Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Maxws

Problem med segeltrim på maxi 77

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är relativt ny på segling och seglar våran maxi 77a för andra säsongen.

 

På kryss/halvvind är det en fröjd att segla båten och vi kommer lätt upp i 5knop.

 

Så fort vinden kommer något mer akterifrån så får jag inte till det. Farten sjunker till 2 knop och jag förstår inte hur jag skall skota optimalt. Ingen av telltales ligger bra och genuans buk hamnar lixom långt framför förstaget. Skotar jag för löst? Dessutom använder jag aldrig akterstaget till trimning då jag inte vet hur mycket jag kan spänna detta utan att min furlex ska ta skada.

 

Kanske problemet är att min furlex inte är tillräckligt spänd? Riktmärken?

 

Ska telltalesen gå att använda även på slör/läns?

 

Dessutom tycker jag att mitt storsegel ofta ligger an mot vantspridaren, har jag skotat för löst då eller behöver buken flyttas bakåt på något sätt?

 

Jag har läst en del litteratur men tycker det är svårt att omsätta i praktiken då mina telltales uppför sig konstigt och genuan ofta lägger sig långt fram.

 

Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glöm telltales på slör/läns ;-)

 

Normalt, i svag vind, seglar du snabbare i bidevind enn på slör/läns (uten spinn- gen-acker.) och det är inte fel att förstag /förlik och akterstag/förlik (stor) är slacka.

 

En mycket bra "segling för Dummies" är denna:

http://www.hjertmans.se/article/illustrerad-segel-och-riggtrim

 

 

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du upplever är normalt på de flesta båtar, slör/läns går saktare än kryss och halvvind. Det du kan göra på läns är att försöka spira förseglet på motsatt sida som storen, då 'fångar' du lite mer vind och farten ökar något. Alternativt skaffa en Gennaker eller Spinnaker så ökar farten väsentligt men det blir också lite svårare (men roligare!) att segla.

Katamaraner t ex länsar nästan aldrig, de slörar och gippar med korta mellanrum. Det gör att deras fart blir relativt hög på undanvindarna och fast de seglar en något längre väg än 'raka vägen på platt läns' så kommer de fortare framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På läns kan man testa att skota storen lite olika för att få genuan att stå bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maxws, vet inte hur mycket du hunnit lära dig sedan du började segla så jag vill berätta vad spira betyder.

 

Du tar en spinnakerbom, en särskild spirbom eller i värsta fall en båtshake och fäster där skotet på genuan sitter (eller på skotet). Sedan kan du tvinga ut genuan så att den inte blir en liten fladdrig säck framför förstaget.

Så här ser det ut

Spirat%20forsegel.JPG

 

På plattläns och "lätt slör" (vad heter det när man slörar nära plattläns?) kan du ofta ha storen och genuan på varsin sida. I "lätt slör" är det säkrast att låta bommen vara på "rätt" sida och tvina ut genuan åt lovart med spirbommen..

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker alltid skära 20-30 grader om det går istället för att segla plattläns, spirar genuan i lovart och tar sedan ett slag. Ren plattläns är dödstrist, båten beter sig som du beskrev.

Bra råd ovan också; strunta i telltailsen, spira genuan. Och kicka storen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående akterstaget/förstaget så skall det vara o-spänt på undanvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm telltales på slör/läns ;-)

 

Normalt, i svag vind, seglar du snabbare i bidevind enn på slör/läns (uten spinn- gen-acker.) och det är inte fel att förstag /förlik och akterstag/förlik (stor) är slacka.

 

En mycket bra "segling för Dummies" är denna:

http://www.hjertmans.se/article/illustrerad-segel-och-riggtrim

 

77 Skr billigare på https://www.adlibris.com/se/bok/illustrerad-segel--och-riggtrim-9789189564176 :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de givande tipsen i tråden!

 

Just den boken har jag skaffat och läser för tillfället och varvar med verklighet. Den är mycket bra.

 

Jag som trodde att det var en spinnakerbom som jag hade liggande på fördäck, ingen aning om att den kunde användas med genuan. Jag prövade idag att spira ut genuan för första gången med OK resultat. När jag nu läste lite om genuaspirning så står det ibland att man behöver hiss/upphal/nedhal, vad är det? Behövs verkligen något utöver skot? Mackay, jag ser att du på bilden verkar ha en lina mellan skothorn och typ bomen?

 

Sen tyckte jag att jag senast idag läste att slör skulle vara den snabbaste bogen, hur hänger det ihop? ;)

 

Tack!

 

 

 

 

 

 

Glöm telltales på slör/läns ;-)

 

Normalt, i svag vind, seglar du snabbare i bidevind enn på slör/läns (uten spinn- gen-acker.) och det är inte fel att förstag /förlik och akterstag/förlik (stor) är slacka.

 

En mycket bra "segling för Dummies" är denna:

http://www.hjertmans.se/article/illustrerad-segel-och-riggtrim

77 Skr billigare på https://www.adlibris.com/se/bok/illustrerad-segel--och-riggtrim-9789189564176 :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att flytta ut skotpunkten - alltså den för genuan eller focken - till däckskanten, på så vis får du bättre släpp. 

 

Detta gäller alltså för halvvind eller mer akterliga vindar. 

 

Det gäller dock att ha någon bra punkt att fästa den i , kanske i relingslisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att flytta ut skotpunkten - alltså den för genuan eller focken - till däckskanten, på så vis får du bättre släpp. 

 

Detta gäller alltså för halvvind eller mer akterliga vindar. 

 

Det gäller dock att ha någon bra punkt att fästa den i , kanske i relingslisten.

Har med rätt bra resultat också spirat focken i lä i sådana vindar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med trewk, man kan spira även i halvvind och tjäna på detta. Det är bara att prova sig fram.

 

 

Tack för de givande tipsen i tråden!

Just den boken har jag skaffat och läser för tillfället och varvar med verklighet. Den är mycket bra.

Jag som trodde att det var en spinnakerbom som jag hade liggande på fördäck, ingen aning om att den kunde användas med genuan. Jag prövade idag att spira ut genuan för första gången med OK resultat. När jag nu läste lite om genuaspirning så står det ibland att man behöver hiss/upphal/nedhal, vad är det? Behövs verkligen något utöver skot? Mackay, jag ser att du på bilden verkar ha en lina mellan skothorn och typ bomen?

Sen tyckte jag att jag senast idag läste att slör skulle vara den snabbaste bogen, hur hänger det ihop?  ;)

Tack! :P

 

Det är troligen en spinnakerbom som ligger på fördäck, men du kan använda den för att spira genuan som du redan upptäckt.

 

Det du ser är ett nedhal, men bilden är från någon annan båt... (Säg inget till någon.)

Vanligtvis brukar det vara en vajer mellan mellan bommens ändar med en ring i mitten. Jag vet inte hur det ser ut på en Maxi 77.

 

Du bör ha ett fäste för bomnedhal för spinnakerbommen på fördäck någonstans framför masten. Det kan också finnas ett block som du inte vet vad du ska använda till. Normalt räcker det att dra en lina från undersidan på spinnakerbommen genom  blocket på fördäck och till "någon slags lås" i sittbrunnen.

 

Du borde ha något som liknar ett fall, men som slutar ca. 1/3 upp på masten, det är upphalet till spinnakerbommen. Om du inte har något sådan - men det borde finnas - så kan du ta något överblivet fall.

Om du spirar genuan brukar det det största problemet vara att hålla upp bommen så att inte akterliket blir helt sträckt och formen på genuan blir "konstig".

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar m spirad genua brukar inte nedhalet behövas eftersom skotet håller ner hornet ändå. Däremot behöver man upphalet för att få en bra vinkel på bommen.

 

När jag seglar själv brukar jag koppla skotet på läsidan och sedan dra över seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...