Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
tedde1

kort förstag skadat, vem gör nya? + schakel-dimension

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har köpt en hr26 som ska i vattnet till våren.

Till förstaget hör en kort stump, se bild, jag antar att den ska sitta i öglan i ankarboxen, sedan vantskruv, sedan förstag. Rätta mig gärna om jag har fått fel för mig.

Hur som haver, det har gått av några trådar från wiren (stumpen) och jag skulle vilja byta ut den mot en ny.

Vem gör sådana? Gärna i Skåne så jag kan visa upp den gamla.

Shacklarna på bilden, håller de? Tycker det känns lite klent.

Ursäkta mina amatörformuleringar, min enda erfarenhet sträcker sig till att jag seglat min stortriss den här sommaren.

Mvh

Teddepost-96882-0-16375900-1413826294_thumb.jpgpost-96882-0-16375900-1413826294_thumb.jpgpost-96882-0-16375900-1413826294_thumb.jpg

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är för klent!!

Gå till en riggmakare. Få laga en wire av samma dimension som förstaget med togglar i båda ändar. Drop vantskruven. Med rätt läng på förstaget behövs ingen längdjustering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är den vajern ett mellanstycke till fock/genuan för att få upp seglet något. Du har väl pistolhakar i seglet istället för rulle antar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är den vajern ett mellanstycke till fock/genuan för att få upp seglet något. Du har väl pistolhakar i seglet istället för rulle antar jag?

Det stämmer, jag har pistolhakar. Har jag missuppfattat allt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen har du det. Förra ägaren har nog löst det så att han hade en vajerstump för att få upp seglet från däcket för att kunna se under bättre, och för att underlätta vid kryss så underliket inte ska fastna på mantåget lika lätt. Alltså kopplas seglet mot segelschackeln med vridlåset och den klassiska schackeln skruvas i det aktre hålet i däcksfästet bakom förstaget. Hjertmans har färdiga vajerstumpar i olika längder med pressade kausändar hemma. Kolla i deras nätbutik.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen har du det. Förra ägaren har nog löst det så att han hade en vajerstump för att få upp seglet från däcket för att kunna se under bättre, och för att underlätta vid kryss så underliket inte ska fastna på mantåget lika lätt. Alltså kopplas seglet mot segelschackeln med vridlåset och den klassiska schackeln skruvas i det aktre hålet i däcksfästet bakom förstaget. Hjertmans har färdiga vajerstumpar i olika längder med pressade kausändar hemma. Kolla i deras nätbutik.

Stort tack för hjälpen!

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för hjälpen!

Mvh

Tedde

Hjertmans artnr, 6338-3 -4 -5 för olika dimensioner och längder upp till 1 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp. Bara fördelar med att få upp seglet lite från däck.

Fråga förra ägaren om han vet hur långt upp seglet hamnar uppe vid masten? Du kan kanske till och med ta en något längre vajer?

Har du flera försegel så kollar du om de är lika långa efter förstaget - på en båt för länge sedan ( innan rullfockens tid ) så hade jag tre försegel och tre st vajerlängder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog tänka mig för flera gånger innan jag använder schackel på förstaget vilka sannolikt är de svagaste punkterna. Skulle ett schackel gå sönder så kommer hela riggen åka överbord och då kan det bli riktigt dyrt.  Jag skulle nog kontakta t ex Benns och beställa ett helt nytt förstag så att man slipper förlängningen. Schackel hör inte hemma i den stående riggen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det ser ut på aktuell båt, men bl a på Albin 78:an är förstaget fäst i botten på ankarboxen i fören. Där finns också en stropp för fäste av halshornet på seglet så seglet hamnar ovan däck. Tanken är att man skall kunna förvara seglet under kortare tid i boxen medan det är kvar på förstaget, t ex om man är ute över en helg eller så.

Ser ut att vara samma lösning på HR26:an. Bild stulen från HR´s hemsida.

post-53200-0-32960700-1413895924_thumb.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

På förra båten gjorde jag en liknande stropp för att få upp genuan högre för bättre sikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...