Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredrik-A

Mineral- eller syntetolja?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mycket strunt skrivs som sagt. Men om jag snackar tex med någon som i 40 år dagligen skruvat med motorcyklar o fått den erfarenheten att gamla motorer mår sämre av syntet då avfärdar jag inte honom som en skitsnackare. Många gör nog det och vet bättre fast de aldrig tagit isär en gammal HD.

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att HD motorn inte mådde bra av syntetolja men vad som är grundorsaken till det kan vara ett mycket svårt problem att gå till botten förmodligen skulle det krävas analyser och tester som skulle kosta massor av pengar om man verkligen skulle hitta grundorsaken.

 

Den av dig återgivna förklaringen låter mindre sannolik. För det första ger inte syntetolja någon radikalt mycket lägre friktion än mineralolja bara på grund av att den är syntetisk, för det andra är förklaringen ologisk, först är friktionen så låg att rullarna inte snurrar sedan är den så hög att lagret slits ner, vilket är det? Är friktionen låg eller hög?

 

Det hela låter som ännu en av dessa konstiga myter som ofta återges av folk som borde veta bättre. Jag avfärdar inte personen i fråga som en skitsnackare, han kan säkert vara väldigt skicklig på det han gör men i detta specifika fall tror jag han är ett offer för den väldigt omfattande mytbildningen runt motoroljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man på harley syntetic oil så inser man att det finns en hel hoper HD mekar som använder syntet. Problembeskrivningen med nållagren och syntetoljans påstådda halhet är välkänt bl.a. under beteckningen the skating bearing myth.

 

I denna tråd beskriver TS problemet ingående, inte bara en incident , utan "two guys I know" och det är med HDs egna delsyntet som det inträffar: http://harleytechtalk.org/htt/index.php?topic=49542.0

 

 

Men läs också kommentarerna!

Det blev uppenbarligen inte många fler inlägg från TS efter detta.

 

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att tycka vad man vill, men ingen HD lär skära ihop för att man använder syntetolja av rätt kvalitet och inte mineralolja heller för den delen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Charely Parkinsson är sånt skit att dess haveri är helt oberoende av oljeval.

 

"Get a Harley get the best, ride a mile and walk the rest"

 

Eller "90% of all the Harleys ever built is still on the road, the remaining 10 made it home"

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Jag tycker fortfarande att jag står för min egen tolkning av de data som står i manualer eller datablad för motorer, tillverkarnas krav alltså;  Det tolkar jag som minimikrav helt enkelt.

 

OM det hade varit så att tillverkaren ansåg att en "bättre" olja skulle vara farlig för motorn så hade de nog skrivit ut det.

 

Min egen motor, som lanserades av tillverkaren år 2008, har en så låg klassificering av motoroljan att det skulle vara rätt knepigt att hitta den idag ( API-CD ). Jag har dessutom frågat vilken olja som de rekommenderar efter att ha mailat att jag använder motorn i "cold climate" då deras data säger att det är för "temperate climate" ( de anger viskositetsklassen 15W/40 i sina data )

 

Svaret kom direkt "Any wellknown brand of mineral or synthetic oil 5W/40 will suffice"

 

Däremot tillverkar de inte backslaget, det gör Yanmar. Där upprepar de bara tillverkarens rekommendation...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...