Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

Hej. Blivit av med en del tinor detta år. Vet inte om det beror på avkapade linor, stormigt väder eller ren tjuv aktivitet. Någon som testat lite olika grejor? Bunt band i olika färger? Radarreflektor på blåsa / flöte alt. Flagga, skulle det fungera att lokalisera? Mindre flöte som kan klara sig bättre om den fastnar i propeller? Stål vajer till tina. Sändare på flöte? Go PRO camera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Blivit av med en del tinor detta år. Vet inte om det beror på avkapade linor, stormigt väder eller ren tjuv aktivitet. Någon som testat lite olika grejor? Bunt band i olika färger? Radarreflektor på blåsa / flöte alt. Flagga, skulle det fungera att lokalisera? Mindre flöte som kan klara sig bättre om den fastnar i propeller? Stål vajer till tina. Sändare på flöte? Go PRO camera?

 

Det finns nog många anledningar till att tinor försvinner, dels stjäl ju folk uppenbarligen om inte fångsten, så hela buren. 

Andra tänkbara anledningar kan vara: 

-Folk använder flaggstångslina eller liknande som går av

-Folk använder flytlinor utan sänken på som andra får i propellern

-Folk har för korta linor och buren flyttar sig en bit i vädret och hamnar med bojen under ytan/ blir vittjad av annan och ilagd på annat djup.

-Folk köper (liksom jag) bojar på biltema som håller max två år (bytte flera som börjat läcka in vatten förra året)

 

Finns massa fler exempel men ovan är några jag sett själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute igår o drog. Ingenting i någon av mina fem. Har ju flyttat dem längre in så det känns inte lika hoppfullt men ställen som jag ändå velat testa.

 

Apropå stöldskydd eller liknande. Sjunklina är ett måste annars är linan avkörd eller kapad av andra irriterade hummerfiskare!

Iår märkte jag mina tinor med namn och telefon. Skrev med lödpenna på flyktgångarna. Min tanke var att någon som ev skulle sno tinorna skulle se detta och kasta tillbaka dessa då dem inte gärna åker till land med märkta tinor eller med tinor utan flyktgångar med risken för en kontroll av kustbevakningen/fiskeritillsynsman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej. Blivit av med en del tinor detta år. Vet inte om det beror på avkapade linor, stormigt väder eller ren tjuv aktivitet. Någon som testat lite olika grejor? Bunt band i olika färger? Radarreflektor på blåsa / flöte alt. Flagga, skulle det fungera att lokalisera? Mindre flöte som kan klara sig bättre om den fastnar i propeller? Stål vajer till tina. Sändare på flöte? Go PRO camera?

Det finns nog många anledningar till att tinor försvinner, dels stjäl ju folk uppenbarligen om inte fångsten, så hela buren.

Andra tänkbara anledningar kan vara:

-Folk använder flaggstångslina eller liknande som går av

-Folk använder flytlinor utan sänken på som andra får i propellern

-Folk har för korta linor och buren flyttar sig en bit i vädret och hamnar med bojen under ytan/ blir vittjad av annan och ilagd på annat djup.

-Folk köper (liksom jag) bojar på biltema som håller max två år (bytte flera som börjat läcka in vatten förra året)

 

Finns massa fler exempel men ovan är några jag sett själv.

Ibland lägger folk för tätt. När man sen drar upp tinan följer någon annans med. Under tiden driver båten och den andra tinan har förflyttat sig. Antingen ut i farled med risk att bli påkörd eller ut på djupet.

Sen tycker jag det händer ofta att man blir av med grejet islutet av säsong. Jag antar att folk som blivit av med tina kompenserar genom att ta med någon annans när fisket avslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej. Blivit av med en del tinor detta år. Vet inte om det beror på avkapade linor, stormigt väder eller ren tjuv aktivitet. Någon som testat lite olika grejor? Bunt band i olika färger? Radarreflektor på blåsa / flöte alt. Flagga, skulle det fungera att lokalisera? Mindre flöte som kan klara sig bättre om den fastnar i propeller? Stål vajer till tina. Sändare på flöte? Go PRO camera?

Det finns nog många anledningar till att tinor försvinner, dels stjäl ju folk uppenbarligen om inte fångsten, så hela buren.

Andra tänkbara anledningar kan vara:

-Folk använder flaggstångslina eller liknande som går av

-Folk använder flytlinor utan sänken på som andra får i propellern

-Folk har för korta linor och buren flyttar sig en bit i vädret och hamnar med bojen under ytan/ blir vittjad av annan och ilagd på annat djup.

-Folk köper (liksom jag) bojar på biltema som håller max två år (bytte flera som börjat läcka in vatten förra året)

 

Finns massa fler exempel men ovan är några jag sett själv.

Ibland lägger folk för tätt. När man sen drar upp tinan följer någon annans med. Under tiden driver båten och den andra tinan har förflyttat sig. Antingen ut i farled med risk att bli påkörd eller ut på djupet.

Sen tycker jag det händer ofta att man blir av med grejet islutet av säsong. Jag antar att folk som blivit av med tina kompenserar genom att ta med någon annans när fisket avslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

några små krabbor var allt för denna säsongen, suck så tråkigt....

 

la kanske för grunt på ca 16 meter?

 

förra året la jag för djupt, så djupt att  kulan gick under när det blev högvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej. Blivit av med en del tinor detta år. Vet inte om det beror på avkapade linor, stormigt väder eller ren tjuv aktivitet. Någon som testat lite olika grejor? Bunt band i olika färger? Radarreflektor på blåsa / flöte alt. Flagga, skulle det fungera att lokalisera? Mindre flöte som kan klara sig bättre om den fastnar i propeller? Stål vajer till tina. Sändare på flöte? Go PRO camera?

Det finns nog många anledningar till att tinor försvinner, dels stjäl ju folk uppenbarligen om inte fångsten, så hela buren.

Andra tänkbara anledningar kan vara:

-Folk använder flaggstångslina eller liknande som går av

-Folk använder flytlinor utan sänken på som andra får i propellern

-Folk har för korta linor och buren flyttar sig en bit i vädret och hamnar med bojen under ytan/ blir vittjad av annan och ilagd på annat djup.

-Folk köper (liksom jag) bojar på biltema som håller max två år (bytte flera som börjat läcka in vatten förra året)

 

Finns massa fler exempel men ovan är några jag sett själv.

Ibland lägger folk för tätt. När man sen drar upp tinan följer någon annans med. Under tiden driver båten och den andra tinan har förflyttat sig. Antingen ut i farled med risk att bli påkörd eller ut på djupet.

Sen tycker jag det händer ofta att man blir av med grejet islutet av säsong. Jag antar att folk som blivit av med tina kompenserar genom att ta med någon annans när fisket avslutas.

 

Håller med dig Red.

 

För mig brukar det vara så att i början av säsongen så är det rena tjuvdragningar och inga stölder av tinor, ibland blir jag av med några tinor i början, förmodligen pga av att folk drar dem och dumpar dem på andra ställen. Detta är ju även i tjuvens vinst, varför sno något när jag agnar upp tinan åt han? 

 

Men som du säger, när säsongen går emot sitt slut, så börjar tinorna försvinna. Tror att det är två skäl. Ett de slutar att fiska och tjänar inte längre på sno hummer så då går de över till att sno tinor. Två, när de tar med sina egna tinor hem så kan mina gömmas i mängden.

 

Ett råd till alla som fiskar, är att göra tinorna själv. Ett exempel.  För 6 år sedan köpte jag 14 tinor av en tillverkare och 14 av en annan. Av den ena tillverkaren har jag EN tina kvar, den andra är merparten kvar. Jag är alltså typ en 10 gånger så dålig fiskare med den ena typen av tinor. Så ha udda tinor eller gör tinorna själv.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog i söndags och sedan igen igår, tisdag. Men ingenting...frustrerande efter den bra starten. Jag har två tinor på favoritstället där jag fick minst 4 förra året och tre i år (+ en romhona) och med dom två andra testar jag lite nya ställen men inget verkar funka just nu. Svärfar har varit med alla ggr utom den gången jag fick...han kanske är jinxad... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avslutar säsongen med en kille till. Så totalt 9 iår.

Mitt första år med fångst så jag är väldigt nöjd, sommarens rek-rundor med ekolodet gjorde susen. Hade gärna fiskat längre men sista upptagningsdagen är imorn, tyvärr.

Alla tinorna med hem i år också! Kul att vi blir fler ärliga fiskare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute i morse, 12 totalt, 7 godkända, 3 rom och 2 små.. jackpotten blev en tina med 5 st i, tyvärr 2 rom, 2 små och bara en godkänd. Nästa helg åker allt upp så hoppas det kan bli några till..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som provat att fiska hummer på vårkanten?

då slipper man garanterat alla tjuvdragningar och konkurens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var några år sedan, vi la i båten i slutet på mars och fiskade hela april ut.. inte en enda hummer, bara massor av typ spindelkrabbor, vet inte vad de heter men äckliga ser de ut iag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då börjar säsongen ta slut för mig också. 9 godkända på 30 kg agn. Inte så bra men känns rätt ok jämfört med förra året då det bara blev 3 på 60 kg! Dock har det varit tråkigt tomt sista tre veckorna vilket är deppigt.

Men förmodligen är entusiasmen på topp igen nästa höst!

Skitfiske på er och tack för intressant läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det börjar närma sig slutet på säsongen för dem flesta.. Själv fortsätter jag iaf november ut. Har blivit 10 godkända och ett par som fått gå tillbaks till djupet. Men hur tycker ni hummern är godast? Själv så tycker jag bäst om dem kokade i salt och dillfrö ibland lyxar man till det med lite öl i :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som provat att fiska hummer på vårkanten?

då slipper man garanterat alla tjuvdragningar och konkurens

April är den månad det är kallast i vattnet. Där nere alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag åkte allt upp.. började fint med en godkänd i första buren, fortsatte ok, å blev 3 med hem å inte ngn tillbaka.. tyvärr hade ngn jävel varit framme och skruit hål i en av våra tinor... tur i oturen, det var en biltemabur.. men totalt 23 med hem i år, och jag och min bror är mer än nöjda, tangerat rekord=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två igår, båda med rom...

sigge, vi har fiskat öster om malö och fått ruskigt mkt romhonor, visst det är kul att den fortplantar sig, men tycker du det är mer romhonor i år jämfört med innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog igår för sista gången och tog hem tinorna (bensinen börjar ta slut i tanken...). En romhona blev resultatet denna gången. Totalt 5 humrar på 4 tinor, varav 2 av dessa var romhonor. Lite sämre än förra året då jag fick 6 st, alla godkända, vilket iofs kändes som stor tur. Efter att ha uppdaterat Joysams ark så ser jag att totalt antal hummer per tina och drag var samma som förra året. Dock har jag inte haft tid att dra lika ofta i år och det verkar ha påverkat negativt. Samtidigt har relationen godkända/totala antalet humrar försämrats men det tror jag vi är överrens om att vi inte kan påverka...

 

Mycket säl i Hakefjorden igår. Var helt fullt på ett par skär i närheten av där jag lägger...

 

Fortsatt skitfiske på er som fortsätter fiska. ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två igår, båda med rom...

sigge, vi har fiskat öster om malö och fått ruskigt mkt romhonor, visst det är kul att den fortplantar sig, men tycker du det är mer romhonor i år jämfört med innan?

 

 

Nja, kollar jag på statistiken så fick jag totalt 49 varav 7 var romhonor förra året, i år totalt 24 varav 10 romhonor. Jag kör nån sjömil norr om dig och eftersom det har blåst nåt förbannat hela hösten och det är "danmark nästa" för mig utan öar som skyddar tycker jag att det varit svårt att sätta tinorna rätt iår, speciellt de tillfällen det blåst hårt åt ena hållet och strömmen är åt det andra. 

Ni har haft ett lyckat år förstod jag, var har du båten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Två igår, båda med rom...

sigge, vi har fiskat öster om malö och fått ruskigt mkt romhonor, visst det är kul att den fortplantar sig, men tycker du det är mer romhonor i år jämfört med innan?

Nja, kollar jag på statistiken så fick jag totalt 49 varav 7 var romhonor förra året, i år totalt 24 varav 10 romhonor. Jag kör nån sjömil norr om dig och eftersom det har blåst nåt förbannat hela hösten och det är "danmark nästa" för mig utan öar som skyddar tycker jag att det varit svårt att sätta tinorna rätt iår, speciellt de tillfällen det blåst hårt åt ena hållet och strömmen är åt det andra.

Ni har haft ett lyckat år förstod jag, var har du båten?

på hösten nu har vi den i skalla hamn. Förra året var första året vi testade utanför kungsbackafjorden, dock inget lyckat år.. i år har vi äveb ett färgekolod och känner oss riktigt nöjda. E du nöjd med ditt fiske där uppe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lyckad dag på sjön här borta i Norge.

Grattis till riktigt fin fångst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det 4, varav två st var under måttet. Östliga vindar i kombination med att tinorna låg för grunt gjorde nog att fångsten uteblev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...