Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Metallurg

Detta med slip på propellrar....

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Har precis lagt i den lilla sportbåten, startat upp och provkört runt litegrann. Inför detta år hade jag köpt en rostfri propeller från Solas, en trebladig HR Titan på 21 tums pitch med lite rake och cuppade blad. Motorn är en V6 Mercury 135 hk. Båten väger väl kanske 300 kg och är ca 5 meter.

 

Motorn varvar 3000 rpm. Blank sjö. Utväxlingen är 2,0 : 1 i drevet. GPS:n visar 26 knop. Båten i bekväm planhastighet.

 

Jag får en slip på 1-2 %. Är detta verkligen rimligt? 

 

Se beräkning nedan:

 

3000 rpm ger med denna utväxling 1500 rpm på propellern.Det blir 25 varv i sekunden. För varje varv på propellern ska båten teoretiskt röra sig 21 X 0,0254 = 0,5334 meter. 25 X 0,5334 = 13,335 m/s.

13,335 X 3,6 = 48 km/h /1,82= 26,4 knop

 

Har jag räknat eller mätt fel? Eller kan det vara rimliga värden?

 

MVH/metallurg

 

 

 

 

Redigerad av Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min beräkningsblad får jag en teoretisk fart på 25,5 knop, dvs vid 0 i slip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stigningen på propellern och loggen stämmer så måste varvräknaren visa fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får mycket luft med från skrovet så kan det vara rimligt. Det är lite så man gör när man släpper ut avgaser före propellern för att få upp hastigheten. Luften eller avgaserna gör att det inte kaviterar. Det bildas inget undertryck framför propellern. (vakuumblåsa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.propmd.com/propeller-basics.html

 

Har ej funderat på att det även gäller på utombordare och drev också, att avgaserna kan sgå ut före propellern om där är ett undertryck framför propellern. 

 

 Står i länken att avgaser efter proppen bättre acceleration och med avgaser före proppen högre speed. 

 

Med luft under skrovet samma sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPSen visar fart över grund, du kan ha haft medström på några knop, annars är varvräknaren suspekt, jag bytte min urgamla till en ny och plötsligt varvade motorn 300 varv mer vid samma hastighet...

 

Frippe77 jag förstår inte hur du resonerar, om man blandar luft eller avgaser i vattnet snurrar propellern lättare på grund av mindre motstånd vilket borde öka mängden slip, frågan här är ju om inte slipvärdet är suspekt lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPSen visar fart över grund, du kan ha haft medström på några knop, annars är varvräknaren suspekt, jag bytte min urgamla till en ny och plötsligt varvade motorn 300 varv mer vid samma hastighet...

 

Frippe77 jag förstår inte hur du resonerar, om man blandar luft eller avgaser i vattnet snurrar propellern lättare på grund av mindre motstånd vilket borde öka mängden slip, frågan här är ju om inte slipvärdet är suspekt lågt.

 

 

Läs länken jag skicka. 

 proppen behöver inte ska det stora undertrycker framför, den vakuumbubblan kan man säga blir fylld med luft. 

 

 Många stora fartyg har det på detta viset. Läser du min länk ser du även att utombordare o drev kan ha det så här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Ska nog ut idag och kolla upp detta lite mer noggrant. Skrovet är ett V-skrov med relativt djup V-form från engelska Fletcher. Förra säsongen så körde vi med en Solas Amita 21 pitch aluminiumpropeller, den var en riktigt bra allroundpropeller. Skillnaden verkar vara att den rostfria HR Titan har ett bättre grepp i vattnet och ett helt annat stävlyft, man får trimma in mycket mer. Båten har även gått med en Laser 2 pitch 23, men 23 var nog för mycket. Har haft lite svårt med propellerval, speciellt då jag upptäckte att länkagen till förgasarspjällen var glappa (gasreglaget i botten men spjällen inte fullt öppna). Efter justering blev det några extra hästkrafter, och då stämde ingenting längre.

 

Varvräknaren har varit lite skum då och då. I fjol gick den bra upp till 5000, sedan började nålen slå våldsamt upp och ner. Kan vara dålig kontakt. Gjorde rent de elektriska kontakterna på baksidan, får se om det hjälper. Har inte varvat så högt än, men varvräknaren kan definitivt vara orsaken till detta.

 

Motorn är höjd ett hål, så kavplattan ligger lite över skrovets lägsta punkt, ca 3 cm. 

 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att släppa in luft framför proppen är ingen bra ide.... ger bara tappat grepp,o cavitation. Och undertrycket som bildas framför proppen är till stor del det som driver båten framåt.

 

Att slippen blir så låg kan ju också bero på hur proppen är cuppad, cuppningen ökar stigningen jmf med den angivna. Annars är ju varvräknaren som redan sagts en möjlig felkälla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solas är något speciella i sin pitch beräkning...

 

Om du räknar 21" som 19-20" så brukar det vara rätt på Solas. Du kommer nog inte under 5-6% slip.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag kollat upp detta ännu mer noggrant. Dels väntade jag en bra stund i jämn fart så att allt var i balans. 3200 rpm. 25,5 knop på GPS:en. Teoretiskt 27,7 knop. Slip 8,6 %. Nu borde det stämma bättre. Jag var för kvick med att läsa av, allt måste stabilisera sig.

 

Tycker väl att slippen fortfarande är låg, men skrovet är lättdrivet, motorn är hissad och propellern är cuppad. Helt klart så är Solas HR Titan en ganska vass propeller i jämförelse med Solas Amita. Ändå gjorde båten 42 knop med Solas Amita 21P alupropp en varm dag i augusti ifjol på kort sträcka, inte helt vindstilla, ohissad motor, halvskitig botten, full tank, grejor i båten och 2 personer.

 

Man kan ju fundera på vad som hänt med toppfarten. Någon som vill gissa?

 

MVH/Metallurg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...