Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

mr_agne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mr_agne

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  1. Jag köpte en Buster Magnum under sensommaren och upptäckte då inte att skrovet var angripet av korrosion, se bilder. Det är endast babords akter samt sida som är påverkad. Ni kunniga i ämnet, är det bottenfärgen eller krypströmmar från annan båt som angripit?
  2. Hej Jag har en Polar 290 -93 med röta i skiljevägg mellan motorrum/bensintank samt bensintank/midcabin. Plywooden i nedre delen av båda skotten är i princip helt borta. Enligt firman jag anlitat var det vanligt att ej glasfiberarmera hela vägen utan endast lägga på färg. Så är fallet på min båt. //Peter
  3. Mäter 12,9V efter att ha varit urkopplad ca 12h. Tolkar det som om allt är OK och att det är underhållsladdningen som ger 13,5V Tackar för hjälpen //Peter
  4. Under vintern har batteriladdaren fått gå i omgångar, nu senast ca 4 veckor i sträck. Vid mätning av batteribanken ger den endast 13,5V under laddning och utan belastning. Om jag läst på korrekt brukar 13,5V anges när batteriet är under uppladdning och anses "hungrigt". Eftersom laddaren stått på ett tag borde batteribanken vara uppladdade och visa 14,4V. Laddaren är en originalmonterad "Professional Mariner" 25A från tidigt 90-tal. Bytte förbrukningsbatteri 2014. Är laddaren trasig? Kopplar man loss och mäter direkt på utgående kablage från laddaren? //Peter
  5. Hej Köpte en Polar 290 Monaco -93, sommaren 2014. Importerad från Tyskland -04, visade sig efter noggrant tittande vara den här, https://youtu.be/zbVqhIjDob4 Otroligt nöjd med båtens layout och storlek men tycker den är lite vindkänslig, tänker därför montera in bogpropeller innan sjösättning. Originalmonterad VP 570A + 290 DP-c med 650h i bra skick. Prestanda ungefär som alexcyber. Om jag inte har helt fel ersattes 271án av 570? Lite svar på övriga forumdiskussioner Spis: Wallas Ceramic 100U safeflame, drivs av fotogen. Väldigt nöjd med denna modell, skulle ej byta till gasol. Kapell: Köpte båten med nytt kapell, såg fantastiskt fint ut de fina dagar vi kikade på båten. Förra ägaren hade bara fått lite duggregn och således inte märkt betydelsen av bra sömnad... De påpekade visserligen att kapellet läckte på ett ställe men att det skulle åtgärdas. Ett skyfall senare, dagen efter övertagande , såg det ut så här. Dessa pölar rann sedan ner genom dragkedjan vilket var mindre behagligt. Ett mindre droppande hade varit OK men inte ett par deciliter åt gången var inte vad vi räknat med. Rann rakt ner i nybäddade midkabinen. Har haft kontakt med några av de stora kapellmakarna i Gbg under hösten och det har mer eller mindre blivit utdömt. De är till och med högst ovilliga till att justera då de anser att kapellet är helt felsytt. Det gamla kapellet följde med vid köpet och bara efter någon vecka byttes ny mot gammal. Under vintern är det inlämnat för lagning/renovering. Nya kapellet får bli vintertäckning under presenningen... //Peter
  6. Det visade sig vara kylvattenslangen som ej var ordentligt fastsatt mellan drev och sköld, precis som Gelis antydde.
  7. Köpte i somras en Polar 290 Monaco -93, söker nu information i form av: broschyr material, instruktioner och dylikt. Någon som har något liggande eller har någon bra länk? //Peter
  8. Tack för kommentarer, har nu en del uppslag att kika på. Har ett 290 drev Skall se om det går att kika på innan båten åker upp på land.
  9. Hej Min AQ570 har helt plötsligt börjat gå varm vid belastning. Vid 1000-1500 rpm ligger temp helt stadigt på 80* men vid marschfart 3300-3600 rpm stiger temperaturen nästan direkt upp till 90-95*. Slår sedan av då jag ej vågar fortsätta. Precis låtit ett varv byta sjövattenpump, kanske kört ca 2h efter bytet och då utan problem. Har ej filter på inloppet så det kan inte satt igen sig. Någon som har en ide? //Peter
  10. Har precis köpt ny båt bestyckad med en safeflame ceramics u100. Vet ej riktigt hur det är tänkt att den skall fungera. Den röda lampan lyser ej och när spisen varit använd på hög värme måste vredet sänkas till min ett par minuter. Annars ryker/osar det underifrån. Känns som fläkten stängs av i samband med att on/off stängs av. Någon som har ide om vad som kan vara fel? Serviceverkstad i Gbg området? //Peter
×
×
  • Skapa nytt...