Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
patflemming

Gummibåt till mindre dc

Rekommendera Poster

Har blivit väldigt sugen på att skaffa en liten gummibåt med motor att ha med ut på sommarens båtsemester med familjen. Nu till kruxet:

Vår båt (windy 23 FC) är ju inte riktigt världens största, bara ca 7,1 meter och plats är ju alltid en bristvara när man är ute drygt en vecka i denna båt med en familj på fyra. Därför behöver jag hjälp med kreativa lösningar hur man bäst förvarar en gummibåt på eller i en sådan båt.

 

Mina förslag:

Tömma båten på luft efter varje användning och sen förvara gummibåt på fördäck. Har ett utrymme här som är ca 2x1,5 meter.

 

Binda upp båten på badbryggan där bak. Vill dock inte montera dävertar på båten utan vill i så fall nöja mig med att "bara" knyta upp den mot badbryggan.

 

I båda dessa fall tänker jag försöka förvara i utrymmet under soffan i sittbrunnen. Det utrymmet är ca 175x32x25 cm. Vad har en utombordare med 4 hk och kort rigg för mått?

 

Vill även ha tips på vilken typ av gummibåt man bör ha. Köl eller inte köl? Durk eller inte durk? Jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt samt hitta en båt som förmodligen är lätt att tömma på luft samt liten och lätt i hoprullat format. Det viktiga för mig är att ha en liten båt som mina grabbar 4 och 6 år (samt även jag själv) kan leka runt lite med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gummijolle låter vi ligga i under hela semestern, den får hänga med som en släpjolle och det funkar utmärkt för oss. Nu har vi visserligen en motorseglare men det borde funka efter din båt med. under gång har vi jollen utsläpt så den ligger på andra vågen bakom aktern. När vi går in i hamnar och trängre passager tar vi in den på kort lina. Motorn får sitta på hela tiden, fäller upp den när vi skall förflytta oss så det bromsar så lite som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en gummijolle på släp är ingen höjdare i 20 knop jag har provat flera gånger, Tycker att du ska vinkla upp den på badbryggan det går relativt smidigt sen är det bara att kasta i den när man kommer fram till sin naturhamn. Att blåsa upp den varje gång om man ligger ute är inte heller något alternativ möjligen efter att semestern är slut och då man bara åker ut lite mera sporadiskt. jag har också en 4hk snurra och har lyckats stuva ner den i olika båtar utan större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nej jag vill nog helst inte ha jollen på släp när jag kryssar runt i skärgården i 22 knop.

 

Uvek, hur gör du för att binda/straffa upp jollen mot badbryggan? När du kommer till naturhamn, lossar du först på jollen då när du ska lägga till? Jag har nämligen mitt ankare i en korg på badbryggan och det bör jag kunna komma åt när jag ska till att lägga till. Hur stor gummibåt har du?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att en gummibåt som släpas bakom en planande båt fort tar mycket stryk av den omilda behandlingen. Ibland fylls den t.ex. med sjövatten av svall och blir riktigt tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte längre gummibåt men när vi hade den så lossades den direkt när vi kom fram till naturhamn och fick då åka efter som släpjolle funkar ju bra när man puttrar runt i några få knop o letar lämplig förtöjningsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hjälp vilken djungel detta är.. Har försökt läsa in mig på ämnet lite men blir liksom bara mer förvirrad över vad man ska ha.

 

Aludurk, lattor, plyfadurk, uppblåsbardurk, uppblåsbarköl, ingen durk alls - bara "plast".

 

PVC tuber, Hypalon, mm

 

Jag vill bara ha en liten gummibåt som kan ta 3 personer och som inte är mer än 2,5-2,6m lång. Helst något mindre men då verkar det som man får släppa på kravet med 3 pers. Vad händer om man ändå åker 3 pers i en gummibåt som bara är godkänd för 2?

 

Funkar det att bara med hjälp av några tampar dra fast gummibåten mot badbryggan?

 

Oerhört tacksam för all hjälp.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir man förvånad över sig själv.

 

Hade för mig att jag läst om ett fäste som hette "Snap Davits" och en enkel googlig visade att jag mindes rätt, :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla gummibåten som tex sea sea har funkar för dina behov. maxlast är 350kg. Att man specar 2 pers är mer eller mindre beroende på att 2 pers får plats, den större modellen är 2dm längre o lite bredare, och ja det funkar bra med vanliga tampar att surra men alla båtar är ju olika när det gäller placering av surrningspunkter så det är bara att prova sig fram hemma i hamnen i lugn o ro. Blir lite lättare med förtöjningen i naturhamn om man har ankarspel kanske nått för nästa år för eran del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den på sea sea ser ut att passa perfekt i storlek för mina behov. När man kollar runt på blocket så finns det ju en hel del äldre Zodiac, Bombard och suzumar till ok priser. Ofta är dessa runt 2,6 m. Kanske bättre att köpa en begagnad av känt märke än en ny av ett mer okänt?

 

Kan man få mer för pengarna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till. Den båten på sea sea är ju bara 2,3 meter, perfekt och får ta en last på 350 kg. Då tycker man ju att den borde rymma mer än 2 pers. Jag vill kunna få med mig mig själv + fru + två smågrabbar på 4 samt 6 år. Är det omöjligt i en sån här liten båt? Främst för att kunna åka 2-300 meter i nån liten badvik.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte gummibåt på mässan i våras. Det blev den från Erlandssons med uppblåsbar durk och V-botten. V-botten gör att den släpar stabilare efter båten. Har man inte V-botten suger den fast i släpvattnet på ett annat sätt. Uppblåsbar durk gör den lättstuvad. Den har även tre fästöglor för släplinan. Jag tror att Seaseas bara har en. Kolla det innan du köper. Det blir stor belastning om det bara är en ögla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 210 förra året på dåvarande flipper 760. Perfekt storlek att binda fast på badbryggan, lätt att lyfta. Tämligen värdelös att åka runt i, då var vi 2 vuxna, 1 barn. Det är ju alltid en kompromiss..

hade jag gjort om det hade jag haft en 260 som jag ställt på badbryggan och bundit fast mot båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RikardE - vad är det som gör en 210 så mkt sämre jmf med en 260? Köl? Bärighet? Hur använde du båten, körde du på stort vatten eller bara i hamnar och vikar?

 

Var ute och mätte på båten igår och jag vill nog inte gärna ha en gummibåt som är längre än 230. 240 känns som max.

 

Funderar på en sån där 230 som seasea säljer men ser att man kan få en suzumar 225 för bara aningen mer. Kanske ett bättre köp. Hur fort kan en suzumar med 2,5 hk gå? Vill ju helst att man kan åka i en 7-8 knop iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde den för att ta oss mellan öar, vikar, åka och bada mm, den var för liten för att kännas sjösäker, vi hade en 2,5hk mätte inte hastigheten men det gick inte fort..

En 225 med 4 eller 5 fungerar nog lite bättre.

 

Lägg den på sidan på högkant på badbryggan och bind fast den, det är enkelt (om du har något att knyta i, ganska enkelt att ordna pm det inte sitter något. Då sitter den, du behöver inte Davids eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om fart handlar om du får den att plana eller ej. Får du inte upp den i planing så gör den inte mer än 3-4 knop oavsett motorstorlek. För att få en sådan båt att plana med två vuxna och två barn så tippar jag på att du behöver ca 8 hk vilket är tungt och otympligt att hantera. Med ett barn och en vuxen så kan en motor på 5-6 hk räcka. 

 

Vi har en jolle på 230 cm som jag tycker är en bra kompromiss storleksmässigt. Det går att ta sig fram två vuxna och två barn, men då blir det i måttlig fart och inga längre sträckor.  Däremot kan man ge sig iväg på lägre äventyr med en vuxen och ett barn, särskilt om man har en motor som får båten att plana.

 

Vår jolle har uppblåsbar högtrycks v-durk, en konstruktion som jag tycker fungerar bra. Det är en "no-name"-jolle som nu hållit i åtminstone 6-8 år eller något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info. Mitt mål är att hitta en båt som kan plana med mig 70 kg samt ett av mina barn på ca 20 kg. Sen vill jag att den ska kunna lasta mig samt fru och två 15-20 kg barn. Tittar främst nu på jollar som ligger runt 2,2-2,4 meter för större än så verkar otympligt att ha med på min båt. Har även sett en zodiac c250s på blocket som jag är intresserad av.

 

Eftersom moderbåten, vår windy 23 FC inte är så stor så vill jag inte behöva ha för stor snurra till gummibåten. Max 4-5 hk sen tar det för mkt plats eftersom jag tänker förvara den i ett stuvutrymme i båten.

 

Läste förresten att en del 4-takt utombordare kan man inte lägga ner hur som helst, det ska tydligen rinna in olja i förgasaren då. Gäller detta samtliga utombordare i denna storlek även 2-takt. För i så fall stöter jag på förvaringsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer ska du lägga den ner måste en 4takt ligga på rokulten, medan en 2takt kan ligga hur som.

 

Köp en så stor båt du kan är mitt råd. Lika lång som båten är bred?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Yamahas småfyrtaktare kan i princip läggas hur som helst.

Det finns en olämplig riktning, men den har omöjliggjorts genom bärhandtagets konstruktion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor då? Vad har ni för erfarenheternas det? Verkar ju smidigt och tar inte så mkt plats. Enda nackdelen jag kan finna är att det inte är lika macho som en "riktig" utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kan plana med en elmotor, sen är det ju kånkande och laddande av batteriet. Annars är jag iaf ganska positiv till elmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kan plana med en elmotor, sen är det ju kånkande och laddande av batteriet. Annars är jag iaf ganska positiv till elmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat elmotor men då tillkommer batteriet som är tungt och otympligt. En fördel är dock att du slipper kladdet med en bensinmotor, det är alltid lite bensin- och oljespill. Det går dock inte fort utan handlar om att ersätta årorna. Vilket i sig inte är ointressant eftersom det är svårt att få plats att ro i en gummijolle med fyra personer ombord.

 

Föreslår att du siktar in dig på en begagnad tvåtaktare eftersom bränsleförbrukningen i det här fallet är försumbar. En encylindrig 2-3 hk väger dryga 10 kg och passar utmärkt för att puttra runt men planar inte. Ska du plana såsom du tänkt dig så gäller nog 5-6 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då fattar jag. Så för att summera:

Elmotor - långsamt typ lika fort som man kan ro. Väldigt tyst. Väldigt liten plats plus att man kan använda batteriet till annat i båten oxå.

4-takt 2,5 hk - lite snabbare än elmotor. Bränslesnål och tyst. Lite dyrare service samt kan inte läggas/stuvas ner hur som helst. Fart ca 5 knop? Vikt ca 15 kg.

4-takt 4 hk - väger för mycket och tar för stor plats för att det ska vara aktuellt?

2-takt 2-3 hk - verkar vara ont om motorer på blocket i denna storlek. Enkel att sköta om. Väger mindre än 4 takt dito, ca 10 kg. Fart ca 5 knop? Brötar på en hel del.

2 takt 4-5 hk - mer fart men osäkert om man ändå kommer upp i plan? Vikt?????? Brötar ganska mkt. Finns hyfsat med motorer på blocket i denna storlek.

 

Frågan är hur mkt mer väger en 4 hk 2-takt vs en 2hk 2-takt? Är det värt att köpa en större motor? Jag vill gärna tro det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte hittar många små motorer på Blocket beror på att de har en rykande åtgång just nu. Håll ögonen öppna och ring så fort någon kommer ut. En 2-3 hk tvåtakt i fungerande (men kanske lite skamfilat) skick får du för 1000 - 2000 kr.

 

Jag körde de första åren med en sex hästars Johnson från 70-talet, då planade båten villigt. Den motorn vägde enligt uppgifter på nätet knappa 30 kg. Gick att hantera, men såklart betydligt krångligare än en liten. Med en stor och tung motor ökar risken för att man ska repa och slå sönder något när man hivar i och ur motorn ur båten.

 

En 4 hk ligger på dryga 20 kg i vikt.

 

Vore jag som du så skulle jag se vad marknaden hade att erbjuda. Dyker det upp en fungerade 6 hästars på blocket för kring 3000 kr så köp och testa, blir den för stor och tung så kan du sälja den utan någon större förlust. Min erfarenhet av jolleliv var också att det var kul att "köra av sig" den första säsongen vilket talar för något större och kraftigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak är att 2 och 4 hästar snurrorna har i regel inbygd tank medans 6 hk kräver extern tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

4takt 4-6hk har vanligen inbyggd tank, med anslutning för yttre tank.

Vissa av dom kan stuvas hur man vill utan att motoroljan rinner omkring.

tvåtaktarna har bättre förmåga att få upp jollen i planing.

 

jag har idag en 2,3m jolle med 6hk, den gör 14knop med mig i.

den planar nätt och jämt med två vuxna.

mitt råd får nog bli att skaffa så stor jolle som går att hantera, och samma gäller motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Bra, mkt råd från samtliga.

 

Var nere och mätte bredden på akterspegeln på min båt och den är ca 205-210 cm. Totalt är min båt 255 cm bred där den är som bredast.

 

På grund av den smala bredden så känner jag att jag helst inte vill ha större än 220-230 cm. Har dock nosat upp en 240 cm lång aquaquick med en 3,5 hk 2-takt som jag är intresserad av. Tror ni det kommer se helt sjukt töntigt ut att ha en gummibåt som sticker ut 20 cm på var sida om akterspegeln? Kan det finnas några risker med att ha så mkt (20 cm) gummibåt utstickande på sidorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag slagit till.

 

Efter att ha varit för långsam på några objekt på blocket insåg jag att när en bra annons med en båt samt motor kommer ut så måste man vara snabb.

 

Så, hur blev det då? Jo jag köpte en zodiac 240 med en Yamaha Malta på 3 hk 2-takt. Visst zodiaken är gammal, den är orange och jag hade gärna köpt en grå-blå då det hade passat bättre med färgerna på min båt. Men man kan inte få allt. Nu fick jag tag på en hygglig kombo som jag kan ha ett tag och lära mig.

 

Var nere i hamnen ikväll och provkörde och får väl säga att 3 hk funkar helt ok tycker jag. Motorn går förvånansvärt tyst. Båten är jättestabil och andas kvalitet. Ångrar egentligen bara att båten inte har uppblåsbar köl.

 

En sak som at undrar; alla som jag pratar med säger att man kommer aldrig rulla ihop en sån här båt och stuva undan. Jag är ju dock lite för envis för mitt eget bästa och tänker därför ge på ett försök att tömma på luft och stuva undan. Men, hur i h--vete viker man ihop en gummibåt på nästa sätt? Kan väl tillägga att min gummibåt har lattor i golvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...