Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst subkontra

Bygga eget solpanelsfäste

Rekommendera Poster

Gäst subkontra

Tänkte ge mig på att bygga ett eget solpanelsfäste eftersom jag anser att de som finns i handeln är något dyra. Är det någon som byggt egna?

Jag funderar främst på att tillverka stativ att sätta i aktern (något i stil med NOA). Jag tar gärna emot tips på:

Material (aluminium eller rostfritt)

Design

Samt alla andra synpunkter som ni kan komma på.

Täntke även passa på att fråga vilken typ av aluminium man bör använda ombord på båten. Behöver det vara eloxerat eller går det bra utan?

Om det finns någon kunnig vad gäller aluminium på nätet så får ni gärna förklara för mig hur man tolkar de olika klassifiseringarna av aluminium.

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt ett, typ targabåge. Egentligen hade jag tänkt bocka och svetsa rostfria rör men han som kan bocka höll sig borta. Istället fick jag bygga med 25mm kapellrör av aluminium och kopplingar, T-stycken mm. Typ “Grabbräcken”.. “Piskställingen” består av ett “H” akter. Stolparna går igenom däck och stagas med mantågsfötter.  På dessa stolpar sitter GPS resp VHF antennerna. Den främre bågen är ett upp-och-ner vända “U”, i däck fästa med kapellfästen. Mellan bågarna sitter teakribb som solpanelerna (2x50W) är fästa mot. Hela konstruktionen är stabil. Panelerna kan vinklas ner för att få mer energi vintertid.

post-43065-1394237811,4601_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst subkontra

Jag ber om ursäkt men jag måste få garva litegrann. Satt och funderade i går kväll på hur jag skulle göra och kom fram till samma lösning som du. Som de säger i de engelskspråkiga länderna. Great minds think alike. ;)

Tack för dina tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Nu vet du dessutom att det funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svetsat ett 25 mm rostfritt som ett L där långa delen fästes i akterpulpit med två noa (dubbelfäste). På den korta delen satt solcellen hängandes i två solpanelfästen (noa).

Funkade väl rätt så bra, gick att vrida den i alla vinklar och allt det där. Men den åkte ner efter en säsong då det visade sig att jag inte hade behov av den..

 

Edit: Läste inte så noga, missade rubriken. Det är inga problem att bygga enligt mitt alternativ själv, men det gäller ju att ha tillgång till en svets. Men har man det hade bara fantasin satt stopp :) Och man hade kanske sluppit köpa noa-fästena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Bhemac, tack för gott byggtips !  

 

Vet du vad kostnaden blev totalt för detta ?   är det 30mm alu-rör ?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna gamla tråden. 

Går i likadana tankar själv.

 

Någon som byggt en billig, snygg, stabil targabåge och vill lägga upp bilder?

 

Helst vill man ju att det ska smälta ihop estetiskt med befintlig pushpit. Då antar jag att aluminium är mindre lämpligt.

 

 

Är det ofta nödvändigt för stsbilitetens skull att  fästa bågen i däck eller kan det räcka med att fästa i den befintliga pushhpiten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att fästa targabågen i den aktre pullpiten beror nog mest på hur kraftig infästningen är.

 

@Azguz byggde en targabågen, så där har du nog en del tips.

Jag tipsade om att göra en modell i VP-rör (elrör) för att se hur det kan bli.

 

Här börjar targabågen byggas.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...