Jump to content
Saturday 10 April 2021

Suncab

Medlemmar
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Suncab

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej jag gjorde ett byte från v8 (200hp) till Kad 32 (170 hp) i en Draco 2300 Suncab för länge sedan, prestandan blev nästan exakt det samma, med ca 0,4l bränslebesparing per nm. Service delar till Penta är dyrare än V8, och jag vill minnas att det gick åt mer olja till Pentan. Jag skulle inte gjort om detta, då den 4 cylindra dieseln rister på låga varv, och är förhållandevis högljud i krypfart, i marchfart var det ingen skillnad. En V8 / V6 är nästan ljudlös i krypfart, och den något högre driftskostnaden skulle jag leva med. /Staffan
  2. Tack för tips Ingemar, men jag ser framför mig att byta ALLA packningar, och då är det smidigt med en komplett sats från Nor West Staffan
  3. Hej Emil Tack, blir till att beställa och byta alla packningar Staffan
  4. Hej Jag har samma problem, hur gick det för dig? Var hittade du packningssatsen? Staffan
  5. Hej Mitt triminstrument har slutat fungera, är det någon som vet var man kan hitta ett begagnat till vettigt pris. Finns nya runda att köpa hos Penta för ca 5000:- inkl adaptar och täckbrickor, med jag föredrar att hitta ett fungerade begagnat, om det finns något. Staffan
  6. Hej Ska montera en Garmin genomskrovsgivare till ekolod, givaren klarar upp till 7 graders skrovvinkel, skrovet är ca 20 grader, hur göra? Hur har Ni gjort? Någon som har någon idé? /staffan
  7. Hej Kolla på Batplassen i Norge där finns mycket dokument, bl a detta som jag hämtade för några år sedan, inte riktigt det du vill ha men ändå
  8. Jag valde att inte gå för Gasol när mitt Wallas gav upp, huvud orsaken var att jag inte tyckte jag kunde hitta ngn bra plats, jag vill inte ha läckage risk som innebär att båten gasolfyls, så mitt alternativ var lösa ngt på badbryggan, vilket jag valde bort. Det blev i stället ett Origo A200, och ny bänkskiva utan den fula fuskteaken...
  9. Hej Toppfarten är ca 30 knop, och jag marchar runt 22. Förbrukning över säsongen ca 1,5/dist. Hade jag tänkt rent ekonomiskt så hade en diesel inte varit ett alternativ i denna båt. Driften är billigare än bensin, men service och reparationer äter väl upp den mellanskillnaden. (En beg renoverad KAD 42-43 exkl drev kostar ca 100 000:-, för de pengarna får du 3 st långblock v8)
  10. Hej Jag har genom åren gjort en del "förbättringar", får tyvärr inte till bilder på allt. Bytt ut pälsen i mid kabin mot vinyl, enklare än jag befarade, limmade fast med Casco golvlim sitter bra fortfarande. Delat aktersoffan i tre delar, så att man kan komma åt stuvfacken under utan att lyfta hela soffan, samt klätt om allt stoppat i sittbrunnen men marin markilux. Installerat ett 85 l kyl i sittbrunn, tagit bort det gamla och gjort om till förvaringskåp Bytt motor till Kad42 med DPE drev (ad41/290 A i original), i anslutning till detta sågat upp ett hål i inre akterspegeln under soffan, för bättre åtkomst i motorns bakkant. Byggt om salongen enligt bild nedan, bekvämare när man är max 4 vuxna som sover ombord. Pågående projekt: byte av hela bänkskivan i pentryt, till mordernare utseende och ny infälld spis, i anslutning till detta blir första etappen i salongen även omlackerad. Motorrummet på denna modell har längsgående skott som går upp till ca 15-20 cm under luckorna, så det är öppet mellan stuvfack och motorrum. Dessutom är det inte helt stängt från aktra utrymmen (det närmaste tankutrymmet) in till miden vare sig på sb eller bb sida. Har kollat ny rattpump, men dagens modeller ser annorlunda ut, vilket ger en större ombyggnad. /Staffan
  11. Hej Ser att du renoverade hydraul styrningen, både rattpump & cylinder? Jag har renoverat cylindern, men inte hittat ngt som kan hjälpa mig med rattpumpen. Några tips? /Staffan
  12. Hej Jag har haft en 820 under nga år, och gjort en del uppdateringar, dessa borde synas i min profil. Staffan
  13. Hej En fantastisk båt, var själv spekulant på en med dieselmotor singelmontage. Jag upplevde båten som RANK med en motor, så för min del blev det en Polar 820. Jag har åkt modellen med dubbelmontage och det är en annan båt, då blir hon stabil. De små motorerna i detta exemplar är för lite, båten behöver 2 x V6, det finns en i GBG regionen, hos BIB marin, med nyrenoverade V6or, visserligen till lite högre pris.. http://www.blocket.se/goteborg/DRACO_2700_Sterling_1990_38568944.htm?ca=15&w=3&last=1 Staffan
  14. Hej Både FPT & Hyundai säger att 290 DP fungerar med deras motorer, vridmomentet är ngt högre men inte mycket. Vetus & Kobota har huvudaskligen lågvarviga motorer som inte passar för drev, så jag hittar inga fler alternativ. Är det någon som har erfarenhet från FPT ( Iveco), eller ytterliagre någån med erfarenhet från Hyundai? Staffan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy