Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mackey

Förslag på 0,5-lag

Rekommendera Poster

Därför anser jag inte att man ska lagstada om flytvästar (eller ständigt hjälmtvång för alla, alltid), annat än att det möjligtvis måste finnas i båten till alla ombord - i rätt storlek, såklart.

Fattar du inte att det är till ett sådant samhälle vi är på väg? och det kommer inte att stoppa där.

Här går du även emot SLS, promillelagen räddar inga liv-flytvästar. Om du är full och ramlar över bord så flyter du iallafall. (nåt sånt)

Kanske du inte heller tänkte på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du tror att vi är på väg mot ett sådant samhälle gör det inte till en sanning annat än i din värld, Ola.

 

Jag känner till uttalandet du hänvisar till, angående flytvästlag som skulle rädda liv. Jag undrar om du förstår vilken typ av flytväst alla skulle behöva på sjön i alla lägen för att alltid flyta..? Men det ger en skön bild av hur sommarfjärden är full av packade farbröder i orangea västar med kraftig krage i små öppna båtar med en sup i ena handen och an anjouvismacka i andra.

 

Men... det där att det krävs räddningsvästar för att alltid flyta i alla lägen, det tänkte nog inte du på...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en hel del tokigt i vårt samhälle och tokeriet skulle få fortsätta om folk inte protesterar.

 

Vi har till exempel ett Livsmedelsverks som gör att skolor, dagis, sjukus och äldrevård kör med mat som inte bygger på riktig fakta.

Där man från Livsmedelsverket kör ut med att det ska vara lättmjölk och margarin i skolorna.

Helt vansinnigt.

Samma verk har propagerat för äggs livsfarliga kolesterol utan att ha riktiga fakta om detta. Numera tagit bort detta med att ägg är farligt. Du mins säkert alla år man skulle passa sig så man inte åt för mågna ägg till påsk.

En enorm fettskräck där de propagerar för light produkter där riktiga råvaror byts ut mot kemikalier.

Kolla bara hur margarin framställs så har du bevis för dårskapet när Svenska statliga verk går multinationella företags ärenden och propagerar för att det ska vara bättre alternativ för hälsan.

Se det bara som ett exempel. Ett rysligt sådant.

Det är svårt att hålla sig mätt på fettsnål kolhydratproppad mat som skolan erbjuder och därför laddar ugnarna extra med lösgodis och energidryck. Vansinne.

Det är bra att folk reagerar när det blir fel.

Det finns mycket som är bra i vårt samhälle men inte allt och då bör vi protestera.

0,2 lagen är helt galen och det har vi redan kommit fram till. Den löser inget problem den bara tillför problem.

 

Peter, om du fortfarande äter margarin på mackan så är dagens bästa tips att kika på hur det framställs, var råvaran kommer ifrån, transporteras och hur galet det är att ersätta riktiga produkter som smör med sådant

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Bregott - men jag har svårt att se relevansen i detta, det blir lite 2+2=5. Dvs, du tar något som varit en vedertagen sanning men som sakta förändras, och använder det som bevis för att en massa andra saker inte heller stämmer, typ. I så fall är rekommendationen att äta lättmargarin precis lika stort bevis för att jorden är platt också.

 

Nu ska jag säga först att när det gäller LCHF ställr jag mig fortfarande tveksam. Däremot försöker jag satsa på Äkta Vara-märkta produkter mer och mer, där t ex sylt består av bär, socker och vatten osv och inte aspartam, smakförstärkare och naturliga aromer

Kolla f ö in föreningen Äkta Vara och deras filosofi, litet tips.

 

Men. Det har ingen som helst koppling till 0,2-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man tolka det så att det skulle vara någon sorts bevis men så är det inte.

Precis som man fick fram någon sorts påhittat bevis för att nivån 0,2 som kom från biltrafiken skulle vara direkt överförbar till båtar.

 

Nej det jag vill få fram med mitt budskap i inlägget du refererar till är att det finns fler fall där det är tokigt och det är bra att folk reagerar och förhoppningsvis kan få rätsida på eländet.

 

Bra att du skippat margarinet och kör med rikgtig mat.

Det bästa med LCHF är att många fått upp ögonen för vad man bör och inte bör äta samt vad felaktig kost ställer till med i kroppen. Vi är inte skapta för den enorma mängd kolhydrater från olika former av föda som många vräker i sig. Men bra för alla tillverkare av skräpmat och läkemedelsindustrin som tjänar massor på eländet. Tur några reagerar och vill få stopp på skiten.

Äkta vara är nog vettigt. Mångfallt bättre än göna nyckelhål och annan skit.

LCHF har räddat livet på betydligt fler än vad 0,2 lagen på sjön åstadkommer. Och detta utan lagar eller kostnader för samhället. Bara sunt förnufft och ett bra stycke fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Att ni gidder!

Personligen förstår jag inte att ni orkar debattera detta uttjatade ämne för vi vet nu vad alla tycker och alla tycker som vanligt och inte för det processen framåt, eller hur?

Personligen får folk gärna supa ihjäl sig och de får gärna dricka precis hur mycket sprit de vill till sjöss. Om nu detta blir tillåtet så skall det villkoras att den som kör stupfull är tvingad att avge korta stötar med sin tuta varje 6 sekund... Bara så att vi andra vet och kan flytta oss...

Sup ihjäl er, ni som så önskar smiley

På bilden två av MG´s flitigaste proalkoholdebattörer - gissa vilka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max och Schmeling.

Det är Max till höger då han inte pallade med Schmelings humor.

asg.

Skål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA!! Dom ser precis ut som dom där rödnästa lätt överåriga gamnackarna jag träffade i båt(o)folkets monter för två år sedan. Tror dom hade bränt kampanjkassan kvällen innan för i opinionsbildningen har inget hänt sedan dess. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur effektiv är nuvarande lag

Jag vill minnas att statestiken brukar berätta att ca 70% av alla drunkningsolyckor sker från liten båt i insjöar och strömmande vatten. (Vanligtvis medelålders män är de som drabbas)

I princip alla av dessa i insjö-olyckor saknar de flytväst

Mer än hälften av dessa dvs mer än 35%, har alkohol i blodet

Och jag vill minnas att hälften av hälften av de som drunknar gör det med gylfen öppen, märkligt!

Förslag på förändring

Eftersom 0,19 lagen inte tycks fungera i dessa insjöar och inte heller kan kontrolleras av KBV presenterar här kompletternade lagförslag.

0,19 lagen behålls i insjöar men kan höjas med et 1:a steg till hav och kust till 0,4, där alkoholrelaterade dödsolyckor enligt statestiken är mindre, och dessutom mycket lättare att kontrollera.

Tillkommande lag för insjöar får då bli obligatoriskt flytvästtvång och om inte det heller hjälper kanske lag om byxor utan gylf bör övervägas (det senare mycket lätt att kontrollera)

cool

Angående korrekt statestik kanske någon har en länk till sådan,,,,jag hittar den inte i skrivande stund !

 

Angående övriga förslag

Att kolla synskärpa kan visst göras. Men om det skall vara rimligt så skall detta inte alltid ske direkt på allla utan först om misstanken är otvetydig. Men frågan är var kravet skall ligga. Rimlig praktisk nivå är att minst se så bra att föraren inte kör i eller över andra båtar som jollar och kanoter eller kapsejasadevindsurfare. och att avstånd kan bedömas någorlunda.

Mörkerseende är betydligt svårare att sätta nivå på där kan man helt enkelt inte sätta ett lagkrav, men där är man ändå skyldig om man kör på något och bör därför avgöra själv om man är lämplig.

Flytvästar har jag alltid, men lagkrav på detta tycker jag inte. men det skulle hjälpa många och är effektivare ju mindre båt det gäller. Som seglare till havs så värdesätter jag livlina som lika viktigt men inte heller det är rimligt att lagstifta. Det är upp till den enskilde att bedömma. Däremot helt klart borde det vara lagkrav på att flytvästar finns ombord till alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey avslöjar...

Kraven kommer från Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.

För innehav av behörigheterna AM, A1, A, B, BE eller traktorkort

1 § Den binokulära synskärpan ska uppgå till minst 0,5. Korrektion med glasögon eller kontaktlinser får användas för att uppnå denna synskärpa. Att syn helt saknas i ett öga utgör inte hinder för innehav.

Skrämmande lågt krav tycker jag.

För innehav av behörigheterna C, CE, D, DE eller taxiförarlegitimation

8 § Synskärpan ska uppgå till minst 0,8 i det bästa ögat och till minst 0,1 i det sämre ögat, om inte annat sägs i andra stycket eller i 9 §. Korrektion med glasögon eller kontaktlinser får användas för att uppnå denna synskärpa.

16 § Total nattblindhet eller annan allvarlig begränsning av seendet vid nedsatt belysning, utgör hinder för innehav.

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker, men jag ställer mig inte bakom mina egna krav. Jag hade hoppats att provocera mera.

Det skulle väl inte vara helt orimligt med krav på viss syn även till sjöss och därför finns det säkert sådana krav. Någon som vet?

Macky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är nog inne på rätt spår. Mest effektivt vore att förbjuda män 55+ att vistas på sjön.

 

Alla läkare som förskriver blåpiller bör samtidigt dra in eventuella förarbevis eller andra nautiska intyg. Måste bli ett slut på det här småskvättandet i våra vatten.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man skulle förbjuda män +55. Punkt. Alltså, inte bara på sjön. Det skulle lösa ännu mer saker, såsom pensionsutbetalningar, vårdkostnader... massor! Framför allt skulle man nog slippa gnället om 0,2-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog mycket som kunde förbjudas för att öka säkerheten på sjön vilket knappast var syftet med 0,2 lagen.

Läser nu boken Flykten från läger 14

Visst är vi långt ifrån världen i ett fångläger i Nordkorea. Men ändå kan jag inte låta bli att dra parallellen med samhällen som på olika sätt kontrollerar sina medborgare och för in lagar på regelvidriga sätt.

 

En intressant bok som all borde läsa.

0,2 lagen borde aldrig blivit till. Den löser inga problem och den ökar kontrollen av vanligt folk. Ingen som tagit två öl är ett problem för övriga på sjön mer än för KBV som vill öka kontrollen av folk. (Framgick av den serie som visades på TV med dessa låtsaspoliser)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja baja, inte skriva om 0,2-lag i fel tråd.

 

Seså, ta ett djupt andetag, in med tummen i munnen igen så kanske konspirationsfobierna lugnar sig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh låtsas admin är i farten

Bättre du kryper ned under den sten du kom ifrån.

Tycker du inte om vad jag skriver så är det ingen som tvingar dig att läsa och inte heller behöver du svara.

Läs en god bok istället är en vänlig rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...