Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kakmonstret

Rengöring av dieseltank med div. medel

Rekommendera Poster

Hej!

 

På vår nyligen inköpta motorbåt upptäcker vi efter ett par helgers användande hur dieselbakterier samlas i vattenavskiljarglaset som en mörk sörja.

 

Vi har tömt glaset och bytt filterinsatsen, och inser efter att ha läst flera trådar här på MG att det absolut bästa såklart är att tömma hela systemet på diesel, och därefter göra en mekanisk rengöring av tank. Då det inte finns någon som helst möjlighet komma åt tanken för rengöring utan att plocka ut den undrar jag hur effektiva div. medel som säljs i båttillbehörsbutikerna är?  

 

Det talas ju i flera trådar om Grotamar, och Seasea har ju nån variant av märket RedLine. Fungerar dessa på riktigt? Det finns ju både bakteriedödande och medel som neutraliserar vatten?

 

Planen är ju då att vänta med den mekaniska rengöringen till hösten/vinterns upptagning då vi kunnat köra upp lite diesel, och har möjlighet att skruva ur tanken för rengöring utanför båten

 

//D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grotamar kommer, om du doserar efter vad dom kallar "chockdos", att ta död på dom bakterier som lever och förökar sig just nu. Men den sörja av gamla bakterier som finns kvar rår det inte på. Jag hade definitivt hällt i Grotamar eller något liknande medel av annat fabrikat för att stoppa den tillväxt som pågår just nu. Då blir det förhoppningsvis inte värre i alla fall.

 

Men sedan finns det nog inga genvägar att gå. Rengöring av tanken är det som måste till för att få bort det som finns där. Det är ju omöjligt för någon på nätet att avgöra hur mycket gegga du har och om den riskerar att täppa till bränsleröret eller inte.

 

 

Edit: du har inte någon möjlighet att titta ner i tanken för att få en bild över läget? T.ex. en manlucka eller en tankmätare du kan ta bort?

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tomas!

 

Jag är med på att jag måste demontera tanken för att få det helt rent, men då den sitter så dåligt till och utan möjlighet att titta ner i den, och än mindre rengöra den sparar jag gärna det jobbet till vintern

 

Vill ju inte heller hälla i dyrt mirakelmedel som inte har någon verkan alls. Men Grotamar verkar ju göra jobbet med att ta död på befintliga bakterier.

 

Det plus att tappa av vattenavskiljaren samt täta filterbyten gör ju att jag förhoppningsvis klarar sommaren

 

Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du står ändå inför risken att en större slempropp sugs in i bränsleröret och täpper till det. Men utan att titta i tanken är det ju svårt att veta hur stora bakterieansamlingar du har och hur stor den risken är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda samma pump som du använder vid oljebyte för att suga upp vatten/slem från botten i tanken. Funkar oftast bra att "dammsuga" botten på tanken till det inte kommer mera slem.

 

Har tanken en lågpunkt blir det extra lätt.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gula dunken med cykelpump som jag sett länkas någonstans?

 

Får se om jag kan komma åt med en sådan

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är omöjligt att se ner i tanken och problemen är så stora att filtret sätts igen på kort tid så kan ju ett alternativ vara att "tvätta dieseln" genom att pumpa runt den via ett externt filter. Skaffa en elektrisk bränslepump (t.ex. Biltema), ju större volym/tidsenhet desto bättre reningseffekt. Koppla den till bränsleslangen som går ut från din tank. Sätt en tratt med "ett billigt filter" t.ex. hopvikt hushållspapper i din tankpåfyllning. Pumpa runt dieseln och låt den rinna tillbaka till tanken via tratten/filtret. Efterhand som du kört runt dieseln så bör mängden bakteriegegga avta. Men helt rent blir det nog bara om du tar ur tanken och spolar den invändigt. Du får nog hålla på några timmar men det är nog billigare än att ständigt byta dyra bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gula dunken med cykelpump som jag sett länkas någonstans?

 

Får se om jag kan komma åt med en sådan

 

Tack!

En sådan här funkar också

04498.jpg

Eller en sådan här

04486.jpg

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en flaska Grotamar med chockdosering i veckan.

Lät medlet verka ett par dagar för att sedan ta en ordentlig provtur i det fina vädret igår.

 

Inspekterade vattenavskiljaren efteråt för att se om det fastnat något mer i glaset, men det såg bra ut.

 

Om jag upplever problem tror jag att jag satsar på varianten med extern dieselpump för att "tvätta" dieseln genom ett enkelt filter. Även möjligheterna att suga upp bottensatsen ur tanken får undersökas vidare.

 

Båten har troligen stått på land hos firman där jag köpte båten i två år, och bakterierna har väl antagligen kunnat frodas i tanken under den tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem för några år sedan. Och jag löste det genom att köpa en lös tank från Biltema. Den fick plats bra under durken. På hösten ger jag bort resten av bränslet till en bekant som har en traktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör enbart på land diesel av speciella skäl, bränslet går kontinuerligt genom filtren, tank, filter tills det bränns i maskinen, har aldrig haft några problem med bakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kommer ut på skakiga vatten börjar bottensatsen röra på sig och virvla runt i soppan. Då är det läge att filtrera. Tipset med extra tank är bra då man annars kan råka ut för motorstopp.

 

Finns det möjlighet kan man istället köra med extra filter och anordna så att vid behov proppen kan tryckas tillbaka med en luftpump eller ännu hellre med en bränslepump, blåsa som utombordartank eller liknande. Även forcerat tryck i tanken har fungerat för egen del några gånger. Blåsa med munnen lite lagom övertryck. T.ex genom att lossa tankens avluftningsslang med ordentligt åtdraget tanklock med fräsch oring.

 

Senaste dieselstoppet fick jag efter att ha sugit upp bottensatsen blint. Dvs kollade inte okulärt utan sög bara upp från röret som går till lägsta punkten på tanken. Sådant finns på tanken men det låg förstås skräp en bit därifrån och en sugning vid bryggan med stillastående båt ger inte samma effekt som när skräpet virvlar runt.

 

Kom vidare genom att blåsa lite övertryck i tanken och tog sedan bort bränslemätaren och sög upp allt synligt slem på botten, filtrerade i kaffefilter och hällde tillbaka.

 

Lämpligt filter i ett kit inkl. instruktion, slangar pump mm efterlyses som bra köp i båtaffären. Inget ovanligt problem och bra att se över detta problem innan man ligger med motorstopp med klipporna i lä.

 

För egen del brukar jag framhålla möjligheten att blåsa in lite övertryck men det är inte säkert att det fungerar om man har retur av diesel till tanken.

 

En marina eller om man själv kan ordna till ett reservsystem med lite rörkopplingar, extrafilter, gummiblåsa och kranar på lämpligt sätt är ovärderligt när det händer. För det gör det. Tänk över eller be marinan ordna så smutsfri diesel kan kopplas in med en kran. Lättast kanske detta ordnas med mindre extratank eller dunk med gummiblåsa typ utombordartank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...