😉

 

I år kommer vi inte genomföra några större förändringar på båten, blir till att montera lite handtag för att underlätta passagen ner i sittbrunnen för mina barn. Samt montering av solcell inkl regulator, lite 12v uttag och div LED belysning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjo Polar:e 😃

 

Hur stor septik har ni i era kärror? Efter montering av bogprop så känner jag att min modifierade septik blev för liten och funderar på alternativa lösningar. Vet i tusan dock vart jag ska placera en större tank. 
 

Hur har ni det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, köpte en Polar 820 Royal Express förra sommaren, tankarna var nygjorda. Septiktanken är på 75 liter, vatten på 180, riktigt bra för en såpass liten båt tycker jag.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan skrev essox:

Hej, köpte en Polar 820 Royal Express förra sommaren, tankarna var nygjorda. Septiktanken är på 75 liter, vatten på 180, riktigt bra för en såpass liten båt tycker jag.

Tjena Essox

 

Har du bogprop i din båt och vart har du septiktanken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vi monterade helt ny bog i vintras, fanns ingen, tanken ligger under bordet i främre kabin, förre ägaren har tagit upp ett hål på golvupphöjningen för Gobius sensorn. Var sitter din tank?

 

71814313-69C8-4C1A-9A3F-EF8BACECC006.jpeg

1BCDCE18-CA5E-45F1-9A60-F031EB2A7201.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev essox:

Ja, vi monterade helt ny bog i vintras, fanns ingen, tanken ligger under bordet i främre kabin, förre ägaren har tagit upp ett hål på golvupphöjningen för Gobius sensorn. Var sitter din tank?

 

71814313-69C8-4C1A-9A3F-EF8BACECC006.jpeg

1BCDCE18-CA5E-45F1-9A60-F031EB2A7201.jpeg

Okej. 
Bra investering. 
 

Jag har tanken på samma ställe men det ser ut som att du monterat bogen längre fram en jag. Jag har inte hål genom skotten. 

328B5D3E-8919-4025-9BBA-06D71A6AE4D5.jpeg

Edited by Pirayan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, det förklarar skillnaden i förutsättningar, ibland upplever vi bogen som bra, ibland lite ”klen”, vår kanske sitter lite för långt fram? 
Är du nöjd mer er bog?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev essox:

Aha, det förklarar skillnaden i förutsättningar, ibland upplever vi bogen som bra, ibland lite ”klen”, vår kanske sitter lite för långt fram? 
Är du nöjd mer er bog?
 

Ja visst 😃 Men det ser endå ut som att din tank inte kan vara så himla stor infalla fall. 
 

Nja. Kan uppleva precis som du att den inte driver på så hårt i bland. Men så är den iofs inte så stor. Tyckte dock att det skulle bli knepigt att få in en större. Skulle kanske varit om man valt en med dubbla propellrar. Men men. Stör mig mer på den lilla septiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för återkopplingen, ja det finns alltid en del man är mindre nöjd med, vi vill förbättra kylskåpsutrymme, modern fungerande värmare, smartare kapelllösning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev essox:

Tack för återkopplingen, ja det finns alltid en del man är mindre nöjd med, vi vill förbättra kylskåpsutrymme, modern fungerande värmare, smartare kapelllösning.

 

Tack det samma. 
 

Jag har flyttat upp kylen till sittbrunnen. Jättenöjd med det. Samtidigt så byggdes förvaring under sittdynan om babord. Även det är jag jättenöjd med. Kunde kanske gjort det liiite snyggare😃

 

BED3D80C-4756-480A-854E-19C0FFCE3193.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma lösning i vår båt, håller med, bättre än originallösningen, har haft stora båtar innan, Nimbus 3400, Nordwest 410, är bortskämd med ytor och utrymmen. Man vänjer sig som tur är, väldigt mycket billigare och enklare båtägande😌
Pågående projekt är ny instrumentering, nästa steg blir nya brytare, satte dit mentemarins autotrim, funkar jättebra.A697E301-BCAD-4444-B436-949E5725EBAE.jpeg.a84776952021b0b73071bde78f1d6468.jpeg09EB64B5-373E-49EE-B8F0-DBFB8E1D816B.jpeg.b02872945a697fc40f906db934b817a5.jpeg

 

 

A33F56F4-7D8B-4B76-BD76-727404EB6CCD.jpeg

69AB1B9C-75E3-4F1B-AD7F-505244795847.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy