Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ajonsson

Outhärdliga vibrationer vid motorbyte!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har i några tidigare inlägg snackat om motorbyte och installation av MEA2000 vid eventuellt byte till nyare motor:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/69393-k%C3%B6pa-motor-av-prispressarna/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71427-suzuki-140-nmea2000-vs-analoga-och-digitala-instrument/?do=findComment&comment=496250

 

Det senare har jag en del info om numera som jag kommer att delge er när jag vet allt vilket är snart.

 

Nu har motorbytet skett och döm av min förvåning när vibrationerna i båten vid vissa farter är näst inpå outhärdliga, Besvikelsen är total. Motorn, en Suzuki DF140, går på tomgång så tyst jämfört med min gamla Mariner 135 hk 2 takt från -93 att det nästan känns genant, dessutom ingen oljerök :-) . Men vid gaspådrag och fartökning åker mungiporna ner i botten. Kommer inte att kunna använda denna båt längre om jag inte hittar en lösning.

 

Köpt av Prispressarna och har precis kontaktat dom, Väntar på svar men sänder under tiden ut en blänkare till er i hopp om lösning ...

Redigerad av ajonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var, när, hur vibrerar det?

 

Varvtal

 

Motor tiltad?

 

Prop ok?.

 

Prop. axel ok..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var, när, hur vibrerar det?    Mellan 5 och 20-23 knop CIRKA

 

Varvtal   Osäker just nu noterade inte så mycket

 

Motor tiltad?  Verkar inte ha betydelse

 

Prop ok?.  Vad jag kan se

 

Prop. axel ok..  Går bra på tomgång i olika varv.

 

Tack Anders67 för din input!!!!

 

Som sagt premiärtur med ny motor. Blev så besviken  :( att jag inte noterade "När Var Hur" så noga.

 

Om möjligt ska jag ut i morgom och testa lite noggrannare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat motorn själv?

 

Noop!

 

Köpt motor och installation av Prispressarna.

 

Varför frågar du??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du fått ett måndags ex! Kanske fel på proppen eller "skev" propelleraxel?

Aldrig hört att just suzuki df140 ska vibrera mer än ngt annat fabrikat!

Drivaxel mellan block och växelhus kan ju oxå vara "skev eller i obalans på ngt sätt, väldigt små fel blir kännbara på lite högre varv, jag är helt säker på att dom du köpt motorn av kommer att avhjälpa felet, enbart hört posetivt om dom än så länge.

Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de monterat den, skall de naturligtvis fixa problemet. Provkördes aldrig båten efter montaget? Detta är en fin motor och skall inte bete sig på detta sättet om den inkl propellern och båten är ok, samt att montaget är rätt gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De hjälper dig säkert. Bara tillbaka med dem o snacka med dem. Förklara noga problemet bara.

 

Kolla noga på propellern så inga skador.

 

Kontrollera rakt bakifrån när du roterar prop. axeln så den inte slår.

 

Annars är det bara tillbaka med den för då är det något annat.

 

Kan ju ibland vara att den inte går på en cyl.. pga. Olika anledningar...då vibrerar det också... eller inre axel, montage löst i båten....

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de monterat den, skall de naturligtvis fixa problemet. Provkördes aldrig båten efter montaget? Detta är en fin motor och skall inte bete sig på detta sättet om den inkl propellern och båten är ok, samt att montaget är rätt gjort

 

Monterades i höstas efter upptagning och provstartades bara. Annedningen var att jag fick ett hyfsat "höstpris" och i mitt tycke bra i inbyte för min gamla Mariner 135hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går på alla cylindrar måste den göra eftersom den går tyst och fint på tomgång.

 

Däremort "vobblar" den lite fram och tillbaka när jag dar upp tomgångsvarvet närmare 3000 varv.

 

Ska försöka testa lite idag om jag hinner så jag kan förklara exakt för Prispressarna i veckan.

 

Vill ju inte varva för mycket så här i början eftersom man enl. instuktionsboken ska ta det lugnt några timmar (=inkörning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte dåligt vattenbemängd bränsle som gör att motorn misständer när den belastas eller varvar upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte dåligt vattenbemängd bränsle som gör att motorn misständer när den belastas eller varvar upp?

 

Nop! Skruvade bort inspektionsluckan till tanken just för att kolla hur det såg ut. Helfräscht, inget vatten ingen skit. Observera att den gamal snurran aldrig hade några problem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övertygad om att leverantören löser detta åt dig, du har väl garanti på både motor och montage?

 

Ser fram mot din uppdatering av NMEA 2000 installationen. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick i dag tag på Prispressarna. Dom hävdar att detta ofta sker på hyttbåtar, alltså inget fel på motorn men 90 decibell i hytten vid ca 4000 varv är i alla fall för mig inte acceptabelt.

 

Dom föreslog en speciell matta mellan motor och akterspegel. Mattan kostar en tusing men dom skulle sponsra arbetskostnaden med en del, Båten måste upp och motorn hängas av medan mattan monteras. Sker enl. plan på måndag. Ni får veta resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ljud i hytten eller vibrationer i motorn som är ursprungsproblemet?

 

Låt leverantören provköra innan du lägger egna pengar på förbättringar.

Låt leverantören göra en bedömning av om motorn är ok eller inte.

Om det är vibrationer i motorn så ska ju problemet i motorn åtgärdas av leverantören.

 

Om mattan tar bort vibrationerna från båten så finns ju problemet ändå kvar i motorn, om det nu är något fel på motorn. I längden är inte det bra, det förkortar mycket sannolikt motorns livslängd.

 

När det gäller ljud i hytten så kan det mycket väl vara så att en annan motor med annan frekvens på de vibrationer som trots allt finns i en motor kan skapa mera ljud.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så påstår man att 4-taktare kan skapa mer vibrationer än 2-taktare vilket väl kan accepteras till viss del men inte i denna omfattning i alla fall inte av mig. Vibrationerna kommer naturligtvis från motorn eftersom de inte fanns förr.

 

Bilden nedan visar ljudnivån vid olika varvtal, ledsen att varvräknares saknar skärpa i vissa fall.

 

post-73348-0-42207700-1399545663_thumb.jpg

 

90 dB är mycket, hittade detta på nätet:

”För att föreställa sig hur hög ljudvolym 85 decibel är kan man jämföra med att man vid 70 decibel nätt och jämt kan samtala med varandra med hög röst på en meters avstånd. Vid 80-90 decibel hjälper det knappt att skrika”.

 

Jodå leverantören kommer att få uppleva ljudet. Trodde jag hittat ett fel på motorn efterson den "wobblar" när man drar upp tomgången till 3000 varv men det är tydligen normalt eftersom det finns en spärr som gör att man inte kan få upp tomgången mer än så utan den stryps vid ca 3000 varv vilket orsakar att motorn svänger fram och tillbaka. Här har jag skapat en filmsnutt som visar det:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har man fått den bullerdämpande mattan monterad och det hjälpte föga. Har även fått en propeller med högre stigning vilket nog var bra i sig men något bot mot vibrationerna var det inte.

 

Prispressarna hävdar att nu kan man inte göra mer utan måste nog leva med detta vilket jag inte ännu accepterat utan fortsätter min forskning i detta.

 

Avslutningsvis ingen skugga över leverantören utan dom gör nog vad dom kan även om jag är inte nöjd med resultatet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn vibrerar i förhållande till sin upphängning kan ju beror på att gummiupphängningen av motorn är trasig eller är felaktig från fabrik. Gummiupphängningen skall ju ha annan resonansfrekvens än motorns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kollat din filmsnutt ovan och tycker inte att den fångar verkliga förhållanden särskilt bra, kanske kan du ta en ny filmsekvens under färd?
(Motorelektroniken begränsar tydligen tomgången i filmsnutten, begränsar nog insprutning eller kanske släcker vissa tändstift för att åstadkomma detta så det vaggande beteendet plus brummljudet verkar rimligt som "nödförfarande"?)

Har försökt googla runt och hittar nästan inget annat klagomål än ditt, kanske för att jag använder fel söktermer? Suzuki ligger nog i framkant vad gäller fyrtaktare, men de s.k. måndagsexemplaren kanske fortfarande existerar?

[Haha, själv har jag en gammal lågvarvig encylindrig inbordar-spis i en segelbåt, och där kan man verkligen snacka "bad vibrations". (Satt jag tidigare på fel ställe i sittbrunnen vid fel varvtal så kunde jag inte ens se riktigt klart, ögonloberna skakade i sina hålor eller nåt. Att det bullrade var ett mindre problem. Klart bättre nu för övrig, motorbädden var inte helt hundra hopfogad med skrovet utan kunde klappra obromsat aldrig så litet. En helt "klapperfri" hopfogning mellan skrov och motor är tydligen A&O, all vibrationsrörelse måste ske bromsat inuti gummin där energin blir värme fördelat på otaliga gummimolekylers bindningar. Tror jag därför numera, vete fasen. :-)]

Nå, en bättre filmsnutt under verklig drift vore nog inte dumt i tråden?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om maskin går som den skall, verkar det som ngn form av obalans. Har du möjlighet att mäta propelleraxeln, utfall den skevar.? Dra ut stiften, snurra runt motorn för hand. Ngt knepigt ljud då som tyder på om där skevar något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat din filmsnutt ovan och tycker inte att den fångar verkliga förhållanden särskilt bra, kanske kan du ta en ny filmsekvens under färd?

(Motorelektroniken begränsar tydligen tomgången i filmsnutten, begränsar nog insprutning eller kanske släcker vissa tändstift för att åstadkomma detta så det vaggande beteendet plus brummljudet verkar rimligt som "nödförfarande"?)

 

Har försökt googla runt och hittar nästan inget annat klagomål än ditt, kanske för att jag använder fel söktermer? Suzuki ligger nog i framkant vad gäller fyrtaktare, men de s.k. måndagsexemplaren kanske fortfarande existerar?

[Haha, själv har jag en gammal lågvarvig encylindrig inbordar-spis i en segelbåt, och där kan man verkligen snacka "bad vibrations". (Satt jag tidigare på fel ställe i sittbrunnen vid fel varvtal så kunde jag inte ens se riktigt klart, ögonloberna skakade i sina hålor eller nåt. Att det bullrade var ett mindre problem. Klart bättre nu för övrig, motorbädden var inte helt hundra hopfogad med skrovet utan kunde klappra obromsat aldrig så litet. En helt "klapperfri" hopfogning mellan skrov och motor är tydligen A&O, all vibrationsrörelse måste ske bromsat inuti gummin där energin blir värme fördelat på otaliga gummimolekylers bindningar. Tror jag därför numera, vete fasen. :-)]

 

Nå, en bättre filmsnutt under verklig drift vore nog inte dumt i tråden?

 

Motorns vibrerande i filmsnutten är nu bekräftad som helt normal pga att det är en tomgångsspärr som stlår till. Lika på de flesta moderna 4-taktare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat din filmsnutt ovan och tycker inte att den fångar verkliga förhållanden särskilt bra, kanske kan du ta en ny filmsekvens under färd?

(Motorelektroniken begränsar tydligen tomgången i filmsnutten, begränsar nog insprutning eller kanske släcker vissa tändstift för att åstadkomma detta så det vaggande beteendet plus brummljudet verkar rimligt som "nödförfarande"?)

 

Har försökt googla runt och hittar nästan inget annat klagomål än ditt, kanske för att jag använder fel söktermer? Suzuki ligger nog i framkant vad gäller fyrtaktare, men de s.k. måndagsexemplaren kanske fortfarande existerar?

[Haha, själv har jag en gammal lågvarvig encylindrig inbordar-spis i en segelbåt, och där kan man verkligen snacka "bad vibrations". (Satt jag tidigare på fel ställe i sittbrunnen vid fel varvtal så kunde jag inte ens se riktigt klart, ögonloberna skakade i sina hålor eller nåt. Att det bullrade var ett mindre problem. Klart bättre nu för övrig, motorbädden var inte helt hundra hopfogad med skrovet utan kunde klappra obromsat aldrig så litet. En helt "klapperfri" hopfogning mellan skrov och motor är tydligen A&O, all vibrationsrörelse måste ske bromsat inuti gummin där energin blir värme fördelat på otaliga gummimolekylers bindningar. Tror jag därför numera, vete fasen. :-)]

 

Nå, en bättre filmsnutt under verklig drift vore nog inte dumt i tråden?

 

 

En film från verklig drift eller tomgång ger inget, jag försäkrar. I dag hade jag en av Stockholms främsta utbordarexperter ombord för provkörning och han bekräftade att vibrationerna är på gränsen till outhärdliga i vissa lägen men sa också att detta kan ske i speciellt hyttbåtar. Han kunde inte se något som helst fel på motorn men hans teori är att en viss motor tillsammans med en viss båt kan vara orsaken.

Kommer att ta kontakt med säljaren och ovanstående experts firma för att se om det går att göra ett motorbyte för nuvarande situation är som sagt inte acceptabel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde tillägga att jag är mycket tacksam för era inlägg och engagemang.

 

Kampen gåt vidare :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter motorn i rätt höjd? inte så att proppen kaviterar på grund av den får ner luft antingen från ditt skrov eller konstig virvel? proppen sitter med rätt bricka så inte lite avgaser går ut före proppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och överlag så sägs det att 4 stroke vibrerar mycket mer än 2 stroke. men klart det ska inte vara så som du beskriver för då har man verkligen ingen glädje av sin båt.

 Kanske skulle hört med experterna som hjälper dig om de tror det skulle hjälpa med en 4 blads propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppen har inget att göra med vibrationerna i detta fall då det även uppstår vid enbart förhöjt varvtal. Och som din sk. expert sa, vissa båtar får detta fenomen vid montering av nya 4t motorer. Extra tydligt blir det i hyttbåtar då det blir som en "resonanslåda".

 

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-cylindriga 4-stånkor vibrerar, det ligger i motorns karaktär. Ju större ju värre. Yamaha har balansaxlar i sina större fyror (150, 175 & 200 hk) o vill minnas att även Suzuki har det fr o m 150 hk. I så fall har du valt Suzukis största fyra utan balansaxlar och med facit i hand var det kanske inget bra på din båt. Min egen Yamaha F150 med balansaxlar sitter på en DC men går i princip helt vibrationsfritt. Hoppas du lyckas få till en lösning, förstår frustrationen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter motorn i rätt höjd? inte så att proppen kaviterar på grund av den får ner luft antingen från ditt skrov eller konstig virvel? proppen sitter med rätt bricka så inte lite avgaser går ut före proppen?

 

Sådant är kollat och OK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-cylindriga 4-stånkor vibrerar, det ligger i motorns karaktär. Ju större ju värre. Yamaha har balansaxlar i sina större fyror (150, 175 & 200 hk) o vill minnas att även Suzuki har det fr o m 150 hk. I så fall har du valt Suzukis största fyra utan balansaxlar och med facit i hand var det kanske inget bra på din båt. Min egen Yamaha F150 med balansaxlar sitter på en DC men går i princip helt vibrationsfritt. Hoppas du lyckas få till en lösning, förstår frustrationen..

 

Mycket troligt är att min motor skulle funka klockrent på en DC men inte i en mitthyttare som min.

 

Ska kolla om du har rätt att 150 Suzuki har balansaxlar som Yamahas dito om det nu hjälper.

 

Det märkliga är att dom senare modellerna av min båtmodell (Yamarin 650 Big Catch -93) nästan uteslutande levererades med Yamaha 115 som också saknar balansaxlar.

 

Det är lätt att vara efterklok men nu vet jag också att Yamaha 115 faktiskt levererar mer uteffekt på propellern än min Suzuki 140...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker är att om det nu är ljudet i hytten som är huvudproblemet (inte vibrationerna som åstadkommer ljudet) så kan du ju faktiskt minska ljudet ganska mycket genom lämpliga åtgärder i hytten.
 
Genom att montera ljudabsorberande material i taket och på några andra ställen på väggarna i hytten så kan du minska ljudnivån.
 
Jag har inte stenkoll på vad som är lämpligt i din hytt, kan du lägga upp några bilder så kanske jag och andra kan komma med förslag.
 
Mackey

PS

 

...
Det är lätt att vara efterklok men nu vet jag också att Yamaha 115 faktiskt levererar mer uteffekt på propellern än min Suzuki 140...

Hur kom du fram till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...