Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Paco

Bygga 12v Elverk

Rekommendera Poster

Men låter elverket så mycket mindre då? (det är ärligt menade frågor :) - jag undrar verklingen om anledningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

En inom/utombordare laddar väl inte speciellt mycket när den går på tomgång heller utan man måste nog varva upp den för att man ska få några Ah ur den.

Därför kan det vara bättre med ett elverk, om man nu kan få det att gå tillräckligt tyst så det inte stör grannarna för mycket.

Annars så är just solpaneler det tystaste och mest energigivande i förhållande till pris/effekt.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju tänka sig att det vore en bra idé att föravara hjälpkärran hemma under vintersäsongen. I nödfall, om kraftbolagen får för sig att inte leverera det de skall. 

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har byggt ett elverk med hjälp av bilgeneraror och motorsåg. Enligt min mening helt värdelöst pga att moorsågen saknar varvtalsregulator. då belastningen ökar stannar motorn och då belastningen lättar rusar den upp till nästan maxvarv ifall jag inte sitter med fingret på gasreglaget. har nu byggt av en kohler 4takt motor på 8hk så nu fungerar det fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde säga om gräsklipparen att man måste ha något slags svänghjul på motorn för att det skall gå lättare att få igång den helst ungefär samma vikt som klippvingen . men man får ju förstås lite hjälp av remskivan och generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, som om ni inte redan visste om , men i alla fall. Måsste ju vara det bästa? välldigt effektivt om man bara vill ladda batterier 1.gif\

 

 

Bensindrivet elverk med tankvolym på 4 l, 650W. Bensinblandning = 95 oktanig bensin, 2 takt motorolja. 6,5 tim drift med 75% belastning. Generatordel: 1 uttag=230 V-2,3A 1 uttag= 12V-8,3A. Frekvens 60Hz,Går välldigt Tyst och mjukt. /// pris 499:-  / Finns på Rusta

 

post-11080-1394234516,1671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Glömde säga om gräsklipparen att man måste ha något slags svänghjul på motorn för att det skall gå lättare att få igång den helst ungefär samma vikt som klippvingen . men man får ju förstås lite hjälp av remskivan och generatorn.
 
Rätt!
 
Utan svänghjul får man också ett mycket varierande moment. Remmen kommer kanske till och med att slira ryckvis eller i alla fall vibrera med motorns tändcykler.
 
Pratade just igår med min bror som är modellflygsbyggare och just bygger en modell av J-21. Den modellen med en stor skjutande propeller. Helst skulle han vilja dölja motorn inne i flygkroppen men de som gjort det har inte fått mellanaxeln att hålla. Propellern är ju svänghjulet på en modellmotor och sätts oftast direkt på motoraxeln. Utan svänghjul på motorn kommer det varierande momentet att rycka sönder kopplingarna till axeln eller axeln själv (utmattningsbrott), motorn är på 2 hk! Om man däremot sätter ett ordentligt svänghjul på motorn och en ryckutjämnare mellan motor och axeln till propellern bör det bli hållbarare resonerade vi.
 
Förlåt utvikningen men jag tänkte på vår kära Anka som är flygare!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I modellbeteckningen på B&S motorer finns en kodsiffra som säger om motorn har lätt eller tungt svänghjul, har ej uppgifterna tillgängliga. Dock kan man säga att sitter det ngt tungt på axeländan (tex kniv) så är svänghjulet lätt, då måste man kompensera med tung remskiva el dyl för att motorn ska gå bra.

Någon som provat manuell gen drivning, vev eller cykel, ett sätt att hålla barnen syselsatta. -Veva, annars blir det ingen TV!?-

Kan ju vara intressant för jaktstugan mm också.

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angånde egeneratorn från rusta så står det i manualen För att bensinen inte ska läcka ut ska elverket stå vågrätt vid användning eller vid transport., det kanske gäller för många andra elverk som är tänkta att användas på land.

 

/Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att det finns elverk för femhundra spänn, verkar ju vettigare än ett reservbatteri.

 Är det någon som provat dem? Väsnas de mycket? Vibrerar de mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej då , Dom går gämt och knappast like vassa i ljudet som en gräsklipparmotor. Fungerar utmärkt på land i alla fall 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad konstigt , Jag var inne på Rustas hemsida häromdagen och då stod det 499:- likaså i Affären när jag köppte det.

 

Självklart är det kul att trixa med nogåt själv! och uppfinna eget. det är vell olika vad man själv tycker känner för. / henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska trixa o pula själv i den mån det inte överstiger kostnaden för vad nyöp gör.Min tanke iaf.En 500 kr är vad man får ge för en generator oavsett vilken liten japsbil den kommer från.Är väl ungeför standard va alla skrotar tar.Sedan då dessutom en motor.Då hade iaf jag åkt till Rusta o köpt mej ett.Är ju garanti på dessa det får man inte glömma.Så visst billigt är ju alltid oroande.Men i detta fall är man ju ngt garderad dessutom mot ev fel.Bara hämta ett nytt om nåt händer.Jo de ligger säkert inte högre än 499 de sålde dom på den danska lågpriskedjan Netto i somras o då tror ja de tog 3 el om det var 400 kr för ett.Fast detta hade gula kåpor istället för de blå som Bruksbos maskiner har.Men antagligen samma kinesiska innanmäte.Håller väl inte i all evighet men när dom går går det iaf fint.Har en kinesisk 4 taktsmotor här som går grymt fint alltså.Ja erkänner att jag blev förvånad men det är dessutom vettig kvalitet.Har åkt här hela sommaren nu ja halva iaf o inte ett enda fel bortsett från ett självförvållat elfel.

Men visst har man motor o en gammal japs i trädgården då är det ju bara slänga ihop nåt i vedbon.Men svårt o slå det nätta fina formatet som de här mindre elverken har kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Rusta i Skövde igår. De hade bara ett för 995:-. Var har ni köpt era för 500:-???

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Irriterad och arg blir man då...

Och plötsligt får man en tanke, -Skulle man inte kunna fixa något eget istället, bygga själv-, och därom handlade denna tråd från början :-)

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Intresant har själv funderingar åt samma håll.

4 takt, sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dröm:

En liten diesel motor som driver en 12 volts generator och ger oss seglare all ström vi kan tänka oss till ett rimligt pris. Motor är vattenkyld så från motorn tar vi ut värme till ett vattenburet system och till varmvattenberedaren.

Kostar den sen runt 10 000:- blir vi alla glada:-)

Tyvärr är det bara en dröm men tanken svindlar, tänk att lösa två problem på detta vis! All ström jag kan behöva och all värme jag behöver i samma enhet. Var är alla kluriga människor? Vi skulle kanske skriva detta på Japanska för dom borde ju kunna fixa detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett elverk som jag använt själv, funkar kanon. Har tom kört kaprondeller med det.

 

Fakta för den som orkar, saxat från hemsidan.

 

Elverken i Kipors Tc-serie har till skillnad från traditionella elverk en inbyggd microprocessor som automatiskt kontrollerar driften av elverket. Alla digitala elverk från Kipor är dessutom utrustade med funktionen ”Smart Throttle”, vilket innebär att motorns hastighet automatiskt regleras efter den aktuella belastningen, vilket sparar både motor och bränsle. Detta innebär att elverken arbetar tystare och att bränsleförbrukningen minskar mellan 20 och 40 procent, jämfört med traditionella elverk. Samtliga Kiporelverk har dessutom utrustats med överbelastningsskydd och oljenivåvakt, som automatiskt stannar elverket vid för låg oljenivå. Tc-serien, eller Campingmate som det också kallas är som namnet antyder designat för fritidsliv, till exempel att strömförsörja tv:n på husvagnssemestern.

 

Tekniska data:

Spänning 230 V

Antal uttag 1

Batteriladdningsuttag Ja, 12 V / 8,3 A

Effekt kontinuerlig/max 850/950 W

Motor Kama KG55

Motoreffekt 1300 W (1,8 hk)

Typ av start Handstart

Oljenivåvakt Ja

Drivmedel Bensin blyfri 95 oktanig

Drifttid 5 h

Tank 2,6 l

Ljudnivå 54-59 dB

Mått (lxbxh) 460x248x395 mm

Vikt 14 kg

post-4441-1394234519,5369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag kom över ett knippe sådana billigt, som var tillbaka lämnade pga oljeläckage. Det visade sig att o-ringen runt oljenivåvakten var deformerad pga fel moment vid dragning av nivåpluggen. En ny o-ring sedan var de som nya. Tror jag krängde dom för runt 1500 - 2000:- st på blocket, behöll inget själv, mitt snille...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på TV för längese´ n om ngn som monterat elverk värmare i garaget på motsvarande vis, och drev hela huset. Fick bättre verkningsgrad än villapanna! (Kylvattenvärmen räckte inte riktigt till, därför värmaren som tillsats.)

Greiff motor (tror jag de heter, saknar hemsida...) sålde förut 12/24V elverk, 20A(?), ca 8-10 kg. Lätta att ta med alltså.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant kommentar!

Var inne på generalagentens(?) sida (Gbg Teknik AB),

där det står att Kipor är bland de främsta tillverkarna i Kina!

Kolla själva: www.svemotor.se

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla digitala elverk från Kipor är dessutom utrustade med funktionen ”Smart Throttle”, vilket innebär att motorns hastighet automatiskt regleras efter den aktuella belastningen, vilket sparar både motor och bränsle.

 

Hur ska det annars gå till? Alla elverk har givetvis varvtalsregulator som gasar när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten diesel motor som driver en 12 volts generator och ger oss seglare all ström vi kan tänka oss till ett rimligt pris. Motor är vattenkyld så från motorn tar vi ut värme till ett vattenburet system och till varmvattenberedaren.

De flesta seglare har redan den lilla dieselmotorn med 12 Voltsgeneratorn och varmvatten från kylningen. Det är bara det att den luktar och låter illa. Det skulle dessvärre även elverket göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Det är inte riktigt så dessa funkar.

 

Ett vanligt elverk strävar efter att hålla sitt optimala varvtal för att leverera bra spänning. Dvs vid högre belastning gasar motorn för att orka hålla samma varvtal. 

 

Elverken jag refererar till varierar rätt mycket i varvtal, obelastade går dessa på ett helt annat varvtal än vid belastning. Bla för att minimera bränsleförbrukning och ljudnivå.

 

Man kan även låsa trottelfunktionen, så elverket går konstant på ett högre varvtal, om man har väldigt mycket start/stopp av en stor förbrukare. (åtminstone på de jag hade)

Dessa hette tidigare GeBe Powerman men fick byta namn, av okänd anledning.

 

Lite svårt att förklara, men ungefär så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...