Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Hej Tänkte jag skulle nyttja er kunniga seglare för att förklara varför man tar bort ett vant från masten. Som det ser ut idag finns fästen kvar för top vanten på mastsidorna samt det bakre halvlånga(2/3 delar upp på masten). Men av någon anledning är det främre borttaget och igenplastat även om masten har stöd för 2 kortare vant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Infästningen för sidovanten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Det finns inte ett babystag som stagar masten föröver och med ett faste mitt på däcket. Med ett babystag och två aktre undervant blir masten trestagad. Babystaget ersätts ofta med två stycken främre undervant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Mars , 2014 Sueco frågade: Vad är vinsten/förlusten med avsaknade av det framåtriktade vanten? Blir alltså lättare att kryssa uppvinds i smala passager då förseglet bara behöver runda masten men inte babystaget. Gissar att L28:an har rätt dåliga kryssegenskaper och många slag blir det nog i skärgårdsmiljö, så varje liten åtgärd som underlättar krysslag blir välkommet. (På större vatten däremot spelar ju inte detta nån roll, tar väl timmar eller mer mellan slagen.) Det var vinsten som jag ser den, möjligen också att babystagets borttagande kan ge bättre utrymme i förpiken ifall skrovförstärkningar kan avlägsnas, men exakt vad förlusten består i begriper jag inte. Kanske minskad sjövärdighet i extrema situationer på oceanerna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 13 Mars , 2014 Utan framåtriktade undervant rör sig masten för mycket och böjer sig akteröver i kraftigare vindar. Det gör att storseglet blir bukigare samt att risken för att maten knäcks ökar kraftigt. Men. Precis som toaen skriver kan man antingen ha dubbla främre undervant vid var sida om masten, eller ett babystag. Helt utan något av dessa skulle jag inte vilja segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 13 Mars , 2014 Har du raka eller bakåtsvepta spridare? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Lite osäker ang spridarna då båten aldrig varit ihopsatt i min ägo. Jag är ju än så länge en landkrabba tills allt är renoverat. Tyvärr står båten 12 mil bort så något bra svar kan jag inte ge men om inte minnet sviker mig helt är fästena för toppvanten i linje med mastfoten. Kan det vara som så att masten har blivit utbytt och därför var dom främre fästena igenplastade?det är snyggt lagat på utsidan men innifrån så syns det tydligt var dom suttit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 Det borde väl va matheadrigg på den båten. Förstaget går till masttoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Gul/röd prick är ungefärlig centrum för masten, taget ut minnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Som sagt inte min båt men hoppas den blir lika fin i slutändan. Mina infästningar sitter ungefärligen på samma plats förrutom att jag saknar det främre fästet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 Mars , 2014 Måste även be om ursäkt om min termer inte är riktigt korrekta, har inte kommit så långt utan det är fortfarnade för/akter men höger/vänster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2014 På den båten ser det ut att va ett inre förstag/kutterstag som bör sitta ca 50 cm från masttoppen i övre infästningen. För att slippa backstag. Ett babystag sitter i samma höjd som undervanten och alldeles för om däcksluckan - ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 Mars , 2014 Som sagt jag pratar om dom här infästningarna. Gissar jag använt helt fel terminologi så hoppas bilden förklarar bättre. Jag har gul och röd infästning men saknar grön Kan masten vara bytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 Mars , 2014 inzoomad bild så det inte är några oklarheter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2014 Nej - det har allt framgått med all nskvärd tydlighet vad du menar. Det är bara vi som selat länge som använder en massa krångliga begrepp. Du har väl en sån mast där frstaget går ända upp till masttoppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 Mars , 2014 Så gott jag minns så är fästpunkten för förstaget(var tvungen att googla) i toppen av masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 14 Mars , 2014 Som tidigare personer påpekat; är du säker på att det inte finns ett babystag? Ett kort stag som har fästpunkt för om förpiksluckan till masten i ungefär samma höjd som spridarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 Mars , 2014 Ah, nu tror jag att jag fattar. Orsaken till att dom främre fästen var igenplastade är att man av någon anledning flyttat infästning till ett "babystag" framför masten, tex byte av mast/masttyp? Tyvärr var ju masten nermonterad när jag köpte vraket så jag har aldrig sett masten monterad. Får kolla det nästa gång jag är vid båten. Jag kommer inte ihåg något sådant fäste men ska se om jag hittar någon bild innan arbetet påbörjades Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Mars , 2014 En tredje möjlighet kan vara bakåtsvepta spridare som Pjolle var inne på. Spridarnas spetsar tar stöd mot toppvanten och pressar alltså masten vid spridarpartiet framåt, då behövs varken babystag eller de igenplastade framåtriktade undervanten. Den typen av rigg verkar litet osannolik på en äldre oceanseglare kan jag tycka, men hittar du inget spår av babystag så kanske? HÄR en bra "bibel" om rigg o segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 14 Mars , 2014 Jag får helt enkelt ta en rejäl titt på masten nästa gång och se vilka vant som finns. Vet att polaren nämnde något om att masten eventuellt var bytt. Så det kan ju förklara saken att man plastat igen dom gamla infästningarna. Saker att kolla upp nästa gång jag är hemma: - Raka eller bakåtriktade spridare - Fästpunkt för främre vanten - Babystag - Ta mycket bilder på masten så jag kan lämna bilder istället för att använda egen terminologi Tack o bock för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 25 Mars , 2014 Nu har jag kollat och toppvanten sitter i toppen. Däremot finns det ett framåtriktat fäste ca 3 meter från toppen vilken är car 2/3 upp. Om jag förståt er kloka människor så är det det som är infästningen för babystaget? Tyvärr glömde jag ju att kolla hur spridarna satt men tyckte det såg ut som om dom var rakt ut från masten, men inga garantier på den punkten. Så egentigen har jag bara en fråga till. Då det är tänkt att båten ska gå på långtur, var förlorar jag på att sätta dit dom frmåtriktade sidovanten igen. Det enda jag behöver är ju lite vajer och annat krafs. Även om det inte ger bättre segling borde jag ju få en mast som har bättre stöd och då också större styrka om oturen skulle vara frame? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 25 Mars , 2014 Ja det är med säkerhet ett babystag. Nej det är väl inte så krångligt, ett företag klipper och pressar vanten åt dig och sen är det bara att ta hål i masten. Typ såhär. Men fundera ut en bra placering, en bit ifrån de andra vanten, så att du inte perforerar masten.. Däremot kräver montering av röstjärnen mer jobb, eller sitter de också kvar under "igen plastningen"? Då kommer du alltså att ha fyra framåtriktade vant (förstag, babystag och två främre sidovant), två sidostag, två toppvant och ett akterstag. För få en hållbar konstruktion för långsegling skulle jag lägga pengar på att stärka det ensamma akterstaget istället, så blir det mer jämt fördelat.Jag har samma riggkonstruktion som du och har själv funderat på att sätta dubbla akterstag och eventuellt ett löstagbart inre förstag där det skulle gå att hissa stormfock inför eventuell långsegling. Det skulle ge tre framåtriktade vant (förstag, inre förstag, babystag), fyra i sidled (två sidostag, två toppvant) och två akterstag. Nu är jag ingen riggspecialist så någon får gärna syna mina idéer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 25 Mars , 2014 Pjolle - det där var ena riktigt hempressade vant, det var bra att du bytte ut dem tror jag. Den pressningen hade jag inte litat på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2014 Pjolle - det där var ena riktigt hempressade vant, det var bra att du bytte ut dem tror jag. Den pressningen hade jag inte litat på... Det var väl så de pressade förr - på den tiden jag började med båtar. Hade jag visst vem som pressade hade jag litat på pressningen. Men det gäller ju som alltid att man använde rätt hylsa och rätt pressbackar. Det kunde va hårfin skillnad mellan olika dimensioner. Sen funderar jag på om det verkligen är ett fäste för ett babystag som sitter så högt upp i masten. Kan ju va för ett kutterstag/inre förstag. Fast då sitter det väldigt långt ner. I det läget behövs det backstag/barduner och då har man krånglat till det på en världsomseglare. För en kappseglare kan det ju va ok med barduner. Ett kutterstag skall sitta max 5% från masttoppen för att man skall slippa backstag, Jag hade nog satt dit främre undervant och skippat alla tankar på babystag. Det ställer bara till problem , både ovan däck och under. Däremot har jag stor förkärlek för kuttersmycke............ förlåt! - kutterstag skulle det va. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 25 Mars , 2014 Pjolle, den 25 Mar 2014 - 15:08, skrev: Ja det är med säkerhet ett babystag. Nej det är väl inte så krångligt, ett företag klipper och pressar vanten åt dig och sen är det bara att ta hål i masten. Typ såhär. Men fundera ut en bra placering, en bit ifrån de andra vanten, så att du inte perforerar masten.. Däremot kräver montering av röstjärnen mer jobb, eller sitter de också kvar under "igen plastningen"? Då kommer du alltså att ha fyra framåtriktade vant (förstag, babystag och två främre sidovant), två sidostag, två toppvant och ett akterstag. För få en hållbar konstruktion för långsegling skulle jag lägga pengar på att stärka det ensamma akterstaget istället, så blir det mer jämt fördelat. Jag har samma riggkonstruktion som du och har själv funderat på att sätta dubbla akterstag och eventuellt ett löstagbart inre förstag där det skulle gå att hissa stormfock inför eventuell långsegling. Det skulle ge tre framåtriktade vant (förstag, inre förstag, babystag), fyra i sidled (två sidostag, två toppvant) och två akterstag. Nu är jag ingen riggspecialist så någon får gärna syna mina idéer.. Men jag behöver ju inte ordna någon anslutning för dom framåtriktade sidostagen då det redan finns klara punkter? Äh, mina bilder har ju försvunnit så det kommer en ny Det kanske du har rätt i att i första hand ordna dubbla akterstag Inte lätt att förstå då jag aldrig hissat masten, men enligt dig så behöver jag inte fundera på extra sidostag. Infästning i båten är ju den enkla delen då jag fortfarnade ser var dom främre infästningarna satt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 25 Mars , 2014 Oj vad ni krångar till det. Kolla Toaens första svar som är klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2014 Oj vad ni krångar till det. Kolla Toaens första svar som är klockrent. Peter - jag håller fullständigt med dig. Åtminstone din rad om att krångla till det. ' När jag såg Suecos bild på fästena för främre och aktre ubdervantena och den grej som aktre undervantet är fäst med - blev jag mörkrädd. Du talade tidigare om hemmagjort. Fästena för spridarna och infästningarna för undervanten ser verkligen hemmagjorda ut. Sueco Har du ingen som kan detta med riggar och båtar i din närhet? Att riggen fungerar är ju i högst grad en säkerhetsfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 25 Mars , 2014 Oj, kollade inte närmare förrän nu, en snabb flukt och det såg ut som nyckelhålsfästen (jag har sådana), men undrar nu hur säker krok-lösningen är. Bra påpekande, Toaen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 066 Postad 25 Mars , 2014 Ja, det där såg riskabelt ut. Kroken kan ju hoppa ur om det blir slack i undervantet vid en hård kryss. När jag hade mastheadrigg med dubbla undervant så var de fästa i "typ dubbla rostfria plåtar" som var isärbockade i ena änden. I den isärbockade änden var det hål för en riggbult. Vantet slutade med ett ögleändstycke som sattes mellan plåtarna och riggbulten genom alltihop. I masten satt plåtarna med en genomgående bult rätt igenom masten och de dubbla plåtarna på ömse sidor masten. En mutter som var låst med ett tjörnslag (skulle nog använt låsning med mutter och låsmutter med dagens teknik) höll plåtarna på plats. Jag tror att min gamla rigg (mitten av 70-talet) var tillverkad av Benns. Du kan ju maila bilden till Benns i Orminge (Nacka) och fråga dem om råd. De har säkert både goda råd och reservdelar till en gammal mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 26 Mars , 2014 (redigerade) Aha, ber om ursäckt att jag är lite slö i tanken. Jag tänkte ju bara på fästena som ska sitta i båten. Men jag förstår vad ni menar om att dom kan hoppa ur om vajern slackar, farligt värre..... I min enfald trodde jag detta var en standardinfästning men ni har nog rätt att det kanske är hemmagjort. Men kroken som vajern är pressad i verkar ju ordentlig men det kanske är en gammal teknik. Mao har jag mer hemläxa att göra, behöver kolla upp om detta i första hand är säkert och om inte hur jag byter infästningerna. Kanske till och med kan hitta en skylt på masten med modell beteckning.Vill ju gärna göra sakerna själv men masten ger jag mig inte på. Då får det bli transport till någon mastmeck som får göra en översyn till dyra kostnader Det är tur det finns kloka människkor som kan hjälpa en nolla som mig Redigerad 26 Mars , 2014 av Sueco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser