Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Nht1

Kontakt mast

Rekommendera Poster

Hur får man tag i en kontakt (hane tror jag, den som sitter på masten) som ger spänning till lanternor på en maxi 77:a?

 

Finns det att få tag på eller måste jag köpa både hane och hona och göra om kontaktering?

 

Har nu två sladdar från masten och vet inte hur dessa ska kopplas. Kanske bara att mäta/ testa sig fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på hane eller hona underlättar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp både hona och hane, finns på vilken båttillbehörsbutik som helst. Kablarna är plus och minus, på en lampa spelar det ingen roll vilken som är vilken (om det inte är LED såklart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att köpa en ny kompellt kontakt.

Har du 2 kablar med 2 sladdar i varje eller bra 2 sladdar?

Om det är 2 sladdar så är det bara att koppla in både i varsin pol i kontakten. Om du har Led lampa och den inte lyser så byt sladdarna i polerna (vänd) så skall det fungera.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakter på däck är egentligen rena skiten.

Jag brukar sätta nån form av däcksgenomföring och dra kablarna under däck och skarva dem där.

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=879&artname=D%E4cksgenomf%F6ring&sok=d%E4cksgenomf%F6ring

 

Tidigare hade jag på en annan båt en SureThru - lite smidigare om man inte har så mycket plats.

http://www.mitron.se/SURE-S/thru.html

Fast - man får ju kanske byt kablarna i masten. Personligen gör jag gärna det för att slippa däckskontakter.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans. Det finns även för däckmontage. Har en sådan till masten, men kan glappa och bör sprayas vår/höst. (har ej plats för kontakt under däck)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid plats att sätta nån form av kopplingar under däcket, De behöver ju inte sitta direkt under däcket om man byter ledningar i masten. Gör man det så kan man gott ta till nån extra meter utifall att.

På min havsfidra monterade jag en tunn kabelkanal i vilken kag kopplade ihop de olika ledningarna med skarvdonen (sockerbitar)utspridda på en lång sträcka.

Såna smådetaljer går alltid ann att lösa. Fast det är väl en yrkesskada hos mig efter ett liv som elektriker,wink

Hade en arbetskompis som alltid felaktigt brukade citera ett talesätt : Det är inte farligt att kapa det som är för långt I orginal och på svenska löd uttrycket; Det är inte farligt att skarva det som är för långt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev:

Det finns alltid plats att sätta nån form av kopplingar under däcket, De behöver ju inte sitta direkt under däcket om man byter ledningar i masten

 

En koppling under däck vid masten betyder för min del att jag måste riva ner taket varje gång jag mastar av. Då är ju en däckskontakt mycket smidigare. Vad är det för fel på en sådan?? Man kan ju placera den så att man inte sparkar sönder den när man står framför masten och grejar med seglet. Även en skorsten riskerar ju att sparkas på i så fall. Jag har haft däckskontakter som fungerat klanderfritt i många år, fyller dom bara med vaselin inför vintern.

Ska jag ha skarven inne (med en däcksstående mast) så är nog alternativet att dra kabeln vidare i en kabelkanal med dragsnöre så att man kan ha skarven typ fem meter bort. Men det verkar lite knöligt också, speciellt om något kinkar. Eller hur tänker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi människor är olika. Vi tänker olika. Vi tycker olika.

Jag har haft tillräckligt många däckskontakter som krånglat genom åren - och bytat

När jag upptäckte Trueshore i början av 1990-talt i samband med att jag hade en krånglnde däckskontakt drog jag undre kablarna från masten under däck. 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta en däckskontakt som krånglar utan ersätter den med nån form av däcksgenomföring där jag kan dra ner kablarna och dess kopplingspunkt under däcket någonstans. Det går alltid att hitta lösningar om man vill.

Vill man inte, utan tycker det är bra som det är, så är det helt omöjligt att hitta bra och smidiga alternativa lösningar,

Så tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också inne på Toaens linje, varför exponera kontakters/kablars känsliga metallytor ovan däck om det kan undvikas? Blir lättare att undvika oxidproblem ifall kabeln går obruten hela vägen ifrån masttoppen via däcket till en inre och mer skyddad miljö, kan jag tycka? Under däck kan också litet extralängd lättare gömmas undan, sådan kan behövas. (Vet inte hur många gånger jag motvilligt tvingats klippa bort en ganska rejäl kabelbit för att nå frisk ooxiderad koppar under en plastisolering vid förnyelse av kontakter. Erkänner dock genast att mina kablar inte är av den förtenta marina kvalitet som påbjudes, men men.  ;)

Hmm ... varför skulle du behöva dra hela fem meter extra kabel med dragsnöre, har du nåt innertak i Maxi77:an eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag inser att om det går att hitta en bra lösning för kontakten inne så kan det vara en fördel. Jag avsåg inte att kritisera dig. Min fråga var mer om du (Toaen) hade en förslag på en bra sådan lösning om man har innertak och mast stående på rufftaket? Utan att då ha en stor låda fäst i taket, förstås. Därav frågan om du tänkte dig en lång kabelkanal eller något annat. .

Fast TS Maxi 77 kanske saknar innertak och kablarna är ändå alltig synliga??? Då är läget kanske annorlunda. Har aldrig varit inne i en Maxi 77...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog det inte alls som kritik.

Jag har visserligen varit ombord på några olika Maxi 77, både seglat, monterat autopilot och även annat eljobb, vid några tillfällen, men just däckskontakter och elanslutningen till masten har jag aldrig varit inblandad i och överhuvud taget tänkt på. Jag har ingen aning om hur det ser ut.

Varje problem får man lösa när det uppstår.

Har man ett innertak skulle man ju kunna tänka sig ta upp ett hål i innertaket och lägga skarvarna där och montera ett litet lock över hålet på något sätt. locket kan tex va en 4 mm plyfskiva. om man sen väljer lckad teak ellr klär den med nån typ av inredningsmatta eller målar det beror ju på hur det ser ut runt omkring. Man kn kanske tom använda den bit man sågar bort om man tänker sig för innan man börjar förstöra.

Behöver man lite större utrymme kan man kanske göra som jag gjorde när jag skulle montera manöverpanelen på min nuvarande båt. Det fanns nästan bara ett inte allt för dåligt ställe att placera manöverpanelen. Det var relativt lätt att komma dit med kablar som blev dolt förlaggda. Manöverpanelen gick dock igenom skottet och baksidan blev synlig på insidan. Samtidigt behövde jag en plats till manöverpanelen till den nya värmaren. 

Var inne på SeaSea i Björlanda kile för att köp lite slang och slangdetaljer till värmarinstalltionen och frågade killen som expierade mig om de hade någon lämplig dosa. Han påminde sig om att de hade några gamla täcklock till plottrar liggandes och jag fick ett par, varav ett passade perfekt. Se bifogad bild.

Den lilla grejen längst upp till vänster i bild är sändaren/motagaren till fjätrrkontrollen till autopiloten - ledningen dit är dragen under den bruna aluminiumlisten under fönstret.

Behövde ett aluminiumrör för montage av en autopilot på en koster. Var inne på SeaSaes butik i Åkersberga och handlade lite annat och frågade killen som stod  där om de hade ett aluminiumrör med en viss innerdiameter - Nej, det hade de inte. Var inne på ett par mekaniska verkstäder i området med kent resultat.

Nån dag senare var jag inne på Erlandssons Brygga i Bromma och fick se ett Hasselfors vantskruvskydd, som ju är ett tunt aluminiumrör med en plasttopp. http://www.benns.se/vantskruvsskydd-for-58-alu-p-422-c-206.aspx  En av storlekarna passade perfekt för mitt ändamål. De hade precis samma vantskruvskydd hos SeaSea i Åkersberga. Dessvärre såg jag det inte när jag var i butiken och för killen som expierade mig vad det inte ett aluminiumrör utan ett vanskruvsskydd.

Visst - Hasselfors vantskruvskydd är inte gratis - men det är inte gratis att åka runt i Stockholmsområdet och leta efter firmor som eventuellt kan ha det man letar efter.

Vanliga kabelkanaler som man lägger som golvlister eller de som kan användas som tex foder runt dörrar har ett lock som snäpps fast och är enkla att både montera och ta bort med bara händerna.

Det jag menar - det finns alltid alternativa möjligheter.

Enklast är naturligtvs bara att byta kontakterna - de håller så länge de håller och finns att köpa på alla båttillbehörsaffärer.

post-945-1394237607,4371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... En snyggt gjord lucka som smälter in i taket och som är mer eller mindre osynlig skulle faktiskt kunna vara en idé :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en till synes likadan kontakt i båtaffären. Passar men styften är för korta så jag får ingen kontakt. Blir till att byta båda honan och hanen *suck*.

 

Problem solved och tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...