Gå till innehåll
fredag 09 januari 2026
fredbjar

Motorolja, filter till VP MD5a

Rekommendera Poster

Hej!

Vilken av Biltemas mineraloljor som finns i sortiment kör ni på till motor och drev till en VP Md5a?

Vilka filter kör ni på/var köper ni dem?

Hälsningar

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas motorolja 30569 och har gjort i flera år till min MD 5 B. Förra vintern hade jag motorn nerplockad för renovering (32 år). Ram- och vevlager var som nya vilket dom inte varit om det varit för dålig oljekvalitet.

Som oljefilter använder jag också Biltema-filter 50659.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som kört på en olja som fått motorn att paja kan lägga upp det här.

De motorer av äldre datum vi har i våra båtar klarar sig med alla motoroljor som finns till försäljning av ansvarskännande företag.

Den olja som motorn fick i våras är en Biltemaolja som rekommenderas för gamla traktorer. Skulle vara lite mindre rökig. Motorn gick fint under sommaren fast det var en traktorolja.

Det är väldigt sannolikt att den som fått sin motor förstörd av en dålig olja sprider information om detta. Ändå är det inte var dag man ser något sådant.

På en välbesökt bilsajt för motorintresserade och bilmekar efterlyste jag något motorras som kunde härröra från dålig olja. Sajten hette lagabilen.nu. Numera nedlagd tyvärr. Troligen pga att den var kontraproduktiv för yrkesfolk som hängde där och annonsörer i branschen. Något om rasad motor kom aldrig upp.

Så alla som handlar olja av sämsta kvalitet och vill tvåla till den eländes oljeförsäljaren :

Vad hette oljan!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använder Biltemas halvsyntetisks olja som inte verkar säljas längre samt VPoljefilter till vår MD11. Halvyntetisk olja använder vi mest för att vi har samma olja i bilen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vilken av Biltemas mineraloljor som finns i sortiment kör ni på till motor och drev till en VP Md5a?

Vilka filter kör ni på/var köper ni dem?

Hälsningar

Fred

Köper mitt filter till min MD7A på Lidingö Marin, vanligtvis ideras webshop.

Dock så har dom tagit bort Volvo delen från nätet nu för tiden.

Men det fungerar fortfarande att beställa om man har artikelnummer, de gånger jag inte har haft det har jag ringt och fått det. Det är samma oljefilter på MD5 som MD7. Om du klickar dig in på webshopen via deras hemsida www.lidingomarin.se så ska du söka på artikelnummer 114021 så får du fram det. 59:- som hittat.

Oljan som jag häller i är en 15W40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en VP MD5A BÖR man använda mineralolja SAE 10W/30 CD.

OBS Moderna syntetiska eller halvsyntetiska oljor får absolut inte användas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har ett bra svar på varför helsyntetisk olja inte bör användas i en MD5? 

Ser inte vad skillnaden kan vara när det handlar om samma viskositet på oljan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev Arkstedt:

Är det någon som har ett bra svar på varför helsyntetisk olja inte bör användas i en MD5? 

Ser inte vad skillnaden kan vara när det handlar om samma viskositet på oljan

Nej!

Det finns inget bra svar, bara tro och trolldom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite så jag känner också.

1 timme sedan skrev Mackey:

Nej!

Det finns inget bra svar, bara tro och trolldom. 

Gott. Rent krasst finns ju inga direkta argument för syntet i det här fallet eftersom man inte har någon nytta av de längre oljemolekylerna när man ändå byter oljan en gång per säsong, men vid senaste besöket på biltema hade de ingen mineralolja med rätt klassning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...