Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Paco

Bygga 12v Elverk

Rekommendera Poster

Jag har lite funderingar på att sätta ihop ett enkelt 12v elverk med hjälp av en bilgenerator och en mindre bensinmotor, typ gräsklipparmotor.. Tänkte använda det tillsammans med en inteligent laddare för att fylla på batterierna. Är det någon där ute som testat nåt liknande? vill gärna få nån kommentar innan jag sätter igång med projektet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon intelligent laddare behöver du inte. De flesta generatorer har inbyggd reglering. Glöm inte koppla in laddningslampan om du tar en bilgenerator. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Din ide om att bygga en 12 volt elverk, med en bilgenerator och ett mindre bensinmotor, idén har jag ochså varit inne på. Honda tillverka en motor på 1,5 Hk. fyrtaktare som sitter på deras motorpump WX10. Motorn kan man köpas utan pumpenhet, vikt då ca 5 Kg (vikt med pumpenhet 6,4 Kg) Den kostar under 4000kr. Att tänka på, är att hitta en generator som levererar fullt vid motors varvtal. Generatorer brukar snurra, med högre varvtal än motorer ! Vid 1,5 Hk kan du få ut ca. 1000w/14,2 volt. Så där kan du säkert välja en generator som ger 80A, skulle jag tro ! Generatorer har ju en egen regulator. Men för få ut ström så måste du först koppla till ett batteri med initialspänning till generatorn, via laddningslampan. Lycka till med bygget och berättä om resultatet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju elverk med inbyggd laddare för 500:- å köpa nu ju!!! Vaför lägga ner en massa energi när de är så billiga? Men för att svara på din fråga så, ja det funkar. Farsan hade en gamal motorsåg som satt på en platta där det satt en bil-generator, ist för klinga alltså och med remdrift ist för kedja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var finns denna sköna pralin???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Vad är det för ett elverk med laddare , UNDRAS, som kostar 500 Kr, och var finns den att köpa ?? Och hur mycket ger den i energi, 200mA ?? eller så Undras !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle med villa ha en sånt elverk för 500kr som laddar 12v så det är bara att tala om vad det är så köper vi till våra båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Nä, det är nog till och skaffa sig en gammal motorsåg, och koppla till en bilgenerator, att ha i båten för laddning av batterier HI. Annars om man köper till ex. en Honda EU10i (kostar ca 9500.-) ett elverk som ger 900Watt/220vAC. Med denna kan mann ändå inte ladda batterier direkt. Den 12v uttag som finnes där, ger för litet laddningsström ! För att utnytja detta elverk till fulles, så måste mann ändå ha en extra laddare: 220/14v och med stor Amperuttag. Annars är det ingen mening med att köra en liten batteriladdare med detta elverk !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Femhundra var lite optimistiskt, men för 995:- finns ett på Jula. Tvåtaktsmotor som ger 220 volt och 650 watt. Funderar allvarligt på att köpa ett sådant som 'backup' så man kan starta motorn om man råkat dra ur batterierna. Alternativet skiljerelä kostar ju över 500:- bara det. www.jula.se , sök på artikelnummer 740016.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus 31

Jag monterade en bilgenerator med regulator på en 6 hk jonson utombordare en gång. När jag försökte starta så var det stört omöjligt att få snurr på motorn. Felet var att motorn laddade så kraftigt att redan vid lågvarv tog det emot så motorn orkade inte gå igång. Då tog jag bort regulatorn och kopplade ström till magnetiseringen via ett stort vridbart motstånd. Vid start så drog jag av magnetiseringsströmmen helt och sedan när jag fått igång motorn så drog jag på strömmen till magnetiseringslindningen och mötte upp med mera gas när motorn började gå tungt. Jag använde generatorn vid behov och det funkade utmärkt. Det dumma var att kåpan måste tas av när generatorn monterades på så det lät lite väl mycket. Men den laddade kalasbra. När man drog på full laddning så gick Maxi 77:an ner till knappa 2 knop på fullgas. Batteriet snabbladdades på en knapp timme. Regleringen fick bli att dra ner på laddningen när accen började bli lite varm. Om jag skulle rekommendera en liknande historia för dig så skulle jag välja en remskiva så att du får så lågt varvtal att du får igång motorn och sedan när motorvarvet ökar få laddningen att öka. Eller också lägga ett justerbart seriemotstånd i magnetiseringskretsen så att du kan dra ner på laddningsströmmen så motorn inte går så trögt. Räkna alltså med att en växelströmsgenerator laddar fullt vid mycket låga varvtal. Med den remskiva jag hade valt blev det obalans i motståndet generatorn gav och motorns vridmoment så att antingen gick motorn för långsamt eller så varvade den väldigt kraftigt. Det gick således inte att låta motorn gå i frigång. Däremot om propellern fick utgöra motstånd mot höga varv fungerade det bra. Det gäller att få till ett varvtal på generatorn som gör att effekten som generatorn utvecklar möter upp mot effekten som motorn ger vid ökande varvtal. Lycka till. Jag vet att det fungerar. Ett tips är att om du får slirning i remmen så försök att få generatorn att ladda vid högre varvtal genom seriemotståndet Då får man hög laddeffekt och ändå ett lågt vridmoment. (effekten är produkten av varvtal och moment). Ökar varvtalet med det dubbla så får man halva momentet vid samma laddningseffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan, det var ett interessant innlägg forgus. Det är givetvis så att en generator med innkopplad batteri bromsar litet vid starten av motorn ! Att koppla in ett motstånd på magnetisering slingan går bara att göra på generatorer som har en utanpå liggande regulator. Regulart har i allmänhet tre trådar ut. En jord. En som går till D (referens spänning, från generatorn) och den tredje tråden till magnetiserings slingan.(rotorn) På den tråden, kann mann koppla in ett seriemotstån (en variabel) för att minska laddningen vid start av motor. Men en generator borde inte ge någon ström vid låga varvtal ? Det skulle ochså vara svårt för en startmotorn, att dra igång en innonbordmotor annars. Min uppfattning är att en generator bör snurra minst 1000varv för att ge utt större ström ?? Tänk t.ex. på utväxlingen i en bilmotor eller en innombordsmotor. På min gamla MD17C, vid tomgång på 700 varv, så snurrar generatorn ca. 3-4 gånger på högre varv. På en tvåtaktare snurra, kann det vara en annan sak !! Annars är det nog ett konststycke, att koppla till en generator till en utombordare HI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Jo det är nog så att generatorn ska snurra omkring 1500 varv för att ge skaplig laddning. En utombordare på 6 hk ger inte mycket ork vid låga varv och jag kommer ihåg att startsnöret till och med gick tyngre att dra när generatorn fick full fältström. Vridmomentet på en lågvarvid diesel är helt annorlunda. Skulle tro att en 4-takts gräsklipparmotor också kan ge större vridmoment. Speciellt krångligt var det inte att montera på generatorn. Jag monterade en remskiva ovanpå svänghjulet och spände upp generatorn tillfälligt på en mässingstång om jag minns rätt. En remsspännare av en uträtad slangklämma tror jag det var men det går säkert att ordna på många olika sätt om man nu vill komplettera utombordaren. Lättast är väl att ta klipparmotorn och montera den på en planka. Kul med lite oppfinningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Vad tråkigt med dessa billiga kinaprylar. Ingen utmaning för oppfinnarn. Nej hellre lite egna ihopknåp. Och nån tvåtaktare vill man ju inte ha. Kinaelverket är tvåtakts. Jisses vilket rykande i hamnarna. Men visst är det billigt. Jag hade en tanke när jag sist knåpade med min tråkiga fotogenvärmare. Varför inte ersätta den med en liten motor och låta en generator ge den lite lagom motsånd och ta vara på värmen från motorn och få både laddning och värme i samma apparat. En dieselvärmare låter så mycket att den ändå måste ljuddämpas och då kan man ju bygga in det lilla elverket i en ljuddämpande låda och göra allt vattenkylt och ta vara på värmen i en värmeväxlare typ bilvärmeväxlaren till kupén. Har någon sett nån liknande pryl. Kanske dags att tillverka en? Man kan ju ta en tur till Kina sen och få till en lite tillverkning. En värmare kostar ju 10000 kronor och ger knappt ens värme. Den här ger även el och det är ju viktigast på en båt nuförtiden när t.o.m. datorn drar mer än kylskåpet. Skickar med en liten bild på elverket på Jula. Micro sålde det för 1995:- så där ser man vad dom har för prissättning i bilreservdelsbranschen.

post-0-1394234351,986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog välja en liten mindre generator. Tar man en luftkyld gräsklipparmotor Briggs så tror jag att den kommer att gå för varm med en 70-80 amp om den ens kommer att varva upp. Kolla på skroten om dom har någon generator till någon liten Dauihitsi eller något liknande. Japanerna har små fina generatorer i dom minsta bilarna. Har själv ett Yamaha elverk, men det ger endast 10 amp vid 12 volt. Har även provat att koppla på en Leabladdare 220v på elverket, men det har ingen perfect sinusvåg, så det blev inte så lyckat. Skicka in och berätta när du är färdig med bygget. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Det är ingen nackdel att välja en stor generator. Den snurrar jättelätt om man inte tar ut någon ström. Strömuttaget anpassar man efter vad man har för motor. Det finns något som kallas fältlindniing och med låg ström till den får man ett litet strömuttag. Problemställningen ligger i att få en lämplig utväxling respektive strömuttag så att motorn dels går igång och dels ger större bromsande moment i takt med att varvtalet på motorn ökar annars får man antingen en rusande motor eller en som inte orkar upp i varv. En varvtalsreglering vore bra och det finns på de flesta klipparmotorer. Så låt höra hur det går med generatorn Paco. För nån tvåtaktaren vill du väl inte osa med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du koppla din biltema laddare till elverket. Laddaren toppar på 12amp så är det troligen 14 volt och därmed 164watt så då har du god marginal mot de 650 watt som väl verket gav. Lär jag pluggade så var min professor vädligt förtjust i Stirling motorer. De är faktiskt väldigt fina, extremt tysta, väldigt miljövänliga och kan drivas av vad som helst som alstrar värme. Används bland annat i Svenska ubåtar för att de ska kunna smyga sig på dem som invaderar oss. I alla fall såg nu att Storebro säljer stirlingmotorer för fritidsbruk på sjön, och det verkade ju väldigt intressant tills jag såg deras pris. 150kkr skulle de ha för en motor. Kan vi få kineserna att tillverka sådana till lägre pris så skulle man kunna slå till. Ett annat alternativ skulle väl kunna vara bränsleceller? Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Nä det är ju oset och bullret som gör att elverk ändå inte blir aktuellt annat än i nödfall - och då startar man motorn. Sol-elpaneler är nog det bästa. Några billiga bränsleceller är ju också en variant. Men de går väl helst på vätgas. Kanske får ta vätgasen ur accarna och så vidare..... En evighetsmaskin! En släpgenerator är inte helt fel heller. Låter inget men bromsar tyvärr farten. Jag kopplade in en bilgenerator på en gammal utombordarrigg och testade en gång men hade nog fel propeller. Den bromsade Maxi 77:an kraftigt och gav inte mer än c:a 10 A när det gick som mest undan. Men ganska enkel att sätta ihop för den som vill klura. Se till att få en skapligt stor propelleroch räkna inte med för stor laddning. Men det är klart seglar man några dygn så blir det ju bra med ström även om det bara några A. Kan man inte få till en katalysatorrening på en diesel. Såg att en av våra Skodapickuper har katalysator på dieselmotorn. Gör det nån skillnad på oset? Om så vore med en bra ljuddämpare och kat. så kanske inte grannarna skulle märka man tillverkar el med huvudmaskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla bra svar, tänker nog försöka bygga ett i alla fall. Inte lika kul med fördigköpta prylar. Remdrift, fyrtaktare och luftkyld , med en lagom stor generator ( får läsa på om variabelt motstånd ) siktar jag på, helst mycket liten motor ( runt 1.5 HK ). så den blir lättanvänd och protabel. Lovar att skicka info om hur det gick/ Går, kom gärna med fler bra förslag , verkar vara en enorm kunskapsbank här ute på forumet.. / Peter Paco Eliasson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Hej Paco! Det är rätt - sätt igång i verkstan! Om du tycker det verkar svårt med variabelt motstånd och sånt elektriskt kan du moderera varvtal och bromsande moment från generatorn med hjälp av remskivorna. Försök till att börja med att ge varvet på generatorn lite lågt i underkant så att orken från motorn räcker. Då kan du slippa fältreglering och ändå få den att starta. Säg att du har ett varvtal på motorn på 2000 rpm då generatorn med nedväxling ligger på 500-1000 varv ungefär. Kanske du då får ut ungefär 5 till 20 A (12Vx5A=60W till 12Vx20A=240W). Då går det åt ung en halv hk vid 240W med förluster inräknade. Mer ger nog inte den lilla 1,5Hk-motorn. Ökar du då varvtalet med gasen får du högre och högre ström förhoppningsvis. Varvtalet kommer helt att bli beroende av lasten så det blir att sitta och manuellgasa. Bäst om du kan hitta en motor med någon varvtalsreglering i stil med vad som finns på gräsklippare, jordfräsar, snöslungor - dvs de flesta utom grästrimmers och motorsågar. De ger ett variabelt (inom snävt område) varvtal som sedan hålls rätt så konstant oberoende av last. Den sköter alltså om gasregleringen automatiskt. Genom att byta remskivor kan du få till en välavstämd enhet som inte är svår att starta och ändå ger en bra laddning utan att rusa alltför otrevligt. Om du kan få tillgång till motorns effektkurva så kan du lättare höfta till utväxlingen! Hej så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med en strömbrytare på 'laddningslampan' så borde inte starten va något prob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry jag har inte varit inne på denna tråden på länge. Jag såg ett på Cheapy el Rusta för någon månad sen. Jag köpt ett för 1500:- i sommras och det driver en vinkelslip och har dessutom inbyggd 12V-laddare. Samma såldes nu för 500 el något i den stilen på de ovannämda ställerna. Det är lågprisvaruhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som sett till Paco. Har han givit upp sin idé med elverk eller är han så sysselsatt att han inte hinner slappa vid Maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Larsson

Hej! Jag har nu ingen båt (nej, sluta inte läs nu.. ;)) utan en hemmabyggd husbil men det är strunt samma för det är precis samma princip som gäller. Jag har löst det hela med en solpanel på 50W med regulator som ser till att ladda mina 4 batterier på vardera 50Ah (= totalt 200Ah). Utöver detta har jag ett laddningsrelä som ser till att generatorn först laddar startbatteriet och när det väl är fullt så laddas fritidsbatterierna upp. Jag kör kompressorskåp dygnet runt, vattenpump, elförsörjning till thermo 1700-värmarn, all innerbelysning samt laddning av laptopen med detta kit. Jag kan ligga ute 3 veckor utan att ladda ur batterierna helt. På vägen hem så laddas batterierna sällan upp helt och då tar solpanelen hand om resten under tiden fram tills nästa tur. Solpanelkittet kostade 3000 och reläet 500.. Inget oljud och inget att passa. Sköter sig m a o helt själv. Rekommenderas starkt! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en solpanel ger en bra ladding då man inte nyttjar båten/husvagnen också. Kanske räcker för kylskåpet. När det är dåligt med sol drar det också mindre ström oftast. Bra för miljön och plånboken på längre sikt. Det blir nog nästa båtpryl. Frågan är - får man behålla solpanelen för tjuvarna? Några som har blivit bestulna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns fina elverk bensindrivna förstås för den pengen.Men kostar allt mellan 4-900 kr finns på Jula o ja undrar om inte Biltema har med=)Netto sålde ju ut för 300 kr i somras.Med de priserna är det nog mer lönande o köpa nytt.Är ju tom garanti så så dåliga kan de ju inte vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på om man köper elverk som ger 250 V för att mata en 12 V batteriladdare är att inte alla laddare fungerar med den fyrkantsvåg som de enklare elverken ger. Jag har fått den informationen från tillverkaren av TYSTOR laddarna. JULA har elverk av av invertertyp, som ger en riktig sinusvåg för ca 2500:-. Själv har jag ett liknande, något större, elverk stående och har planerat inbyggnad i båten. I väntan på att att få loss tummarna och starta inbyggnadsprojektet lät jag en 50W solcell sköta laddningen i somras. Det fungerade perfekt och vi kunde njuta av kall öl och färsk mat utan att tulla på batteribanken. Vet inte riktigt hur jag skall göra med elverket nu.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Mycket bra inlägg och tips, jag har inte packat ihop, men jag har blivit pappa och inte hunnit med allt som man hade planerat.

Jagar fortfarande en liten motor som är relativt tystgående, motordriven grästrimmer med extra kåpor över borde funka. 

Gräsklipparvarianter finns på nätet se länkar..

http://theepicenter.com/tow02077.html

http://theepicenter.com/tow082099.html

http://members.surfeu.fi/jaripkorhonen/Generaattori/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade länge på om jag skulle köpa solceller till båten.  Men det blev ett elverk för 495:- Köpt på Netto av alla ställen.  Det ger på topp 720W, och 650W kontinuerligt.  Har en inbyggd laddare på 8A.  I sommras när vi hade legat ute några dagar och förbrukningsbanken började sina så startade jag den, kopplade på båtens egna laddare, en Mastervolt på 25A.  På ett par timmar var banken full igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...