Jump to content
Tuesday 10 September 2024
Sign in to follow this  
kahuna

Båtar runt 34 fot med 3 kabiner?

Recommended Posts

Hej,

går i båtbytartankar och söker modernare segelbåtar med 3 kabiner. Storleken vill vi begränsa till max 6 ton (restriktioner på båtklubben) och ca 34-36 fot.

De båtar jag hittat så här långt är Bavaria 35 cruiser och Elan impression 344. Jag vill gärna ha tips på andra båtar också. Hoppas ni här på forumet kan hjälpa :)

 

Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, Elan är lätta, snabba och fina båtar. Jeanneau/Benetau är litet mer Bavaria över sig, dvs tunga och trötta. Hanse är litet smäckiga inuti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5ton på pappret, så räkna med lite mer. Finns verifierat SRS-mätbrev på 5.39t.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 ton?

 

Bara nyfiken... mer än hälften av påkänning på brygga/boj kommer ju från vindfång, inte tyngd i sig.

 

Och en modern båt på 5 ton har nog 4-5 ggr större vindfång än tex en skärgårdskryssare? Frågar för frågan var uppe i vår klubb men vi valde maxbredd istället. De som vill ha längre båt får en egen brygga, dyrare och med väsentligt större ansvar vid skador.

 

PS

Vill du ha Max på seglingsupplevelse eller komfort eller prisvärdhet eller... Menar bara att vissa faktorer inte går att toppa samtidigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

vikten har med kajens och kranens kapacitet vid upptagning och iläggning, men visst, skulle det bli en tyngre båt får man väl ta upp den på annan båtklubb.

Angående vilka egenskaper som är viktigast så är det 1: komfort, 2: seglingsegenskaper, 3: prisvärdhet.

Har en fenix idag, så vad det än blir i 34 fotsklassen kommer väl antagligen upplevas som superkomfortabelt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken katastrofalt dålig sittbrunn i Beneteau oceanis 34! Ratten står mitt i och det får inte ens plats med ett bord för 4 pers i sittbrunnen, var fan ska man sitta och äta? (om man inte vill sitta inne för jämnan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanse 341 och 342 är vanlig med 3 kabiner. Väger ca 6 ton säger min kranförare. Har själv 341 och tycker att det är en bra kompromiss för oss. Kryssar inte som de bästa men annars ok segling. Självslående fock, hög mast, oerhört rymlig och komfortabel på alla sätt. Seglar den lätt själv. Inte jättestor sittbrunn men fyra sitter bra framför ratten och stuv finns så det räcker trots 2 akterkabiner

Hur mycket pengar tänkte du lägga? Dessa ligger nu ute för ca 700-800´ :-

Nyare Hanse 350 och 355 är lite dyrare och kanske tyngre också.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanse har haft litet problem med inredning som är silikonfogad på plats. Osäker om de problemen är lösta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man har använt fog för att snygga till mellan skrov och skott, runt luckor osv och även för att fästa upp vissa paneler. Inte så kul när det börjar torka och släppa men ganska enkelt att fixa. När du säger problem, menar du att säkerhetsmässigt viktiga, eller andra, komponenter lossnat för att de varit limmade? Eller menar du kosmetiska problem? Min känsla är att båten är solid i konstruktionen och dessutom helt torr i kölsvin och stuvfack oavsett väder och användning. Men visst, t ex HR 342 är finare! Men dubbla priset och bara en akterhytt...

 

Jag vet att det finns många båtar som är finare och bättre men står fast vid att det är mycket båt i prisklassen 700-800'. Om 3 hytter är ett krav, alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ansa 42

2 hytter med bäddbar salong plats för 7 att sova.

Lys 1,2

Strax under 6 ton.

Lite längre än 34fot men vacker ,snabb och upplevs som smidig , inte alls 42fot.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud... För en budget på upp till 800' finns det ju hur mycket som helst fräscha 34-36 fotare att välja på. Speciellt om du utökar sökområdet till norra Tyskland eller ännu lite längre bort?

 

Om du inte går på prisvärdhet i första hand bör du nog kolla in ett specifikt märke och bli specialist på det.

 

Ett konkret exempel, jag har själv delat båt med flera familjer, vi hade en Bavaria. Två komforthöjande grejer var kylen och ankarspelet. De funkade helt ok, dvs utan kink. Men förra sommaren hjälpte jag en kille jag känner som köpt en nästan ny Jeanneau från Frankrike. Seglade mycket bättre... Ehhh... Just det. Det var ju inte så komfortabelt egentligen? Klart mer vek.

 

Men nu var det kyl och ankarspel? Två komfortgrejer?

Funkade mycket sämre!

Kylen var större, bra. Men djup. Inte bra. Drog hiskeligt med ström... Gick faktiskt inte att driva utan att montera solcell och två batterier till. Ankarspelet var för litet för 20 kg ankaret plus 10 mm kätting. Sög fast i leran och värmesäkringen går... Nästintill värdelöst. Bytes.

 

Moderna båtar har många komfortgrejor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med dina prioriteringar är min uppfattning att det är någon Bavaria- eller Oceanismodell som möter dessa bäst.. Rullstor, ankarspel, peke och bogpropeller, förutom varmvatten och värmare,  höjer komforten avsevärt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såväl Jeanneau som Beneteau har förstklassiga seglare i sina modellserier Sun Fast respektive First.

Teknova som har vunnit en del seglingar, bland annat  tjörn runt i fjol, är en Beneteau First 40.

Det är bra att veta vad man pratar om när man skall råda andra...

Till TS:

Söker du comfort eller fart i första hand? Om comfort bör viljen modern 35-fotare som helst fungera för skärgårdssegling. Är det fart som prioriteras kan du tex titta på First eller Sun Fast. Undvik Hanse om du har planer på att korsa något gropigare än Mysingen.

Vi har en First 35s5, tre kabiner, seglar om det mesta i samma storlek om man trimmar rätt. Kostar inte speciellt mycket idag, någon var ute i fjol för knappt 500 tkr om jag minns rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar 35s5 men visste inte att den fanns med två akterhytter. Den jag kollade på hade bara en. Cool båt men lite äldre (tidigt 90-tal)och är det verkligen rätt båt om man vill ha fart? Tror att senare 33.7 och 36.7 och även vissa äldre first är klart rejsigare och snabbare än just 35s5. Kanonbåt om man hittar rätt exemplar vilket inte jag gjorde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då vet du det nu. :-)

36.7 är en av mina favoriter och en sådan borde väl rymmas i din rätt vidlyftiga budget? Annars är First 40 mitt drömobjekt för stunden, men då blir det ju andra pengar och större båt förstås. 

Har det verkligen hänt så mycket med undervattenskropparna de senaste åren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...