Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Dahlstrom

Kanalresa i Europa, råd om båtval

Rekommendera Poster

I senaste nummret av ODYSSÉ (Kryssarklubbens Medelhavssektions tidning) finns en artikel om kanalbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nilsnobbing, toppen! Låter inspirerande och lärorikt. Jäklar vad synd att man ska ha en sådan bit till närmsta välsorterade bibliotek. Kommer komma hem med en hel trave böcker. 

 

Lasse-L, Svenska kryssarklubben får undersökas närmare. Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Happysix, Johansson-båten var en riktig läckerbit. Vi har inte övervägt att köpa båten utanför Sverige, men det kan ju bli aktuellt om det verkar löna sig. Stålbåtar ska jag undersöka närmare! Alla länkar ska vi gå igenom i lugnan ro och överväga för och nackdelar, tack för alla exempel! 

 

@Bhemac, jag spanade in en blå Albin 25a som såg förträfflig ut. Att @Pentax också rekommenderar den är ju kul. 

 

Tyvärr måste vi hålla oss under 80000kr för att resan ska bli av men det verkar ju finnas gott om båtar i den klassen vilket skänker hopp! 

 

@Minego, den båten ser väldigt fin ut, och vi skulle säkert kunna hitta något under 80-ribban  om vi letar lite. Intressant att Holländarna gillar stålkonstruktion. Nu har jag inte spanat speciellt efter det men är vi Svenskar lika sålda på det materialet till båtar?

 

Jag måste fråga er stålbåts-fantaster om den inte drar mycket soppa? Blir den inte väldigt tung? Eller kompenseras det med jämn och fin gång när man väl kommer upp i några knop?

 

@Nilsnobbing, vad spännande att du funderat på något liknande! Hittills har ingen sågat idéen vilket jag tolkar som att den är genomförbar. Jo, plast är ju mer praktiskt. Träbåt kanske förblir en dröm. Jag är särskilt svag för patinerade organiska material men det kanske får bli ett senare kapitel i livet. 

 

 

@Kalman, wow! Det blir till att skriva ut din post och placera den i resefoldern. Allt du beskriver är guld värt. Att du inte tror på Snipan blir ett litet mentalt bakslag men det ska vara trevligt att resa, det är semester och ju mindre gungande desto bättre! Hur hög får båten vara för att passera under broar i Frankrikes mer rurala områden? Kanalintyget blir ett nöje att ta. Ett väldigt konkret steg närmare södra breddgrader, vårsol och fransoser som skäller på oss! :)

 

@Johan66smart, tänk – du läste mina tankar. Segelbåt är ju ett alternativ och så länge vi håller  oss i djupare partier går det nog utmärkt. Men jag måste fråga: Tror du inte det blir lite väl tight när vi ska in i mindre kanaler där inte lika stora båtar går?

Johansson-båten ser förvisso läcker ut men det verkar som att den läcker en del. Om du kollar fotot där den sjösatts så syns det att den hänger i band från kajkanterna för att inte sjunka innan den bli tät så att den flyter för sig själv. Det ser även ut som om det hänger en länsslang upp ur sittbrunnen.....

 

Om ni ska köpa båten för att göra er drömresa på kanalerna i Europa och funderar på att sälja den igen när ni kommer hem så fundera redan nu på nästa steg - försäljningen. Välkända och populära båtmodeller brukar vara lättast att hitta köpare till. De är oftast något dyrare i inköp än mer okända modeller men det är inte kul att inte hitta någon som är intresserad när du ska försöka avyttra båten.

 

Motorer på äldre båtar är alltid en osäkerhetsfaktor. De kan leva i många år men de kan även ge upp om en timme... Det är näst intill omöjligt att avgöra kvarvarande livslängd. Den båt ni köper ska ha en motor "som inte konstrar" när ni köper den. Säljares uppfattning om att "det bara är något litet justeringsjobb så kommer den att gå bra" ska ni inte lita på. När ni utrustar båten för resan så se till att det går att montera ett utombordarfäste baktill. En lite utombordare som reserv är bättre än ingen motor alls tills ni hittar någon som kan hjälpa er med mer omfattande reparationer om olyckan är framme.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävlar i min låda vilket pris! Har kontaktat säljaren så får vi se vad han säger. Tack för tipset @Minego!

@Happysix, kul länk, slukade allt med hull och hår! 

@Lintott, då håller vi oss nog till välkända märken och modeller då vi är färska och lätt skulle kunna gå på en nitlott och köpa någon luffarbåt. :P Tack för tipsen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En halvplanande båt med stor, 2takt snurra? Då skulle jag nog rekommendera att använda trailern för resor i Europa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En halvplanande båt med stor, 2takt snurra? Då skulle jag nog rekommendera att använda trailern för resor i Europa.

 

Jag är beredd att hålla med. Det är absolut en fördel med en deplacerande båt eftersom de normalt är mer kursstabila dvs mindre rattande för att få båten att gå rakt fram. En diesel ger också god bränsleekonomi, särskilt i förhållande till en stor tvåtaktsutombordare. Ni kommer att köra många timmar på i princip några hundra varv över tomgång. Det kan dessutom vara svårt att få tag på bensin, en del mackar har enbart diesel.

 

Rekommenderar en dubbelruffare såsom många andra i tråden. Försök lägga lite mer pengar än ni tänkt er från början, så får ni en båt av mer välkänt märke som är lättare att sälja. I de här pris- och åldersklasserna blir prisfallet vid försäljning ändå inte så stort och räntan är ju låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deb här gjorde mig lite sugen;

 

"Motor Volvo Penta TMD22 årsmodell 94

Mycket ny utrustning tex
Ny special byggd septitank 2012
Ny stereo med styrning vid ratten 2012 
Extra dynor till för ruffen 2012
Solpanel 2012
Nytt stort kapell 2012
Lagun bord 2012
Ny kyl Isoterm 42 2012
Båtsystem badbrygga med kassett stege 2012
Nya vatten pumpar 2012
Ny septitank 2012
Batteriladdare Ctek m300 2013
Nya förbruknings batterier 2013
Nytt ankarspel med fjärrkontroll 2013
Ny disel värmare 2014.
Ny Ctek D250s DCDC laddare och batteriseparator för solpanel.
Stor båtkärra byggd för denna båtmodell kan dras med bil eller traktor."
 
Välutrustad, "nästan ny" rejäl diesel mm. Lite dyrare men troligen väldigt prisvärd.
 
Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller  inte med om att Uttern är ett dåligt val av båt.....visserligen sk halvplanande men otroligt praktisk, många fördelar gentemot snipa, stål bla att kunna tilta motorn vilket gör den väldigt grundgående vilket nämns tidigt, mycket stuv om jag minns rätt...motorstorleken gör oxå att extra kraft finns att säkert klara,vågor,pråmar, strömmar mm.

 

Slingrigheten är en vanesak, o hanterbar i kanalfarter kring 5-8 knop, sätter sig inte anmärkningsvärt mycket på häcken efter att åkt med ganska många gånger, dessutom går det bra att stuva så man minimerar det. Annan fördel lär ju vara att, mot förmodan,  går det att snabbt ta sig fram om det behövs. Enda nackdelen kanske är förbrukningen men i dom farterna ganska säker på att det hamnar under/kring litern. Oxå större plats/form att sitta på akterkabinens tak min erfarenhet. Upplevde den som stor för sin storlek.....

En resa med denna båttyp har ju redan gjorts enligt tidigare nedan:

 

 
  • Medlemmar
  • 203 inlägg

Postad 04 dec 2014 22:09

Hej igen!

 

Kom på att jag har en bok här hemma i mitt nautiska bibliotek (ja, jag är lite nördig jag...) om två män som åker båt från Stockholm till Svarta havet på 80-talet. De använder en sådan, slumpartat nog precis på budget: Uttern 690

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mått på hur lämplig en båt av typen Uttern är kan vara att titta på de båtar som trafikerar kanalerna. De vanligaste fritidsbåtarna är ganska traditionella lite tyngre motorbåtar, mer eller mindre pråmlika. Att några en gång gjort en resa med en sådan båt är liksom inget mått. Man kan nog göra ett studiebesök vid Götaälv för att se hur olika båtar beter sig. Man vill nog gärna ha en båt där man kan släppa rodret utan att båten direkt vinglar iväg. Långkölade  segelbåtar fungerar bra, om de har tillräckligt med maskinstyrka. Snipor är sällsynt av någon anledning.

Farten är oftast låg på kanalerna, att kunna "dra på" är bortkastat. Stor motor är bra men då ska det vara en diesel med stor propeller, en stor motor på en snabbgående är till för att ge fart, inte mycket att sätta emot baksuget från pråmarna.

Det finns ingen fördel med en grundgående båt, är djugåendet under en meter kan man ligga vid kanalbanken. Undervattenskroppens storlek är ju det som ger kursstabilitet.

En stor tvåtakts snurra på tomgång är enligt de som kan snurror helt fel. Bränsleförbrukningen kan bli fem gånger större än för en diesel. Det blir mycket pengar på en resa som är runt 1000M enkel väg. Det sägs också att en tvåtaktare på lågt varv sotar igen. Trollingfiskarna brukar ju ha en liten snurra när de fiskar.

Titta på båtarna i Holland, de är typiska kanalbåtar, sen kan man leta efter liknande här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 och Uttern 690 med flera har varit aktuella i tråden, då jag har lite större erfarenhet av båda båtarna ska jag försöka dela med mig av min personliga erfarenhet.

 

A har den klart bästa förruffen, bra sovplatser särskilt om man kostat på lite tjockare dynor än de som levererades som orginal, U har smalare kojer man måste använda en mällanläggsskiva för att kunna sova bekvämt.

 

U är bekväm att komma ombord på genom luckan i fronten på ruffen.

A lite högre kliv ner i sittbrunnen.

 

Laga mat A har en pentrybänk i förruffen med kök vask och ganska bra med plats för köksgrejer.

U har köket under förar och passagerarsittplatserna. Här vinner A även om många inte vill ha köket i ruffen, men hur ser det ut på alla segelbåtar.

 

Sittbrunnen vinner U, till As försvar kan man väl säga att den är djup och säker om man har småbarn ombord.

Men U har sin toa i en av kistbänkarna, vilket gör det svårt att få lite avskildhet vid toabesök,

A har toa i förruffen med dörr som man kan stänga om sig om man inte är allt för storväxt.

 

Akterruffen vinner U med knapp marginal, men båda fungerar utmärkt att sova i.

 

U finns med utombordare och även med drev och inombordare, 

A har inombords dieselmaskin av varierande storlekar och märken, allmänt gäller för båda båtarna att maskinen ska vara bytt.

 

Om man väljer en Albin ska man absolut söka efter en DL då den har en annan skrovform.

 

När man läser om Albin 25 brukar det alltid komma fram synpunkter om att A rullar kraftigt, men min personliga erfarenhet är att den inte rullar mer än andra snipor.

Ja A är egentligen en snipa, men med avhuggen akter, dock är DL modellen med sin bredare akter halvplanande med en lite större maskin, vilket båten väl klarar.

 

Mitt val skulle bli Albin 25 DL för en sådan tur som TS funderar på, vilket jag föreslog tidigt i tråden, främst beroende på bränslet.

 

 

Kalle

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp Killarna i Flodfare hade en Uttern 690.  Fördel den går att få lite fart på. Nackel propellern sitter utsatt..

Ett alternativ kan vara Myran 23 eller 25. Lite rymligare än uttern, lite snabbare än Albin. Betydligt sjövärdigare. Inte helt ovanligt i Danmark. håll koll på www.DBA.DK

http://www.dba.dk/myra-23-motorbaad-aarg-1975/id-93139664/

 

Jag hade en sådan tidigare kolla bilder på:
http://www.myrablogg.rodarummet.net/#home

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myran 23 kan nog funka, ser trevlig ut, Har lite tyngd. men 99 papp för en 23-fotare med en diesel från 1975? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en blogg skriven av är en familj som seglar en koster till medelhavet. Färden går via kanalerna i Tyskland-Holland-Frankrike.

Seglatsen genomförs under sommarsemestrarna och båten läggs upp på vintrarna. Man startade på västkusten i juli 2010 och nu har man kommit till Grekland.

http://komombord.blogg.se/2010/july/

Albin 25án som bhemac tipsat om på blocket ser ut att vara en hit.

Rejält med utrustning, som är nästan ny. Dessutom en kraftig turbodiesel.

Kan vara helt rätt båt för en kanalåkare.

Jag har själv en Albin 25 och upplever den som en bekväm båt med bra kojer och en skyddad styrplats.

Den är nästan lika praktisk som den är ful.

Leif.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med diskussion! Det är lärorikt att se er argumentera för och emot olika båttyper. Tack vare det har vi fått upp ögonen för båtens olika delar, vad för konsekvens placering av motor, interiör och köl har för inverkan på båtens egenskaper. 

Under årens lopp har man tydligen konstruerat på en och två sjödugliga båtar! :)

 

Efter alla era tips har vi begränsat valet till en motorbåt. Segelbåt får bli ett senare köp, mycket beroende på att i är rätt färska hela gänget. Hellre får vi lära oss båtlivet i etapper istället för att ta oss vatten över huvudet. 

 

I valet mellan inom eller utombordare verkar det inte finnas varken rätt eller fel, men överlag lutar det åt en nyare inombordare. Om jag förstår det rätt, från alla era lysande tips, är det viktigaste att motorn är fräsch, resten löser sig mer eller mindre? Jag kontaktade Göran bakom sidan albin25.com, han förtydligade och underströk vikten av detta, nyare pålitlig motor vid långresor av den kaliber vi planerar. Det blir en sjuhelsikes massa mil på främmande vatten! 

 

Uttern verkar vara en trevlig båt, och med rätt, lite modernare och mindre törstig motor kan det vara ett alternativ. Albin 25an verkar vara det bästa valet för en färsking OM vi kommer över rätt båt till rätt pris. Resan med flera års planering går i stöpet om motorn tackar för sig mitt på en kanal med kostsamma reparationer som följd. 

 

Jag ska erkänna att en stålbåt lockar, att dessutom holländarna, som har mycket erfarenhet av kanaler, vurmar för stål säger ju något om materialvalet. Dock skulle vi kunna åka på en rejäl beta om vi gör inköpet nere på kontinenten. Tål att tänkas på.

 

Sammantaget får vi väl ha en påse pengar redo, ge oss ut i djungeln, känna och klämma på olika modeller i god tid innan det börjar vankas avfärd och ha era råd i åtanke. Om man för enkelhetens skull visualiserar Albin 25 som utgångspunkt vad gäller "idealbåt" för vår resa, kan vi försiktigt närma oss liknande modeller och finna vår gyllene medelväg. Kanske en myra, kanske en utter, vi får se, man verkar kunna fynda med lite tur och timing. 

 

Vi är ju som sagt glada amatörer, väl i båten lär vi oss båtliv. Vad vi uppskattar MYCKET innan vi sitter och guppar är vilken bas vi ska investera i. Er responsen har varit fantastisk, bättre än vi vågat hoppats innan vi hittade maringuiden.se. Skriv gärna mer om ni får lust, men vill tacka er redan nu som ansträngt er med erfarenhet och tankar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att uppdatera tråden med en ny frågeställning! :)

 

Vi planerar att resa i mitten på april och utgå antingen från Stockholm eller Skåne. Vad rekommenderar ni? Vi föredrar Stockholms-resan men undrar om den är praktiskt genomförbar? Hur klarar sig en Albin25a längst Sveriges östkust i mitten på april? Skulle ni föredra att sätta båten på hjul och rulla ner den till HBG eller liknande och utgå därifrån? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm-Skåne är en lång resa i en ganska slö båt. Ni har skärgård ner till Kalmar, sen är det oskyddad kust. Det mesta av service lär vara stängt längs vägen. Att köra går absolut, bara på med kapell och värmare, men kan ni få transport för överkomlig peng så skulle jag ta det. Det är lite kust kvar sen ner förbi Danmark.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Flipperskeppare, Okej, kan man räkna med två veckors restid från Sthlm till Malmö? Tänker mig att minst ett par dagar går bort i hamn p.g.a. blåst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  är knappt 400 nm till Malmö från Stockholms innerstad. Om båten gör sex knop tar det knappt 70 timmar. Kör ni tio timmar per dag (08-18) så blir det ca en vecka; med lite marginal så är väl två veckor ganska lagom. Jag har gjort sträckan på en vecka, men då var det med planande båt.

 

Jag tror det kan bli ganska tradigt att köra så långt som ren transport, särskilt om ni inte har autopilot utan måste sitta och styra hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara på vilket som är bäst. Att gå för egen maskin är bra träning och bra för att se att allt fungerar. Service naturligtvis att få på vägen, få går ju i ide här i landet. Vädret kan vara nyckfullt i april. En landtransport blir naturligtvis kostsammare men troligen odramatisk.

En kompromiss kan ju vara att ta båten delvis på land, delvis sjövägen. Har man tur så hittar man en transportör som går tom någon lämplig sträcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bhemac, Vad bra, då har vi alternativ! Hoppas hamnarna har öppnat för säsongen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bhemac, Vad bra, då har vi alternativ! Hoppas hamnarna har öppnat för säsongen!

De flesta hamnar brukar gå att använda ändå men servicen är nog lite sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Nederländerna är hamnarna öppena....de flesta i allafall.

Vi var ute en tur för ett par dagar sen och kolla runt en sväng.

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m873916391-te-koop-plezierjacht-topper.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m890091126-kajuitboot-echte-tukkervlet.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m891033908-te-koop-ariadne-850.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m871639529-nette-motorboot.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m828676194-leuke-platbodem-12-60-meter.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m893459414-doerak-650-alluminium-ramen-windscher-bj-1975.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m889071229-klassieke-bakdekker-opknapper-vriesh-lentsch-10-m-bj-1934.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m893359267-cascarude-9-50-ak-met-werk-dubbele-besturing-perkins-diesel.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m888349949-ancas-sea-queen-27-nette-polyester-kruiser.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m888599510-heckcruiser-7-m70-met-mercedes-motor-27pk.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m817797390-nette-stalen-weekend-kruiser-ligplaats-in-de-biesbosch.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m817010797-voormalig-patrouilleschip.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

 

 

Här är det senaste som är till salu,för under 5000€.

 

Kanske börja resan i Holland. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig dag, happysix? ;)

Fantastiskt jobb!

 

Såg någon som annonserade på Blocket om att köpa en båt för kanalerna och ha som andelsbåt. Tanken är inte dum, några som delar på en båt och som bara används på kanalfärder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så.

 

Tråkig dag, happysix? ;)

Fantastiskt jobb!

 

Såg någon som annonserade på Blocket om att köpa en båt för kanalerna och ha som andelsbåt. Tanken är inte dum, några som delar på en båt och som bara används på kanalfärder.

 

 

@happysix, tack för länkarna! 

Det var så lite så....

 

Ctrl C Ctrl V har man blivit snabb på,bhemac ;)(lol)fast du har nog rätt :wacko:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst – kanalliv är det enklaste båtliv som finns. Kanalliv kräver inte speciellt mycket förberedelser. På kontinenten är det nära till allt, så köp och fixa under färden. Skulle motorn krångla eller vinet ta slut så är det sällan mer än 4 meter till land. Jag tycker att man gärna överskatta behovet av boendeutrymme, vi spenderar väldigt mycket tid på däck.

Allting som flyter fungerar men jag skulle prioritera:

1.       Tyst motor. Nåja, åtminstone inget oväsen där man styr och spenderar mest tid.

2.       Helst inte större djupgående än en meter. Ju mindre desto bättre

3.       Inget svall. Drar man upp svall i de farter som gäller på kanal så är båten fel.

4.       Soltak/regntak. Man vill inte sitta inne och styra, man vill stå ute under tak.

5.       Pentry och liknande är inte så noga – det är nära mellan matbutiker och restauranger.

6.       Cyklar vill man ha med sig.

7.       Sköna madrasser är inte dumt, viktigare än puts på gelcoaten.

 

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...