Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mauritx

Nybörjartips: Mastställning av gamla bildäck.

Rekommendera Poster

Ja har inte tillgång till verkstad, garage etc. har inga såg, i båtklubben som jag har båten finns det inget mastskjul eller mastvagn, att ställa masten på marken på en obestämt plats i båtklubben kändes inte ok, vinterställningar är ganska dyra och tar tid att montera, då kom jag på iden att göra ställningen av gamla bildäck.

 

post-99780-0-57669000-1411160634_thumb.jpg

 

Vet inte om det är någon bra ide men billig var det i alla fall och snabb gick det att montera. Gamla bildäck sliter inte på båten eftersom det är mjuka och kostade ingenting. Dem kommer inte heller att göra hål på presenningen..  Kanske någon nybörjare som är i samma situation, så här en min tips... 

 

Om det håller över vinter får vi se... men jag tror det ska hålla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att diverse ämnen i däcken har en tendens att diffundera ut från däcket och över i genomsläppliga material i direktkontakt med däcket. Plastgolv som har däck stående på sig kan få permanenta fläckar eller skador.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att diverse ämnen i däcken har en tendens att diffundera ut från däcket och över i genomsläppliga material i direktkontakt med däcket. Plastgolv som har däck stående på sig kan få permanenta fläckar eller skador.

 

Gäller det inte nya däck?  Bildäcken längs ner är instoppade i en gul plastpåse i alla fall. Jag har aldrig tänkt på att bildäck släpper någonting..  Tror du gelcoaten kan missfärgas? 

 

Jag kommer nog innan vinter är här att bygga ändå några träbockar. Det blir lättare nu när bildäckerna håller masten uppåt för att mäta och så. 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att diverse ämnen i däcken har en tendens att diffundera ut från däcket och över i genomsläppliga material i direktkontakt med däcket. Plastgolv som har däck stående på sig kan få permanenta fläckar eller skador.

 

Bildäcken längs ner är instoppade i en gul plastpåse. Jag har aldrig tänkt på att bildäck släpper någonting.. Gäller det inte när däcken är nya?  Det är oftas man ser båtar som har en och annan bildäck.... man brukar också ha gamla däck vid bryggor. 

 

Jag kommer nog innan vinter är här att bygga ändå några träbockar. Det blir lättare nu när bildäckerna håller masten uppe för att mäta och så. 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du har raka spridare på din mast (jag är nästan säker på det) kom ihåg att polstra spridarfästena innan du lägger dit pressenningen, den är mycket känslig för skarpa hörn.

Du kan använda rörisolering,  några bitar heltäckningsmatta eller bara trasor. Kolla om det finns ytterligare ställen som bör polstras.Du får ju ganska kraftig belastning på pressenningen av snölasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänn ner masten med rep till relingslisten på tre, fyra ställen så kommer det att hålla hela vintern och du får dessutom stöd för presenningen.

Plaster är konstiga, de migrerar in i varandra på de märkligaste vis så för mig är det 50 % risk att du får gula fläckar på däcket efter plastpåsarna.
Du bör lägga något som inte är färgat mellan däck och däck. :)

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bygg en träställning, det kan nog samlad fukt under däcket, och se upp så att inte luckgaraget ger sig. Mitt är väldigt tunt. Pressen kommer även att ligga mot ruffen så snö kommer att samlas där, men det är bara att åka ner oftare och sopa rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldersbeständigtplast rullarna som man använder för att bygga borde inte missfärgat. Köpte en rulle som var inte helt transparent utan lite blå i nyans. Ska lägga mellan däck och däck. Hoppas det inte missfärgar bara. Bygga en träställning kommer jag i så fall att göra sen, jag har inga vertyg eller plats att bygga dem på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett par korta träbitar och lägg mellan gummidäcken och båtdäcket (mycket däck blev det...) så slipper du all oro för att gummidäcken missfärgar båtdäcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden, när jag tog upp båten och förvarade den på land, täckte jag på ett likartat sätt.

 

Speciellt min havsfidra, som var så liten att det var enkelt att ta hem den och förvara den på tomten. Ibland använde jag masten som ryggås, och ibland reglar 45x95 som skarvades till tillräcklig längd.

 

Jag brukade dock lägga en bit 45x95 på pullpit och fästa den ordentligt och sen göra en A-ställning av 45x95 i aktern, så hög så att jag fick ståhöjd från sittbrunnsdurken. Det är inte så dumt om man vill greja i båten på höst, vinter, vår innan man plockar av presenningen. DVS, täckställningen/ryggåsen lutade en hel del frammåt. Inte vågrätt som på bilden.

 

Hade några 50 mm gula plaströr - sådana som de har på elverket och dra elkablar i. Hade sågat upp dem längs med. Sågade bort nån cm i byggsågen. Plaströren kryper ihop kär man öppnar dem längs med.

 

Rören trädde jag på aktra delen pullpit - och satte fast med eltape -och  trädde över mantåget och tryckte ner röret på toppen på varje mantågstötta och slutligen på främre delen av puchpit.

 

Brukade ta ett rep och lägga i rakt över och i kors över plaströren över mantåget och masten/ryggåsen och ner på andra sidan. Fäste i mantågsfötterna med en viss uppspänning. Det gav ett underlag för presenningen.

 

Hade en pressning som färgade av sig - ett gammalt gult och blått lastbilskapell. Brukade hänga några rengjorda fendrar vågrätt vid relingslisten för att undvika att presenningen kom i kontakt med bordläggningen.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...