Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Schuka

Galvanisk korrosion aluminium båt

Rekommendera Poster

Seawolfs konstateranden tyder på att det har skett en viss produktutveckling på Trilux sedan 2014 då den här tråden senast var aktiv. Det är ändå viktigt att vara uppmärksam på vilken bottenfärg man väljer till sin aluminiumbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvanisk korrosion uppträder om ett ädlare ämne i jonform kommer i kontakt med ett mindre ädelt.

Tex. Kopparjoner (tex. koppartiocyanat) med fast aluminium. Då uppstår galvanisk korrosion.

En förutsättning för korrosion är att det finns något ämne som kan ta upp elektroner (reduceras).

Tex. Kopparjoner som är ädlare än zink, järn och aluminium.

 

På samma sätt som rostfritt stål kan rosta om det inte har kontakt med luften kan även aluminium korrodera. Aluminium är även känslig för lägre pH.

 

Både rostfritt stål och aluminium kan bilda ett korrosionsfritt material med syre. Ny metall utan syre och färg kan påskynda korrosion. Det bildas inte ett skyddande skikt mot korrosion med syre då.

 

Om ett grundämne eller kemikalie är farlig kan bero på formen på denna.

Klor i form av klorgas är farlig. Som ett salt som natriumklorid är den snäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar på tråden. Vidare rätt resonemang.

Glad att många har denna kunskap och förståelse för korrosion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-11-06 vid 21:17 skrev alubatar:

Den plåten är Inte i AlMg4,5 , det kan jag lova dig.

Då hade steglister försvunnit först

Förmodligen är det AlMg4,5 från Kina som säljes billigt.

Den är lika mycket Havsvatten beständig som en ölburk.

Om AlMg4,5 skall ha god korrosionsbeständighet, och en legering från Kina påstås vara av AlMg4,5, och korroderar mera, så består den inte av AlMg4,5.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Roger12:

Galvanisk korrosion uppträder om ett ädlare ämne i jonform kommer i kontakt med ett mindre ädelt.

Tex. Kopparjoner (tex. koppartiocyanat) med fast aluminium. Då uppstår galvanisk korrosion.

En förutsättning för korrosion är att det finns något ämne som kan ta upp elektroner (reduceras).

Tex. Kopparjoner som är ädlare än zink, järn och aluminium.

 

På samma sätt som rostfritt stål kan rosta om det inte har kontakt med luften kan även aluminium korrodera. Aluminium är även känslig för lägre pH.

 

Både rostfritt stål och aluminium kan bilda ett korrosionsfritt material med syre. Ny metall utan syre och färg kan påskynda korrosion. Det bildas inte ett skyddande skikt mot korrosion med syre då.

 

Om ett grundämne eller kemikalie är farlig kan bero på formen på denna.

Klor i form av klorgas är farlig. Som ett salt som natriumklorid är den snäll.

Koppartiocyanat är INTE kopparjoner, utan en kemisk förening. Det är metallisk koppar som vid kontakt med en elektrolyt (som t.ex. vatten) bildar kopparjoner.
Att påstå att koppartiocyanat bildar kopparjoner är ungefär som att hävda att koksalt bildar klorjoner vid kontakt med vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Seawolf:

 

Koppartiocyanat är INTE kopparjoner, utan en kemisk förening. Det är metallisk koppar som vid kontakt med en elektrolyt (som t.ex. vatten) bildar kopparjoner.
Att påstå att koppartiocyanat bildar kopparjoner är ungefär som att hävda att koksalt bildar klorjoner vid kontakt med vatten. 

Försökte att undvika att skriva nedvärderande eller anklagande. Hoppades helt ärligt att inget svar skulle kommit?

 

Koppartiocyanat  består av kopparjoner och tiocyanatjoner.

Nu råkar det vara så att jag är kemist och har läst bla. tre hela år enbart kemi vid UU. Sen blev det mycket annat också. Material, oorganisk kemi och korrosion var huvudtemat på denna kemi.

Vidare undervisar jag i kemi på en högskola. Vatten och kemi är mitt område idag.

Vidare har du helt rätt i din sista mening. Så är det.

En liten rättelse där bara. De är i jonform från början. I vatten blir de lösliga. Fortfarande samma joner.

 

Släpp gärna detta? Något som består av minst två olika grundämnen. Det kan vara en molekylförening eller en jonförening/salt. Det är en kemisk förening.  Grundämnen som koppar förekommer enbart ensam.

 

Vidare vad är en kemisk förening?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Roger12:

Försökte att undvika att skriva nedvärderande eller anklagande. Hoppades helt ärligt att inget svar skulle kommit?

 

Koppartiocyanat  består av kopparjoner och tiocyanatjoner.

Nu råkar det vara så att jag är kemist och har läst bla. tre hela år enbart kemi vid UU. Sen blev det mycket annat också. Material, oorganisk kemi och korrosion var huvudtemat på denna kemi.

Vidare undervisar jag i kemi på en högskola. Vatten och kemi är mitt område idag.

Vidare har du helt rätt i din sista mening. Så är det.

En liten rättelse där bara. De är i jonform från början. I vatten blir de lösliga. Fortfarande samma joner.

 

Släpp gärna detta? Något som består av minst två olika grundämnen. Det kan vara en molekylförening eller en jonförening/salt. Det är en kemisk förening.  Grundämnen som koppar förekommer enbart ensam.

 

Vidare vad är en kemisk förening?

Vad gäller galvanisk korrosion så uppstår den när den galvaniska potentialen hos två olika elektriskt ledande metaller (bl.a. grafit inräknas även) skiljer sig åt. I fallet koppar och aluminium så är det aluminium som offrar sig för den ädlare kopparn. Därvid hindrar aluminium kopparn från att släppa iväg några joner till vattnet.


Detta är samma förlopp som man kan se då man har en gulmetallpropeller på båten. Den innehåller koppar som vid vattenkontakten avger pyttesmå mängder kopparjoner (vilka omvandlas till biologiskt nödvändiga spårämnen inom högst nån tiondels mm). Havstulpanerna avskyr kopparjoner och gillar inte att bosätta sig där. 
Monterar man nu zinkanoder (eller aluminiumdito) i elektriskt ledande kontakt med propellern, så kommer det inte att bildas några kopparjoner, och havstulpanerna bosätter sig med förtjusning på propellern.

 

För att inte trötta en måttligt intresserad omvärld så ska jag inte berätta mitt livs historia här..


Men som ett vänligt förslag hoppas jag att du kontaktar International och förklarar för dem att de inte har begripit hur koppartiocyanat uppträder i den galvaniska spänningskedjan, och att de för säkerhets skull ändrar sina rekommendationer att använda färg med sådant i på aluminiumnbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar att du tog dig tid att svara på ett seriöst sett.

Vidare ditt sista stycke. Har tyvärr en båt av plast. Kommer aldrig ha detta problem.

 

Kopparjoner och fast aluminium kommer orsaka korrosion på aluminium.

Tiocyanatjoner har förmågan att kunna reducera andra ämnen som halogenerna; Flour, klor, brom, jod och astat.

 

Nu vet jag inte om det är koppar(I)tiocyanat eller koppar(II)tiocyanat i färgen.

 

I båtfärg brukar det vara koppar(I)oxid.

 

När man har en ädlare metall som guld så bildar denna ett skyddande skikt mot korrosion.

Rostfritt stål eller koppar är också bra på detta med havstulpaner.

Guldet som kan innehålla koppar har inget med saken att göra.

 

Zinkanoden har ett syfte; att korrosion inte ska uppstå. Inget med havstulpaner att göra.

Prova gärna att sätta ditt en anod av koppar?

 

Mitt livs historia fick dig att skriva och förklara bättre. Att tänka till innan svar.

 

Om du vill kan jag göra ett seriöst försök att finna 100% klarhet i kombon koppar och tiocyanat?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till från en annan källa;

 

Koppar

Koppar i olika former är den vanligaste biociden i dagens båtbottenfärger. Främst är det koppar(I)oxid som färgtillverkarna använder sig av, men även koppartiocyanat används. Koppar är giftigt för både växter och vattenlevande organismer och studier har visat att vid redan låga koncentrationer påverkas laxfiskarnas förmåga att hitta tillbaka till sina reproduktionsområden.

Biotillgängligheten för koppar påverkas av salthalten i vattnet. Det innebär att biotillgängligheten för koppar är högre för organismer i sötvatten, än vad den är för organismer i saltvatten. Det är en av orsakerna till varför båtbottenfärger på västkusten har en högre tillåten kopparhalt än på ostkusten.

Studier visar att fritidsbåtslivet i Östersjön släpper ut 57 ton koppar per år från båtbottenfärger, vilket är 19 procent av Sjöfartens utsläpp av koppar till Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Buster Magnum under sensommaren och upptäckte då inte att skrovet var angripet av korrosion, se bilder. Det är endast babords akter samt sida som är påverkad.
 

Ni kunniga i ämnet, är det bottenfärgen eller krypströmmar från annan båt som angripit?

DF321046-BDE3-4CD1-A970-A4666691D726.jpeg

42183D01-62F3-4817-93FA-FE7E6E7EB1CF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...