Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
toaen

4,7 gånger bättre?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Letade efter en sak i Hjertmans webbsida.

 

Förutom det jag sökte fick jag upp detta spänningsstyrda skiljerelä för 699 kr. 

http://www.hjertmans.se/article/bep-skiljerelasats-12-24v-140a

 

Påminner starkt om Biltemas spänningsstyrda skiljerelä för 149 kr. 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-25230/

 

Kan Hjertmansreläet var 4,7 gånger bättre än Biltemas!?

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hjermans skickar ju med ett klistermärke, och så har den ett häftigare namn "BEP DVSR".... Vem skulle inte betala lite extra för det?!

 

Skämt åt sido, det här är ett bra exempel på en fråga som jag själv funderar mycket på. De här reläna skulle jag gärna skruvat upp för att syna insidan. Så här försöker jag resonera med mig själv när jag hamnar inför valet: Om nu Hjertmans har en dyrare produkt, med till exempel högre kvalité på kablar, förtennade istället för koppar, pressade kabelskor istället för lödningar, skulle det kunna betyda att Hjertmans produkt håller dubbelt så länge som Biltemas, säg att den håller fem år istället för tio. Dubbelt så länge, men priset är ju fortfarande fyra gånger högre. Vart händer om den går sönder tidigare? Vart befinner jag mig då, på atlanten eller en dagssegling från en marina? Skulle det innebär det katastrof?

Ett skiljerelä som slutar fungera, skulle jag inte räkna till en katastrof på min båt, så jag skulle nog köpa det billigare alternativet även om jag skulle rusta för översegling. Men är det säkerhetsutrustning som måste fungera när det är nöd, tillexempel ett livbojsljus, VHF eller ett ankare, som inte FÅR gå sönder när det används, så skulle jag betala lite extra även om jag inte är helt säker på att produkten är bättre, utan mer för mitt eget samvete, att jag iallafall valt det "bästa" på marknaden. Det är väl det dom tjänar på, Hjertmans, min kamp mot att döva mitt samvete. 

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en intressant fråga som ni ju diskuterar. Men just i det här fallet finns det flera varianter från tillverkaren (BEP), och ska man ta Hjertmans parti, så säljer dom DVSR-versionen av relät, dvs en digital version som drar 1/10 så mycket ström och som bl.a tillåter anslutning av en extern LED: http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-714/digital-voltage-sensing-relay-dvsr

 

Sedan om detta gör reläet 4,7 gånger bättre kan såklart diskuteras. Men det ser onekligen ut som att dom kommer från samma fabrik i alla fall. Håller också med om dom argument Pjolle kommer upp med.

 

Jag har själv många gånger ställt mig frågan om prissättning och vad som är motiverat. För hur sjutton ska man som konsument veta om A är bättre än B vad gäller kvalitet? Priset kan vara en indikator, men det finns samtidigt exempel där en prishöjning gör att kunderna tror kvalitén är extra hög och där den faktiskt ökar försäljningen. Man väljer den dyrare för att det är ju dumt att snåla  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick berättat för mig av produktutvecklaren på Primus att deras friluftskök Etasolo är en bättre kopia på klassikern Jetboil som blandannat används i VOR65 båtarna. 

 

2.Galley-LPHrm.jpg

 

Jetboil tillverkas i de asiatiska fabriker som Primus äger, efter några år började Jetboil dra in på produktionskostnaderna för att göra produkten mer lönsam, såklart så tummades på kvalitén och tusentals Jetboils fick återkallas pga läckande ventiler. Primus, som kände skam för den dåliga produkt som kom från deras fabriker, synade Jetboil och började tillverka en kopia i samma fabriker, med samma maskiner (eftersom det ändå var deras maskiner..) men med högre kvallitetskontroll på packningar mm och gav dem ett eget namn; Etasolo. Primus som är ett mycket större företag kunde dessutom pressa priset med 35%... Slutsatts: Jetboil är ett dyrare namn på samma produkt fast med sämre kvalité.

 

Ett intressant exempel. Nu vill jag inte hävda att det är bra att priserna pressas i alla lägen, då det ofta är personerna på golvet så får ta konsekvenserna, eller kvallitén på varan. Jag betalar gärna mer för en vara, om jag vet att mina extra pengarna inte hamnar i giriga mellanhänder utan för en bättre vara eller bättre förhållanden för producenten. Ett bra exempel inom matindustrin är ekologiska och rättvisemärkta varor, som även börjar dyka upp inom klädindustrin. Ekologiska matvaror visar på en ren och nyttig matvara och det rättvisemärkta att bonden får en mänsklig lön för mödan. "Ekologiska" och rättvisemärkta skiljerelän nästa? Då kan jag tänka mig betala 4ggr mer.

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1/10 av den ström som Biltemareläet drar, vilket ju i så fall innebär att Biltemateläet drar 35 mA - eller!?

 

Vid motorgång är 35mA knappt en spott i havet.

 

Monterade ett Biltemarelä i fjol vår. Frågan har ju varit uppe från och till, och det var väl på det sättet jag fick tips om det spänningsstyrda reläet. Billigt och lättinstallerat. 

 

Frågan om den strömmen som reläet drog var uppe och jag skrev att jag skulle mäta. Tyvärr är jag inte tillräckligt nyfiken, så nån mätning har aldrig kommit till stånd.

 

En sak som jag lagt märke till är att när generatorn laddar och Biltemareläet drar och solcellspanelerna dessutom laddar fortsätter reläet att va draget när man stänger av motorn. Släpper när solen går ner om man inte anslutit Landström med batteriladdare innan dess.

 

Fast en extra diod som man kunde sätt vid panelen inne vid den inre styrplatsen, så man såg om reläet var draget, hde kanske inte varit fel.

 

Som jag har det idag måste jag öppna luckan som utgör botten på sittbrunnen och stoppa ner huvudet för att se om lysdioden på reläet lyser. Eftersom jag både är lat och inte speciellt nyfiken kollar jag nästan aldrig på reläet.  :huh:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1/10 av den ström som Biltemareläet drar, vilket ju i så fall innebär att Biltemateläet drar 35 mA - eller!?

 

Vid motorgång är 35mA knappt en spott i havet.

 

Monterade ett Biltemarelä i fjol vår. Frågan har ju varit uppe från och till, och det var väl på det sättet jag fick tips om det spänningsstyrda reläet. Billigt och lättinstallerat. 

 

Frågan om den strömmen som reläet drog var uppe och jag skrev att jag skulle mäta. Tyvärr är jag inte tillräckligt nyfiken, så nån mätning har aldrig kommit till stånd.

 

En sak som jag lagt märke till är att när generatorn laddar och Biltemareläet drar och solcellspanelerna dessutom laddar fortsätter reläet att va draget när man stänger av motorn. Släpper när solen går ner om man inte anslutit Landström med batteriladdare innan dess.

 

Fast en extra diod som man kunde sätt vid panelen inne vid den inre styrplatsen, så man såg om reläet var draget, hde kanske inte varit fel.

 

Som jag har det idag måste jag öppna luckan som utgör botten på sittbrunnen och stoppa ner huvudet för att se om lysdioden på reläet lyser. Eftersom jag både är lat och inte speciellt nyfiken kollar jag nästan aldrig på reläet.  :huh:

 

Vi vet ju inte ens om Biltemas relä är identiskt med deras mekaniska relä, men om det är så, så drar det digitala 1,8 mA mot 10mA i viloläge (med möjlighet att via en switch dra ner förbrukningen till noll). Och under drift 90 i stället för 310 mA:

 

post-92644-0-60484600-1395944054_thumb.png

 

Med motorgång kvittar det ju helt. Men... under en dags solcellsdrift, säg 10 timmar, drar den hela tiden 310mA vilket betyder att 3,1 Ah går förlorad i relät per dag, jämfört med 0.9 Ah för det digitala. Men det kanske kvittar?

 

Jag argumenterar inte för att det är värt den högre kostnaden, bara att det i många fall är väldigt svårt att veta vilken kvalitet man får, och att Hjertmans i det här fallet har en (lite) annorlunda produkt till ett mycket högre pris. Dessutom väldigt bra att Hjertmans länkar till tillverkarens hemsida där man kan läsa fullständiga produktdata - Biltema glömde skriva det där om förbrukningen...

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Toaen!

 Jag har läst på dina båda förslag. Hjertmas modellen framställer man som "dubbelfunktion" Smart marknadsföring. Saken är att ingen av dem drar om det inte kommer laddström nånstans i från. Biltema har angett tillslags å frånslags spänningarna, det har inte Hjertmans. Ingen skillnad där.

 

Digitalt? Ja gubbar,  .....för att känna av späningen måste man mäta den. Det görs med elektronik. Det var länge sedan själva reläts spole var så att den slog inte till förrän över en viss spänning för den "orkade inte" Den käns av digitalt, om det inte görs så även i Beltemas så skall man def inte köpa den. Då kan man lika gärna ha ett billgit sketnas kretskortsrelä, alltså en som inte har en tjock lindat spole,  å ett förkopplingsmotsånd. ...   kostnad högst 10:-.

 

Konkret förslag, du som nyss dragit en massa ledningar Toaen samt kopplat in lysdioder....

Om du är nöjd med Biltemas så skruva av kåpan å löd på två tunna trådar å koppla in en extra lysdiod vart du vill ha den. Som ett litet exempel i den lågadetektor jag har i på pannan i pannrummet så har jag dragit upp en skvaller lysdiod som jag kan se från/ i  köket. En blick å jag vet att det fuingerar, ser om lågan är stark eller svag, slipper springa ner till källaren. Spänningsförlusten på den långa ledningen rör sig om ca 0, 02V. Extra strömförbrukningen tar själva givaren hand om. Lysdioden drar absolut max 20mA.

 

För övrigt, om ett relä drar så mycket som 0,31 A så är det en gammaldags trådlindat as. Moderna kretskorts reläer dra några milli bara. Exempel: Jag håller på med den sk enkorts minidatorn som heter Raspberry Pi, den styr pannan i källaren Relät drar mindre än 10 mA dvs 0,01 A max! Men de slår till redan vid ca 0,005A dvs 5 mA.

 

Så om Biltema funkar å du kan trixa till en extra slavindikator-diod så kör på det. Klurig som du är fixar du det.

För pengarna som blir över köper du en pizza till mig när vi ses i sommar! Blir nog över till en tårta åsså för att fira seglatsen med!

:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas 99

 

Det där är egentligen en intressant fråga.

 

När man går för motor och generatorn laddar spelar den minimala förbrukningen ingen roll.

 

Om solcellspanelerna laddar när man stoppar motorn så släpper ju inte reläet förrän solen går ner och spänningen sjunker på batterierna. Om de värde du uppger stämmer är det ju en del.

 

Hade tänkt att mäta på mitt Biltemarelä, men tyvärr är jag inte ett dugg nyfiken av mig så det har inte blivit av. (trotts att jag under ett antal år åkt runt och mätt spänning och ström mm i samband med kundklagomål - för en av våra större nätägare - i första hand i Bohuslän :huh: )

 

Fast det är som sagt en intressant fråga.

 

Kalman

 

Det var någon som sa att han hade lagat all sorts mat i burkugn - förutom pizza. Har - precis som med mätningen på mitt Biltemarelä - tänkt att baka pizza i mina burkugnar - jag har två.

 

Vi kanske skulle prova det under sommarens seglatser. Var inne och kollade på lämpligt recept till dig. Fast första gången vi försöker kan vi kanske ligga förtöjda vid norra kajen i Hunnebostrand - uti fall att. ;)  

 

http://www.bellagastis.se/Pizza-paa-Bella.htm

Nr 10 Halloumi kanske hade varit nåt. Själv gillar jag nr 3 Scampi.

 

 

Vilken tårta tycker du är bäst?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpte mitt Biltemaskiljerelä läste jag ett test (minns inte var) och reläet drar något under 10 mA i viloläge och något under 300 mA draget.

 

Reläet bedömdes som bra, förutom att nära 10 mA i viloläge var onödigt högt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Toaen!

Alla tårtor är goda men gillar inte smörkräm så....

 

Pizza...en favorit med Mexicana med stark sås men utan kött + fetaost + jalapeno + peperoni! ( de där små smala långa gröna paprikorna, mellanstarka sorten.)

River gott i magen.

Vi skall kanske inte skämta här om mat? Nån kan bli sur å anmäler detta, vi får kalla det sjömanskost så det slinker ner.......

 

( Hmm.....vilka förstod humorn i detta?)

 

 

Mackey, 10 mA i viloläge tycker jag är för mycket om det är elektronik med i bilden. Den skall dra i det närmaste noll.

 

HanneZ82 Tack för tipset. Men vet du vad? Jag har ingen lust att registrera mig å bli "medlem" bara för att läsa ett inlägg. Får inte vanvördas och bli medlem på en motorbåt-sajt :o

Kan du inte kopiera ut just den artikeln å citera den här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så om man tycker 10 mA är för mycket för Biltemas relä (som ju enligt Mackeys inlägg verkar identiskt med BEPs äldre), så drar ju deras nya (dvs Hjertmans) bara 1,8 mA, dvs BTs relä drar 5,5 gånger mer ström i vila.

 

Det betyder ju att Toaens första fråga, dvs om 4,7 gånger högre pris är motiverat, nu är löst. Man får ett 5 gånger bättre relä med avseende på tomgångsströmmen, så priset verkar väldigt rätt. :D

 

Redigerad av Tomas99
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas 99

 

Med den matematiken är det ju tom prisvärt.  ;)

 

Kalman

 

Du får ett mail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mackey, 10 mA i viloläge tycker jag är för mycket om det är elektronik med i bilden. Den skall dra i det närmaste noll.

Jo jag håller med, men för 149:- kr istället för 699:- kr (ordinarie pris) kan jag stå ut att lida lite. Man blir av med 42 Ah/säsong om man inte kopplar frånskiljaren över huvudbrytaren. Kopplat över huvudbrytaren blir förlusten troligen endast 14 Ah/säsong.

 

Jag tycker ändå det är en jättebra produkt!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är ett skiljerelä som är enkelt att koppla in. Sen finns det andra lösningar som kanske är lite  bättre, personligen föredrar jag ett relä kopplat till D+ på generatorn men det innebär att  anslutningen måste finnas och att man kan hitta den.

 
Skiljerelät är draget när motorn är stoppad när det finns ström från solpande eller land. Men bara så länge det finns laddning eller om batterierna är fulladdade.
 
Bryter man huvudströmmen till startbatteriet är väl förbrukningen noll? 
 
Nyckelbrytare till motorn är en pryl som ofta krånglar. Ersätt den med en vanlig men fukttålig strömbrytare och välj en tvåpolig där den ena polen bryter minus till skiljerelät så drar det ingen ström alls.
 
Vill man ha koll på om skiljerelät skickar ström till husbatteriet så skaffa en NASA BM-1 eller liknande, då ser man att batterierna laddas och dessutom hur mycket.
 
Det viktigaste med Biltemas skiljerelä är att det sätter prisnivån. Båtägare är kända för att inte vara priskänsliga när det gäller tillbehör, jfr tex reservdelar till motorer, det kan vara en stor prisskillnad på samma pryl beroende på om den säljs till bil eller båt. Därför är aktörer som Biltema mfl viktiga. 
Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta är ett skiljerelä som är enkelt att koppla in. Sen finns det andra lösningar som kanske är lite  bättre, personligen föredrar jag ett relä kopplat till D+ på generatorn men det innebär att  anslutningen måste finnas och att man kan hitta den.

 

bhemac - När du talar om skiljerelä som gå via D+ så bryts det väl när motorn stoppas!?

 

Texten nedan avser väl Biltemas eller "Hjertmans" spänningstyrda reläer!? Skrivningen kändes lite otydlig.

 
Skiljerelät är draget när motorn är stoppad när det finns ström från solpande eller land. Men bara så länge det finns laddning eller om batterierna är fulladdade.
 
Bryter man huvudströmmen till startbatteriet är väl förbrukningen noll? 
 
Nyckelbrytare till motorn är en pryl som ofta krånglar. Ersätt den med en vanlig men fukttålig strömbrytare och välj en tvåpolig där den ena polen bryter minus till skiljerelät så drar det ingen ström alls.
 
Vill man ha koll på om skiljerelät skickar ström till husbatteriet så skaffa en NASA BM-1 eller liknande, då ser man att batterierna laddas och dessutom hur mycket.
 
Det viktigaste med Biltemas skiljerelä är att det sätter prisnivån. Båtägare är kända för att inte vara priskänsliga när det gäller tillbehör, jfr tex reservdelar till motorer, det kan vara en stor prisskillnad på samma pryl beroende på om den säljs till bil eller båt. Därför är aktörer som Biltema mfl viktiga. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Yes Toaen, ett relä kopplat via D+ drar inget i vila. I min båt har jag även ett tidrelä som fördröjer tillslaget några minuter. Direkt efter start går det ganska mycket ström till startbatteriet och för min lilla motor blev det lite kämpigt att samtidigt slita med att ladda husbatterierna.
 

 

Ja, texten avser “typ Biltema”. Jag tycker fö det är en skitbra produkt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

 

 

Jag tycker ändå det är en jättebra produkt!

 

Mackey

 

 

Men kära hjärtanens Mackey, trampade jag dig på tårna eller vadan detta med stora bokstäver i rött?

Sedan undrar jag, vilken tycker du är bra för jag hänger inte med, den billiga el den dyra?

 

Själv skiljer jag mig från både relä å mängden för jag håller på å monterar en extra växelströmsgenerator. Remskivorna är redan på plats. å den laddar ett "förbrukningsbatteri" medans Dynastarten laddar det gamla som numera döpts om till startbatteri. Inga skiljerelän eller dioder eller något alls. Funkar klockrent.

 

Kan inte låta bli att referera till dåtidens Lucas laddrelä i bilarna. De tre reläna, backström spänning å strömstyrka hade an fjäder som låg å spände mot en excentrisk skiva å genom att vrida den kunde man justera in rätta nivåer, kunde, men oftast blev det ändå fel, den sortesn lösning har inte dagens precission med elektroniken. Men så var det ju Lucas som uppfann mörket, äsch nu kom jag från ämnet med båtar.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker ändå det är en jättebra produkt!

 

Mackey

 

Men kära hjärtanens Mackey, trampade jag dig på tårna eller vadan detta med stora bokstäver i rött?

Sedan undrar jag, vilken tycker du är bra för jag hänger inte med, den billiga el den dyra?

 

Nej nej, inte alls! :wub:  (Smilyn bör inte tolkas allt för bokstavligt.)

Du trampade inte på några tår, inte mina i alla fall.

Tänkte inte på att det kunde uppfattas så.

 

Jag menar att Biltemas produkt är helt ok och att jag är beredd att lida genom att tappa bort 14 Ah per säsong för att spara 550:- kr. Håller som sagt med om att det är bättre med ett skiljerelä bara drar 1,8 mA (3 Ah/säsong).

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyfter en urgammal tråd. :)

 

En parameter som missats i inläggen ovan är att BEP's relä funkar med 12 eller 24 volt, medan Biltemas relä endast funkar med 12V.

För mej, som har 24V, så är Biltema reläet tyvärr inget alternativ.

Beställde ett BEP relä i Hjertmans monter på båtmässan igår.

Priset på BEP-reläet är sänkt till 570:- nu, medans Biltemas relä har ökat i pris till 249:-. Så nu är det bara 2,3 ggr dyrare. :)  

 

*edit. Biltemas relä verkar bara känna av spänningen på startbatteriet, men BEP-reläet känner av spänningen på båda sidorna.

Redigerad av moggep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, moggep säger:

BEP-reläet känner av spänningen på båda sidorna.

Inte nödvändigtvis en fördel. Är båda bankarna kraftigt urladdad. Eftersom oftast husbanken är större så vill jag kunna starta från den utan att tappa till startbatteriet. Är startbatteriet slut kan det även ta emot ström utan att det blir någon laddning.

Är man orolig för sitt startbatteri så sätt en lite solpanel på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 10:02, moggep säger:

Lyfter en urgammal tråd. :)

 

En parameter som missats i inläggen ovan är att BEP's relä funkar med 12 eller 24 volt, medan Biltemas relä endast funkar med 12V.

För mej, som har 24V, så är Biltema reläet tyvärr inget alternativ.

Beställde ett BEP relä i Hjertmans monter på båtmässan igår.

Priset på BEP-reläet är sänkt till 570:- nu, medans Biltemas relä har ökat i pris till 249:-. Så nu är det bara 2,3 ggr dyrare. :)  

 

*edit. Biltemas relä verkar bara känna av spänningen på startbatteriet, men BEP-reläet känner av spänningen på båda sidorna.

 

Och dessutom vilket nästan alla missar så är BEP ett dubbelkännade relä medan Biltema ett enkelkännande relä och kopplar endast in åt ett håll (startbatteri till förbrukningsbatteri) en inte helt försummbar finess.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Olten säger:

en inte helt försummbar finess.....

läs mitt svar ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

läs mitt svar ovan

Ja jag såg det efteråt :-)  tur jag skrev nästan alla :-) 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Olten säger:

 

Och dessutom vilket nästan alla missar så är BEP ett dubbelkännade relä medan Biltema ett enkelkännande relä och kopplar endast in åt ett håll (startbatteri till förbrukningsbatteri) en inte helt försummbar finess.....

 

Vad är vitsen med ett dubbelkännande relä!?

För min del så vill jag att generatorn på motorn laddar förbukningsbanken.

Startbatteriet behöver aldrig laddas mer än av generatorn - och knapp det.

En normal segelbåtsmotor lär man kunna starta en hel sommar på ett 75 Ah batteri - utan någon laddning.

Men det är väl som med all annan elektronik. Det finns en fruktansvärd massa finesser som man vare sig vet om att de finns, hur de fungerar eller känner nåt behov av.

Det är för övrigt jag som var Toaen i mitt tidigare nick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 10:02, moggep säger:

Lyfter en urgammal tråd. :)

 

En parameter som missats i inläggen ovan är att BEP's relä funkar med 12 eller 24 volt, medan Biltemas relä endast funkar med 12V.

För mej, som har 24V, så är Biltema reläet tyvärr inget alternativ.

Beställde ett BEP relä i Hjertmans monter på båtmässan igår.

Priset på BEP-reläet är sänkt till 570:- nu, medans Biltemas relä har ökat i pris till 249:-. Så nu är det bara 2,3 ggr dyrare. :)  

 

*edit. Biltemas relä verkar bara känna av spänningen på startbatteriet, men BEP-reläet känner av spänningen på båda sidorna.

 

Då är ju Hjermansreläet en oändlig mängd gånger bätter.

För oss som bara har 12 V spelar det ju ingen roll om relät klarar 24 V eller inte.

Mitt Biltemarelä fungerar fortfarande efter en massa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 24V relä kopplat till DF på generatorn kostar en femtilapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Ett 24V relä kopplat till DF på generatorn kostar en femtilapp.

 

Fast bör det inte ha nån form av kappsling i en båt!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 10:02, moggep säger:

Biltemas relä verkar bara känna av spänningen på startbatteriet, men BEP-reläet känner av spänningen på båda sidorna.

 

17 timmar sedan, Olten säger:

 

Och dessutom vilket nästan alla missar så är BEP ett dubbelkännade relä medan Biltema ett enkelkännande relä och kopplar endast in åt ett håll (startbatteri till förbrukningsbatteri) en inte helt försummbar finess.....

 

Ja, som sagt...  :)

 

 

12 timmar sedan, bhemac säger:

Ett 24V relä kopplat till DF på generatorn kostar en femtilapp.

 

Hur många A klarar det? Har du länk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, moggep säger:

Hur många A klarar det? Har du länk?

Jag sökte bara på "bilrelä 24v".

För en femtilapp ficka man ett relä som klarar 20A, för en hundring, 40A.

I flera båtar under många år har jag kört 12V, 40A vilket håller.

Dessa relän är hermetisk kapslade.

På eBay kan man köpa ett relä 24V/100A avsett för "split charge"

https://www.ebay.com/itm/1pc-New-DC-24V-100A-Heavy-Duty-Split-Charge-ON-OFF-Relay-Car-Truck-Boat/182962574566?hash=item2a996b54e6:g:9BgAAOSw~gRVuDML#shpCntId

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...