Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Maxws

naturhamnsguide västkusten

Rekommendera Poster

Okej, inför sommaren behöver jag ordna en guide till naturhamnar i Bohuslän. Dels för att hitta kända lämpliga platser och dels för att få en mer detaljerad djupangivelse än det vanliga sjökortet.

 

Jag har hittat 2 olika alternativ men dåligt med info om vilken av dessa som är bäst.

 

*Hamnguiden 5 - ca 500kr

 

*Kryssarklubbens pärm med flygfoton som köps ute i Långedrag för 1400kr - svindyrt

 

Finns det fler alternativ? Vilken av dessa bör man satsa på? Är de likvärdiga?

 

Det bästa vore ju att ha de inlagda och klickbara i sin navigator på ipaden, men det är väl för mycket begärt i dagsläget verkar det som?

 

Hur gör ni andra? Räcker ett vanligt sjökort? Åsikter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnguiden använder vi och tycker den är kanon. Kryssarklubbens är inte dålig men betydlig dyrare.

Sen känner man sig för med kölen om det dyker upp något trevligt ställe. Självklart efter noga check i sjökortet.

 

MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en del här: Marinwiki

De som saknas får du mer än gärna fylla på med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken Skanör -Stömstad är väl inte så dålig.

 

http://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/

 

Boken Hamnguiden har jag faktiskt inte sett tidigare.

 

http://www.adlibris.com/se/bok/hamnguiden-5-goteborg---svinesund-9788292284605

 

Naturhamnarna som beskrivs i bägge böckerna har garanterat inventertas, djupmätts och försetts med bergöglor av SXK-väst¨s hamn ock anarplatskommite

 

Att man tar 900 kronor för medlemmar om man hämtar pärmen på kansliet och 1100 kronor för icke medlemmar tycker jag inte är så konstigt. Pärmarna med resultatet av HAK¨s ideella arbete är ju är ju mycket mer instruktiva än de ovanstående kommersiella böckerna, som i naturhamnsdelarna utnyttjar HAKs Ideella arbete.

 

Det kommer också uppdateringar med rättelser eller förändringar och ett antal nya naturhamnar och eder varje vår. 

 

http://www.vastkustkretsen.se/Butiken/Butiken

 

Visst - det är helt fritt för alla att använda de bergöglor som SXK-väst sen början av 1950-talet har anbringat i snart sagt varenda möjlig naturhamn i Bohuslän.

http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Startsidan

 

Att säja att deras publikationer är svindyra tycker jag är lite magstarkt.

 

1400 kr för icke medlemmar i SXK respektive 1200 kronor för medlemmar gäller när man skickar de två pärmarna med posten.

 

Tommy

Som haft SXK-västs hamn- och farledsskisser sen mitten av 1970-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Hamnguiden, men skulle hemskt gärna vilja ha Kryssarklubbens... Den är helt suverän med sina flygfoton. Där får man mycket bra info över hur man skall gå in om det är besvärliga hamnar. Djupangivelser, enslinjer mm på ett helt annat sätt än vad man får i Hamnguiden. SXK´s är mer lättöverskådlig...Är min uppfattning.

 

Sen går det alldeles utmärkt med papperssjökort och Fugawi med BSB-sjökort på PC´n. Används också mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej, inför sommaren behöver jag ordna en guide till naturhamnar i Bohuslän. Dels för att hitta kända lämpliga platser och dels för att få en mer detaljerad djupangivelse än det vanliga sjökortet.

 

Jag har hittat 2 olika alternativ men dåligt med info om vilken av dessa som är bäst.

 

*Hamnguiden 5 - ca 500kr

 

*Kryssarklubbens pärm med flygfoton som köps ute i Långedrag för 1400kr - svindyrt

 

Finns det fler alternativ? Vilken av dessa bör man satsa på? Är de likvärdiga?

 

Det bästa vore ju att ha de inlagda och klickbara i sin navigator på ipaden, men det är väl för mycket begärt i dagsläget verkar det som?

 

Hur gör ni andra? Räcker ett vanligt sjökort? Åsikter?

Hej

Köper du Kryssarklubbens pärmar får du också dessa på surfplatta eller mobil, just nu bara till Iphone/Ipad, kommer snart också till Android. Den är gratis att ladda ner men man får bara två hamnbilder, Gluppö och Altarholmen om man inte har pärmarna och den kod som finns med som öppnar alla hamnarna som finns i pärmarna, appen heter SXK V

Hälsningar Ove

 

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från MarinWiki kan man också exportera koordinater som går att ladda in i navigatorn.

 

Bäst är om alla fyller på Marinwiki hela tiden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Okej, inför sommaren behöver jag ordna en guide till naturhamnar i Bohuslän. Dels för att hitta kända lämpliga platser och dels för att få en mer detaljerad djupangivelse än det vanliga sjökortet.

 

Jag har hittat 2 olika alternativ men dåligt med info om vilken av dessa som är bäst.

 

*Hamnguiden 5 - ca 500kr

 

*Kryssarklubbens pärm med flygfoton som köps ute i Långedrag för 1400kr - svindyrt

 

Finns det fler alternativ? Vilken av dessa bör man satsa på? Är de likvärdiga?

 

Det bästa vore ju att ha de inlagda och klickbara i sin navigator på ipaden, men det är väl för mycket begärt i dagsläget verkar det som?

 

Hur gör ni andra? Räcker ett vanligt sjökort? Åsikter?

Hej

Köper du Kryssarklubbens pärmar får du också dessa på surfplatta eller mobil, just nu bara till Iphone/Ipad, kommer snart också till Android. Den är gratis att ladda ner men man får bara två hamnbilder, Gluppö och Altarholmen om man inte har pärmarna och den kod som finns med som öppnar alla hamnarna som finns i pärmarna, appen heter SXK V

Hälsningar Ove

Jag har laddat ner appen och den verkar toppen! Tråkigt att jag behöver åka till Långedrag och köpa pärmen och dessutom teckna ett plus-abonnemang för att få tillgång till kartorna. Att bara köpa den digitala varianten direkt i AppStore hade ju varit betydligt smidigare.

 

Bra diskussion i tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Okej, inför sommaren behöver jag ordna en guide till naturhamnar i Bohuslän. Dels för att hitta kända lämpliga platser och dels för att få en mer detaljerad djupangivelse än det vanliga sjökortet.

 

Jag har hittat 2 olika alternativ men dåligt med info om vilken av dessa som är bäst.

 

*Hamnguiden 5 - ca 500kr

 

*Kryssarklubbens pärm med flygfoton som köps ute i Långedrag för 1400kr - svindyrt

 

Finns det fler alternativ? Vilken av dessa bör man satsa på? Är de likvärdiga?

 

Det bästa vore ju att ha de inlagda och klickbara i sin navigator på ipaden, men det är väl för mycket begärt i dagsläget verkar det som?

 

Hur gör ni andra? Räcker ett vanligt sjökort? Åsikter?

Hej

Köper du Kryssarklubbens pärmar får du också dessa på surfplatta eller mobil, just nu bara till Iphone/Ipad, kommer snart också till Android. Den är gratis att ladda ner men man får bara två hamnbilder, Gluppö och Altarholmen om man inte har pärmarna och den kod som finns med som öppnar alla hamnarna som finns i pärmarna, appen heter SXK V

Hälsningar Ove

Jag har laddat ner appen och den verkar toppen! Tråkigt att jag behöver åka till Långedrag och köpa pärmen och dessutom teckna ett plus-abonnemang för att få tillgång till kartorna. Att bara köpa den digitala varianten direkt i AppStore hade ju varit betydligt smidigare.

 

Bra diskussion i tråden!

 

Hej. Uppdateringarna, som kommer när som helst och tillgång till appen ingår första året vid köp av pärmarna.

Hälsningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...