Gå till innehåll
onsdag 04 februari 2026
mikaojje

Akut hjälp Volvo penta 4.3 GL Hydrolock

Rekommendera Poster

Hej 

Upptäckte igår när ja skulle ut med båten att startmotorn inte orkade dra runt motorn. Var ute i förrgår och körde utan problem, Nu har jag den på land och upptäcker vatten i alla cylindrar. Kan någon beskriva hur ja ska göra för att få ut vattnet i första steg innan ja lämnar den på verkstad`? Motorn är en volvo penta 4.3 GL från 2007

Fråga 1. Vad gör jag nu med vatten i cylindrarna? 

Fråga 2 Vad kan vara orsaken? Bälgar är bytt knä och limpa det med. Gick som sagt fint efter bytet i 2 veckor.. Ibland när stänger av motorn tvärt så kan de forsätta "gå/klunka" lite innan den dör. Kan motorn har dratt in vatten baklänges på något vänster då?

Tacksam för hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Upptäckte igår när ja skulle ut med båten att startmotorn inte orkade dra runt motorn. Var ute i förrgår och körde utan problem, Nu har jag den på land och upptäcker vatten i alla cylindrar. Kan någon beskriva hur ja ska göra för att få ut vattnet i första steg innan ja lämnar den på verkstad`? Motorn är en volvo penta 4.3 GL från 2007

Fråga 1. Vad gör jag nu med vatten i cylindrarna? 

Fråga 2 Vad kan vara orsaken? Bälgar är bytt knä och limpa det med. Gick som sagt fint efter bytet i 2 veckor.. Ibland när stänger av motorn tvärt så kan de forsätta "gå/klunka" lite innan den dör. Kan motorn har dratt in vatten baklänges på något vänster då?

Tacksam för hjälp! 

Om man stänger av motorn, vid högre varvtal än tomgångsvarv, händer det att motorn går baklänges ett tag, innan den stannar. Då kan det hända att den suger i sig vatten genom avgasventilerna. Eftersom det är vatten i cylindrarna på båda sidorna, kan man misstänka detta. Att det skulle vara samma fel , till exempel läckage mellan limpa och riser, verkar osannolikt. Kör på starten länge utan stift, för att få ut vattnet, och prova igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var precis vad jag gjorde innan jag lämnade båten.. Varvade upp till 2000 varv innan jag lämnade båten för jag tyckte ja hörde ett oljud från drevet.   Men ibland tycker jag att motorn "klunkar vidare" några varv efter man stänger av även på låga varv (tomgångsvarv). Menar du att motorn går bakänges då? Kan detta justeras på något vänster? (sänka tomgången?)  Känns ju otrevligt med vatten i cylindrarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Känner igen det Rollen skriver även på min lilla Albinmotor. Gissar att motorn alltid kan studsa tillbaks vid avstängning, alltså att en kolv stannar i kompressionsläge och då kan få litet fart baklänges. Tror att skillnaden vid snabbstopps-problem från högt varvtal är att avgassystemet innehåller mer vatten, pumpen har ju nyss jobbat på högvarv med att fylla på??
[själv har jag en trevägskran och pytsar normalt ut kylvattnet via diskbaljans genomföring vid avstängning för att tömma avgassystemet. Det är när jag glömmer detta som problemet kan uppstå, eller när jag inte hinner vid soppatorsk eller liknande.]

Edit tillägg: Går motorn vidare flera kolvslag är det väl däremot glödtändning?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...