Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Enfin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Enfin

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för det svaret. Nu känner jag mig tryggare. Aktuell 3gm är komplett med drev och jag ska kolla höjdmåtten igen. Plattjärnen sticker alltså ut i luften från bädden framåt? Vilken tjocklek valde du?
  2. Hej Läste en tråd om detta startad av AndreasAn. Nu är jag riktigt nyfiken på hur det gick med bytet då jag är sugen på att göra samma sak. Aktuell båt har segelbåtsdrev så jag antar att det handlar om att flytta fram motortassarna 8 cm och sen är det klart. Eventuellt måste bränsle och avgasledningar ses över. Och eventuellt flytta ut huven. Tack på förhand!
  3. http://rangsta.se/ Tror att vi kan ha någon plats ledig. Kontakta hamnfogden vid intresse. Från Rangsta kan man nå Stendörren över en helg. Eller Nåttarö.
  4. Har en Triax ufo i masttoppen. Varierar väldigt i Sthlms skärgård vilka kanaler man får in men sällan är vi helt utan mottagning. Oavsett vad du köper är det viktigt att ha den i masttoppen skulle jag säga.
  5. Ja hur var det, hela inredningen är fastklistrad med sikaflex. Nej då, Grattis till en fin familjebåt!
  6. Jag gillar 35s5 men visste inte att den fanns med två akterhytter. Den jag kollade på hade bara en. Cool båt men lite äldre (tidigt 90-tal)och är det verkligen rätt båt om man vill ha fart? Tror att senare 33.7 och 36.7 och även vissa äldre first är klart rejsigare och snabbare än just 35s5. Kanonbåt om man hittar rätt exemplar vilket inte jag gjorde.
  7. Man har använt fog för att snygga till mellan skrov och skott, runt luckor osv och även för att fästa upp vissa paneler. Inte så kul när det börjar torka och släppa men ganska enkelt att fixa. När du säger problem, menar du att säkerhetsmässigt viktiga, eller andra, komponenter lossnat för att de varit limmade? Eller menar du kosmetiska problem? Min känsla är att båten är solid i konstruktionen och dessutom helt torr i kölsvin och stuvfack oavsett väder och användning. Men visst, t ex HR 342 är finare! Men dubbla priset och bara en akterhytt... Jag vet att det finns många båtar som är finare och bättre men står fast vid att det är mycket båt i prisklassen 700-800'. Om 3 hytter är ett krav, alltså.
  8. Hanse 341 och 342 är vanlig med 3 kabiner. Väger ca 6 ton säger min kranförare. Har själv 341 och tycker att det är en bra kompromiss för oss. Kryssar inte som de bästa men annars ok segling. Självslående fock, hög mast, oerhört rymlig och komfortabel på alla sätt. Seglar den lätt själv. Inte jättestor sittbrunn men fyra sitter bra framför ratten och stuv finns så det räcker trots 2 akterkabiner Hur mycket pengar tänkte du lägga? Dessa ligger nu ute för ca 700-800´ :- Nyare Hanse 350 och 355 är lite dyrare och kanske tyngre också.
  9. Om man ska ha luftkyld eller vattenkyld kompressor beror mest på vilka placeringsmöjligheter man har i båten. Får man plats långt ned i ett ventilerat stuvfack (som i min båt) så fungerar luftkyld utmärkt. Där blir det sällan varmare än 20 . Om kompressorn däremot hamnar inne i ruffen och måste samsas med värmeutblåsslangar eller annat varmt så är det bara att lägga de extra tusenlapparna på vattenkylning om man vill ha låg strömförbrukning. Boxens isolering är såklart också viktig. Jag förminskade min box genom att tilläggsisolera inifrån och min isotherm classic orkar lätt hålla kylan. Trots att kompressorn ligger under sittbrunnen så hör man den när den startar om det är tyst i ruffen men jag tror att kompressorn överröstar fläkten.
  10. Jag håller med om att det är lockande med de nya fina bobåtarna och jag hamnar i samma bryderier om vi nu slår till på något större. Det är sjukt mycket att tänka på och man måste lägga mycket tid och energi, tycker jag. Som svar på frågan: Inte tryckvatten och vv-beredare. Gammal Wallas som iofs tänder. Segel från 90-talet nånting. Dock toatank (ny toastol) och 21 hästars Yanmar från 2006 (varvsmonterad med ny axel, lagringar, propeller). Och nya dynor. Oj, nu blev det mer reklam, men du har rätt: Inte släpper jag den för 250´ , inte.
  11. Det finns mycket stuvutrymme i Beason31. Det finns också många varianter på inredningen. Min har förskjuten rufflucka vilket kanske ser konstigt ut men ger ett stort pentry. Det finns alltid en fri gång hela vägen fram till förpiken vilket känns rymligt. Vi har 7 kojer inkl. en dubbelkoj (120 cm u-soffa med nedfällt bord) och en smal sjökoj. Alla är över 2m långa. Stickkojen är riktigt bra. Förpiken är lite knölig att komma upp i för där under ligger motorn. Toan ligger till vänster och med toadörren stängd kan man fortfarande passera till förpiken eller nå garderoben. Kölsvinet är djupt men där går propelleraxeln. Vattentanken ligger under sittbrunnen och ovanpå den finns ett stort utrymme för tex segelsäckar som nås genom att ta bort nedgångstrappan. Varmvatten finns på toan under och en tid efter motorgång därför att vattenslangen går längs avgasslangen och blir på så vis uppvärmd. Sittbrunnen är svårslagen oavsett båtstorlek. Lång och bred. Ursäkta reklamen men vi funderar på att sälja och köpa större….. Det bästa är att titta på så många olika båtar ni orkar och välja den som passar er bäst. Gigantisk genua funkar väl men nästa båt blir partialriggad och någon klassisk skönhet är Beason 31 inte! Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:22 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:24 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:24 Senast ändrad av Enfin | 13 augusti 2007 | 09:25
  12. Lystalet ger en uppfattning om seglingsegenskaperna. Granada 31 1,11, Beason 31 1,09, B 31 1,06, Sunwind 31 1,09, Helmsman 1,09. Alla utom tröga B 31 (som nirilli tycker seglar bra) slår alltså Cumulusens 1,08. Cumulusen seglar fint och kan nog vara snabbare på någon bog vid någon vindstyrka men inte generellt. De nämnda båtarna är alla gamla och skick och utrustningsnivå kan variera mycket mellan olika ex. Vill man ha en rymlig, robust, trygg båt som kryssar fint kan jag rekommendera Beason 31. Ja, jag har en själv. Priset ligger väl mellan 200-350 tusen där motorns ålder och skick är en stor faktor.
×
×
  • Skapa nytt...