Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

Det blev en bom tur idag. Inte en enda hummer.

Hur har det gått för er andra?

 

Fyra idag varav 2 romhonor så det blev två med hem. 

Hyfsat med tanke på att burarna i princip "kastades" i igår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då va tinorna i, blåste på bra mycket där ute, de va inte lätt att yx.a tinorna i denna blåsten, fick förlita mig helt o hållet på ekolodet, många många båtar ute i morse i gullmarn

Hur va fisket längre in i fjorden? Vi gjorde en bom tur , men det verkade som att alla utan undantag som fiskade i samma omr hade riktigt skit fiske första dygnet

 

Har inte vittjat mina tinor än tyvärr, men på torsdag är de tänkt, får se då, men som du säger verkar som de varit trögt än så länge även där ute, dom visa nyss ett klipp på nyheterna, där två snubbar va ute o vittjade runt kärringön tror ja, och dom hade bara fått krabbor, men uppenbarligen så har de väl blåst endast nordliga / ostliga vindar än så länge, iallafall där ja fiskar men det ska ju inte va för lätt alla gånger :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst f-n är det surt att tappa 2 tener men när man fått 9 hummrar på 7 tener var humöret på topp men sen dog det av

. men lägger mig med gott humör och hoppas på att det håller i sig men det är nog för mycket att hoppas på. Hör av mig. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då va tinorna i, blåste på bra mycket där ute, de va inte lätt att yx.a tinorna i denna blåsten, fick förlita mig helt o hållet på ekolodet, många många båtar ute i morse i gullmarn

Hur va fisket längre in i fjorden? Vi gjorde en bom tur , men det verkade som att alla utan undantag som fiskade i samma omr hade riktigt skit fiske första dygnet

 

 

Vi lade i våra kring Gåsö (Spättan och runt omkring mellan öarna). Det blev ingenting förutom jumbokrabbor. Det var lite skumpigt när vi lade i dem i måndags men framför allt i går när vi gjorde första draget.

 

Ingen av de vi har pratat med har fått något. Inte ens yrkesfiskare med 32 tinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt såg jag i måndags en av yrkesfiskarna från Lysekil som i full fart körde igenom en skog av blåsor (kulor) trots att det fanns gott om plats runtomkring. Det kändes verkligen som han siktade på att köra över så många som möjligt.

 

Inte schysst...

Redigerad av Fly72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en hummer på 9 tinor.

 

Däremot besök av Sjöpolisen och utandningsprov.

 

De fick inte mer fångst än oss....

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en hummer på 9 tinor.

 

Däremot besök av Sjöpolisen och utandningsprov.

 

De fick inte mer fångst än oss....

 

;-)

Synd att de inte är i mina trakter, där skulle de kunna få napp så det räcker.

 

Har tröttnat på tjyvdragningarna så har jag nästlat tinorna i år. Vill ha koll på hur mycket som går till grisarna. Det går alltså inte att öppna dem utan att skära i dem. Tar en minut extra men det får det vara värt.

 

Idag var 4  nästlingar skurna och självklart ingen hummer i dem. En tina hade grisen inte fattat hur nästlingen , inte så konstigt för grisar är dumma, så de har helt sonika rivit sönder ingången och tagit hummern och tinan bredvid var helt borta.

 

Alltså minst 6 h  + en tina till grisarna denna dagen. Fast tinan kanske ligger dumpad någonstans. Motsvarar ca 2000 kr för mig. Och min pappa som lärde mig att det lönar sig att vara ärlig. Kanske jag som är dum och grisarna som är smarta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog första gången idag. En del krabbtaskor men ingen hummer på fem tenor. Inte så konstigt kanske med tanke på premiärens väder så kunde man ju inte vara allt för kräsen med där man lade de.

Apropå tjuvdrag o stölder så tror jag inte vi kan göra mer än att föregå med gott exempel. Två båtar idag som trevligt kom fram för ett prat, mycket trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att folk har accepterat att tjuvdragningarna sker, utan att göra något åt det. Tänk om ICA skulle ha samma inställning till stölder, alltså att föregå med gott exempel. Hade fungerat sådär.

 

Pratade med en bekant. Han hade blivit av med 2 kupor på 2 dagar. Vad som händer vanligtvis är alltså att någon tjuvdrar och driver samtidigt. När grisen är klar, släpper han tinan en bit ifrån. Står då tinan kanske 30m från en djupkant, kommer alltså välet dyka, och tinan är förlorad. Sedan står den där och fiskar. Detta är ett enormt ekologiskt problem och inget som jag tycker att man skall ta med en klackspark.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att folk har accepterat att tjuvdragningarna sker, utan att göra något åt det. Tänk om ICA skulle ha samma inställning till stölder, alltså att föregå med gott exempel. Hade fungerat sådär.

 

Pratade med en bekant. Han hade blivit av med 2 kupor på 2 dagar. Vad som händer vanligtvis är alltså att någon tjuvdrar och driver samtidigt. När grisen är klar, släpper han tinan en bit ifrån. Står då tinan kanske 30m från en djupkant, kommer alltså välet dyka, och tinan är förlorad. Sedan står den där och fiskar. Detta är ett enormt ekologiskt problem och inget som jag tycker att man skall ta med en klackspark.

Tjuvvittjandet kommer vi aldrig ifrån.. Men däremot borde man införa krav på spökfisketråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett krav på naturtråd för öppningarna håller jag med om. Kostar inte många kronor att köpa.

Lägg till krav på hälften sjunklina så kommer iaf mitt hjärta klara ett par drag till.

 

Apropå att föregå gott exempel, detta är den enda vettiga tråden om hummerfiske på internet så det är med säkerhet många fler än bara vi skrivande som läser här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är väl att försöka lära sig känna de som lägger på samma ställe. Hummerfiskare är ju mer revirhävdande än hummern själv. Om man har lite koll på vems burar som tillhör vem kan man ju också ha koll att ingen obehörig lyfter den. Det borde ju alla tjäna på. Tyvärr är det väl en utopi att det skulle funka så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett krav på naturtråd för öppningarna håller jag med om. Kostar inte många kronor att köpa.

Lägg till krav på hälften sjunklina så kommer iaf mitt hjärta klara ett par drag till.

 

Apropå att föregå gott exempel, detta är den enda vettiga tråden om hummerfiske på internet så det är med säkerhet många fler än bara vi skrivande som läser här.

Det är redan krav på sjunklina eller att det skall vara nertyngt, men vad gör väl det?  Vi har spaltvis med lagar, men i praktiken är det vissa som inte bryr sig och ingen som kontrollerar. Eller för att köra freddans resonemang, lite flytlinor i vattnet kommer man inte ifrån.

 

Men visst,  en lag för spöfisketråd  känns väl ok.

 

Nåja, skall inte låta min arbetssituation solka ner nöjet för er mer, om det var det du menade med att föregå med gott exempel.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att man sätter på en massa överflödig lina, som man buntar ihop med en tråd som löser upp sig efter en viss tid i vattnet (låt säga två veckor). Om nån har flyttat på den så tinan sjunker för långt, så finns då en chans att kulan/välet ett par veckor senare ploppar upp och tinan kan räddas.

 

Allt behöver inte bero på elakt uppsåt heller. Jag råkade förra hösten segla över en flytande lina och fick en kula (och övrigt) på släp efter båten. Linan hade fastnat på kölen. Jag drog med mig det hela kanske 50-100 m innan jag lyckades få loss det genom några snäva svängar. Kulan syntes åtminstone när jag seglade därifrån, men då på en annan plats. Jag hoppas att ägaren återfann tinan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som det ställs andra krav på tinans utformning skulle det ju gå utmärkt att ställa krav på spöktråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spökfisketråd hjälper inte emot att fisk kan fastna i duken osv. Eller att hummer trasslar in sig i linor i tinan. Det hjälper även inte den mijlömässiga biten att producera 10 kg stål i Kina för att sedan transporteras till Sverige för att slutligen hamna på soptippen/botten i Västkusten.  

 

Jag är mer inne på att det skall finnas någon form av nödkapsel som löser ut efter ett tag. Typ någon flytande liten kula med en tunn stark tråd. Borde kunna gå att producera tycker man. Många skulle nog bli glada över att  få tillbaka sina tinor.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vittja idag för första gången på säsongen, blev en godkänd och en romhona på 8 tinor, rätt så okej ändå med tanke på hur svårt de va att sätta tinorna bra på premiären och den tröga starten överlag, påt igen te helgen :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 st godkända på 13 tinor idag

Redigerad av fisk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första draget idag på morgonen. Tre godkända och en romhona på mina stackars fyra tinor. Supernöjd! :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där har du en fin låda.

Måste bara fråga om din profilbild, vad var vikten o måttet på den stora rackaren överst..

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inge vidare hummerfiske här. hoppas alla kom välbehållna ur situationen, blåste upp till 20m/s i byarna.

post-53475-0-24532500-1411888802_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att hon vägde 2,4 kg . Fick två stora hannar ons, och torsdagen ungefär samma storlek. Hoppas nu att blåsten har gjort gott för hummern . hoppas att man kan dra i morgon............SKÖT OM ER DÄR UT OCH GÖR INGET DUMMT. Med vänlig hälsning felina

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju storlekar som är lönt att ta hem :)

Fick i mina tinor i tisdags, jag fiskar en bra bit ut i öppet vatten, lite norr om Halmstad och har inte kunnat gå ut sedan dess. Har ganska liten öppen båt och oron över väder/vind förtar tyvärr mycket av nöjet. Hoppas kunna gå ut nu på tisdag, men riskerar inte livet om det är för skvalpigt o ostadigt, tar nog hem tinorna ganska snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte vittja idag, men efter två tinor fick vi vända tillbaka mot hamnen, blåste något in i fan, de gjorde det nästan omöjligt att vittja på ett säkert sätt, inte värt att riskera värken livet elr båten, säkerheten kommer alltid först, va flera båtar som fick vända tillbaka, bara att vänta ut stormen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt största intresse är kitesurf och jag har daglig koll på väder/vind året om.

Tycker att det är väldigt märkligt att smhi har så svårt att ge rättvisande prognoser.

Vi som kitar/seglar kollar alltid på denna sidan http://ifm.fcoo.dk/

den stämmer väldigt bra för svenska västkusten ( iaf Halmstad-Varberg) både vad gäller tid,vindstyrka och riktning. Man kan även se ström, styrka, riktning och våghöjd.

Ang väder, så kollar jag oftast på dmi/Anholt vilket oftast även blir detsamma här.

Danskarna kan och det är absolut något som svenska smhi bör efterlikna, just för att undvika farliga överaskningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute o drog imorse. En romhona och två godkända på mina fem tinor. Blåsten kanske inte bara är ett gissel för oss. Väldigt kul, trots vind o vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt största intresse är kitesurf och jag har daglig koll på väder/vind året om.

Tycker att det är väldigt märkligt att smhi har så svårt att ge rättvisande prognoser.

Vi som kitar/seglar kollar alltid på denna sidan http://ifm.fcoo.dk/

den stämmer väldigt bra för svenska västkusten ( iaf Halmstad-Varberg) både vad gäller tid,vindstyrka och riktning. Man kan även se ström, styrka, riktning och våghöjd.

Ang väder, så kollar jag oftast på dmi/Anholt vilket oftast även blir detsamma här.

Danskarna kan och det är absolut något som svenska smhi bör efterlikna, just för att undvika farliga överaskningar.

Håller med dig till fullo, kustväder appen har ja o den brukar vara rätt så pålitlig, men tack för tipset, tkr även yr.no funkar bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...