Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gaskon

CMD, Cummins Mercrusier 4,2L (MS och ES)

Rekommendera Poster

Fyllde du även finfiltret med diesel?

Det måste du annars göra, det står även så i manualen.

Hej,

 

jag har bytt de båda bränslefiltren i min 4,2ES och fyllde upp förfiltret med diesel. Jag lyckas dock inte fylla finfiltret genom handpumpen som sitter monterad vid finfiltret på motorn. Jag lyckas bara pumpa med det runda handtaget 1-2 cm upp och ner. På Volvo Pentan som vi hade i förra båten fick man dra runt motorn något varv med tändningen för att det skulle vara möjligt att pumpa. Det hade tydligen att göra med i vilket läge motorn stannat. Jag har nu försökt detta med CMD:n, men lyckas inte få till någon större pumprörelse på handpumpen.

 

Finns det något specialknep som inte finns omnämnt i instruktionsboken? 

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajaj, det gjorde jag inte. Med Volvo Pentan kunde man med 20-40 pumpningar på handpumpen fylla båda filtren. Jag trodde därför att man kunde fylla i vart fall ett filter med handpumpen på CMD:n. Då får jag fylla även finfiltret med diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid marschfart hörs det ett högfrekvent visslande ljud från vår 320ES som varierar med motorvarvet. Det hörs rätt väl, men skall kanske inte överdrivas.

 

Är det någon annan som har stött på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan höra när turbon blir mer aktiv om det är den du menar. Men inte upplevt turboljudet mer än andra båtar med turbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss hörs ljudet så pass tydligt att vi reagerat på detta.

 

Du svarade ju förresten tidigare på min fråga om hur man skall fylla bränslefiltren efter byte. I min manual står faktiskt bara att man skall montera nya finfiltret och sedan pumpa på bränslepumpen. Jag fyllde dock även finfiltret och när jag sen provade pumpa så kom direkt diesel genom skvallerhålet på pumpen.

 

Logiskt borde nya filter kunna fyllas med handpumpen eftersom man annars alltid måste ha med reservdiesel för att fylla upp efter ett extra filterbyte till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss hörs ljudet så pass tydligt att vi reagerat på detta.

 

Du svarade ju förresten tidigare på min fråga om hur man skall fylla bränslefiltren efter byte. I min manual står faktiskt bara att man skall montera nya finfiltret och sedan pumpa på bränslepumpen. Jag fyllde dock även finfiltret och när jag sen provade pumpa så kom direkt diesel genom skvallerhålet på pumpen.

 

Logiskt borde nya filter kunna fyllas med handpumpen eftersom man annars alltid måste ha med reservdiesel för att fylla upp efter ett extra filterbyte till sjöss.

Jag kan bara hänvisa till det jag skrev tidigare att i min manual där står det klart och tydligt att filtret ska förfyllas med diesel vid byte. Det finns olika utgåvor på manualer också så det kanske är ändrat i din manual. 

Att byta filter till sjöss ser jag som högst ovanligt, då har man nog missat att byta vid vår servicen. Sen kan det ju finnas skäl att tömma filtret på vatten i botten till sjöss men då finns det ju även diesel i filtret också.

 

Angående ljudet så bör du nog ta reda på om det är ett turbo ljud eller något annat. Turbo ljudet hörs framför allt vid acceleration det stiger ganska tydligt ljust då, sen är min upplevelse att det försvinner i allt annat ljud omkring (fartvind vågor osv.). Om ljudet är konstant bör du börja med att se över delarna som drivremmarna driver, om ljudet kommer från någon av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Även min 4.2 låter vid acceleration, visslande turbo ljud.

Dock tänker man inte på det uppe i fart.

 

Dock har jag funderingar på om min turbo jobbar som den ska när motorn kommer upp i varv.

 

Min båt varvar ca 2600-2800 max.

Detta ger en hastighet av 35 knop.

 

Nu vet jag inte om det är propellrarna som ev bytts av tidigare ägare som spelar in i detta.

 

Har läst att motorn ska kunna varva ca 3400-3800.

 

Min fundering är om kanske fjädern i wastegaten är lite svag och behöver spännas.

Har nyss fått hem diagnostik som man kör på PC till denna motor.

Har tänk logga laddtryck samt temperaturer för att se vad som händer.

 

Har läst att motorn ska ladda ca 1.1-1.2 bar.

Kan det stämma?

 

Nån som bor i Sthlm med omnejd som vill logga sin motor är det bara att skicka PM

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Även min 4.2 låter vid acceleration, visslande turbo ljud.

Dock tänker man inte på det uppe i fart.

 

Dock har jag funderingar på om min turbo jobbar som den ska när motorn kommer upp i varv.

 

Min båt varvar ca 2600-2800 max.

Detta ger en hastighet av 35 knop.

 

Nu vet jag inte om det är propellrarna som ev bytts av tidigare ägare som spelar in i detta.

 

Har läst att motorn ska kunna varva ca 3400-3800.

 

Min fundering är om kanske fjädern i wastegaten är lite svag och behöver spännas.

Har nyss fått hem diagnostik som man kör på PC till denna motor.

Har tänk logga laddtryck samt temperaturer för att se vad som händer.

 

Har läst att motorn ska ladda ca 1.1-1.2 bar.

Kan det stämma?

 

Nån som bor i Sthlm med omnejd som vill logga sin motor är det bara att skicka PM

 

2600-2800 varv är alldeles för dåligt och jag har svårt att tro att någon skulle byta propellrar så man tappar ca 1000 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina noteringar är maxvarvet 3 600 - 4 000. Jag har ingen uppgift om laddtrycket. Lite nyfiken blir man på vilken båt du har om du kommer upp i den farten med en motor som inte varvar mer än så...

 

Jag tycker mig höra det visslande ljudet bara när jag kommit upp i marschfart. Skall försöka lokalisera det nästa gång jag är ute och lyssna särskilt vid acceleration. Motorn ger helt normal prestanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max varv när man frikopplar drevet?

Undrar vad max var är när man kör utan att ha fram eller back i.

Alltså frikopplar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

År de någon som kan hjälpa mig , har en aquador 26 ht med en mercruiser QSD4.2 som inte vill varva upp till mer än 1900rpm . Lägger jag i friläge så varvar den Max. Men inte med växel i. Har kollat bränslesystet, filter och slangar så de inte bildats någon "propp" har kontrollerat så turbon snurrar. Kan de vara waste gaten som fastnat? Någon som varit med om något liknande ?

 

Tack på förhand

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle de stå CMD inte QSD 4.2

 

Ursäkta ... // Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sätt är det när det blir belastning på motorn som den inte vill varva ut.

Känns som något är fel i elektroniken som styr bränslet.

Behövs nog någon expert som kan koppla upp sig mot styrboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är inne på din linje. Har varit i kontakt med drev.se och de har en enhet som man koppla upp mot E-boxen. Tänkte hyra de av dem så jag får upp felkoden. För igår när jag var ute och prövade gick båten fint igen. Måste vara ett givarfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Blev lite nyfiken på vad programmet hette du köpt och vilken kabel som behövs för anslutning mellan dator och E-Box .

 

Mvh

Johan

 

hej.

Även min 4.2 låter vid acceleration, visslande turbo ljud.

Dock tänker man inte på det uppe i fart.

 

Dock har jag funderingar på om min turbo jobbar som den ska när motorn kommer upp i varv.

 

Min båt varvar ca 2600-2800 max.

Detta ger en hastighet av 35 knop.

 

Nu vet jag inte om det är propellrarna som ev bytts av tidigare ägare som spelar in i detta.

 

Har läst att motorn ska kunna varva ca 3400-3800.

 

Min fundering är om kanske fjädern i wastegaten är lite svag och behöver spännas.

Har nyss fått hem diagnostik som man kör på PC till denna motor.

Har tänk logga laddtryck samt temperaturer för att se vad som händer.

 

Har läst att motorn ska ladda ca 1.1-1.2 bar.

Kan det stämma?

 

Nån som bor i Sthlm med omnejd som vill logga sin motor är det bara att skicka PM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har bytt de båda bränslefiltren i min 4,2ES och fyllde upp förfiltret med diesel. Jag lyckas dock inte fylla finfiltret genom handpumpen som sitter monterad vid finfiltret på motorn. Jag lyckas bara pumpa med det runda handtaget 1-2 cm upp och ner. På Volvo Pentan som vi hade i förra båten fick man dra runt motorn något varv med tändningen för att det skulle vara möjligt att pumpa. Det hade tydligen att göra med i vilket läge motorn stannat. Jag har nu försökt detta med CMD:n, men lyckas inte få till någon större pumprörelse på handpumpen.

 

Finns det något specialknep som inte finns omnämnt i instruktionsboken? 

 

/Niklas

 

Nu har jag fått lära mig hur man skall göra för att fylla i vart fall finfiltret med handpumpen på 4,2L ES! För att det skall vara möjligt måste helt enkelt tändningen vara på. Detta har tydligen med elektroniken att göra. Mellan mitt förfilter och dieselpumpen i vår båt sitter någon form av ventil etc. som styrs av ett relä. Antar att denna måste öppna för att det skall gå att pumpa fram soppan till finfiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-98436-0-90048000-1470037932_thumb.jpg

 

Vi har en CMD 4,2 ES. Är det någon som vet var den lösa svarta kabeln med rund sko och gul plast i båda ändarna som på bilden ligger över sjövattenfiltret skall sitta? Den andra änden är ansluten till motorn på vänster sida bakom elboxen med röda automatsäkringar som syns på bilden. Jag har svårt att se exakt var den sitter men det är i motorns förlängning mot drevet. Det vore toppen att få höra från någon annan med likadan motor var den andra änden skall anslutas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flippermannen.

 

Om jag inte minns fel så är de där en jordning och den satt placerad i en av bultarna till sjövattenfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flippermannen.

 

Om jag inte minns fel så är de där en jordning och den satt placerad i en av bultarna till sjövattenfiltret.

 

Tack för svaret. Kändes definitivt som en jordkabel. Skall studera fästet till sjövattenfiltret och försöka förstå hur den släppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilken bra tråd. Är det liv i den fortfarande? Jag har en Nordic Oceancraft 33 fot med en mercruiser 4.2 es 320. Allt ifrån 2006. 

Mitt problem är att min motor blir varm när jag varvar över 3,400 varv. 

Vid 3,400 rpm gör jag c:a 22-23 knop. Jag skulle vilja gå lite fortare, gärna 25 knop. Det känns som att båten skulle gå bättre och billigare i vattnet då. Enlig spec ska max varvtal vara 3,800rpm.

När jag varvar 3,500 så stiger både vatten- och olje temp. tillslut kickar det här smart systemet in och drar ner effekten med påföljd att hastigheten sjunker. Jag har inte pressat motorn utan dragit av med vilket leder till att tempen sjunker. Jag kan direkt varva upp till 3,400 rpm och köra vidare i mina 22-23 knop. 

 

Är det någon som känner igen det felet eller har en aning om vad det kan bero på?

 

Tacksam för svar,

mvh

/Walle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-02 på 22:24, Walle1969 säger:

Hej,

Vilken bra tråd. Är det liv i den fortfarande? Jag har en Nordic Oceancraft 33 fot med en mercruiser 4.2 es 320. Allt ifrån 2006. 

Mitt problem är att min motor blir varm när jag varvar över 3,400 varv. 

Vid 3,400 rpm gör jag c:a 22-23 knop. Jag skulle vilja gå lite fortare, gärna 25 knop. Det känns som att båten skulle gå bättre och billigare i vattnet då. Enlig spec ska max varvtal vara 3,800rpm.

När jag varvar 3,500 så stiger både vatten- och olje temp. tillslut kickar det här smart systemet in och drar ner effekten med påföljd att hastigheten sjunker. Jag har inte pressat motorn utan dragit av med vilket leder till att tempen sjunker. Jag kan direkt varva upp till 3,400 rpm och köra vidare i mina 22-23 knop. 

 

Är det någon som känner igen det felet eller har en aning om vad det kan bero på?

 

Tacksam för svar,

mvh

/Walle

 

Hej Walle.

 

Även jag har en NOC 33 från 2006 med en CMD 4.2 320. Under sommaren har jag fått precis samma problem med hög motortemp vid marchfart när motorn belastas, främst vid full tank och motvind.

 

Har rensat sjövattenfilter, bytt impeller och kontrollerat termostaterna. Fortsatt ovanligt hög temp även om den inte går in på rött. Har ett helt nytt drev för sommaren så vattenintaget bör bara OK. Antar att det återstår att riva kylarsystemet under vintern om ingen har något annat tips.

 

Upplever precis som du att det är stor skillnad på hur båten går i vattnet mellan 21 och 25 knop därmed vill man gärna upp mot 3300-3500 rpm.

 

Vore intressant att byta andra erfarenheter om båttypen Walle.

 

Gällande reservdelar och service för Mercruisermotorer och drev vill jag tipsa om Värmdö Motorteknik AB i Gustavsberg för er som är på ostkusten. Riktigt bra service och hög kompetens.

 

Mvh Johannes

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ursäkta min ringa närvaro. Hur som helst så har jag ett tips till dig. Jag har nämligen fått löst mitt kylproblem. Jag lämnade in min båt till Micab på lidingö, dels för service, dels för felsökning. De bytte bränslefilter, impeller m.m. men de gjorde också rent kylsystemet. Jag tror han sade att de använde oxalsyra för att göra rent kylsystemet. Enligt dem (Micab alltså) så kom det ut en massa "gojs". För mig låter det rimligt att det suttit fast avlagringar som försämrat kyleffekten. När jag körde hem idag kunde jag varva fullt och kylningen fungerade utmärkt! Känns riktigt bra!

 

Redigerad av Walle1969

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Walle.

Låter lovande. Tack för tipset. Håller på att genomföra ett liknande ingrepp på min motor och hoppas på samma tydliga resultat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej

Jag förmodar att det är sjövatten sidan på kylsystemet som är rengjordes med oxalsyra?

När jag skall accelerera så går motorn bara upp till 1600 varv tills motortemperaturen når drygt 70 grader så kommer turbon igång och motorn varvar upp som den skall.

Är det någon mer som har detta problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-24 vid 20:17 skrev Gokus:

Hej

Jag förmodar att det är sjövatten sidan på kylsystemet som är rengjordes med oxalsyra?

När jag skall accelerera så går motorn bara upp till 1600 varv tills motortemperaturen når drygt 70 grader så kommer turbon igång och motorn varvar upp som den skall.

Är det någon mer som har detta problem?

Hej, 

 

har du lyckats lösa ditt problem ännu? Vad var i så fall felet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
2018-07-06 vid 12:10 skrev Flippermannen:

Hej, 

 

har du lyckats lösa ditt problem ännu? Vad var i så fall felet? 

Fick veta att bränsletillförseln stryps tills motorn uppnår 75 grader, därefter får motorn tillräckligt med bränsle för att turbon kan påbörja sitt jobb. 

Känns lite märkligt men skall visst skona turbon

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

var nära att köpa en Aquador 26:a med denna motor. Vet inte vilken modell men båten är från 2007.

Efter att ha läst denna länk Jämförelse så blev jag väldigt otrygg. Även när man surfar runt så hittar man inte så mycket stöd för olika problemlösningar. D6:an känns trotts allt bättre med massor info, reservdelar samt tystare, lägre förbrukning och förmodligen mindre slitage med sitt lägre varvtal.

Tacksam om någon skjuter hål på mitt resonemang då båten i sig är fin.

 

Ni som har denna 320 motor, är den högljud? Trög i gas/växel då den är analog?

 

Mvh

//Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-14 vid 09:06 skrev Tobbe_gbg:

Hej,

var nära att köpa en Aquador 26:a med denna motor. Vet inte vilken modell men båten är från 2007.

Efter att ha läst denna länk Jämförelse så blev jag väldigt otrygg. Även när man surfar runt så hittar man inte så mycket stöd för olika problemlösningar. D6:an känns trotts allt bättre med massor info, reservdelar samt tystare, lägre förbrukning och förmodligen mindre slitage med sitt lägre varvtal.

Tacksam om någon skjuter hål på mitt resonemang då båten i sig är fin.

 

Ni som har denna 320 motor, är den högljud? Trög i gas/växel då den är analog?

 

Mvh

//Tobbe

 

Hejsan,

 

Motorn i jämförelsen du länkar till är den nya 4.2 liters TDI-motorn. En V8 som tillverkas av VAG-koncernen (finns även en mindre V6 på 260 hk). Har alltså ingenting gemensamt med de äldre sexcylindriga 4.2:orna som denna tråd handlar om 🙂

 

Jag har en 4.2 ES i min Aquador 26 HT (2007) och tycker den passar perfekt till denna båt. 3000 varv vid 25-26 knop och toppar runt 35 knop på maxvarv.

 

Mvh Joakim

Redigerad av maclaren
lade till modell på min båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag håller på att försöka testköra min 4.2 ES utan båt.

Jag får inte igång den.

Har någon gjort det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/22/2020 at 9:09 PM, HKihlman said:

Hej.

Felet blev åtgärdat. Det visade sig att tändningen låg ur synk. 
Jag hade ett saftigt projekt i vintras. Cyl 6 rasade så jag hade isär hela motorn. Som tur var behövde bara foder, kolv och vevstake bytas. Fick även slipa in nya lager till vevaxeln. Nu går den som en klocka igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...