Jump to content
Thursday 09 April 2020
Fredrik-A

Mineral- eller syntetolja?

Recommended Posts

Hej alla!

 

Ny medlem här på forumet och här kommer mitt första inlägg:

 

Jag har en Yanmar YSM8G i min båt. Varken jag eller den föregående ägaren vet om det är mineral- eller syntetolja i motorn. Jag har mycket dålig koll på motorer och olja och funderar på följande:

- Spelar det någon roll om jag väljer mineral- eller syntetolja?

- Vad kan vara ett bra oljeval vid byte? Typ? Märke?

 

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mineral ska du köra i dom flesta äldre Yanmardieslar

 

Biltemas  15-40 funkar bra

 

/Stefan

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAE 30 som föreskrivs till de äldre maskinerna säljs under namnet gräsklipparolja.

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAE 30 som föreskrivs till de äldre maskinerna säljs under namnet gräsklipparolja.

 

Kalle

 

Jag har en Yanmar YSM12 och fick rådet av Sjöbergs (Yanmar specialisten) att använda just single grade olja SAE 30 då den är lite tjockare och ligger bättre kvar i oljepumpen.Jag hade problem med att snabbt få upp oljetrycket när motorn stått ett tag. Efter att gått över till SAE30 så försvann problemen.

 

/Micke W

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

SAE 30 som föreskrivs till de äldre maskinerna säljs under namnet gräsklipparolja.

 

Kalle

Jag har en Yanmar YSM12 och fick rådet av Sjöbergs (Yanmar specialisten) att använda just single grade olja SAE 30 då den är lite tjockare och ligger bättre kvar i oljepumpen.Jag hade problem med att snabbt få upp oljetrycket när motorn stått ett tag. Efter att gått över till SAE30 så försvann problemen.

 

/Micke W

Låter intressant, tack för tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

 

 

 

Mineral ska du köra i dom flesta äldre Yanmardieslar

 

Biltemas 15-40 funkar bra

 

/Stefan

Biltema har ju höjt priset, så den är absolut inte prisvärd längre.

 

Köp Castrol till samma pris http://byggochverktyg.se/Castrol-Global-SAE-15W-40---5L/B00GR3GLM0

Varför är biltemas olja absolut inte prisvärd längre, då den håller samma pris som billigaste Castrol oljan?

Saknar biltema oljan castrols specifikationer, eller uppfyller den ej motortillverkarens krav?

 

För övrigt kostar Castrololjan 198 kr/5l

Biltemas med samma spec kostar 169 kr/5l

 

Så jag vill säga att biltemas olja är prisvärd.

Edited by Beeblebronx
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även BT har upptäckt att om man sätter en båtetikett på sin produkt så kan man krama ut lite mera pengar.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Observera att det finns två 15w-40 oljor på Biltema:

 

Biltema 30-569 är "marin" på något sätt och kostar 299kr för 4 liter 74,75kr/liter

 

Biltema 36-962 turbodiesel kostar 169kr för 4 liter 42,25kr/liter

 

Castrol 15W-40 enligt länken ovan kostar 198kr för 5 liter 39,6kr/liter

 
Texaco Ursa Premium på boatstuff kostar 225kr för 5 liter 45kr/liter
 
Bara att välja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

Jag missade att Biltemas oljekärl rymmer ynka 4l.

 

Så bygg och verktygs pris är lägre, förutsatt att man har närmare dit än till biltema. Samt att de säljer över disk.

Eller så accepterar man:

"Frakten kostar cirka 65 kronor + 12 kronor / kg och tar normalt 5-7 dagar"

Boatstuffs frakt vet jag inget om.

 

Pentax inlägg om priskonsekvens när båt nämns på etiketten är nog riktig.

Edited by Beeblebronx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag missade att Biltemas oljekärl rymmer ynka 4l.

 

Så bygg och verktygs pris är lägre, förutsatt att man har närmare dit än till biltema. Samt att de säljer över disk.

Eller så accepterar man:

"Frakten kostar cirka 65 kronor + 12 kronor / kg och tar normalt 5-7 dagar"

Boatstuffs frakt vet jag inget om.

 

Pentax inlägg om priskonsekvens när båt nämns på etiketten är nog riktig.

 

 

Frakt för en femlitare kostar 90kr 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Låter ju bra, men märk väl att det är vad en oljeförsäljare skriver!

Rekommenderar Motortillverkaren syntet så är det ok annars inte.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

Jag är kluven, vem är bästa tribologen oljetillverkaren eller lagertillverkaren?

Spontant skulle jag säga lagertillverkaren, denne konstruerar lagret mot en specifik olja (jag jobbar som konstruktör och konstruerar bland annat styr och bärlager till vattenkraftgeneratorer)

Vi kör alltid mineraloljor, vanligen ISO VG68 för kaplanturbiner. Men "syntet"oljan är överlägsen på alla parametrar, utöver pris.

 

Dock skulle det bli dyrt med 2-3 kubikmeter "syntet"olja,sen utsätts inte en ren lagerolja för lokal uppvärmning som i en förbränningsmotor, och motoroljevolymen är rätt liten.

 

i och med att jag aldrig konstruerat förbränningsmotorer, så vet jag rätt lite om motorolja, men jag tar det säkra före det osäkra och använder oljor med största möjliga viskositetsindex i mina motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är nåt man inte ska snåla på, så är det motorolja. Gamla motorer ska köras på bra mineraloljor. Biltemas hör inte dit, oavsett pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntetolja är mineralolja som är söndredelad, filtrerad och ihopsatt igen, så i praktiken är det ingen skillnad på oljan i sig.

I syntetolja har man tagit bort delar som har lite sämre egenskaper, främst mot värme. sen fixas oljan till med hjälp av additiv för att få rätt egenskaper.

I den olja som inte kallas syntet, har man fixat, dämpat, även de dåliga egenskaperna med tillsatser (additiv).

En "single-grade" olja t.ex. 30 är bara tjockare när den oljan är kall men när den är varm så är den lika tunnflytande som en 5-30 olja.

Oftast är det en fördel om man kan ha en olja av den viskositet som oljan ska ha vid arbetstemperatur och den viskositeten hela tiden, därför är oftast en single-grade-olja för trög när oljan är kall.

Oljans höga viskositet, när oljan är kall, gör att det i kontaktytorna, där oljan ska bära last, blir så varmt att den trögflytande oljan blir för tunn (pga. den extremt höjda temperaturen just i kontaktytan där oljan övergår i fast form). Detta drar med sig att du får slitage istället för smörjning just när oljan är kall (kallstartslitage). Den enda fördelen (oftast) är nog just att du på instrumenten kan se att oljetrycket ökar snabbare.
Om jag skulle sätta pengar på vad som kommer att förlänga livslängden mest om man körde ett antal liknande experiment parallellt så är det en multigrade, mineral eller syntet spelar mindre roll. typ 5-40 eller något.

lågt viskisitetsindex ger bra smörjning när oljan är kall och den högre siffran talar om hur tjock oljan är när den är varm.

Mao en 5-40 olja är tunn som 5-olja när oljan är kall och lika trög som en 40 olja när oljan är varm.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är nåt man inte ska snåla på, så är det motorolja. Gamla motorer ska köras på bra mineraloljor. Biltemas hör inte dit, oavsett pris.

=)

Olja pumpas upp ur marken av inte allt för många oljebola, det är samma stuff trots att det skiljer lite mellan dom olika råoljorna.

ojan kan göras till syntet, det gör alla bolag likadant, oljan kan "föradlas" med en del tillsatser, där bolagen har tillgång till ungefär samma.

SEn får dom (oljeproducenterna) en spec. av tex. en biltillvekare. Producenten tillsätter den mängd tillsatser så att dom precis klarar specen, inte en promille mer, det är tillsatserna som kostar.

Så sannolikt kan du inte mäta skillnaden på olika varumärken med samma spec.

Etiketten, varumärket, marknadföring, försäljningslogistik mm. är nog mer avgörande för priskillnader än skillnad i verkningsgrad.

Ta OK:s lågprisolja 79kr/ 5L. som provades och klassades och började säljas i svarta 70cl flaskor med guldtexten "turbotestad".. 129kr /70 cl. Samma olja.

Så många ville ha en "fin" olja i sina bilar att man kunde ta bort den billiga "lågprisolja"-n ur sortimentet med motiveringen att alla vill ha den turbotestade...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I sak är min uppfattning att syntetisk olja är överlägsen mineralolja, men det är långt ifrån alltid som denna skillnad har någon praktisk betydelse. Jag vill dock kommentera några påstående.

 

Syntetolja är mineralolja som är söndredelad, filtrerad och ihopsatt igen, så i praktiken är det ingen skillnad på oljan i sig.

 

Syntet resp. mineral syftar på basoljan, till vilken tillsatserna tillsätts. Basolja grupperas efter typ.

 

Grupp II är vanlig mineralbas.

Grupp III är hydrokrackad* Grupp II men betecknas trots detta i handeln som syntetisk. 

Grupp IV är PAO, en sant syntetisk bas

Grupp V är estrar. Ex. på olja där detta förekommer är Redline, men också syntetiska 2-takt oljor.

 

Grupp iV och V är dyra och förkommer därför oftast som en mindre andel tillsatt till Grupp III bas.

 

* Hydrokrackning innebär att längsta kolvätena i Grupp II basen "kapas" till två kortare som hydreras, dvs väte tillsätts i de nya "ändarna". Processen är densamma som den som används för att göra bensin av tyngre kolväten. Man kan därför med viss rätt påstå att det går att tillverka en Grupp II olja av en Grupp III genom att hälla smält paraffin i Grupp III oljan, vilket ju inte låter som någon jättebra idé.

 

en 5-40 olja är tunn som 5-olja när oljan är kall och lika trög som en 40 olja när oljan är varm.

 

Den korrekta beteckningen API 5W 40, den kalla W skalan är en helt annan en den som gäller vid API standardskala (40). OT kan nämnas att växellådsoljor har en egen viskositetsskala, vilket betyder att en växellådsolja med hög API viskositet kan vara tunnare än en motorolja .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra förtydligande.

Helt klart, om du ska vara på den riktigt "säkra sidan" välj syntet.

I en båtmotor byter man ju oftast olja med såpass korta intervall att det inte hinner hända någonting, det värsta för den oljan är ju ev. stillestånd under vintern, så byt på hösten.
 

Fördelen, i alla fall vid segling då du oftast bara kör en kort stund med motorn, är ju de kallstartsfördelar du får med syntet multigrade.

 

Om du byter 4 liter olja en gång om året och betalar 30kr/ liter så blir årsmånadskostnaden:

10kr/ månad och om du betalar 300kr/ liter blir det 100kr/.

Så efterom det förmodligen inte är, oavset vilken olja du väljer, oljekostnaden som får dej att gå i personlig konkurs... Välj den olja som ger dej den bästa känslan (i magen).

Den känslan blir förmodligen den mest mätbara skillnaden.

 

Kör du motorn sällan, så motorn kanske inte ens alltid hinner bli varm välj ett brett viskoindex.

Går motorn, som i en taxibil, dygnet runt behöver du inte ha en multigrade.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla engagerade svar!

 

Lidingö Marin skriver så här (på denna sida: http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm)

"Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."

 

"Dessa oljor kan skada motorn svårt och orsaka haverier."

Det låter ju allvarligt men stämmer det?

 

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att förstå och någon förklaring gives inte, men jag ser heller inget skäl att inte följa rekommendationen. Under sommarhalvåret ger syntet bara marginella fördelar jämfört med motsvarande mineral.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har hört att gamla Harley Davidssons nållager i vevstakarna tar stryk av syntetolja. Syntetoljan är så hal att de små nålrullarna inte snurrar utan glider och att de då nöts ner.

Sant eller inte vet jag ju inte säkert.

 

Jag själv körde min 3-cyl Yanmar på syntetolja en säsong. När jag sen skulle byta t mineral körde jag motorn varm med syntetoljan o bytte sen. Jag tyckte absolut att motorn lät mindre slamrig med mineraloljan, tror inte det var inbillning. Men jag tror inte att syntetoljan förstörde nåt heller....

 

O som raka motsatsen till HD-nållagren så känner jag några snubbar som pysslar med riktigt gamla motorcyklar, de kör enbart syntetolja i dem...

 

För egen del tror jag på mineralolja till Yanmarn, det rekomenderar även min varvsguru Per Arne Åkerström, de säljer både Volvos och Caltex 15 - 40w, o Caltex (Texaco?) är billigare, men lika bra...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att syntetoljor skulle ha så fantastiskt låg friktion eller i övrigt fantastiskt annorlunda egenskaper är gamla överdrifter från den tid då syntetoljor var nya och det fortfarande såldes gamla kassa mineraloljor som med nöd och näppe uppfyllde kvalitetsnormerna från 70-talet. Historien med lagren i HD tror jag inte alls på, oljan var så hal att rullarna inte rullade men samtidigt fanns det friktion nog att slita ner dom?

 

Jag tror att Yanmar rekommendationerna är en förenkling så svepande att den påstår något som inte är sant, det finns säkert syntetoljor som är olämpliga i dessa motorer men det beror sannolikt inte enbart på att dom är syntetiska utan på andra egenskaper som man lika gärna kunde ge en mineralolja.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har hört att gamla Harley Davidssons nållager i vevstakarna tar stryk av syntetolja. Syntetoljan är så hal att de små nålrullarna inte snurrar utan glider och att de då nöts ner.

 

Detta är ytterligare en av dessa skrönor som tyvärr aldrig verkar dö. 

 

Det är basoljan som är syntetisk vilket bidrar till ett högt viskositetsindex jämfört med motsvarande mineralbas https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FViskositet&ei=jNmIU_-tK_PT4QTV84CgCg&usg=AFQjCNGgc04kxgw81FevC7VJw_wNobysJg&bvm=bv.67720277,d.bGE

 

Detta innebär i sin tur att det behövs mindre VII för att uppnå samma viskositetsspann. VII bidrar inte aktivt till smörjningen, så ju mindre dess bättre. Men, att syntetolja skulle vara halare är struntprat. Nållager finns i många motorer, så varför skulle det i så fall bara vara problem med syntet i HD? Det finns säkert syntetoljor som är direkt olämpliga i HD, men det är inte alls samma sak som att säga att alla syntetoljor är olämpliga. Tillsatspaketet mellan oljor kan skilja mycket.

 

Det finns så mycket skrönor och strunt skrivet om syntet kontra mineral. Syntet grupp III är en mer homogent sammansatt basolja än grupp II eller enklare uttryckt Grupp III innehåller mindre av de tunga kolväten man normalt inte vill ha i en motorolja.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy