Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Esteve

Utöka batteribanken från tre till fyra

Rekommendera Poster

Tänker mig att utöka förbrukarbatteribanken med ytterligare ett batteri. 

Har idag tre vanliga fritidsbatterier på 70Ah vardera som använts under tre säsonger sedan de var nya. Vet att det inte är optimalt att lägga till ett nytt batteri till de tre som varit med ett tag, men det är inte aktuellt att byta hela banken.

Tanken är att köpa ett till batteri med samma eller ungefär samma Ah. 

Frågan är vart jag bäst placerar det nya batteriet: Längst fram, i mitten eller längst bak?

Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det spelar ingen roll var du placerar batteriet fysiskt, men...

Generellt gäller att man ska se till att exempelvis anslutningen från generatorns plus-pol ansluts på det bakersta batteriet (i ditt fall) och anslutningen från generatorns minus-pol ansluts till det fämsta batteriet. På så vis få du så jämn laddning som möjligt av alla batterier.

Kanske kan man tänka till lite, men jag har inte den kompetensen... :-)

Det kanske är bättre att lägga det nya batteriet på sidan av på något vis för att detta ska få så bra laddning som möjligt.

Någon annan som har något att tillföra?

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det spelar någon roll vilket batteri man ansluter plus resp. minus så länge man har bra dimension på kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet vad du har för båt, så är det lite svårt att svara.

1. Det kan tex vara optimalt att placera den utökade batteribanken på annan plats för att förbättra båtens viktfördelning, för tex segelbåt gärna lågt och så centralt som möjligt. Tunga vikter i ändskeppen är något som skall unvikas.

2. Om man tänker koppla ihop batterier permanent så är det viktigt att de är lika stora och lika gamla, annars kommer de att ladda ur varann, då de inte laddas.

Jag har själv en batteribank bestående av 3 batterier.

* Ett batteri är startbatteri som får laddning först (prioriterat) vid motordrift och att övriga förbrukare inte kan suga ur detta, med undantag av ankarspelet.

* två sammankopplade batterier för all annan förbrukning, dessa laddas som prio 2 då motorn går och startbatteriet blivit uppladdat, men kan även laddas av antingen landström eller solpanel

Utökning med fler batterier

Jag tänker bygga ut systemet med 1-2 battrier längre fram i båten som då skall laddas av 2 helt nya solpaneler och då i huvsak kontinerligt få driva kyl och inre belysning. Tanken är då att kunna bryta huvdströmmen till den gamla battribanken men kunna ha kylen i drift mot de nya batterierna när allt annat är frånkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo just det, det är precis det som beskrivs på den engelska webbsidan som happysix hittade. Det är uppenbart att tro att det inte har någon betydlese hur man ansluter batterierna om man har bra kablar, men det har betydelse.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skal INTE tro att din utökning med ett nytt batteri tilsammans med 3 gamla ger någon utökning på förbuksbanken av betydning.

4 parrallella i ett 12V system är inte nå't problem vid laddning även om dom är olika ( ja dina 3 är troligen bara 60% av sig själva nu)

Problemet startar när du skall belasta denne sneda banken. DÅ vil du se spenningsskillnad på de olika batterierna.

Vänta, om du kann; tills dina gamla är kass. Byt då till en helt ny bank.

 

PS. Byt Bank? Detta är ingen reklam för SEB...........D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man parallellkopplar batterier så bör varje enskilda batteri kopplas till den gemensamma kopplingspunkten med lika långa och lika grova kablar. Men det är den sammanlagda längden på plus resp minus som ska räknas. Men är det kritiskt? Nej, inte så mycket om kablarna är någorlunda lika. 10 cm 35 mm2 mer eller mindre gör en väldigt liten skillnad. I praktiken finns det annat som först måste åtgärdas. Batterier är temperaturberoende och därför bör de ha samma temperatur. Man kan se installationer där ett batteri står nära motorn och där temperaturen är avsevärt lägre i batteriet längst bort.  Ett annat vanligt problem är att kabeln går från batteri 1 till 2 till 3 och sen till motorn och sen blir det dålig kontakt vid kopplingen på batteri 2. Resistansen i kopplingen kan vara lika stor som flera meter kabel. Kan man så är det bra om det går en kabel från varje batteri till en kopplingspunkt för plus resp minus. Temperatur och kopplingsresistans är betydligt större problem.

Det finns en batterihandbok (http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf) på sid 13 står det:

Parallellkoppling

– batterierna ska ha samma nominella spänning.

– batterierna kan ha olika kapaciteter.

– batterierna kan ha olika ålder. “

Utökar man en batteribank så får man inte alltid ut riktigt allt man tillför, i synnerhet inte om bef bank är väldigt dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord av Bemac ovan.

Då om man inte rymmer utökningen av batteribanken strax intill den befintliga bör man överväga problematiken med kabellängder, kontakters resistans mm om man tänker ha batterierna med större avstånd sammankopplade mer än undantagsvis.

I mitt fall ovan så löser jag det problemet genom att ha den nya batterigruppen helt skilld från de övriga. Drivs då av solpaneler och skall förse kylen med ström, eventuellt senare även en bogpropeller som sällan kommer att nyttjas. Möjligen kommer jag att sätta en funktion för laddning via motorn om jag kör motor i timtal, vilket normalt sällan inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man på något sätt mäta konditionen på batterierna i den befintliga banken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vist!

1) Syravikt, köp eller låna en mätare. Kostar i princip inget.

2) Belastningsmätare, kan lånas på många mackar om du har med dig batterierna.

3) Urladdningsprov, någon beskrev en bra metod här på MG för inte så längesedan, men jag hittar den inte.

Det var ungefär såhär:

1) Koppla isär batterierna

2) Ladda varje batteri fullt.

3) Låt batteriet vila sex timmar.

4) Mät spänningen (spara som referens till nästa säsong)

5) Anslut en strålkastarlampa på ex.vis 55 W och ladda ur 30 % av batteriet.  Om du har ett 70 Ah batteri så låt lampan lysa i (70Ahx0,3) / (55W/12V) = 4,6 h.

6) Låt batteriet vila sex timmar.

7) Mät spänningen och/eller kolla med syraprovare för att bedöma hur bra varje batteri är.

Batteri i vila

12,7 V = Fullt

12,3 V = 1/2

12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.

11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Mackey

 

PS

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)

11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)

10,5 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belastningsprov är bäst eftersom man kan simulera verkligheten: 

Är bef batterier någorlunda kan man koppla in ett nytt batteri, man kanske inte får 100% av dess kapacitet men man får ju mer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kann man.

Det bästa är att nogrant mäta tiden när man belastar med ca. 1/20-del av kapaciteten.

Annars kann man belasta med typ 150 A (från vilo) och kolla exackt spenning. Ett 70AH TV/Marina skall nu hålla > 14,3 (om det är fullt laddat) Om inte är det nära pensionär.

Nya batterier skal man ALDIG sätta i par med gamla; oansedd!

Som med alla oldtimers, så funkar det bäst med jämngamla;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 70AH TV/Marina skall nu hålla 14,3 (om det är fullt laddat)  Detta är fel. Efter att laddningen avbrutits och batteriet stått 3-6 timmar torde spänningen i ett mekansikt friskt batteri vara 12,7-13 Volt. Detta säger dock  inget om kapaciteten bara att alla cellerna fungerar.

Innan du kopplar in ett nytt batteri till din gamla bank, borde du först kolla alla gamla batterierna så att de håller en vilospänning, säg sex timmar efter avbruten fulladdning, om ca 12,7 volt.. Gör de det kan du gott koppla in ett nytt batteri i din bank. Du får säkert inte ut alla nya AH från banken, men definitivt ett tillskott som du bör märka. Det var väl det du vill? Och till sist krångla inte till det utan sätt batteriet där du har plats och använd tillräckligt grova ledningar ( kanske 16 kvmm) så kommer det fungera. Detta är ingen rymdvetenskap och små spämnningsfall, säg under 05 volt, saknar betydelse för det du vill uppnå. Vill du veta skicket på dinaa gamla batterier kan du kapacitetprova dem,.atingen köper du en mätare för några hundralappar eller så tar du dem till någon firma som har sådan utrustning, eller så gör du som sägs ovan, dvs ladda ur dem med exempelvis en lampa med känd effet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet har Roberto99 rätt. Jag skrev 14.3 i stället för 12.3. My bad ;-(

Dock har alla fritidselektiker fattad skrivfelet hoppas jag..

Men, 12.7 i vilospänning är högt min vän. För högt till att vara sant ;-)

Roberto har dock fel när han sejer at delta V upp till 0,5 Volt inte är ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, 12.7 i vilospänning är högt min vän. För högt till att vara sant

Nej, robert99 har helt rätt i det han skriver. Batteritillverkarna brukar ange värden nedan men också att värden är ungerfärliga:

Laddningsstatus (SOC) för blybatterier

Genom spänningsmätning kan man ungefär fastställa laddningsstatus.

Detta gäller för sk våta 12V batterier vid 20° C, batteriet skall ha vilat i minst tre timmar efter laddning.

11,92 V      0%

12,00 V     10%

12,08 V     20%

12,16 V     30%

12,24 V     40%

12,32 V     50%

12,40 V     60%

12,48 V     70%

12,56 V     80%

12,64 V     90%

12,72 V     100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...