Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ChrisO

Motorval till en princess 286 riviera

Rekommendera Poster

Tjenare.

 

Det är så här att jag har fått ett erbjudande av en kompis att köpa en princess Riviera med 2 x aqad31:or som är lite halvtaskiga. så får den till ett bra pris i så fall. Men min fråga är vad ni tror om man skulle bygga om till enkel montage. rättare sagt en mercruiser 496:a. det måste väl funka bra till denna båten då den har bra mera effekt än nuvarande motorer ihop (när dom var bra då). samt att man sparar ju rätt mycket vikt i baken.   vad tror ni man skulle kunna få för marschfart samt bränsleförbrukningen med 1 motor? kom gärna med lite input om vad ni tror om enkelmontage.

 

tacksam för all hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du står ut med installationskostnaden för en d6 runt 300 hk så är nog det bland det bästa valet eller en ww-260, men bensinarn får du ju i sammanhanget nästan gratis så bränslekostnaden du sparar med dieseln tar många många år att tjäna in.

Mvh Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på ca 42 knop på topp och på march ca 1,8 lit/ dist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på ca 42 knop på topp och på march ca 1,8 lit/ dist

För att .....?

 

 

 

 

Jag kan också gissa ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

 

Det är så här att jag har fått ett erbjudande av en kompis att köpa en princess Riviera med 2 x aqad31:or som är lite halvtaskiga. så får den till ett bra pris i så fall. Men min fråga är vad ni tror om man skulle bygga om till enkel montage. rättare sagt en mercruiser 496:a. det måste väl funka bra till denna båten då den har bra mera effekt än nuvarande motorer ihop (när dom var bra då). samt att man sparar ju rätt mycket vikt i baken. vad tror ni man skulle kunna få för marschfart samt bränsleförbrukningen med 1 motor? kom gärna med lite input om vad ni tror om enkelmontage.

 

tacksam för all hjälp

Kanske är lämpligare att renovera det som sitter redan i båten.....,

Fundera på den , du !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjenare.

 

Det är så här att jag har fått ett erbjudande av en kompis att köpa en princess Riviera med 2 x aqad31:or som är lite halvtaskiga. så får den till ett bra pris i så fall. Men min fråga är vad ni tror om man skulle bygga om till enkel montage. rättare sagt en mercruiser 496:a. det måste väl funka bra till denna båten då den har bra mera effekt än nuvarande motorer ihop (när dom var bra då). samt att man sparar ju rätt mycket vikt i baken.   vad tror ni man skulle kunna få för marschfart samt bränsleförbrukningen med 1 motor? kom gärna med lite input om vad ni tror om enkelmontage.

 

tacksam för all hjälp

Hej ! Har du räknat på kostnaden för omplastning av akterspegel från dubbelmontage till enkelmontage? Tror du tjänar på att renovera originalet ist. Blir nog en orimlig kostnad för ny drivlina samt omplastning av akterspegel. Du bör i så fall slita ut hela skivan i aktern och plasta in en helt ny, samt plasta igen de två hålen, detta kostar nog en slant,så behåll drivlinan och renovera ( det framgår inte om det är drev eller axelmotorer ). Med vänlig hälsning // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslagsmotorer heter TAMD 31!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar på att renovera. Har just gjort detta med min -31a. Inte så jättekomplicerat. Letar du alternativa vägar att köpa delar så blir kostnaden human också, men då behöver man ha tid på sig. Detta är en mycket bra motor. Är de i -A utförande bör du byta till de nya kolvarna som kom med -B utförandet. -A motorerna har en benägenhet att ryka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror lite på vad Du har för budget. Vad var det för prestanda med 31:orna? Ska du renovera motorerna så gäller det väl dreven också? Förmodar dom är lika gamla. Det drar iväg om Du ska anlita en firma för jobben. Hade jag varit i Ditt läge så hade jag plastat om akterspegeln för ett enkelmontage. Då har Du samtidigt fått en indikation på skicket av akterspegeln. Det händer ju att dom inte alltid är friska på de något äldre båtarna.

 

Mitt råd, plasta för enkelmontage, försök hitta en ex.vis en beg. Kad 44 eller 300 (om båten inte är för tung eller tungdriven) som antingen är renoverad eller har en bra historia bakom. Har Du bra budget,D4 eller D6. Visst får du en bensinmotor till betydligt mindre pengar men Du ska väl sälja båten nån gång och då har Du ett bättre utgångsläge om Du stoppar dit en diesel även om det är en staketdiesel.

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på engelska sidor så finns det de som gjort just den operationen. Dina gamla dieslar ger en toppfart på ca 26 knop, v8 alternativet ger ca 40 knop med en marcfart runt 22 knop. Sätter du i en motor så är nästan bogpropp ett krav för smidig manövrering i hamnar med renovering av dina dubbla dislar så fixar du det utan bogpropp.. Så allt är beroende på din budget. Höst o vår är det skönt att bara behöva skruva på en maskin o ett drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Backslagsmotorer heter TAMD 31!

Kan tillägga att jag personligen skulle välja, till nåt annat som det inte står volvo penta på. De har idag en konstig filosofi svindyra delar, flera gånger dyrare än konkurrenterna samt de håller inte reservdelar lång tid. Ser bara på min egen drivlina finns inget att tillgå då är motorn runt 20 år samt drev. Och finns en del att köpa så är det hutlöst dyrt. Den dagen jag byter drivlina blir det ett World wide fabrikat, med god tillgång på delar till humana priser. Diesel motorer har stigit en del åt huvudet tror jag, satsa på en bensinare, då får du en motor du slipper krångla med, bara går och går. Underhållet på en diesel om den börjar krångla leder till stora kostnader. Räkna ut hur mycket du åker per säsong mellanskillnaden mellan bensin och diesel får du aldrig igen.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad Du har för budget. Vad var det för prestanda med 31:orna? Ska du renovera motorerna så gäller det väl dreven också? Förmodar dom är lika gamla. Det drar iväg om Du ska anlita en firma för jobben. Hade jag varit i Ditt läge så hade jag plastat om akterspegeln för ett enkelmontage. Då har Du samtidigt fått en indikation på skicket av akterspegeln. Det händer ju att dom inte alltid är friska på de något äldre båtarna.

 

Mitt råd, plasta för enkelmontage, försök hitta en ex.vis en beg. Kad 44 eller 300 (om båten inte är för tung eller tungdriven) som antingen är renoverad eller har en bra historia bakom. Har Du bra budget,D4 eller D6. Visst får du en bensinmotor till betydligt mindre pengar men Du ska väl sälja båten nån gång och då har Du ett bättre utgångsläge om Du stoppar dit en diesel även om det är en staketdiesel.

 

/Moltas.

 

räknar på att man kanske ska lägga runt en 80 k på en motor samt ett bättre beg bravo 3 drev med tillhörande sköld m.m. sen när det gäller för prestanda så levererar dom inte mer än 130 hk st. så det blir en rejäk effektökning om man byter till en 496:a. har dock inte provkört båten då den ligger på land samt att jag vill kolla runt kring motorbytet innan det blir båtköp. men enligt andra som har haft/har en princess 286 med samma drivlinor så landar det på 19 knop i marsch och 26-27 top och 2-2.1l/nm. ang bogpropeller så är det en självklar del att skaffa om det byggs om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog svårt att få motor,sköld,bravo3 drev med proppar för runt 80 k skulle snarare räkna med min 150k för begagnat +lite ombyggnad av instrumentbrädan, bogpropp, omplastning av akterspegeln, tankrengörning mm så det drar lätt iväg. Några spänn får du nog för dina gamla grejer290dp dreven är fortfarande eftertraktade om det nu är sådana som sitter på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse i pengar så bytte jag maskin i fjol. Hade en VP 570 V8 som havererade och satte i en helrenoverad 43:a plus ett nyare drev, DPE. Det kostade mig i pengar ca 160 tusen då jag hade sålt dom gamla prylarna. Säger nog också att Du får lägga på en del på budgeten.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog svårt att få motor,sköld,bravo3 drev med proppar för runt 80 k skulle snarare räkna med min 150k för begagnat +lite ombyggnad av instrumentbrädan, bogpropp, omplastning av akterspegeln, tankrengörning mm så det drar lätt iväg. Några spänn får du nog för dina gamla grejer290dp dreven är fortfarande eftertraktade om det nu är sådana som sitter på båten.

jag uttryckte mig nog lite fel, menade att man tänkte lägga ca 80 k bara på motorn. men så det kan funka bra då om man göra om till enkelmontage om man lägger ner tiden på de och lite pengar då så klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på engelska sidor så finns det de som gjort just den operationen. Dina gamla dieslar ger en toppfart på ca 26 knop, v8 alternativet ger ca 40 knop med en marcfart runt 22 knop. Sätter du i en motor så är nästan bogpropp ett krav för smidig manövrering i hamnar med renovering av dina dubbla dislar så fixar du det utan bogpropp.. Så allt är beroende på din budget. Höst o vår är det skönt att bara behöva skruva på en maskin o ett drev.

har du någon länk till nått forum till någon som har gjort detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...