Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

Tidigt på året men det är aldrig fel att starta upp en tråd för detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ny medlem som tänkte slänga i lite tinor för första gången nu om några veckor. Någon som redan varit ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ny medlem som tänkte slänga i lite tinor för första gången nu om några veckor. Någon som redan varit ute?

 

Hur gick det, blev det något.

Fler som har provat vårfisket ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Agna tinor med hinkingång?

 

Hur agnar man bäst en tina med Hinkingång och svältkammare?

 

tt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni fiskat mycket makrill nu till hummern eller köper ni eran hummermat? Själv har jag fiskat en del men inte så mycket som jag önskat men än är det ju inte dags :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill fisket är trögt iår tycker jag, kanske inte så konstigt med tanke på att de finns ovanligt gott om sill iår som makrillen jagar, men den som spar han har som tur är hade ja 260 sillar kvar från förra året :-) hoppas på ett bra hummerfiske i år, förra året va bedrövligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig nu.

Snart sitter man där i båten med alla burar. Då kommer den stora frågan igen. Ska man försöka dra fast buren mot sten(vilket inte alltid är enkelt) eller ska man bara tro på ekolodet och helt enkelt låta buren hamna där det ser bra ut på skärmen?

Hur brukar ni göra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig nu.

Snart sitter man där i båten med alla burar. Då kommer den stora frågan igen. Ska man försöka dra fast buren mot sten(vilket inte alltid är enkelt) eller ska man bara tro på ekolodet och helt enkelt låta buren hamna där det ser bra ut på skärmen?

Hur brukar ni göra?

 

Brukar dra den på botten upp mot grunder för att sedan släppa när man tror man är vid branten. Dock är den båten jag ämnar fiska med fortfarande på land och väntar på att bli plastad på styrbordssidan innan den får plumsa i sjön igen! 

post-53475-0-82420800-1408639197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja brukar nästan alltid försöka dra fast tinorna, men som du säger inte alltid så lätt, de kan ibland ta en jävla tid innan man blir nöjd, sen vet ja inte vad andra går efter men ja släpper när tinan verkligen tar tvär stopp på botten, oftast en större sten då, men om de är nödvändigt elr inte, råder de nog delade meningar om, hummern rör ju på sig på nätterna. Men för mig känns de alltid bättre om man lyckas sätta tinan hårt, men kan inte tänka mig att de har någon större betydelse att sätta tinan elr ej, viktigast är ju att de är hård och ojämn botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man allt som oftast på något konstigt sätt missar det stället man ser på lodet där man tycker det ser bra ut bara för att inte buren vill sätta sig. 

Det kan vara väldigt frustrerande när lodet visar kanonbotten men man inte känner så mycket som en ryckning i linan när man drar den över stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig nu.

Snart sitter man där i båten med alla burar. Då kommer den stora frågan igen. Ska man försöka dra fast buren mot sten(vilket inte alltid är enkelt) eller ska man bara tro på ekolodet och helt enkelt låta buren hamna där det ser bra ut på skärmen?

Hur brukar ni göra?

Beror helt hur botten ser ut, Ibland är det bara att släppa i. Men det känns alltid bra att kila fast den riktigt gött i nån sten =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har märkt nu från senaste hummersäsongen att har man råkat få lite för mycket fart när man ska dra fast tinan så kan tinan ganska så lätt, lätta från botten o tar inte i förän de går brant uppför elr när man sänkt farten lite, verkar va jävligt känsligt just de där med farten på båten när man ska dra fast en tina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och handlat lite nya burar hos Aprendo.

Inte för att jag är säker på att de fiskar bättre än typ Biltema men känslan är så.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och handlat lite nya burar hos Aprendo.

Inte för att jag är säker på att de fiskar bättre än typ Biltema men känslan är så.

Vad tror ni?

Fiskar säkert bättre än biltema, Det är väl svältkammare på aprendoburarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har de svältkammare. De är nära på identiska med Carapax tinor fast betydligt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har de svältkammare. De är nära på identiska med Carapax tinor fast betydligt billigare.

 

Men dem fungerar säkert gör bra =) vad väger dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till i år med hummerfisket och ta det försiktigt. Gör en koll på Varholmens fishing ang tener eller ring och prata med dom .Fick bra pris och bra killar som hjälper till med frakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-73152-0-48953600-1409856527.jpgpost-73152-0-48953600-1409856527.jpg Vad tycker ni om den vackra madamen ? Kan man få en poäng från 1-5 , hon ligger uppe på en räkback :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar 5a. 

Lite taskigt att lägga ut en sådan bild... som om inte fiskesuget va tillräckligt ändå. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar 5a. 

Lite taskigt att lägga ut en sådan bild... som om inte fiskesuget va tillräckligt ändå. :)

Det tackar vi för båda " två " . var någon stanns fiskar du och gick det bra förra året ? Själv fiskar jag och min bror upp i Strömstad och årets fiske var lite sämmre  än vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fiskar i Lysekils omr, tycker nog också att fisket förra året va ganska kass.

Nu får vi hoppas att det skrala fisket inte blir en trend utan att vi står inför en kanonsäsong

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får vi verkligen gör . Hoppet finns ju alltid där. nu är det inte många dagar kvar tills det är dags......Sköt om dig där ute

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de någon som prövat att agna med vit fisk, tex kolja torsk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de någon som prövat att agna med vit fisk, tex kolja torsk?

Det funkar säkert lika bra som makrill. Jag vet att många fiskar med allt från Berggylta till kyckling.

En erfarenhet jag fick nu i somras va i alla fall att inte använda sig av abborre i krabbtinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de någon som prövat att agna med vit fisk, tex kolja torsk?

Fiskar en del med torskhuvuden, Fungerar fint men köttet löser upp sig ganska snabbt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...