Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brandberg

Hummerfiske 2014

Rekommendera Poster

2st igår varav en inte höll måttet

När vi kom ut så trodde vi att de flesta tagit upp. Visade sig snart att det var väldigt strömt och de flesta välen låg under ytan. Tur vi kör med dubbla rejäla flytelement

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var tinorna på land igen och säsongen slut för detta år.

 

11 dragningar på 13 tinor gav oss 69 st humrar, varav 51 st godkända. Många var även av fin storlek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hummern är död i buren, går den att äta då? Om man bara har en klo i buren, får man ta med den lr den går kanske inte å äta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hummern är död i buren, går den att äta då? Om man bara har en klo i buren, får man ta med den lr den går kanske inte å äta?

Nej, skaldjur som dör i bur får absolut inte ätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det även om man har en lös klo i buren? Om en hummer tappar klon på vägen hem tex, går klon att äta då?

 

 

 

quote name="Crabmeat" post="525400" timestamp="1416150831"]

 

 

 

Om hummern är död i buren, går den att äta då? Om man bara har en klo i buren, får man ta med den lr den går kanske inte å äta?

Nej, skaldjur som dör i bur får absolut inte ätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det även om man har en lös klo i buren? Om en hummer tappar klon på vägen hem tex, går klon att äta då?

 

 

 

quote name="Crabmeat" post="525400" timestamp="1416150831"]

 

 

 

Om hummern är död i buren, går den att äta då? Om man bara har en klo i buren, får man ta med den lr den går kanske inte å äta?

Nej, skaldjur som dör i bur får absolut inte ätas.

 

Det är väl absolut inga problem att äta en klo som lossat från ett levande skaldjur. 

För ett par år sedan var det sjukt mycket krabba, vi knäckte då klorna av många krabbor och tog med hem och kokade, resten skickade vi tillbaka till havet. 

 

För övrigt åkte båt och tinor upp i lördags och säsongen får sammanfattas som rätt kass jämfört med tidigare år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att de ska få mat utan bli mat. Det har varit alldeles för gott om krabba på grund av att torskbeståndet minskat.

Rätt eller fel, jag har inga störremedlidande med skaldjur och vet många som gör likadant.

 

Igår har det inte varit lika gott om det och bara hela honor har åkt med hem och käkats. En romfylld hona är bra grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat en härlig tråd! Tack för den...

Det blev ingen premiär i år, tinorna har inte åkt i ännu. Jag tror att det blir väderläge nu i helgen. Någon som har erfarenhet av sent höstfiske, ska man lägga tinorna djupt eller grunt? Tips för höst/vinterhummerfiske - någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat en härlig tråd! Tack för den...

Det blev ingen premiär i år, tinorna har inte åkt i ännu. Jag tror att det blir väderläge nu i helgen. Någon som har erfarenhet av sent höstfiske, ska man lägga tinorna djupt eller grunt? Tips för höst/vinterhummerfiske - någon?

Min erfarenhet är att det är svårare ju längre mot vinter du kommer. Hummern rör på sig mindre och mindre och på ett mindre område. 

Tips är väl att du väljer rätt botten och ser till att dra fast buren ordentligt . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att de ska få mat utan bli mat. Det har varit alldeles för gott om krabba på grund av att torskbeståndet minskat.

Rätt eller fel, jag har inga störremedlidande med skaldjur och vet många som gör likadant.

 

Igår har det inte varit lika gott om det och bara hela honor har åkt med hem och käkats. En romfylld hona är bra grejer.

Det har varit mycket rådjur i mina trakter det senaste.

 

För lite varg antar jag.

 

Bland det godaste jag vet är rökt rådjurslår så det senaste när jag jagat har jag fångat rådjuren i fälla, (äpple är finfint bete).

 

Sedan har jag bara kapat av baklåren på dem och låtit rådjuren springa (springa och springa, det där vara nog mer bildligt än bokstavligt talat) iväg.

 

De som inte klarar sig blir mat åt korpen som trist nog haft en tillbakagång på grund av för få vargdödade kadaver  i naturen.

 

Win-win tänker jag.

 

Redigerad av joysam
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kikar i "Hummerstatistikdokumentet" så ser årets säsong ut att ha varit ungefär som tidigare års fisken.
 

2012 når det inte upp till men jag undrar om statistiken för 2012 verkligen är helt sann.

Tar man bort den mesta extremen där (en fiskare som på sina 28 tinnor fick totalt 475 humrar på 13 drag) så skiljer det inte särskilt mycket mellan åren som den här enkla statistiken bygger på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte meningen att de ska få mat utan bli mat. Det har varit alldeles för gott om krabba på grund av att torskbeståndet minskat.

Rätt eller fel, jag har inga störremedlidande med skaldjur och vet många som gör likadant.

 

Igår har det inte varit lika gott om det och bara hela honor har åkt med hem och käkats. En romfylld hona är bra grejer.

Det har varit mycket rådjur i mina trakter det senaste.

 

För lite varg antar jag.

 

Bland det godaste jag vet är rökt rådjurslår så det senaste när jag jagat har jag fångat rådjuren i fälla, (äpple är finfint bete).

 

Sedan har jag bara kapat av baklåren på dem och låtit rådjuren springa (springa och springa, det där vara nog mer bildligt än bokstavligt talat) iväg.

 

De som inte klarar sig blir mat åt korpen som trist nog haft en tillbakagång på grund av för få vargdödade kadaver  i naturen.

 

Win-win tänker jag.

 

 

 

Jag hoppas att du menade det som ett skämt, i så fall var det en kul och bra jämförelse. 

 

Om du inte hade för avsikt att skämta så är det fullt möjligt att du på allvar tycker att ett rådjur är samma sak som ett skaldjur. 

 

Det tycker inte jag. 

 

Kanske fångar du flugor och getingar med håv hemma för att sedan avliva dem på ett humant sätt också?

 

Kanske fångar du rådjur i stora burar med bete och låter dem hoppa omkring tills du vittjar din bur?

 

En krabba är en krabba och av tidigare nämnd anledning skickar jag tillbaks dem i havet, tror att den gör bättre nytta där.

kanske är krabbor sjukt intelligenta och har känslor, det vet man inte. Jag tror inte det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All heder till  Joysam för statistik-arket, skitkul att kunna jämföra (och även följa sig själv från år till år).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All heder till  Joysam för statistik-arket, skitkul att kunna jämföra (och även följa sig själv från år till år).

Tackar!

Tycker som du, det är kul att kunna jämför hur det går från år till år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hoppas att du menade det som ett skämt, i så fall var det en kul och bra jämförelse. 

 

Om du inte hade för avsikt att skämta så är det fullt möjligt att du på allvar tycker att ett rådjur är samma sak som ett skaldjur. 

 

Det tycker inte jag. 

 

Kanske fångar du flugor och getingar med håv hemma för att sedan avliva dem på ett humant sätt också?

 

Kanske fångar du rådjur i stora burar med bete och låter dem hoppa omkring tills du vittjar din bur?

 

En krabba är en krabba och av tidigare nämnd anledning skickar jag tillbaks dem i havet, tror att den gör bättre nytta där.

kanske är krabbor sjukt intelligenta och har känslor, det vet man inte. Jag tror inte det.  

 

 

Självklart jagar jag inte rådjur med bur.

 

Jag tror inte fällfångt är tillåtet överhuvudtaget när det gäller rådjur.

Och självklart skulle jag aldrig komma på något så enfaldigt som att skära av bakbenen på dem för att lämna resten av självdö.

 

Så visst var det ett skämt även om jag vill påstå att det finns ett allvar i undertonen, jag tycker inte att det är rätt att hantera krabbor på det vis du beskriver.

 

Jag väljer att hantera dem på annat sätt.

 

Antingen släpps hela tillbaka eller så tas hela upp, det är mitt sätt att se på det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full respekt för din tanke och din hantering, kanske borde man döda dom direkt innan de går tillbaka isåfall.

En stor hanne som är tom är ju inte mycket att koka förutom klorna då.

 

Det jag pratar om är för ett par år sedan då vi tidvis fick stora "kar", såna man häller betong i med krabba, 50-70 per drag.

 

Jag är självklart ingen djurplågare i normala fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Inte meningen att de ska få mat utan bli mat. Det har varit alldeles för gott om krabba på grund av att torskbeståndet minskat.

Rätt eller fel, jag har inga störremedlidande med skaldjur och vet många som gör likadant.

 

Igår har det inte varit lika gott om det och bara hela honor har åkt med hem och käkats. En romfylld hona är bra grejer.

Det har varit mycket rådjur i mina trakter det senaste.

 

För lite varg antar jag.

 

Bland det godaste jag vet är rökt rådjurslår så det senaste när jag jagat har jag fångat rådjuren i fälla, (äpple är finfint bete).

 

Sedan har jag bara kapat av baklåren på dem och låtit rådjuren springa (springa och springa, det där vara nog mer bildligt än bokstavligt talat) iväg.

 

De som inte klarar sig blir mat åt korpen som trist nog haft en tillbakagång på grund av för få vargdödade kadaver  i naturen.

 

Win-win tänker jag.

 

 

 

Jag hoppas att du menade det som ett skämt, i så fall var det en kul och bra jämförelse. 

 

Om du inte hade för avsikt att skämta så är det fullt möjligt att du på allvar tycker att ett rådjur är samma sak som ett skaldjur. 

 

Det tycker inte jag. 

 

Kanske fångar du flugor och getingar med håv hemma för att sedan avliva dem på ett humant sätt också?

 

Kanske fångar du rådjur i stora burar med bete och låter dem hoppa omkring tills du vittjar din bur?

 

En krabba är en krabba och av tidigare nämnd anledning skickar jag tillbaks dem i havet, tror att den gör bättre nytta där.

kanske är krabbor sjukt intelligenta och har känslor, det vet man inte. Jag tror inte det.  

 

 

Om de är smarta vet jag icke, men jag har sett ytterst få hankrabbor med 2 utväxta klor och jag har sett ett par krabbor om man säger så.. Detta bör innebära att de dör efter en sådan manöver.

 

Så istället för att dessa krabbor skall harva fram och tillbaka i burar tills de plågas ihjäl, så se till att dräm dem i relingen så blir lidandet kort. Kanske inte är lagligt, men det visar iaf på någon form god vilja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... ska ut på lördag för att agna om å hoppas det är några å ta med hem men som sagt dom kryper mindre nu  men det finns platser som är bombsäkra !  Tänkte byta ut julskinkan mot julhummer ! hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev totalt 9 keepers för oss i år.

 

Joysam. Är det runt älgön / lorten du fiskar?

 

 

Här är en film från en riktig skitdag i höstas.

http://youtu.be/_Pb5BOksSNQ

 

God jul på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dma86

Nej, jag håller till lite (med betoning på lite), längre västerut.

Lorten, är det den lilla bergknallen rakt väster om Älgö gavel?

Jag är ju alldeles i de trakterna men mot Risön, Hättan och inåt mot Dyrön/Tjörn.






 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@joysam.

Då håller vi till på samma ställe.

Ja lorten är den lilla ön utanför Älgön.

Tror Captain håller till vid fyren på Älgön om det är han jag tror det är.

 

Har du haft mycket "besök" i dina burar iår? Sista draget vi gjorde så va 4 av 10 burar uppskurna. Man blir lite irriterad då.

 

Du kanske känner igen båten från filmen ja la upp i förra inlägget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@joysam.

Då håller vi till på samma ställe.

Ja lorten är den lilla ön utanför Älgön.

Tror Captain håller till vid fyren på Älgön om det är han jag tror det är.

 

Har du haft mycket "besök" i dina burar iår? Sista draget vi gjorde så va 4 av 10 burar uppskurna. Man blir lite irriterad då.

 

Du kanske känner igen båten från filmen ja la upp i förra inlägget

Jo, jag tyckte nog att jag kände igen den.

 

Jag har en Ryds 535 utan sådan där lyx som lindragare...

 

I år var det inte någon tina som jag med säkerhet kunde säga var uppskure,/tjuvvittjad.

 

Förra året var det ett gäng tjuvvittjade och en uppskuren.

 

Riktigt trist.

 

Jag har under flera år funderat på att lägga kring Lorten men det brukar vara så gott om båtar där så jag har stått över det.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...