Rorkulten 0 Postad 17 November , 2013 Hej Några bra tips hur jag skall göra ren smutsiga segel. mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 989 Postad 17 November , 2013 Hej! Är det enstaka fläkkar du vill få bort eller gäller det tvätt av hela seglet? Om det är fläckar, är det några särskilda sorts fläckar, gräs, lera, fett, mm, mm? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 404 Postad 17 November , 2013 Är seglet allmänt solkigt och skitigt är det förmodligen slut i formen ändå, för fläckar - se Mackeys frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 17 November , 2013 Hej! Rent generellt ska man väl använda så milda rengöringsmedel som möjligt. Jag hade ett segel som var gravt smutsigt och fkläckigt av rost och mögel mm på min förra båt. Började med såpa och vatten men det hjälpte föga. Gick över till klorin och vatten vilket blev lite bättre men rostfläckarna satt benhårt kvar. Min fru som kan kemi tipsade om oxalsyra! Oxalsyra borde väl vara det värsta man kan ha till segelrengöring, starkt och frätande som det är. Jag var desperat och ville till varje pris ha bort de fula rostfläckarna så jag gick all in och satsade allt på oxalsyran. Det var rent magiskt att se hur rostfläckarna och andra fläckar bara liksom upplöstes framför mina ögon och bara på några sekunder! När fläckarna var borta sköljde jag hastigt med mycket vatten eftersom oxalsyran är starkt frätande. Seglet blev skinade rent men jag var orolig för att det skulle ha blivit förstört och att det skulle sköra redan vid färsta seglingen. Resultatet blev att seglen verkade fungera bra och inget allvarligt hände. Min historia kan väl anses ha slutat lyckligt men som sagt, jag tror man bör börja med svaga rengöringsmedel och succesivt gå mot starkare och i de värsta fallen kanse man tom kan prova det värsta medlet av de alla nämligen oxalsyra, det fungerade ju för mig i alla fall. /2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 989 Postad 17 November , 2013 Hej! Jag är inte alls säker, men jag tror att klorin är värre än oxalsyra. Det är säkert lite beroende på kvalitet på duken vilka rengöringsmedelsom är ok och inte ok. Häller helt med om att börja försiktigt och öka insatsen. OM seglen är ok rent seglingstekniskt så är det ju synd att förstöra dem för att de är lite fläckiga. MAckey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 17 November , 2013 På hösten är seglen ganska smutsiga. Troligen regn och smutsig nederbörd i stadsmiljö. Jag hoppas alltid på soliga dagar kommande sommar och det har funkat hittills. Seglet är vitt efter ett tag på sjön. Regn och sol rengör och bleker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 17 November , 2013 Oxalsyra är väl inte starkt frätande...det är ju hur klent som helst. Men jag håller med om att på järnoxid är det toppenbra! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 November , 2013 Jag har aldrig sett ett smutsigt segel som inte är uttjänt.............. sett bort från på Blocket ;-) Men, om man skal älska sin fruga på däcket, i en slör, en lördag eft.................så kan en skrubbning med ljummet vatten och vanlig tvättmedel göra hyrdestunden trävligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 November , 2013 Apropå oxalsyra http://lasselundell.se/oxalsyra.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 17 November , 2013 Hej igen! Jag kanske har fel men jag trodde att oxalsyra var en otäck och farlig syra eftersom den är 3000 ggr starkare än ättikssyra. Kanske är det inte så farligt ändå att använda oxalsyra till rengöring av skrov, segel mm. Jag trodde att det var en riktigt otäck och farlig produkt eftersom den fungerade så bra. Allt som fungerar bra till rengöring behöver ju dock inte vara starkt, farligt, frätande och miljöovänligt, även om jag oftast har en tendens att tro det. :-) 2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 17 November , 2013 Det är olika sorters smuts. Gått mot stag och vant. Ett segel är sex år, ett 6 mån. Inte mögel. Försökt med vatten, diskmedel. Går inte bort. Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 24 November , 2013 Jag börjar misstänka att det är mögel. Har haft denna Furlex i 6 år utan något mögel. Varför nu? Och hur får jag bort möglet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 November , 2013 Jag tvättade mina segel i badkaret i fjol. Dels hade jag fått lite mögel på dem för att de satt på rullen hela hösten och dels är det ju så mycket skit i luften. Använde vanligt tvättmedel. De blev väldigt mycket renare. Det syntes efterhand på sköljvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser