Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Arkstedt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Arkstedt

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

569 profilvisningar
  1. Lite så jag känner också. Gott. Rent krasst finns ju inga direkta argument för syntet i det här fallet eftersom man inte har någon nytta av de längre oljemolekylerna när man ändå byter oljan en gång per säsong, men vid senaste besöket på biltema hade de ingen mineralolja med rätt klassning.
  2. Är det någon som har ett bra svar på varför helsyntetisk olja inte bör användas i en MD5? Ser inte vad skillnaden kan vara när det handlar om samma viskositet på oljan
  3. Gör inget som blir för permanent bara. Vid vinterkonserveringen (om man gör den på land) är det en smart idé att plocka ut termostaten för att glykolblandningen ska kunna gå genom hela motorblocket direkt utan varmkörning.
  4. Jag har haft liknande problem, men hålet i mitt motorblock har korroderat lite. Lösningen för mig var att köra dubbla packningar och dra runt några varv med rörmokartejp för att öka diametern - det håller tätt.
  5. För att räkna ut hur många Ampere dina celler ger maximalt tar du bara antalet Watt genom Volten (120W/12V=10A) Om nuvarande paneler ligger på 120W behöver du en regulator för 10A, men om du tror att det finns en chans att du utökar antalet solpaneler kan det vara värt att redan nu köpa en regulator som är typad för 20A
  6. Spännande! När hände detta? Det låter alltså som exakt samma problem som jag har. Mätte med voltmetern vid load-skruvarna på regulatorn och fick noll och ingenting ur load-utgången. Hur löste du problemet? Ny regulator? MPPT-regulator börjar kännas lockande.. För sökbarheten kan nämnas att regulatorn i fråga är en Novostar REGULATOR PWM 10A från Seasea.
  7. Lånar denna tråd då jag har ett liknande problem men med annan (PWM) regulator; Igår kopplade jag in en extra solpanel via denna kopplingsplint, så att panelerna är parallellkopplade. Sedan inkopplingen har regulatorn uppvisat tecken på att föredra ett liv som discolampa (se filmsekvens https://1drv.ms/v/s!AjhsELP_2smH4wlSci-bPQ_-7pYR), men jag får ingen ordning på varför så är fallet. Det enda som är inkopplat på regulatorns förbrukningsport är en 12v-fläkt till toaletten som alltid ska snurra (den har dock inte snurrat sedan omkopplingen av solcellerna). Övriga elsystemet fungerar och är alltså frikopplat med separat huvudströmbrytare. Spänning från solpanelen kommer fram med 16-18V och batterierna ligger fulladdade på 12,7V. Vad jag är van vid är att solcellsdioden lyser klargrönt och att batteridioden blinkar långsamt grönt för att visa att allt är OK. Kan det vara så att regulatorns automatavkännare tror att den ska arbeta på 24V? På vilken spänning borde den rimligen slå över? Nu får jag istället detta kaosaktiga blinkande och det verkar vara vajsing någonstans. Kan regulatorn ha blivit bränd? Vad är det mest sannolika problemet?
  8. Rengöring var naturligtvis fel ord - i somras gick jag på med däcksborste, vatten och något speciellt båtrengöringsmedel men som inte hade önskvärd effekt varken på skarndäck eller i sittbrunnen. Kan inte uttala mig ifall det handlar om beläggningar i form av kalk/mineraler eller något annat, men vissa missfärgningar finns och det försvann inte med tidigare använd metod. Kanske ska följa den allmänna rekommendationen för bilvårdsprodukter - testa på en mindre yta och se hur det funkar. Det viktiga är ju att inte slangar och/eller genomföring tar skada av medlet, även om det sannolikt skulle kunna vara en god idé att byta ut båda delarna.
  9. Är oxalsyra lämpligt för rengöring av annat än friborden? Sittbrunnen i min Albin 79 ser ganska tråkig ut och jag har funderat på hur den bäst bör rengöras. Kan man se oxalsyramix som ett alternativ till rubbing? Har oxalsyran någon elak effekt på självlänsslangarna eller genomföringarna?
  10. Den här (stora) ger faktiskt bara 0,05ppm (enligt manualen till och med <0,05ppm) Min lilla båt har inga konkreta mögelproblem (bara lite klassisk 70talsbåtlukt), men frågan är om det finns några andra bättre alternativ? Känslan är lite dubbel då jag inte har något emot att betala lite extra för att stödja svenska företag och få garantier och så vidare, men om man får tio gånger prestandan för samma pengar från sin favoritkines så är det ju värt att fundera ett varv på.
  11. Hur har det gått för er som använt ozongeneratorer i några år? Är det någon som fått problem med konstig rost eller blekta dynor efter användande? Kjell&Co har rabatt på sin jonisator just nu, så det kanske är läge att slå till inför vårens båtfixande.
  12. Y-kopplingen sitter längst akterut under sittbrunnen där utrymmet är trångt. Silarna från sittbrunnen är löstagbara och hålen tillräckligt stora för att det borde gå att använda avloppsrensaren hela vägen uppifrån sittbrunnen, bara man lyckas få ner den i kröken till genomföringen, hellre än upp i andra hålet i sittbrunnen. Y-kopplingen är om jag inte minns fel gjord av aluminiumrör som sedan kopplas på avrinningsslangen som är dold och går föröver - extremt omständig att komma in i efter Y-kopplingen då det är så långt akterut att man inte får alls mycket utrymme att komma in i slangen akterifrån. Eller... finns det en ventil som går att stänga vid genomföringen..? Det finns en ventil som går att stänga vid genomföringen av äldre kvalisort (typen som kan skruvas ett antal varv) Denna har dock, åt minstone under tiden jag har haft båten alltid varit öppen. Utgör ventilen en möjlig punkt för igensättning även om den är öppen? Ytterligare en "lösning" om det låter riskfyllt/omständigt att köra avloppsrensare från sittbrunnen är ju att hälla vatten i sittbrunnen så att slangen till genomföringen fylls, därefter dyka ner under båten och köra en klassisk "toilet plunger" utifrån runt genomföringen för att ruska runt i det som sitter i slang/rör och hoppas att stoppet släpper.
  13. Gammal tråd, men jag har samma problem på samma båtmodell (Albin 79) Är det någon som kan svara på hur originalventilen i botten ser ut? Det borde ju rimligen inte sitta några backventiler eller motsvarande.. Om ventilen alltid är öppen och inte läcker så föreställer jag mig att det borde vara möjligt att dra ett par varv med en avloppsrensare eller dylikt? Det krångliga blir väl att se till så att rensaren åker ner till genomföringen och inte upp genom andra hålet i Y-kopplingen. I värsta fall får det vänta till sommarvärmen och köra utifrån.
  14. Jag har fått en gummijolle till skänks som har lite behov av service på trädetaljerna. Bottenribborna i trä har svällt och är helt obrukbara och färgen på akterspegeln har börjat flaga på sina ställen. (Se bild) jag har köpt mahognyplywood på seasea som jag tänkte såga och fräsa till rätt dimensioner för golvet, men frågan är vad jag ska göra för ytbehandling? En tanke är att köra något epoxykladd på alla sidor och sen måla med någon färg, men vad ska jag ha för epoxy och vilken typ av färg? Tacksam för alla tips jag kan få!
  15. Jag antar att TS redan känner till Scrubbis? Förstås hiskeligt dyr jämfört med MacGyver-varianten dock. Har ingen erfarenhet själv, men är nyfiken på konceptet i och med de uppkommande båtbottentvättstationerna så måste en rent manuell bearbetning också kunna fungera. Billigare än bottenfärg blir det väl nästan oavsett hur man gör.
×
×
  • Skapa nytt...