Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tuka

9,9-15 hk Johnson -2000

Rekommendera Poster

Hej

 

Står i valet att köpa en ny motor till min lilla eka eftersom den är lite för svag. Därför undrar jag om det går att trimma min båtmotor från 9,9 till 15 hk på ett enkelt sätt istället för att köpa en ny.

 

Har suttit många timmar och läst på nätet, men kan inte finna något konkret sätt att uppgradera motorn på. När jag granskat sprängskisser mot en 15 hk kan jag inte ens hitta någon skillnad på komponenterna till motorn.

 

Väldigt tacksam för svar!!

 

Motorn är från -2000 och Motorkoden är J10RLSSA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mej det är en hel del som skiljer o att det inte är lönt. Har du jämfört art nr för förgasare, powerhead, avgaspipa, bladventiler mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jämfört med en Johnson 15 hk (J15RLSSM) och alla artikelnummer på motorn förutom dekalerna på stämmer överens. Motorerna väger även lika mycket. Hittade även en teknisk specifikation och det som skiljer är att 15hk varvar 6000 rpm till skillnad från 9,9 hk som varvar 5000 rpm.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpass, har själv en äldre Johnny 9,9 moddad till 15 men de var enkla, modellen efter som kom 1993 var betydligt klurigare. En sån trodde jag det var men denna verkar då ännu nyare. Det sitter en bricka, nr 40, på denna skiss, ta väck den o se om det är en strypbricka. Högst troligt då den bara sitter på 9,9 ;)

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/2000/J10RLSSA/CARBURETOR/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser även ut som huvudmunstycket sklijeroxå, nr 23, strunta inte i och byta det i så fall. Risken finns att den snålar ut och havererar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det är ju inte omöjligt att det är en strypning, får plocka bort den och testa.

 

Denna modell på motor kom år: 2000, vad som skiljer mot föregående modell vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa inte utan att byta huvudmunstycke, det kan gå fortare än du tror o bränna en kolv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske det är ännu mer saker som skiljer. Får beställa ett nytt munstycke och plocka bort den eventuella strypningen och testa i allafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...