Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hasse_A

Fjärravstängningsventil.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderar på att montera en fjärravstängningsventil på reduceringsventilen till gasolen. Vet någon hur dessa fungerar?. Är det så att om man glömmer att stänga av dem så stängs de av automatiskt efter en viss tid. D.v.s. finns det en timer som avbryter strömtillförseln till ventilen?

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt kopplar man den väl till en vanlig strömbrytare. Visst kan man koppla den till en timer, men det låter lite risky. t.ex om man låter man timern stänga av gasen men glömmer stänga av förbrukaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sådan där… det blir en vana att på kvällen "kolla ventilens läge… "  

funkade bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en kille i torsdags, han hade satt in magnetventil med timer för några år sedan, det var en färdig lösning och antagligen inte gratis. Annars kan man ju sätta in ett frånslagsfördröjt tidrelä, det är nog en väldigt bra ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag har funderat på en sådan.

en sån här http://www.hjertmans.se/article/fjarravstangningsventil-red-ventil

 

Jag har min gasflaska i ankarboxen i fören och då är det praktiskt att slippa gå dit när man vill öppna gastillförseln. Som jag förstått det så drar den lite ström (40mA) så länge ventilen är öppen och ingen förbrukning då den är stängd. Smartast då är att ha elventilen så nära gasflaskan som möjligt, dvs montera den på reducerventilen.

Sedan bör man alltid ha rutinen att först slå av förbrukaren innan man stänger av gastillförseln, jag skulle nog inte ha timmer och jag skulle nog alltid vrida av kranen på flaskan ändå, minst varje gång jag lämnar båten.

 

post-97687-0-04372300-1399846516_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Björns_snipa

 

"Visst kan man koppla den till en timer, men det låter lite risky."

 

Tanken är ju att timern skall träda in om man skulle glömma att slå av brytaren till fjärravstängningen. Jag kan tänka mig 3 scenarior. Jag förutsätter att timern är integrerad i fa-ventilen.

 

1) Man aktiverar fa-ventilen, öppnar den manuella ventilen vid köket, tänder spisen, lagar maten, stänger av spisen, den manuella ventilen och fa-ventilen. Detta är altså standardförfarandet och vi är tillkas på ruta 1.

 

2) Man gör allt av 1) men glömmer att stänga den manuella ventilen och fa-ventilen. Efter en viss tid stängs fa-ventilen av timern. Man tänker sedan koka kaffe. Då tänder man spisen vilken strax därefer slocknar eftersom fa-ventilen är stängd.

 

3) Samma som 2) fast fa-ventilen stänger av medans spisen är under dfift och maten är precis klar. Man är av någon anledning riktigt virrig och tror att man stänkt av med vredet på spisen. Man skall senare koka kaffe och aktiverar fa-ventilen. Precis då ropar skepparen att båtgrannen skall ge sig av och man behövs på däck. Gasolen flödar fritt ut i salongen. Vid äterkomsten till kabyssen märker man inte att det luktar gasol och kollar inte heller om vredet på spisen står öppen utan tänder tändaren och därmed gasolmolnet som lagt sig inne i båten  BOOOM.

 

Fall 3) skall ju vägas mot risken att man glömmer deaktivera fa-ventiilen när man använt spisen och  den risken det innebär att ha slangar under tryck t.ex. under natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fall 3 haltar lite eftersom det även finns en ventil i spisen, ingen gas ska komma fram till en kall spis om man inte håller in vredet. Naturligtvis kan även den vara ur funktion, men då har man ju ett gasollarm som i och för sig också kan vara ur funktion.

 

Jag tror att en timer är en bra lösning om man vill ha extra säkerhet.

 

Om man vill spara en slant kan man köpa en sådan här

gasventil_husbilslarm-550x650.jpg

för 400:- kr här.

 

Koppla in med en fördröjningstimer för max 10 dollar och en snygg tryckknapp för några tior.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...